Rolla bilen vilken roller?

edward19
6 augusti 2015 · 6 Inlägg

Hej! ny här på garaget o har några frågor. tänkte måla en gammal 142a med denna färg http://nordsjoidedesign.se/sortiment/fa … tal-paint/ , vet ej om detta är ett bra alternativ så om någon skulle kunna ge svar på de skulle du vara bra!
skulle även behöva några tips på vilken roller jag bör använda för att de inte ska bli luftbubblor och apelsinskal i färgen osv.
har kikat lite på mohairroller men tips uppskattas alltid!
bör jag spä ut färgen? isånafall med vad och hur mycket.

tack på förhand:)

Putteliten
6 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Du vill alltså rolla bilen och få perfekt yta på den?

edward19
6 augusti 2015 · 6 Inlägg

inte helt perfekt kanske men så bra som möjligt!

Putteliten
6 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Kommer aldrig att bli bra med roller. Skaffa lackspruta från Biltema istället, en dålig spraylack är mycket bättre än roller...

edward19
7 augusti 2015 · 6 Inlägg

okej, har en kompis som spraylackade sin bil dock vart det apelsinskal över exakt hela bilen. tror du det går att spruta den färgen som ja länka?

Putteliten
7 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

edward19 skrev:
okej, har en kompis som spraylackade sin bil dock vart det apelsinskal över exakt hela bilen. tror du det går att spruta den färgen som ja länka?

Du lär inte få det bättre med roller.
Fråga dom i butiken som säljer färgen vad dom rekomenderar...

edward19
7 augusti 2015 · 6 Inlägg

Putteliten skrev:

edward19 skrev:
okej, har en kompis som spraylackade sin bil dock vart det apelsinskal över exakt hela bilen. tror du det går att spruta den färgen som ja länka?

Du lär inte få det bättre med roller.
Fråga dom i butiken som säljer färgen vad dom rekomenderar...

okej tack så mycket för svar!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Du ska använda skumgummiroller. Det går att få riktigt fin yta med det. Använd inte filtroller även om färghandlarn säger det. Jag vet bättre än dom

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
tvedberg
7 augusti 2015 · 773 Inlägg

gåpr att våtslipa efteråt för att få ett finare resultant med.

edward19
9 augusti 2015 · 6 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du ska använda skumgummiroller. Det går att få riktigt fin yta med det. Använd inte filtroller även om färghandlarn säger det. Jag vet bättre än dom

okej! går i tankarna att sprutlacka iställe.. känns lite lättare på nåt vis. är det som föregående skrev att en dålig sprutlack är bättre än en bra rollning?

thomas_j
10 augusti 2015 · 42 Inlägg

Skumgummiroller funkar fint. Bra rollning är snyggare än en dålig sprutlack tycker iallafall jag, men det beror på hur mkt tid/jobb du vill lägga. Det blir ju inte någon toppen yta vid rollning, men det är det ju inte med en dålig sprutlack heller så...min Passat är rollad mattvit, ser bra ut på några meters håll

Volkswagen Passat TDI "Dieseldoris" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang