Kopplat framsystem på steg, dåligt ljud!

illiuminati
7 augusti 2015 · 243 Inlägg

Halloj!

Har kopplat in mitt framsystem bestående av 6.5" koaxialer i dörrarna och 3.5" på brädan, högtalarna till höger är ihopkopplade och vänster sidan är ihopkopplade.
Kopplade först in en lågnivå till front och en till rear på stereon, men blev så konstigt med att ställa in ljudet så kryssade lågnivån mellan kanal A och B på steget istället och körde bara på front på stereon.
Har inte hunnit att testa så mycket idag när det kommer till inställningarna på steget, men ska vara rätt inställt, just nu låter det riktigt dåligt, blir inget tryck i högtalarna.

BCH Filter är satt på OFF, finns att välja mellan OFF och LPF, antar att jag inte ska ha LPF på ett framsystem?
Ach Filter är satt på HPF, för det är väl HPF man har på ett framsystem?
Har testat justera upp och ner på dom olika inställningarna men ingen skillnad.

Se bild:
http://puu.sh/jtbR0/2cd56aacfe.jpg

På stereon har jag 3st lågnivå utgångar, front rear och SW (Subwoofer), har inkopplat på SW för 2 kanals steget till basen, och Front för 4 kanals steget.
Har testat haft Front och Rear till kanal A och B på 4 kanals steget, men blev inte bra som sagt eftersom alla 4 högtalare är just Front så blev bättre när jag kryssade lågnivån.

Se bild:
http://puu.sh/jtcat/83c0f5ada1.jpg


På stereon som är en kenwood kdc-5051u så finns något som heter 2 Zone, när jag aktiverar detta så kan man välja att det ska spela bättre fram eller bättre bak, fadern försvinner, Subwoofer slutar att fungera helt, men ljudet blir bra.... stänger jag av den blir ljudet i högtalarna dåligt men basen fungerar igen.

Har testat dra upp diskant, mitten, baslevel, finns ingen loudness?
Högtalarna spelar väldigt dåligt, va bättre innan när det var kopplat direkt till stereon, nu är det verkligen bara diskant som kommer från högtalarna.

Kommer pilla med detta i helgen, men lite tips och förslag på vad som kan va gjort fel eller vad som behövs göras är välkommet!!

Tror det är hyffsade SPL högtalare i dörrar och på brädan, inte tagit reda på det helt men byggt på Bra Ljud i Bil och han som gjorde det "en bekant" kostade på sig 16000:- för högtalarna montering stereo och steg.

Så att dom skulle va dåliga går ja inte på dom ska kunna spela bättre än så, även om det varit högtalare från Jula.
Stereon är det inga fel på den fungerar. Steget är som nytt och ska kunna leverera 220w i 2 eller 4 Ohm fick jag veta senast idag när jag va nere på SLS, 220w vänster och 220w höger ska väl ge lite effekt?

Men som sagt kom med tips och förslag, är säkert något "aha va det så enkelt", hoppas inte behöva göra om allt sad tar ju ganska mycket tid att dra kablar och hålla på, gjorde allt riktigt ordentligt med dragningen idag, ser professionellt gjort ut smile.

/Den okunnige!

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Renault Megane "klistret" (2000)
Putteliten
8 augusti 2015 · 9 075 Inlägg

Vad är det för högtalare du har? Sitter det något delningsfilter med dom? Hur många kabelpar har du kopplar in? Vad är det för slutsteg?

Sätt alla filter på off till att börja med...

Nausea Avstängd
8 augusti 2015 · 598 Inlägg

Du ska inte använda stereons sw utgång, bara fullregister front/rear. Utan att "kryssa". Hur har du kopplat högtalarna? Saaben har ett inbyggt slutsteg. Och varför har du bryggat steget? Har det 4 kanaler använder du 4 kanaler, hpf på högtalarna i brädan.

illiuminati
8 augusti 2015 · 243 Inlägg

Putteliten skrev:
Vad är det för högtalare du har? Sitter det något delningsfilter med dom? Hur många kabelpar har du kopplar in? Vad är det för slutsteg?

Sätt alla filter på off till att börja med...

Jag är osäker på hur det är kopplat, vet bara att det är Bra Ljud i Bil som har gjort det, det är en 6.5" + 3.5" på höger och vänster sida. Det är två kenwood slutsteg ett 2 kanals som används till basen, det spelar på bra som jag vill, sen har jag ett kenwood 4 kanals steg som du kan se på bilden.

Nausea skrev:
Du ska inte använda stereons sw utgång, bara fullregister front/rear. Utan att "kryssa". Hur har du kopplat högtalarna? Saaben har ett inbyggt slutsteg. Och varför har du bryggat steget? Har det 4 kanaler använder du 4 kanaler, hpf på högtalarna i brädan.

Ska jag inte använda SW utgången till steget som driver basen alltså?
Just nu har jag ej möjlighet pga okunskap och brist på pengar för att lämna in.
Och högtalarna är kopplade så att  höger och vänster, 1st 6.5" 1st 3.5" så kan inte sätta HPF bara på dom i brädan sad men förstår att jag borde dra om kablarna för att få det bra.

Men i vilket fall som helst, nu spelar det väldigt dåligt, inget tryck i ljudet alls.
Innan när det var kopplat exakt likadant, fast det gick direkt till stereon istället för till steg så spelade högtalarna bättre än standard.

Putteliten
8 augusti 2015 · 9 075 Inlägg

SW utgången ska du ha till basen ja.
Men hur många kabelpar har du satt på 4 kanalsteget? Är det 2 par per sida eller 1 par per sida?

Nausea Avstängd
8 augusti 2015 · 598 Inlägg

illiuminati skrev:

Putteliten skrev:
Vad är det för högtalare du har? Sitter det något delningsfilter med dom? Hur många kabelpar har du kopplar in? Vad är det för slutsteg?

Sätt alla filter på off till att börja med...

Jag är osäker på hur det är kopplat, vet bara att det är Bra Ljud i Bil som har gjort det, det är en 6.5" + 3.5" på höger och vänster sida. Det är två kenwood slutsteg ett 2 kanals som används till basen, det spelar på bra som jag vill, sen har jag ett kenwood 4 kanals steg som du kan se på bilden.

Nausea skrev:
Du ska inte använda stereons sw utgång, bara fullregister front/rear. Utan att "kryssa". Hur har du kopplat högtalarna? Saaben har ett inbyggt slutsteg. Och varför har du bryggat steget? Har det 4 kanaler använder du 4 kanaler, hpf på högtalarna i brädan.

Ska jag inte använda SW utgången till steget som driver basen alltså?
Just nu har jag ej möjlighet pga okunskap och brist på pengar för att lämna in.
Och högtalarna är kopplade så att  höger och vänster, 1st 6.5" 1st 3.5" så kan inte sätta HPF bara på dom i brädan sad men förstår att jag borde dra om kablarna för att få det bra.

Men i vilket fall som helst, nu spelar det väldigt dåligt, inget tryck i ljudet alls.
Innan när det var kopplat exakt likadant, fast det gick direkt till stereon istället för till steg så spelade högtalarna bättre än standard.

Du kan använda sw till basen i dörren ja, men då ska du inte koppla de ihop med de i brädan. På de i brädan kan du använda hpf. Frågan är hur du har kopplat in allt på ditt steg, för som sagt så har Saaben ett inbyggt steg. Har du dragit kablar direkt från steget till alla högtalare?

Nausea Avstängd
8 augusti 2015 · 598 Inlägg

Jag har också en 9-5 och jag har kopplat så att jag kör de i brädan med front direkt från stereon, sen har jag kopplat ett 4 kanals steg till bas/mellan i dörren (på rear från stereon) och en sub i bagaget (på sw från stereon). Och dragit nya kablar hela vägen.

Senast redigerat av Nausea (8 augusti 2015)

illiuminati
8 augusti 2015 · 243 Inlägg

Nausea skrev:
Jag har också en 9-5 och jag har kopplat så att jag kör de i brädan med front direkt från stereon, sen har jag kopplat ett 4 kanals steg till bas/mellan i dörren (på rear från stereon) och en sub i bagaget (på sw från stereon). Och dragit nya kablar hela vägen.

Okej och du har bra tryck på ditt antar jag? tongue
Det jag skulle behöva göra är egentligen att dra om kablarna separat från högtalarna, så jag med kan köra dom på brädan på front in i kanal A på 4 kanals steget, och 6.5" i dörrarna till kanal B på steget.
Men att dra det så är ett problem för mig att göra själv.
Därför jag tänkte om man kan få det att fungera som det är ihopkopplat nu, han som hade bilen innan hade det på steg just som det sitter nu och det fungerade bra för honom så tycker jag borde kunna få ihop det med.
Ska åka och pilla med det om ett tag, återkommer om jag får ordning på det smile

Nausea Avstängd
8 augusti 2015 · 598 Inlägg

illiuminati skrev:

Nausea skrev:
Jag har också en 9-5 och jag har kopplat så att jag kör de i brädan med front direkt från stereon, sen har jag kopplat ett 4 kanals steg till bas/mellan i dörren (på rear från stereon) och en sub i bagaget (på sw från stereon). Och dragit nya kablar hela vägen.

Okej och du har bra tryck på ditt antar jag? tongue
Det jag skulle behöva göra är egentligen att dra om kablarna separat från högtalarna, så jag med kan köra dom på brädan på front in i kanal A på 4 kanals steget, och 6.5" i dörrarna till kanal B på steget.
Men att dra det så är ett problem för mig att göra själv.
Därför jag tänkte om man kan få det att fungera som det är ihopkopplat nu, han som hade bilen innan hade det på steg just som det sitter nu och det fungerade bra för honom så tycker jag borde kunna få ihop det med.
Ska åka och pilla med det om ett tag, återkommer om jag får ordning på det smile

Du behöver inte kör högtalarna i brädan med ett slutsteg. Då räcker ett 4 kanals steg till dörrarna, men du måste dra nya kablar alternativt ansluta till de kablar som går från Saabens inbyggda steg. Att dra nya kablar från stereon (inte slutsteget) till brädan är inte svårt och ger bättre ljud. De är så små att de inte kräver mycket effekt och bidrar inte heller till nåt "tryck". Då räcker stereons frontkanaler. Med hpf om STEREON har den funktionen.

valstadkillen
8 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

ärligt talat. byt ut de förbannade 6.5'' koaxerna mot rena midbasar eller strunta i 3.5'' över huvudtaget. bara ställer till problem!

Peugeot 207 (2006)
illiuminati
9 augusti 2015 · 243 Inlägg

valstadkillen skrev:
ärligt talat. byt ut de förbannade 6.5'' koaxerna mot rena midbasar eller strunta i 3.5'' över huvudtaget. bara ställer till problem!

Känner lite så jag med smile nu fick jag till ljudet så det spelar på bra "äntligen", men kommer göra lite byte av grejer och dra om kablarna.

För en med tight budget, något att rekommendera? midbasar 6.5" till dörrarna bör dom ha ett eget steg eller går det bra att köra med mitt 4-kanals steg och köra dörrarna på A och 3.5" på B?
Sen att ha på brädan borde man ha 3.5" tvåvägs system och sätta skrikarna i stolpen istället?

Känns som det kommer bli ett jäkla pill att dra om kablarna, men jag märkte förut när vi höll på att original kablarna sitter och att det är skarvat till skuffen, är väl bara 1mm2 kablar original, och dom "vita" högtalarkablarna som är skarvade bak är 2.5mm2.

Bra Ljud i Bil verkar ha fuskat lite smile

illiuminati
9 augusti 2015 · 243 Inlägg

Nausea skrev:

illiuminati skrev:

Nausea skrev:
Jag har också en 9-5 och jag har kopplat så att jag kör de i brädan med front direkt från stereon, sen har jag kopplat ett 4 kanals steg till bas/mellan i dörren (på rear från stereon) och en sub i bagaget (på sw från stereon). Och dragit nya kablar hela vägen.

Okej och du har bra tryck på ditt antar jag? tongue
Det jag skulle behöva göra är egentligen att dra om kablarna separat från högtalarna, så jag med kan köra dom på brädan på front in i kanal A på 4 kanals steget, och 6.5" i dörrarna till kanal B på steget.
Men att dra det så är ett problem för mig att göra själv.
Därför jag tänkte om man kan få det att fungera som det är ihopkopplat nu, han som hade bilen innan hade det på steg just som det sitter nu och det fungerade bra för honom så tycker jag borde kunna få ihop det med.
Ska åka och pilla med det om ett tag, återkommer om jag får ordning på det smile

Du behöver inte kör högtalarna i brädan med ett slutsteg. Då räcker ett 4 kanals steg till dörrarna, men du måste dra nya kablar alternativt ansluta till de kablar som går från Saabens inbyggda steg. Att dra nya kablar från stereon (inte slutsteget) till brädan är inte svårt och ger bättre ljud. De är så små att de inte kräver mycket effekt och bidrar inte heller till nåt "tryck". Då räcker stereons frontkanaler. Med hpf om STEREON har den funktionen.

Stereon har HPF funktion, menar du att jag inte ska köra mina 3.5" med steg? känns ju som att allt ljud borde gå via slutsteg och att man egentligen inte ska köra på inbyggda kablaget osv, märkte som jag skrev till den andra att det just är original kablarna högtalarna går igenom, då antagligen via original steget vilket gör att det inte blir som jag vill.
Bäst borde ju vara om jag drar en separat kabel från varje högtalare som sagt, även om det blir mer jobb så är det nog vad jag kommer behöva göra. Blir nog inköp av midbasar till dörrarna istället och tvåvägssystem till brädan med 3.5" diskant och skrikare.

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 075 Inlägg

Beror ju helt på vad det är för 3,5" Själv kör jag Amega 3,5" koaxialer i instrumentbrädan och 6,5" midbasar i dörrarna.


Kan ju vara bra för oss som ska försöka hjälpa dig att veta vad för prylar du har. Dessutom om du inte har någon budget så kan du köra 6,5" koaxialerna som midbasar om du har egna kablar till alla 4 högtalare.
Då kan du med steget dela upp frekvenserna så att 3,5" får ca 120-130hz och dörrhögtalarna från 123-130hz ner till ca 80hz och sen basen från 80hz och neråt.

Bra ljud i bil har jag inte hört något illa om i alla fall, har det dessutom kostat dom pengarna som du skriver så vore det f*n om det inte går att få det att få det att spela bra som dom har kopplat det.

Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

illiuminati skrev:

Nausea skrev:

illiuminati skrev:
Okej och du har bra tryck på ditt antar jag? tongue
Det jag skulle behöva göra är egentligen att dra om kablarna separat från högtalarna, så jag med kan köra dom på brädan på front in i kanal A på 4 kanals steget, och 6.5" i dörrarna till kanal B på steget.
Men att dra det så är ett problem för mig att göra själv.
Därför jag tänkte om man kan få det att fungera som det är ihopkopplat nu, han som hade bilen innan hade det på steg just som det sitter nu och det fungerade bra för honom så tycker jag borde kunna få ihop det med.
Ska åka och pilla med det om ett tag, återkommer om jag får ordning på det smile

Du behöver inte kör högtalarna i brädan med ett slutsteg. Då räcker ett 4 kanals steg till dörrarna, men du måste dra nya kablar alternativt ansluta till de kablar som går från Saabens inbyggda steg. Att dra nya kablar från stereon (inte slutsteget) till brädan är inte svårt och ger bättre ljud. De är så små att de inte kräver mycket effekt och bidrar inte heller till nåt "tryck". Då räcker stereons frontkanaler. Med hpf om STEREON har den funktionen.

Stereon har HPF funktion, menar du att jag inte ska köra mina 3.5" med steg? känns ju som att allt ljud borde gå via slutsteg och att man egentligen inte ska köra på inbyggda kablaget osv, märkte som jag skrev till den andra att det just är original kablarna högtalarna går igenom, då antagligen via original steget vilket gör att det inte blir som jag vill.
Bäst borde ju vara om jag drar en separat kabel från varje högtalare som sagt, även om det blir mer jobb så är det nog vad jag kommer behöva göra. Blir nog inköp av midbasar till dörrarna istället och tvåvägssystem till brädan med 3.5" diskant och skrikare.

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Senast redigerat av Nausea (9 augusti 2015)

illiuminati
9 augusti 2015 · 243 Inlägg

Putteliten skrev:
Beror ju helt på vad det är för 3,5" Själv kör jag Amega 3,5" koaxialer i instrumentbrädan och 6,5" midbasar i dörrarna.


Kan ju vara bra för oss som ska försöka hjälpa dig att veta vad för prylar du har. Dessutom om du inte har någon budget så kan du köra 6,5" koaxialerna som midbasar om du har egna kablar till alla 4 högtalare.
Då kan du med steget dela upp frekvenserna så att 3,5" får ca 120-130hz och dörrhögtalarna från 123-130hz ner till ca 80hz och sen basen från 80hz och neråt.

Bra ljud i bil har jag inte hört något illa om i alla fall, har det dessutom kostat dom pengarna som du skriver så vore det f*n om det inte går att få det att få det att spela bra som dom har kopplat det.

Jo smile just nu spelar det för mina öron bra, går att köra högt och ganska så rent med, skulle vilja kunna spela högre! men antar att budgeten för vad man har råd med måste höjas då. Ställde in framsystemet med baslådan urkopplad, men nu utnyttjar jag bara halva 4-kanal stegets potential genom att bara köra på A, antar att det blir skillnad om jag skaffar en Y-kabel så jag kan koppla både A och B från steget till Front på huvudenheten och sen brygga högtalarna istället för att ha det på bara A som jag har nu.

Helt ärligt vet jag inte vad som sitter för saker, måste koppla bort dörrarna, men givetvis vet jag själv som bygger datorer att det är svårt att avgöra när man inte vet exakt vad det är, är ju lite samma sak för högtalare.

Men kommer beställa lite nytt framöver så man vet själv hur allt är draget, kopplat och vad det är för grejer.
Jag kan om jag vill, just nu är det bara tid och plats, och jag har nu själv insett att det kanske bara är att köra som jag har nu när det ändå är låter hyfsat, jag kan spela någorlunda högt och det låter bra både på hög och låg volym. Kanske att jag inhandlar en mer passande baslåda för min smak, vill ha en kraftig bas som känns, den jag har nu är sluten och mullrar mycket enligt mitt tycke, vill ha en som trycker på så det känns i hjärtat.

Lonefox Bad music kills good sound
9 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Nausea skrev:

illiuminati skrev:

Nausea skrev:

Du behöver inte kör högtalarna i brädan med ett slutsteg. Då räcker ett 4 kanals steg till dörrarna, men du måste dra nya kablar alternativt ansluta till de kablar som går från Saabens inbyggda steg. Att dra nya kablar från stereon (inte slutsteget) till brädan är inte svårt och ger bättre ljud. De är så små att de inte kräver mycket effekt och bidrar inte heller till nåt "tryck". Då räcker stereons frontkanaler. Med hpf om STEREON har den funktionen.

Stereon har HPF funktion, menar du att jag inte ska köra mina 3.5" med steg? känns ju som att allt ljud borde gå via slutsteg och att man egentligen inte ska köra på inbyggda kablaget osv, märkte som jag skrev till den andra att det just är original kablarna högtalarna går igenom, då antagligen via original steget vilket gör att det inte blir som jag vill.
Bäst borde ju vara om jag drar en separat kabel från varje högtalare som sagt, även om det blir mer jobb så är det nog vad jag kommer behöva göra. Blir nog inköp av midbasar till dörrarna istället och tvåvägssystem till brädan med 3.5" diskant och skrikare.

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
valstadkillen
9 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

illiuminati skrev:

Stereon har HPF funktion, menar du att jag inte ska köra mina 3.5" med steg? känns ju som att allt ljud borde gå via slutsteg och att man egentligen inte ska köra på inbyggda kablaget osv, märkte som jag skrev till den andra att det just är original kablarna högtalarna går igenom, då antagligen via original steget vilket gör att det inte blir som jag vill.
Bäst borde ju vara om jag drar en separat kabel från varje högtalare som sagt, även om det blir mer jobb så är det nog vad jag kommer behöva göra. Blir nog inköp av midbasar till dörrarna istället och tvåvägssystem till brädan med 3.5" diskant och skrikare.

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

dags för rond 2? lol koax kommer ej vara lika bra som en vanlig midd tyvärr. skulle kört midd och koax på 4 kanal steg. helix middar är relativt lättdrivna för antar kenwood lämnar ca 4x60 w rms i 4 ohm?
annars finns ju dayton oxå men det är ju 7''

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

illiuminati skrev:
Stereon har HPF funktion, menar du att jag inte ska köra mina 3.5" med steg? känns ju som att allt ljud borde gå via slutsteg och att man egentligen inte ska köra på inbyggda kablaget osv, märkte som jag skrev till den andra att det just är original kablarna högtalarna går igenom, då antagligen via original steget vilket gör att det inte blir som jag vill.
Bäst borde ju vara om jag drar en separat kabel från varje högtalare som sagt, även om det blir mer jobb så är det nog vad jag kommer behöva göra. Blir nog inköp av midbasar till dörrarna istället och tvåvägssystem till brädan med 3.5" diskant och skrikare.

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Varför tror du att man med vissa HU kan köra med aktivt delningsfilter? För att man då kan eliminera passiva delningsfilterkomponenter = kortare signalväg och färre komponenter. Glöm att det blir bättre ljud genom flera meter kabel och ett kasst slutsteg.

Senast redigerat av Nausea (9 augusti 2015)

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 075 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Tycker ni båda kan läsa vad TS skriver! Har har skrivit att det är ett Kenwoodsteg....

Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

Putteliten skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:
Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Tycker ni båda kan läsa vad TS skriver! Har har skrivit att det är ett Kenwoodsteg....

Det står inte i det första inlägget, vilket är vad jag svarat på. Och om man vill vara petnoga är det 2 Pilowood. Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Senast redigerat av Nausea (9 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang