Säkerhetskontroll - akut hjälp!

Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

Har uppkörning imorgon klockan 13, och kom på nu att jag inte har någon koll på hur en säkerhetskontroll av lamporna görs. Läser i boken att det står såhär:

1. Vrid nyckeln till tändningslåset.
2. Vrid ljusreglage till höger.
3. Dra ut ljusreglaget (dimbakljus tänds).
4. Fäll blinkersspak framåt (helljus tänds.
5. Slå på blinkers till höger och lägg i backväxel.
6. Gå ut och kontrollera.
7. Slå på blinkers till vänster.
8. Kontrollera blinkers och backljus.
9. Avsluta med bromsljus.

Javisst kan jag läsa, men detta är väl ändå snudd på obegripligt? Dessa är funderingarna jag har;

1. Hur kan jag lägga i backväxeln och gå ut och kolla? Bilen kommer ju driva om jag inte har kopplingen nedtryckt?
2. Hur håller jag ned bromspedalen och går ut samtidigt?

Ska jag själv ta initiativ till att göra säkerhetskontroll av däck, vätskor och lampor, eller ska detta bara göras om han som jag kör med ber mig?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Tack /Nyblivna 18åringen.

engolf
29 juli 2015 · 3 235 Inlägg

Det är inte meningen du ska starta bilen, utan bara slå på tändningen.

Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

engolf skrev:
Det är inte meningen du ska starta bilen, utan bara slå på tändningen.

Juste, där fick jag backen.

Hurdan gör man med bromsen, vet du det?

Tack :smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Linudollar skrev:
Har uppkörning imorgon klockan 13, och kom på nu att jag inte har någon koll på hur en säkerhetskontroll av lamporna görs. Läser i boken att det står såhär:

1. Vrid nyckeln till tändningslåset.
2. Vrid ljusreglage till höger.
3. Dra ut ljusreglaget (dimbakljus tänds).
4. Fäll blinkersspak framåt (helljus tänds.
5. Slå på blinkers till höger och lägg i backväxel.
6. Gå ut och kontrollera.
7. Slå på blinkers till vänster.
8. Kontrollera blinkers och backljus.
9. Avsluta med bromsljus.

Javisst kan jag läsa, men detta är väl ändå snudd på obegripligt? Dessa är funderingarna jag har;

1. Hur kan jag lägga i backväxeln och gå ut och kolla? Bilen kommer ju driva om jag inte har kopplingen nedtryckt?
2. Hur håller jag ned bromspedalen och går ut samtidigt?

Ska jag själv ta initiativ till att göra säkerhetskontroll av däck, vätskor och lampor, eller ska detta bara göras om han som jag kör med ber mig?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Tack /Nyblivna 18åringen.

Du skrev ju själv att nyckeln skulle vridas till tändningsläget annars hade det stått "Starta bilen". Prova bromsljuset kan man göra genom att backa nära nåt (helst ett lågt fönster, inte säkert det går) ex.vis en vägg så brukar man se det antingen i den inre backspegeln eller om man tittar i de yttre en i taget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

[spoiler]

Vettemannen skrev:

Linudollar skrev:
Har uppkörning imorgon klockan 13, och kom på nu att jag inte har någon koll på hur en säkerhetskontroll av lamporna görs. Läser i boken att det står såhär:

1. Vrid nyckeln till tändningslåset.
2. Vrid ljusreglage till höger.
3. Dra ut ljusreglaget (dimbakljus tänds).
4. Fäll blinkersspak framåt (helljus tänds.
5. Slå på blinkers till höger och lägg i backväxel.
6. Gå ut och kontrollera.
7. Slå på blinkers till vänster.
8. Kontrollera blinkers och backljus.
9. Avsluta med bromsljus.

Javisst kan jag läsa, men detta är väl ändå snudd på obegripligt? Dessa är funderingarna jag har;

1. Hur kan jag lägga i backväxeln och gå ut och kolla? Bilen kommer ju driva om jag inte har kopplingen nedtryckt?
2. Hur håller jag ned bromspedalen och går ut samtidigt?

Ska jag själv ta initiativ till att göra säkerhetskontroll av däck, vätskor och lampor, eller ska detta bara göras om han som jag kör med ber mig?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! Tack /Nyblivna 18åringen.

Du skrev ju själv att nyckeln skulle vridas till tändningsläget annars hade det stått "Starta bilen". Prova bromsljuset kan man göra genom att backa nära nåt (helst ett lågt fönster, inte säkert det går) ex.vis en vägg så brukar man se det antingen i den inre backspegeln eller om man tittar i de yttre en i taget.

/Benny

[/spoiler]

Kom på att bilen man kör upp i måste ha dubbelkommando, kan jag helt enkelt be han som sitter bredvid trycka på sin bromspedal? Man kan ju dock inte göra så i sin egna bil, och då är det väl kanske inte accepterbart att göra så i detta tillfället heller? Eller kan jag be honom att gå ut och kolla när jag trycker på min broms?

JFfoto
29 juli 2015 ·

Personen som är med dig brukar bromsa och du får gå ut och kolla. Så sa dom iallafall till mig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Personen som är med dig brukar bromsa och du får gå ut och kolla. Så sa dom iallafall till mig.

Egentligen är det ju inte rätt men väldigt praktiskt!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TIC88b
29 juli 2015 · 155 Inlägg

Bromsljuset kan du kolla genom att ta varningstriangeln och kila fast mellan sätet och bromspedalen.
Räcker ju att den bara trycker lite lätt för att det ska funka.
Glöm inte bort att kolla ABSen innan du går ur för att gå rundan.

Lycka till!

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

TIC88b skrev:
Bromsljuset kan du kolla genom att ta varningstriangeln och kila fast mellan sätet och bromspedalen.
Räcker ju att den bara trycker lite lätt för att det ska funka.
Glöm inte bort att kolla ABSen innan du går ur för att gå rundan.

Lycka till!

Varningstriangeln låter väl lite väl komplicerat? wink
ABSen är väl bara att kolla att lampan slocknar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Usch då! Klockan 13....jag som skulle ut och köra då, bäst att stanna hemma då. Skojar bara, lycka till!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TIC88b
29 juli 2015 · 155 Inlägg

Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Senast redigerat av TIC88b (29 juli 2015)

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Alright, tack för tipsen! smile

Vettemannen

Haha, jag kommer hålla utkik efter en Corvette i backspeglarna, det lovar jag! wink

Edit: Får be om ursäkt om min andra Quote, är ny här och vet inte riktigt hur BB-code fungerar.

Senast redigerat av Linudollar (29 juli 2015)

Muttley
29 juli 2015 ·

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Fast, de är bromsservon du kollar då, inte ABS.
ABS kollar du genom att tvärnita.


Bromsen ber man inspektören att trycka till så kollar man så de lyser där bak.

Allt annat är bara logiskt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Du kan inte bara vrida på tändningen du måste ju starta motorn för att bygga upp vacuum i systemet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

tkd_rille skrev:

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Fast, de är bromsservon du kollar då, inte ABS.
ABS kollar du genom att tvärnita.


Bromsen ber man inspektören att trycka till så kollar man så de lyser där bak.

Allt annat är bara logiskt.

Räcker det inte med allt kolla att ABS lampan slocknat?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
29 juli 2015 ·

Linudollar skrev:

tkd_rille skrev:

TIC88b skrev:
Väldigt fiffigt. Gör själv så innan ja ska in på bes. wink

Nej, lampan ska lysa ja. Men du ska hålla foten på bromspedalen och vrida på tändningen.
Du ska känna att pedalen sjunker ner lite grann.
Kugg annars.

Fast, de är bromsservon du kollar då, inte ABS.
ABS kollar du genom att tvärnita.


Bromsen ber man inspektören att trycka till så kollar man så de lyser där bak.

Allt annat är bara logiskt.

Räcker det inte med allt kolla att ABS lampan slocknat?

Om säkerhetskontrollen innebär att kolla abs innan ni börjar så räcker de med att säga att lampan lös och slocknade.  Vill han att ni kollar abs under färd så ska du nita på ett säkert sätt, dvs du har kollat så att läget är lugnt.
Om du ska kolla så bromsSERVON (inte ABS) funkar så trycker du pedalen ett par gånger och startar bilen.

Jag vet inte hur de gör en kontroll idag men då jag tog mitt för kanske 12 år sen så behövde jag bara kolla blinkers halvljus och broms.
Men du ska kunna allt.

Muttley
29 juli 2015 ·

Vettemannen skrev:
Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Då var de ett varv runt torget  De är inte så mycket. Du kollar väl de varenda gång du kör iväg wink

Linudollar
29 juli 2015 · 102 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Fick besök av min mormor och morfar igår när jag fyllde 18, och pratade med honom om hur det var när han tog körkort. För honom så gick det inte så lätt, han fick nämligen en sprillans ny Volvo Amazon att köra upp i, när han bara hade tränat i någon annan skruttbil innan. Mycket var nytt i Amazonen då, dessutom så var effekten enormt mycket högre än han var van vid!
   Alltid funnits svårigheter, kanske har de legat i olika kategorier dock smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2015 · 14 039 Inlägg

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:
Fan va mycket det är att tänka på idag när man tar körkort. Annat var det på 70-talet när jag körde upp. Kan förstå nervositeten!

/Benny

Då var de ett varv runt torget  De är inte så mycket. Du kollar väl de varenda gång du kör iväg wink

Självklart!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang