Opel Manta A V8

Opel Manta A med Audi v8 och modern drivlina
  • 84 Följare
  • 24 958 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juni 2016
evil_tweety allt i allo
30 juli 2015 · 40 Inlägg

Hej på er. Gör ett försök att göra en projekt tråd får vi se om de lyckas. smile

Som rubriker lyder så håller jag på och bygger en Opel Manta A.

Har alltid tyckt att gamla oplar är jätte fräna och så även i dag. Så för några år sedan fick jag ett ryck att jag skulle köpa en gammal opel. Men fick då inte tag på en Manta. men där i mot fick jag tag på en Opel ascona a. En gammal banracing bil som man kört lång lopp med. Tyckte att ja varför inte är ju tuffa dom med. Så jag köpte på mig en sådan. Mycket jobb var det på den men fick med en reservdels bil. Så började bygga lite smått på den. Men efter ett halvår kom en manta upp till salu för rätt peng. så jag sålde asconan igen. Till en arbets kamrat som ska montera en volvo t6 motor i den. Nåja.. I väg och hämta hem mantan. Var ju inte i det bästa skicket men jag betalade inte så mycket för den heller så räknade med lite plåt jobb. Det är ju en opel trots allt.   Och för min del så gör det inget heller då de mesta skulle byggas om.

Fick hem bilen till garaget och började riva ner den. Sålde det jag inte skulle använda och köpte det jag tänkte jag skulle använda. Köpte på mig en 1031 axel byte till mig 4 links kitt och köpte även en volvo T5 block och bmw lådan lånade jag av svågern.  Började att montera det på bilen och det passade ju hyfsat bra. om jag skulle använda original infästningen mot ramen. Men jag skulle ju ha 4 link. jorrå så att. bara börja kapa. och kapa lite till och lite till. efter mycket kapande så fick jag ett hål iaf så jag kunde börja montera 4links kittet och allt där till.
Senare på kvällen satt jag och läste runt lite om hur man skulle montera det där eländet på ett bra sett. och råkade snubbla in på ett projekt som skulle köra med delad bakvagn. Fan va smutt det såg ut allt i ett, bara bulta fast med 4 bult klart. Det vill jag med ha. Detta var corvette bakvagnen. Kollade upp vad en sådan till en C5:a kostade. Mmm Det var ju inte gratis. Satt och spånade på om det fanns något liknande konstruktion fast för billigare pengar. Jorrå. Bmw E39 sedan har liknande konstruktion och Bmw verkar ju hålla för dom flesta. Den tar vi. Komplett bakvagn med allt för 500kr. Lite skillnad mot 15000kr som corvette grejerna kostade. corvette grejerna är säkert bra. men lite saftigt över pris på det här i sverige tycker jag iaf.

Så jag fick hem en bakvagn som ja kunde använda och mäta efter. Började kapa rent allt som jag precis hade monterat. Och vilken vikt skillnad det var mellan volvos bly klump till axel mot bmws. är nog halva vikten där.

Men så klart. Bredare axel med andra infästnings punkter var det ju bara att kapa bort det mesta i rumpan på mantan. Och vid detta skede tyckte jag det kunde vara lämpligt att ringa sfro efter som jag kommer bygga om den befintliga ramen i bilen. Jo jag vet det är självbärande kaross på en sådan men den har även en liten ram in byggt i golvet.  Ringde dom och för klarade hur jag ville bygga och vilken motor jag ville använda. och då visade det sig att, Efter som jag bygger om så mycket så blir det amatör byggt fordon. Det inne bär att jag inte behöver vara så jätte begränsad vad gäller motor valet. Ta da v8 hamnade på menyn.

Och där är jag i dag. big_smile

Karossen vart iväg lämnad på blästring och lämnade en ritning till en kille som skulle bygga ramen till bakvagnen åt mig. Karossen är tillbaka men ramen till bakvagnen vete i tusan vart den tog vägen. skulle ta en månad och de har gått snart 4. Visserligen sa jag att det inte var panik men vill ju gärna få hem den innan vintern. det bästa är ju att få hem den snart då jag ska flytta och byta garage. Vill ju kunna rulla eländet. smile


Så såg den ut när jag hämtade den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-be1316c2913ca86f337198fd8ef091e0.jpg

Så ser det ut nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-ba68ee1389ff857642b36f51ade348a5.jpg

Bonus bild på asconan
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-6592328a6a2b93dde5d5da45d4b78e8c.jpg

Dannne11
30 juli 2015 · 412 Inlägg

Fan vad ballt! Det här ska följas!
Du verkar vara lite som jag när det kommer till att bygga bil. Kan aldrig bestämma sig  lol

frogish
31 juli 2015 · 136 Inlägg

Mantor är fräna. smile Följes!

BMW 2800 CS "E9" (1969)
BMW 325i (2007)
evil_tweety allt i allo
2 augusti 2015 · 40 Inlägg

Det är ju det som är problemet.Finns ju så mycket man kan välja mellan. Bmw v8 hade ju varit enklast att bara bulta ner. Men har aldrig gillat deras motorer riktigt. Men gamla Audis tycker jag om.

Ja det ska ju vara dom gamla mantorna. Hade varit fränt med en opel gt men nja lite för små. Och dyra för att sätta kapen i den. Vi får hoppas på att det går vägen denna gång. Har ju en tendens att byta projekt mitt i allt.

evil_tweety allt i allo
2 augusti 2015 · 40 Inlägg

Dålig bild. Hade jätte bra bilder men datorn gillade inte dom så de blev suddigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-dd8a7881cf0ad5408833b422bbedcc2c.jpg

Alkeruden
2 augusti 2015 · 227 Inlägg

prem lagd smile

EPG Kärnkraftstomte
4 augusti 2015 · 766 Inlägg

Nissan S13/S14/S15 har annars lite smalare spårvidd ifall att BMW E39-bakvagnen blir för bred.
Sen finns ju Mazda MX5 med men den vet jag inte hur den ser ut riktigt.

Senast redigerat av EPG (4 augusti 2015)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
sleepyoh
4 augusti 2015 · 1 319 Inlägg

Coolt med en Manta!

Ser en glimt av firma bilen din också, vi kan säga att vi är konkurrenter wink !

Senast redigerat av sleepyoh (4 augusti 2015)

_----------'
evil_tweety allt i allo
4 augusti 2015 · 40 Inlägg

Har spanat på nissan och många andra med men gillar när det är brett. Bygger bara 1 dec på var sida. smile och det är en ganska kraftig konstruktion med.

Jasså. Det är flera år sen jag jobbade på den firman. Men är inom samma branch fortfarande smile

RobiinK Rust Is Not A Crime
5 augusti 2015 · 1 215 Inlägg

Gött med mer Opel big_smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
evil_tweety allt i allo
14 augusti 2015 · 40 Inlägg

Lite går det framåt iaf. Håller på och bygger ramen nu till bakvagnen. Men det är bara punktat nu inför transport. Ska upp i riktbänk sen för att  kunna bygga allt rakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-6747b2efca4eada7d486e58c5ccaf5d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-bd03c33421ee0af34d73cdc27c7d0e88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-23a81a8d145efbd151059371ce83841a.jpg

big_smile

evil_tweety allt i allo
15 augusti 2015 · 40 Inlägg

I dag så var jag nyfiken på att se hur det blev med ramen. Jorrå den verkar passa. Men den ligger bara ovan på original ramen så det ser jätte fel ut men man får en blick på hur det kommer se ut. Tror det blir bra det här. roll


Sett fram i  från. Nästan så jag kan använda original tunneln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-1d95d237ceb05a3819599b04a4fb4827.jpg

Men jag behöver bredda bilen ca 10 cm lol Brett är fett. Säger dom som vet. Däcket som står där är taniga 225/45/17" och det jag har planerat är 295/40/17" 10" breda fälgar. Men då jag saknar fälgar så vet jag inte exakt hur det blir.

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-ba31c4932fb9428fe080af65b1c771b2.jpg

Och så ser det ut utan däck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97382/97382-17ed9e13e54e3a565b495acaf9b1e3da.jpg

Dannne11
15 augusti 2015 · 412 Inlägg

Blir bra det där! Är en E39 bakvagn va? smile

evil_tweety allt i allo
15 augusti 2015 · 40 Inlägg

Tack. ja jag hoppas det blir bra när det hamnar på rätt plats. Japp det stämmer E39. Var det enda jag hittade med den konstruktionen.

Dannne11
16 augusti 2015 · 412 Inlägg

evil_tweety skrev:
Tack. ja jag hoppas det blir bra när det hamnar på rätt plats. Japp det stämmer E39. Var det enda jag hittade med den konstruktionen.

Bmw har jävligt smutta lösningar på vissa saker. Som deras bakvagnar på vissa modeller wink Perfekta för att stoppa upp i en annan bil smile E34 har en liknande lösning. dock inte lika kraftig och med endast 3 infästningspunkter. 2 framtill som det är på din och 1 baktill i mitten. Lite smalare skulle jag tro men inte mycket smile Finns bild på min projekttråd om du är nyfiken hur den ser ut

evil_tweety allt i allo
17 augusti 2015 · 40 Inlägg

Det ska jag ta och kolla på. big_smile Var även inne på att bygga mitt motor. Ta hela subframen från en audi s4/A6 och montera en fwd låda på och skicka upp bak. Men vart lite klurigt att få i och ur motorn då hmm Har inte E34 ena länkarmen infäst i karossen?

Dannne11
17 augusti 2015 · 412 Inlägg

evil_tweety skrev:
Det ska jag ta och kolla på. big_smile Var även inne på att bygga mitt motor. Ta hela subframen från en audi s4/A6 och montera en fwd låda på och skicka upp bak. Men vart lite klurigt att få i och ur motorn då hmm Har inte E34 ena länkarmen infäst i karossen?

Inte bakvagnen iaf. bara 3 infästningspunkter för subframen och sen stötdämparna då upp i fjädertornen då.

Framvagnen så är det ett stag som går mitt emellan rambenen fram. där skruvas 2 länkarmar. Sen 2 fästen till där krängningshammaren kollar. Finns nog bild på det i min tråd också. annars kan jag bara fota om du undrar smile

Ähh vad då? Bara bygga en jätte stor tak lucka? wink

Edit: Bmw e36 har ena länkarmsinfästningen i karossen vet jag smile

Senast redigerat av Dannne11 (17 augusti 2015)

evil_tweety allt i allo
17 augusti 2015 · 40 Inlägg

BTW Är det någon som vill skänka 2st gamla bmw fälgar i närheten av Eksjö så får ni jätte gärna skriva det. Behöver inte vara några snygga fälgar eller alu. Gamla reservhjul funkar fint smile

evil_tweety allt i allo
17 augusti 2015 · 40 Inlägg

Ahh oki då kan det vart den jag kollade på. Fick en bmw av en kompis men...Vänta nu. Den kanske det sitter diff i.. Hmm måste kolla. Iaf den var det fästen i karossen, så måste vart en E36.

Haha ja jo det är ju ett alternativ.. Skulle kunna bygga så man tar ner den under i från men nja.. skippar det denna gång.

Dannne11
17 augusti 2015 · 412 Inlägg

evil_tweety skrev:
Ahh oki då kan det vart den jag kollade på. Fick en bmw av en kompis men...Vänta nu. Den kanske det sitter diff i.. Hmm måste kolla. Iaf den var det fästen i karossen, så måste vart en E36.

Haha ja jo det är ju ett alternativ.. Skulle kunna bygga så man tar ner den under i från men nja.. skippar det denna gång.

Också funderat på hur man kan göra. Polaren och jag ska nämligen stoppa ner en v8 i en fiat 127 nästa sommar och tyckte det vore ballt med mitt monterat men nä.. krångligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang