Generator problem

Mattii
3 augusti 2015 · 96 Inlägg

Hallå!

Håller på försöker hjälpa en kompis med hans bil, en Volvo 765 d24tic, men varken han eller jag är så high på detta känner vi. Har försökt googla o läsa men blir inget klokare.
De vi kommit fram till är att B+ går till batteriet via startmotorn och även laddar via den kabeln?
D+ går en smal kabel via batterilampan i instrumentpanelen och måste ha ström för att slå igång generatorn? Stämmer detta?
När tändningen är av så har b+ ~12.3 volt, samma som batteriet och d+ 0 volt.
När tändningen är på så har d+ ~1.4 volt.
När bilen är igång så har b+ samma, alltså ~12.3 volt, men d+ har ~14,9 volt på tomgång och varvar man motorn går den nästan upp mot 17 volt.
Så gör vi nånting galet eller vad är fel?

Med vänlig hälsning,

ValP2k
3 augusti 2015 · 1 122 Inlägg

Går den upp till 17volt låter det som laddregulatorn är trasig

gasa nu foer faen!
vedbil
18 augusti 2015 · 29 Inlägg

Generatorn känner av batterispänningen med D+ genom laddningslampan. När generatorn inte laddar så jordas D+ i generatorn så att laddningslampan lyser, så det är helt normalt att det är låg eller ingen spänning på D+ då.

När generatorn är igång och laddar som den ska, så använder den D+ för att känna av spänningen i systemet via D+. Spänningen på D+ ska då vara ungefär samma som B+.

Prova att byta regulator som ValP2k skriver.

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang