Startmotor snurrar, men hoppar inte igång.

LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Måste bara få rådfråga lite ang en startmotor till en mitsubishi galant 92-

Startmotorn klickade, åkte till skroten och köpte en bättre beggad. Monterade, den klickade också.. bytte batteri och provade starta igen, då hoppade den igång, men kransen på startmotorn går inte tillbaka, man hör att den står o kuggar.. plockade bort jorden och provade igen.. då snurrar bara startmotorn, kugghjulet slår inte till.. man hör bara ett snurrande..

Provade fulkoppla startmotorn i skruvstädet, alltså, jord på jordpinnen, sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn, snurrar den som den ska och kuggkransen åker fram och snurrar.

Vad kan vi konstatera om det? är startmotorn paj, eller är det något elfel!? Den funkar inte när jag monterar startmotorn i bilen, men i skruvstädet då fungerar den.

Jag får det som att startmotorn jag köpt inte är helt frisk.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
zzr94092
29 juli 2015 · 4 385 Inlägg

"sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn" ?? nu får du nog förklara dig,",jordpinnen"?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Tror ditt fel ligger i tändningslåset. När du släpper nyckeln från startläge så bryts inte spänningen till tillslaget

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

zzr94092 skrev:
"sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn" ?? nu får du nog förklara dig,",jordpinnen"?

Tänk att du har startmotorn i handen, den stora runda höljet runt motorn, där satte jag pluskabel, då starta den igång.

inte på plus/minus polen, utan på själva höljet.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tror ditt fel ligger i tändningslåset. När du släpper nyckeln från startläge så bryts inte spänningen till tillslaget

okay, låter avancerat?! Går det att laga eller måste man byta låset?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tror ditt fel ligger i tändningslåset. När du släpper nyckeln från startläge så bryts inte spänningen till tillslaget

Men när jag har startmotorn monterad, så snurrar bara startmotorn, kugghjulet slår inte på svänghjulet och startar.. utan man hör bara ett snurrande.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 041 Inlägg

LocKtar skrev:
Måste bara få rådfråga lite ang en startmotor till en mitsubishi galant 92-

Startmotorn klickade, åkte till skroten och köpte en bättre beggad. Monterade, den klickade också.. bytte batteri och provade starta igen, då hoppade den igång, men kransen på startmotorn går inte tillbaka, man hör att den står o kuggar.. plockade bort jorden och provade igen.. då snurrar bara startmotorn, kugghjulet slår inte till.. man hör bara ett snurrande..

Provade fulkoppla startmotorn i skruvstädet, alltså, jord på jordpinnen, sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn, snurrar den som den ska och kuggkransen åker fram och snurrar.

Vad kan vi konstatera om det? är startmotorn paj, eller är det något elfel!? Den funkar inte när jag monterar startmotorn i bilen, men i skruvstädet då fungerar den.

Jag får det som att startmotorn jag köpt inte är helt frisk.

Det känns som att detta skulle kortsluta allt för både "jordpinnen" och "höljet" är ju minus vad jag vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:
Måste bara få rådfråga lite ang en startmotor till en mitsubishi galant 92-

Startmotorn klickade, åkte till skroten och köpte en bättre beggad. Monterade, den klickade också.. bytte batteri och provade starta igen, då hoppade den igång, men kransen på startmotorn går inte tillbaka, man hör att den står o kuggar.. plockade bort jorden och provade igen.. då snurrar bara startmotorn, kugghjulet slår inte till.. man hör bara ett snurrande..

Provade fulkoppla startmotorn i skruvstädet, alltså, jord på jordpinnen, sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn, snurrar den som den ska och kuggkransen åker fram och snurrar.

Vad kan vi konstatera om det? är startmotorn paj, eller är det något elfel!? Den funkar inte när jag monterar startmotorn i bilen, men i skruvstädet då fungerar den.

Jag får det som att startmotorn jag köpt inte är helt frisk.

Det känns som att detta skulle kortsluta allt för både "jordpinnen" och "höljet" är ju minus vad jag vet.

/Benny

Startmotorn betéer sej likadant nu som den gjorde när jag monterade den första gången. Startmotorn gick runt och fungerade som den skulle när jag gjorde så iaf.

Som det är nu, så snurrar den bara, kugghjulet drar inte igång motorn, bara snurr.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 041 Inlägg

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:
Måste bara få rådfråga lite ang en startmotor till en mitsubishi galant 92-

Startmotorn klickade, åkte till skroten och köpte en bättre beggad. Monterade, den klickade också.. bytte batteri och provade starta igen, då hoppade den igång, men kransen på startmotorn går inte tillbaka, man hör att den står o kuggar.. plockade bort jorden och provade igen.. då snurrar bara startmotorn, kugghjulet slår inte till.. man hör bara ett snurrande..

Provade fulkoppla startmotorn i skruvstädet, alltså, jord på jordpinnen, sen tog jag en pluskabel och satte den mot plåthöljet på startmotorn, snurrar den som den ska och kuggkransen åker fram och snurrar.

Vad kan vi konstatera om det? är startmotorn paj, eller är det något elfel!? Den funkar inte när jag monterar startmotorn i bilen, men i skruvstädet då fungerar den.

Jag får det som att startmotorn jag köpt inte är helt frisk.

Det känns som att detta skulle kortsluta allt för både "jordpinnen" och "höljet" är ju minus vad jag vet.

/Benny

Startmotorn betéer sej likadant nu som den gjorde när jag monterade den första gången. Startmotorn gick runt och fungerade som den skulle när jag gjorde så iaf.

Som det är nu, så snurrar den bara, kugghjulet drar inte igång motorn, bara snurr.

I mina ögon så är "jordpinnen" minus och höljet är minus. Sätter du minus på "jordpinnen" så är det rätt men lägger du en pluskabel på höljet borde det smälla till och det ska bli kortslutning i batteriet. Hoppas att nån annan kan förklara bättre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

Det känns som att detta skulle kortsluta allt för både "jordpinnen" och "höljet" är ju minus vad jag vet.

/Benny

Startmotorn betéer sej likadant nu som den gjorde när jag monterade den första gången. Startmotorn gick runt och fungerade som den skulle när jag gjorde så iaf.

Som det är nu, så snurrar den bara, kugghjulet drar inte igång motorn, bara snurr.

I mina ögon så är "jordpinnen" minus och höljet är minus. Sätter du minus på "jordpinnen" så är det rätt men lägger du en pluskabel på höljet borde det smälla till och det ska bli kortslutning i batteriet. Hoppas att nån annan kan förklara bättre.

/Benny

Väntar ivrigt på en el/startmotorexpert! :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Jordpinnen är jag lite nyfiken på. Alla startmotorer jag sett jordar mot motorblocket. Alltså ingen separat jord. Kan det va så att jordpinnen är stiftet till tillslag?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
29 juli 2015 ·

Vad har du kopplat var?

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e616e197231548d684a1bec2f10d21e.jpg

LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jordpinnen är jag lite nyfiken på. Alla startmotorer jag sett jordar mot motorblocket. Alltså ingen separat jord. Kan det va så att jordpinnen är stiftet till tillslag?

https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/c … lgnr/22072(2).jpg/mitsubishi_galant_1992_startmotor_bensin.jpg Du får kopiera hela raden och öppna i nytt fönster, vet inte hur man länkar på annat vis:)

Senast redigerat av LocKtar (29 juli 2015)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Evildan skrev:
Vad har du kopplat var?

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e616e197231548d684a1bec2f10d21e.jpg

Går bara att koppla den på ett sätt. Va bara 2 kablar att ta bort från startmotorn. Plus och stiftkabeln.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 041 Inlägg

Evildan skrev:
Vad har du kopplat var?

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e616e197231548d684a1bec2f10d21e.jpg

Röd ring är väl för att dra solenoiden och gul ring är väl kräm till starten och starten den ska väl jordas mot blocket som DiwraZ skrev.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Vad har du kopplat var?

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e616e197231548d684a1bec2f10d21e.jpg

Röd ring är väl för att dra solenoiden och gul ring är väl kräm till starten och starten den ska väl jordas mot blocket som DiwraZ skrev.

/Benny

Min startmotor ser inte riktigt ut sådär. Den har stift istället. men principen lär va densamma?

Men det känns som om det skulle vara svårt att koppla fel, är ju bara 2 kablar som sagt.. smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 041 Inlägg

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
Vad har du kopplat var?

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e616e197231548d684a1bec2f10d21e.jpg

Röd ring är väl för att dra solenoiden och gul ring är väl kräm till starten och starten den ska väl jordas mot blocket som DiwraZ skrev.

/Benny

Min startmotor ser inte riktigt ut sådär. Den har stift istället. men principen lär va densamma?

Men det känns som om det skulle vara svårt att koppla fel, är ju bara 2 kablar som sagt.. smile

Solenoiden får ström när du vrider på nyckeln och jag tror att det är den med röd ring. Den andra som har gul ring ska ha kontinuerlig ström från batteriet om jag minns rätt. Sedan så jordar starten i blocket. Solenoiden är inget annat än en kontakt eller en strömbrytare som skall släppa på en massa ström direkt från batteriet in i startmotorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LocKtar Herr
29 juli 2015 · 1 722 Inlägg

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

Röd ring är väl för att dra solenoiden och gul ring är väl kräm till starten och starten den ska väl jordas mot blocket som DiwraZ skrev.

/Benny

Min startmotor ser inte riktigt ut sådär. Den har stift istället. men principen lär va densamma?

Men det känns som om det skulle vara svårt att koppla fel, är ju bara 2 kablar som sagt.. smile

Solenoiden får ström när du vrider på nyckeln och jag tror att det är den med röd ring. Den andra som har gul ring ska ha kontinuerlig ström från batteriet om jag minns rätt. Sedan så jordar starten i blocket. Solenoiden är inget annat än en kontakt eller en strömbrytare som skall släppa på en massa ström direkt från batteriet in i startmotorn.

/Benny

Det låter inte helt fel!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 041 Inlägg

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Min startmotor ser inte riktigt ut sådär. Den har stift istället. men principen lär va densamma?

Men det känns som om det skulle vara svårt att koppla fel, är ju bara 2 kablar som sagt.. smile

Solenoiden får ström när du vrider på nyckeln och jag tror att det är den med röd ring. Den andra som har gul ring ska ha kontinuerlig ström från batteriet om jag minns rätt. Sedan så jordar starten i blocket. Solenoiden är inget annat än en kontakt eller en strömbrytare som skall släppa på en massa ström direkt från batteriet in i startmotorn.

/Benny

Det låter inte helt fel!

Har för mig att det är så det funkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MammDiin
29 juli 2015 · 2 019 Inlägg

LocKtar skrev:
Startmotorn betéer sej likadant nu som den gjorde när jag monterade den första gången. Startmotorn gick runt och fungerade som den skulle när jag gjorde så iaf.

Som det är nu, så snurrar den bara, kugghjulet drar inte igång motorn, bara snurr.

Låter som om bendixdrevet är dåligt om startmotorn bara snurrar men inte slår in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang