Lite extrabatterifrågor

firrefisken
5 augusti 2015 · 108 Inlägg

Hur ska jag koppla ett skiljerelä i bilen? Kopplar jag in det på D+ (generatorns plus) och jord så slår det till även när bilen inte är igång och då försvinner ju liksom dess syfte. Skiljerelät ska bryta kontakten mellan mitt främre och bakre batteri när tändningen slås av och sluta kontakten när tändningen slås till.

Sen för att kunna spela musik när tändningen är av så måste jag ju koppla om elen till huvudenheten så den får ström trots att tändningen är av. Har korskopplat så att gul från stereon går till röd på iso:n och röd från stereon går till gul på iso:n, då ska det gå att psela med tändningen av right?

Sen vet jag inte hur mycket huvudenheten drar men hade, om det är relativt enkelt, velat koppla så att huvudenheten får spänning från det bakre batteriet men det kanske är så obetydliga värden som man inte behöver bry sig om?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Mervolic Yawn...
5 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Förstår inte riktigt grejen... Ett skiljerelä kopplar du väl ändå in på kabeln som går från främre batteriet till det bakre batteriet? Och från det bakre batteriet kopplar du stereogrejerna...så när motorn är avstängd bryter skiljereläet förbindelsen från främre batteriet till det bakre batteriet och du kan spela tills det bakre batteriet har slut på ström.

firrefisken
5 augusti 2015 · 108 Inlägg

Ja, det är på strömkabeln som går mellan batterierna men relät behöver ju en spänning för att kunna sluta kretsten.  Det är det som är grejen, hur ska jag koppla skiljelät så det bryter förbindelsen när jag stänger av bilen?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
cyberk2
5 augusti 2015 · 214 Inlägg

Koppla relät på lyset. Eller på nån säkringsgrupp som har + vid tändning PÅ. Stereon matas av 2 kablar. Gul och röd, ena är minne när allt är avstängt och den andra är strömmatning. Minneskabeln behöver du inte röra, strömmatningen kopplar du till bakre batteri, kan finnas en till kabel med tändning som är jokern i det hela, kommer inte riktigt ihåg.. I värsta fall slår du ihop gul å röd och kopplar till bakre batteri

firrefisken
5 augusti 2015 · 108 Inlägg

Åh, smart. tänkte inte på ljuset! tongue Kan jag kanske slänga på strömmatningen till stereon på skiljerelät? alltså efter dess krets för då borde den ju få ström genom bakre batteriet och sedan via strömkabeln från batteriets pluspol? Kortare bit att dra framåt än bakåt tänkte jag tongue

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Erick
5 augusti 2015 · 4 767 Inlägg

Ja, så kan du göra.

Extrabatteriet jordar du direkt i kaross bak där det sitter. Det räcker med 16mm2 kabel mellan batterierna. (Avsäkrat 50A i båda ändar, med skiljerelä i mitten)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Fjong
5 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

Bättre att skita i relä och hålla koll enligt mig. Skulle jag spela så batterierna tar slut skulle jag vara mer orolig för att bränna mitt system än för att inte kunna starta, det är ju lätt fixat med startkablar. tongue

firrefisken
6 augusti 2015 · 108 Inlägg

Erick skrev:
Ja, så kan du göra.

Extrabatteriet jordar du direkt i kaross bak där det sitter. Det räcker med 16mm2 kabel mellan batterierna. (Avsäkrat 50A i båda ändar, med skiljerelä i mitten)

Inte grövre? Mitt system kommer ligga kring 3k RMS effekt :p

Fjong skrev:
Bättre att skita i relä och hålla koll enligt mig. Skulle jag spela så batterierna tar slut skulle jag vara mer orolig för att bränna mitt system än för att inte kunna starta, det är ju lätt fixat med startkablar. tongue

haha jo iofs men jag e lite lat tongue

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Erick
7 augusti 2015 · 4 767 Inlägg

Jo, men samtidigt så ligger all ljudutrustning på extrabatteriet. Kabeln emellan skall bara ladda extrabatteriet när motorn är igång. Ett skiljerelä tål oftast bara 80-100A ändå.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Fjong
7 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

Verkar som att du kan behöva fler batterier. Bättre med så grova kablar som det går så man får så lite spänningsfall som möjligt.  smile

firrefisken
7 augusti 2015 · 108 Inlägg

Erick skrev:
Jo, men samtidigt så ligger all ljudutrustning på extrabatteriet. Kabeln emellan skall bara ladda extrabatteriet när motorn är igång. Ett skiljerelä tål oftast bara 80-100A ändå.

Mitt relä tål 100A. Hade en 20mm2 kabel dragen innan men den är nu uppgraderad till en 50mm2 istället.

Fjong skrev:
Verkar som att du kan behöva fler batterier. Bättre med så grova kablar som det går så man får så lite spänningsfall som möjligt.  smile

Jo, jag vet. Har bara köpt ett än så länge för att mäta ut hur många som går i reservhjulsbaljan.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
11 augusti 2015 · 108 Inlägg

Åhhh blir så irriterad! Relät visade sig vara av extremt kass kvalité, gick sönder vid första testet. Multimetern visade  bara 9 volt efter relät,  sen 6 volt och sen dog det helt... SUCK! Ska köpa ett nytt relä men vart och vilket? pallar inte åka på samma skit igen! Är biltemas skiljerelä att lita på?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
15 augusti 2015 · 108 Inlägg

Puffar denna tråden med lite nya frågor. Har ett extrabatteri hemma sedan innan på 73 Ah men det är för högt för att få plats i reservhjulsbaljan på ett bra sätt. Funderade då på hur stort batteri jag ska ha där bak, såg någon med värstingbasar som hade ett litet agm batteri på 20 Ah vilket jag tyckte lät väldigt smått.

Lättast är om man kan placera batteriet liggandes å då är det ju bara gel och agm som gäller? Kanske man kan köpa typ 2 mindre agm batterier och koppla ihop dom så de får samma värkan som ett stort?

Allt som allt är det ju totalt 3k WRMS som jag kan ta ut, men förmodligen använder jag la högst hälften av det dvs 1500 WRMS, hur stort batteri ska jag då ha för att kunna lyssna på musik i ca 2 timmar med lagom volym och utan bilen igång?

Senast redigerat av firrefisken (15 augusti 2015)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Mervolic Yawn...
16 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Allt beror på vad du vill ta ut, 20A kanske räcker för honom då han kanske inte står still och spelar så mycket..?

Givetvis kan du koppla in flera batterier för att få en totalt sett större batteribank. Det är inga problem. Värt att tänka på då är att batterierna bör vara i samma storlek och av samma typ. Se till att det är rejäla kablar och att samtliga pluskablar är korrekt säkrade invid varje pluspol.

3000 watt / 12 volt = 250 A / timme.
20 Ah / 250 A = 0,08 timmar.
Med ett 20 Ah-batteri skulle strömmen alltså bara räcka i nästan 5 minuter för din del (om du belastar systemet till max).

72 / 250 A = 0,288 timmar => ~17 minuter.

Vänder man då på formeln: 2 timmar * 250 A = 500 Ah batteribank. Två stycken batterier med 250 Ah kapacitet skulle göra susen alltså. Dock kan du ju stöta på problem med platsbrist då.

Räknar man på att du tar ut hälften (1500 W) så räcker det ju med 250 Ah alltså, och då behöver du bara ett batteri eller två stycken batterier med 125 Ah.

firrefisken
16 augusti 2015 · 108 Inlägg

Mervolic skrev:
Allt beror på vad du vill ta ut, 20A kanske räcker för honom då han kanske inte står still och spelar så mycket..?

Givetvis kan du koppla in flera batterier för att få en totalt sett större batteribank. Det är inga problem. Värt att tänka på då är att batterierna bör vara i samma storlek och av samma typ. Se till att det är rejäla kablar och att samtliga pluskablar är korrekt säkrade invid varje pluspol.

3000 watt / 12 volt = 250 A / timme.
20 Ah / 250 A = 0,08 timmar.
Med ett 20 Ah-batteri skulle strömmen alltså bara räcka i nästan 5 minuter för din del (om du belastar systemet till max).

72 / 250 A = 0,288 timmar => ~17 minuter.

Vänder man då på formeln: 2 timmar * 250 A = 500 Ah batteribank. Två stycken batterier med 250 Ah kapacitet skulle göra susen alltså. Dock kan du ju stöta på problem med platsbrist då.

Räknar man på att du tar ut hälften (1500 W) så räcker det ju med 250 Ah alltså, och då behöver du bara ett batteri eller två stycken batterier med 125 Ah.

Tack! Ja, det var det jag misstänkte, att han bara hade batteriet ist för en kond. Ska lägga den uträkningen på minnet! well, två 250 Ah får knappast plats haha tongue får bli något mindre istället. Borde kunna klara mig ett tag med ett 100 Ah låter det som ^^

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
18 augusti 2015 · 108 Inlägg

Använder min tråd för fler frågor ist för å göra en ny tongue Hur gör ni när ni ska dela upp rca kablarna? Jag har 3 slutsteg, totalt 8 höger och 8 vänsterkanaler. För tillfället är det en enda stor röra med en jävla massa ysplittar, är ju extremt osmidigt förmodligen ger det en himla massa förluster med eftersom man delar upp signalen så mycket. Funderar på å bygga en rca hub själv men då måste jag ändå ha någon typ av förstärkare som kan förstärka det hela annars försvinner ju typ all spänning i signalkabeln? har bara 2 lågnivåutgångar från HU:n.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang