Köpråd: Grusvägsräser

Dojvid
30 juli 2015 · 12 Inlägg

Tjena! smile

Jag har haft en höjd jeep som tog sig fram överallt, det var hur kul som helst tills skogen tog slut.
Jag har även kört trimmad bmw som också är skitkul tills det kommer ett farthinder eller en dåligt asfalterad väg.

Nu är jag på jakt efter något mellanting och sitter i skrivande stund och googlar så ögonen blöder efter vad man kan köpa för bil.. 

Jag vill ha en bil som går hyfsat bra, det skall helst vara 4x4 men bakhjulsdrift funkar. Absolut inte framhjulsdrift.
Den skall vara så liten, smidig och lätt som möjligt.

Kommer använda bilen för buskörning mestadels, på grusvägar, landsvägar och lätta skogsvägar typ(?).

Fastnat lite för en A3 quattro. Är ju ändå turbo i dom små jävlarna också big_smile Men känns som den har lite för låg markfrigång.

Helst hadde man ju byggt en vw baja bug men det verkar så jäkla svårt o bygga om för fjädring etc :p

Uppskattar alla tips ni kan komma med! smile

Tack på förhand.


Mvh
C

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

En E36 med bakhjulsdrift och svetsad diff låter som en perfekt bil för dina behov. (=

Dojvid
30 juli 2015 · 12 Inlägg

Tja och tack för svar! smile

Kör just nu en e36 328 och den är ju kalas på asfalt men inget man tar ut på en grusväg direkt smile

Mvh
C

baltis
30 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Dojvid skrev:
Tja och tack för svar! smile

Kör just nu en e36 328 och den är ju kalas på asfalt men inget man tar ut på en grusväg direkt smile

Mvh
C

Varför inte?

Körde min m3e46 en hel del på grusväg... gick hur bra som helst... även hur brett som helst big_smile


http://rejsa.nu/im/user/20041/2014-05-24-18-27-06_bild_12.jpg på väg hem från mantorp smile

Senast redigerat av baltis (30 juli 2015)

Dojvid
30 juli 2015 · 12 Inlägg

Därför att den greppar dåligt och har för lågmarkfrigång smile Nu menar jag ju inte packat grus utan lite ojämnare guppigare grusvägar smile

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

baltis skrev:
http://rejsa.nu/im/user/20041/2014-05-24-18-27-06_bild_12.jpg på väg hem från mantorp smile

Nice! big_smile

baltis
30 juli 2015 · 1 948 Inlägg

Dojvid skrev:
Därför att den greppar dåligt och har för lågmarkfrigång smile Nu menar jag ju inte packat grus utan lite ojämnare guppigare grusvägar smile

e36 328 sitter det väll diffbroms i?
Men ändå så menar du alltså att du inte får ner kraften i backen? Du vill men bilen klarar inte av att gå så fort som du vill? smile
Sluta bromsa/släppa av inför kurvorna.

Bättre grepp får du genom att köpa bättre däck för ändamålet, smalare alltså.
För att slippa att den skrapar i backen så höjjer du upp bilen.

Om jag nu med 265 breda RDÄCK (näst intill obefintligt mönster) och riktigt kassa (för ändamålet) hjulvinklar fick ner kraften i backen så ska du nog också få det big_smile

Och om du nu inte känner för att lära dig köra snabbare med bakhjulsdrift utan känner behovet av att det driver på alla 4 så tycker jag att du ska köpa en subaru impreza gt istället alt. valfri bmw med fyrhjulsdrift.

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

baltis skrev:
...så tycker jag att du ska köpa en subaru impreza gt istället alt. valfri bmw med fyrhjulsdrift.

En Subaru med 4-hjulsdrift på grusväg känns som ett tåg på spår. wink Inte mycket dramatik bara stadigt grepp.

-

Bakhjulsdrivet däremot kräver koncentration och mad skillz.

Har du bara standard chassi på en E36:a så har jag svårt att tro att det skulle ta i under. Eller är det skogsmaskin-gångar och inte skogsvägar du skall utforska?

baltis
31 juli 2015 · 1 948 Inlägg

_Thor_ skrev:

baltis skrev:
...så tycker jag att du ska köpa en subaru impreza gt istället alt. valfri bmw med fyrhjulsdrift.

En Subaru med 4-hjulsdrift på grusväg känns som ett tåg på spår. wink Inte mycket dramatik bara stadigt grepp.

-

Bakhjulsdrivet däremot kräver koncentration och mad skillz.

Har du bara standard chassi på en E36:a så har jag svårt att tro att det skulle ta i under. Eller är det skogsmaskin-gångar och inte skogsvägar du skall utforska?

Tycker PRECIS som dig smile fast visst går det att åka hur brett och snabbt som helst med 4hjulsdrift på skogsväg... däremot krävs det väääldigt hög hastighet... på tok för hög...

Tycker TS ska köpa en ford ranger, jobbar för ett gruvbolag och sånna kör vi omkring med i gruvan... funkar kanon... och där nere är det inga släta fina vägar big_smile

Dojvid
31 juli 2015 · 12 Inlägg

Iofs är min e36a sänkt, men även en osänkt är för låg egentligen.. Har klurat lite på subaru men de känns svårt o hitta en fin impreza som inte är sönderskruvad.. plus att den egentligen också är för låg..

Njae ska ju inte ut i några skotar/traktor spår direkt men väldigt gropiga vägar ska ju gå bra.

Och som jag skrev så har jag haft en jeep cherokee höjd 5" på 35"or och den kom fan fram överallt. Men det var inget fart på grejerna hmm Så en ford ranger är ett no-go men tack ändå fortsätt gärna med fler förslag big_smile

baltis
3 augusti 2015 · 1 948 Inlägg

Dojvid skrev:
Iofs är min e36a sänkt, men även en osänkt är för låg egentligen.. Har klurat lite på subaru men de känns svårt o hitta en fin impreza som inte är sönderskruvad.. plus att den egentligen också är för låg..

Njae ska ju inte ut i några skotar/traktor spår direkt men väldigt gropiga vägar ska ju gå bra.

Och som jag skrev så har jag haft en jeep cherokee höjd 5" på 35"or och den kom fan fram överallt. Men det var inget fart på grejerna hmm Så en ford ranger är ett no-go men tack ändå fortsätt gärna med fler förslag big_smile

Dina kriterier är ju tyvär så tokiga så det ända du nog skulle kunna bli nöjd med är väl en sån där paris-dakar racer...

https://www.google.se/search?q=paris+da … 8CHU2O8%3D

Annars så får du punga upp mer pengar och köpa en subaru outback

Gloremir hmmmm
3 augusti 2015 · 1 094 Inlägg

Kan ju köpa en imprezan type r = dccd, då går det att åka brett på grusväg.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Lada_Niva_1991_Brazil.jpg

Lada Niva.

Case closed.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Thor_
3 augusti 2015 · 512 Inlägg

Mack skrev:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … Brazil.jpg

Lada Niva.

Case closed.

Dessa är grymt bra bilar. Och det menar jag inte ironiskt.

Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 26 149 Inlägg

_Thor_ skrev:

Mack skrev:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … Brazil.jpg

Lada Niva.

Case closed.

Dessa är grymt bra bilar. Och det menar jag inte ironiskt.

Nej jag var inte ironisk med mitt inlägg heller, hehe.
Fyrhjulsdriven, lätt. Funkar när det blir lite tuffare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang