Kopplat framsystem på steg, dåligt ljud!

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 077 Inlägg

valstadkillen skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

dags för rond 2? lol koax kommer ej vara lika bra som en vanlig midd tyvärr. skulle kört midd och koax på 4 kanal steg. helix middar är relativt lättdrivna för antar kenwood lämnar ca 4x60 w rms i 4 ohm?
annars finns ju dayton oxå men det är ju 7''

Istället för att rekomendera någon att köpa nya grejer som du säljer eller får provision för, försök att få TS att ta reda på vad för grejer han har i sin bil istället för att säga att det är skit köp av mig!

Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

Varför "kryssa" lågnivå när du har 6 kanaler? Varför bryggkoppla när du har 6 kanaler? Varför köra 6,5" och 3,5" på samma kanal? Då kan du inte justera nivån på varje högtalare individuellt, vilket är viktigt för att få rätt balans i ljudet, så att inget register sticker ut, mao att det antingen blir för mycket bas eller mellanregister eller diskant. Nej, den som har installerat detta vet inte mycket om hur musik ska låta. Att få ett 3- eller 4-vägs högtalarsystem att låta bra är mycket svårare än med ett 2-vägs kit. Jag tror TS trollar.

Senast redigerat av Nausea (9 augusti 2015)

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 077 Inlägg

Nausea skrev:

Putteliten skrev:

Nausea skrev:

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Tycker ni båda kan läsa vad TS skriver! Har har skrivit att det är ett Kenwoodsteg....

Det står inte i det första inlägget, vilket är vad jag svarat på. Och om man vill vara petnoga är det 2 Pilowood. Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Bara genom att skumma igenom en tråd så kan man få ut massor info. Jag har bett TS i ett par svar att ta reda på exakt vad för grejer han har, men istället kommer luddiga svar.

För att sammanfatta det hela har TS 3,5" på instrumentbrädan och 6,5" koaxialer i dörrarna fram av okänt märke och modell. Dom verkar vara sammankopplade då det bara går 2 kabelpar bak till kofferten. Till det har han ett 4 kanal Kenwoodsteg av okänd modell men bara ett par lågnivåkablar till det.

Sen har han ett kenwood 2 kanalsteg också okänd modell som sitter kopplat till en Punch bas.

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 077 Inlägg

Nausea skrev:
Varför "kryssa" lågnivå när du har 6 kanaler? Varför bryggkoppla när du har 6 kanaler? Varför köra 6,5" och 3,5" på samma kanal? Då kan du inte justera nivån på varje högtalare individuellt, vilket är viktigt för att få rätt balans i ljudet, så att inget register sticker ut, mao att det antingen blir för mycket bas eller mellanregister eller diskant. Nej, den som har installerat detta vet inte mycket om hur musik ska låta. Att få ett 3- eller 4-vägs högtalarsystem att låta bra är mycket svårare än med ett 2-vägs kit. Jag tror TS trollar.

Dålig koll och okunskap tillsammans med lite lathet skulle ja kalla det....

Lonefox Bad music kills good sound
9 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Nausea skrev:
Varför "kryssa" lågnivå när du har 6 kanaler? Varför bryggkoppla när du har 6 kanaler? Varför köra 6,5" och 3,5" på samma kanal? Då kan du inte justera nivån på varje högtalare individuellt, vilket är viktigt för att få rätt balans i ljudet, så att inget register sticker ut, mao att det antingen blir för mycket bas eller mellanregister eller diskant. Nej, den som har installerat detta vet inte mycket om hur musik ska låta. Att få ett 3- eller 4-vägs högtalarsystem att låta bra är mycket svårare än med ett 2-vägs kit. Jag tror TS trollar.

Och helt plötsligt säger du samma sak som jag fast med andra ord.
För övrigt... Jag har hållt på med detta sedan jag var 17 år.
Kanellängd gör mer skillnad på strömsidan vad matning gäller än högtalarsidan.
Just nu kör jag med 1.6mm2 själv till hela systemet, i en annan bil körde jag med 0.75 och 1mm2 solida ledare. Alla kablar är runt 5m långa och det märks ingen skillnad i ljudet mot om jag hade hatt 1m korta kablar. Kvalitén är viktigare där.
Om nu kortare högtalarkablar gjorde SÅ stor skillnad så hade varenda tävlingsbil haft slutsatsen slutstege monterade så nära högtalarna som möjligt. Sluta att komma med sådana argument utan att veta vad du talar om.

Jag gav min rekommendation till TS utefter sakerna han har just NU som dessutom gör det relativt enkelt för honom att uppgradera längre fram istället för att trycka ner och komma med helt befängda argument och försöka att förminska andra som har hållt på längre med det än du som dessutom håller på och dömer bilstereo och arrangerar tävlingar och dessutom tävlar själv.

I slutänden handlar det INTE om vad man har utan vad man GÖR med sakerna.

Du hade inte kunnat pricka in vad min förra rigg kostade och hade inte trott mig när jag sade vad det kostar fullpris. Just saying.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:
Varför "kryssa" lågnivå när du har 6 kanaler? Varför bryggkoppla när du har 6 kanaler? Varför köra 6,5" och 3,5" på samma kanal? Då kan du inte justera nivån på varje högtalare individuellt, vilket är viktigt för att få rätt balans i ljudet, så att inget register sticker ut, mao att det antingen blir för mycket bas eller mellanregister eller diskant. Nej, den som har installerat detta vet inte mycket om hur musik ska låta. Att få ett 3- eller 4-vägs högtalarsystem att låta bra är mycket svårare än med ett 2-vägs kit. Jag tror TS trollar.

Och helt plötsligt säger du samma sak som jag fast med andra ord.
För övrigt... Jag har hållt på med detta sedan jag var 17 år.
Kanellängd gör mer skillnad på strömsidan vad matning gäller än högtalarsidan.
Just nu kör jag med 1.6mm2 själv till hela systemet, i en annan bil körde jag med 0.75 och 1mm2 solida ledare. Alla kablar är runt 5m långa och det märks ingen skillnad i ljudet mot om jag hade hatt 1m korta kablar. Kvalitén är viktigare där.
Om nu kortare högtalarkablar gjorde SÅ stor skillnad så hade varenda tävlingsbil haft slutsatsen slutstege monterade så nära högtalarna som möjligt. Sluta att komma med sådana argument utan att veta vad du talar om.

Jag gav min rekommendation till TS utefter sakerna han har just NU som dessutom gör det relativt enkelt för honom att uppgradera längre fram istället för att trycka ner och komma med helt befängda argument och försöka att förminska andra som har hållt på längre med det än du som dessutom håller på och dömer bilstereo och arrangerar tävlingar och dessutom tävlar själv.

I slutänden handlar det INTE om vad man har utan vad man GÖR med sakerna.

Du hade inte kunnat pricka in vad min förra rigg kostade och hade inte trott mig när jag sade vad det kostar fullpris. Just saying.

Det första jag gjorde i Saaben var att dra en meterlång hifi (van den hul 2x8.54 mm) högtalarkabel från stereon till diskanter i brädan och kopplade således bort Saabens inbyggda steg - och det blev ett lyft för ljudet! Samtidigt blev det mindre belastning av slutsteget när den slapp driva 7 kanaler så även de andra kanalerna tjänade lite på det. Så jag vet att kortare kablar ger bättre ljud. Du tror väl inte på att olika kablar låter olika, men då borde du veta att materialval är avgörande för ljudet. Plast kontra guld och silver i kondingar gör mycket för ljudet. Silverpläterade kopparkablar ger också unika egenskaper som inte kan uppnås med bara koppar osv.

De får kompromissa mer i en bil, så är det, och det är förmodligen anledningen till varför de kör med många meter kabel och olika kompnenter. Men det går inte att komma ifrån det faktum att kort signalväg är att föredra. En komponent I signalvägen påverkar ljudet mer än varifrån strömmen kommer. Strömkablar leder ingen musiksignal. Därför kan man i dag köra med aktiva filter = färre komponenter direkt I signalvägen = bättre ljud.

Jag kör enligt devisen cost no object så jag bryr mig inte om vad din "rigg" kostade. Hur gammal tror du att jag är egentligen? Jag har hållit på med ljud i över 20. Både hifi och bil.

Lonefox Bad music kills good sound
9 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:
Varför "kryssa" lågnivå när du har 6 kanaler? Varför bryggkoppla när du har 6 kanaler? Varför köra 6,5" och 3,5" på samma kanal? Då kan du inte justera nivån på varje högtalare individuellt, vilket är viktigt för att få rätt balans i ljudet, så att inget register sticker ut, mao att det antingen blir för mycket bas eller mellanregister eller diskant. Nej, den som har installerat detta vet inte mycket om hur musik ska låta. Att få ett 3- eller 4-vägs högtalarsystem att låta bra är mycket svårare än med ett 2-vägs kit. Jag tror TS trollar.

Och helt plötsligt säger du samma sak som jag fast med andra ord.
För övrigt... Jag har hållt på med detta sedan jag var 17 år.
Kanellängd gör mer skillnad på strömsidan vad matning gäller än högtalarsidan.
Just nu kör jag med 1.6mm2 själv till hela systemet, i en annan bil körde jag med 0.75 och 1mm2 solida ledare. Alla kablar är runt 5m långa och det märks ingen skillnad i ljudet mot om jag hade hatt 1m korta kablar. Kvalitén är viktigare där.
Om nu kortare högtalarkablar gjorde SÅ stor skillnad så hade varenda tävlingsbil haft slutsatsen slutstege monterade så nära högtalarna som möjligt. Sluta att komma med sådana argument utan att veta vad du talar om.

Jag gav min rekommendation till TS utefter sakerna han har just NU som dessutom gör det relativt enkelt för honom att uppgradera längre fram istället för att trycka ner och komma med helt befängda argument och försöka att förminska andra som har hållt på längre med det än du som dessutom håller på och dömer bilstereo och arrangerar tävlingar och dessutom tävlar själv.

I slutänden handlar det INTE om vad man har utan vad man GÖR med sakerna.

Du hade inte kunnat pricka in vad min förra rigg kostade och hade inte trott mig när jag sade vad det kostar fullpris. Just saying.

Det första jag gjorde i Saaben var att dra en meterlång hifi (van den hul 2x8.54 mm) högtalarkabel från stereon till diskanter i brädan och kopplade således bort Saabens inbyggda steg - och det blev ett lyft för ljudet! Samtidigt blev det mindre belastning av slutsteget när den slapp driva 7 kanaler så även de andra kanalerna tjänade lite på det. Så jag vet att kortare kablar ger bättre ljud. Du tror väl inte på att olika kablar låter olika, men då borde du veta att materialval är avgörande för ljudet. Plast kontra guld och silver i kondingar gör mycket för ljudet. Silverpläterade kopparkablar ger också unika egenskaper som inte kan uppnås med bara koppar osv.

De får kompromissa mer i en bil, så är det, och det är förmodligen anledningen till varför de kör med många meter kabel och olika kompnenter. Men det går inte att komma ifrån det faktum att kort signalväg är att föredra. En komponent I signalvägen påverkar ljudet mer än varifrån strömmen kommer. Strömkablar leder ingen musiksignal. Därför kan man i dag köra med aktiva filter = färre komponenter direkt I signalvägen = bättre ljud.

Jag kör enligt devisen cost no object så jag bryr mig inte om vad din "rigg" kostade. Hur gammal tror du att jag är egentligen? Jag har hållit på med ljud i över 20. Både hifi och bil.

Erhm...du säger emot dig själv om o om igen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
valstadkillen
9 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Putteliten skrev:

valstadkillen skrev:

Lonefox skrev:

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

dags för rond 2? lol koax kommer ej vara lika bra som en vanlig midd tyvärr. skulle kört midd och koax på 4 kanal steg. helix middar är relativt lättdrivna för antar kenwood lämnar ca 4x60 w rms i 4 ohm?
annars finns ju dayton oxå men det är ju 7''

Istället för att rekomendera någon att köpa nya grejer som du säljer eller får provision för, försök att få TS att ta reda på vad för grejer han har i sin bil istället för att säga att det är skit köp av mig!

för det första så var det ett exempel och det andra så är dayton inget BILLJUDGRUPPEN säljer. så vet et vart du vill komma

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Och helt plötsligt säger du samma sak som jag fast med andra ord.
För övrigt... Jag har hållt på med detta sedan jag var 17 år.
Kanellängd gör mer skillnad på strömsidan vad matning gäller än högtalarsidan.
Just nu kör jag med 1.6mm2 själv till hela systemet, i en annan bil körde jag med 0.75 och 1mm2 solida ledare. Alla kablar är runt 5m långa och det märks ingen skillnad i ljudet mot om jag hade hatt 1m korta kablar. Kvalitén är viktigare där.
Om nu kortare högtalarkablar gjorde SÅ stor skillnad så hade varenda tävlingsbil haft slutsatsen slutstege monterade så nära högtalarna som möjligt. Sluta att komma med sådana argument utan att veta vad du talar om.

Jag gav min rekommendation till TS utefter sakerna han har just NU som dessutom gör det relativt enkelt för honom att uppgradera längre fram istället för att trycka ner och komma med helt befängda argument och försöka att förminska andra som har hållt på längre med det än du som dessutom håller på och dömer bilstereo och arrangerar tävlingar och dessutom tävlar själv.

I slutänden handlar det INTE om vad man har utan vad man GÖR med sakerna.

Du hade inte kunnat pricka in vad min förra rigg kostade och hade inte trott mig när jag sade vad det kostar fullpris. Just saying.

Det första jag gjorde i Saaben var att dra en meterlång hifi (van den hul 2x8.54 mm) högtalarkabel från stereon till diskanter i brädan och kopplade således bort Saabens inbyggda steg - och det blev ett lyft för ljudet! Samtidigt blev det mindre belastning av slutsteget när den slapp driva 7 kanaler så även de andra kanalerna tjänade lite på det. Så jag vet att kortare kablar ger bättre ljud. Du tror väl inte på att olika kablar låter olika, men då borde du veta att materialval är avgörande för ljudet. Plast kontra guld och silver i kondingar gör mycket för ljudet. Silverpläterade kopparkablar ger också unika egenskaper som inte kan uppnås med bara koppar osv.

De får kompromissa mer i en bil, så är det, och det är förmodligen anledningen till varför de kör med många meter kabel och olika kompnenter. Men det går inte att komma ifrån det faktum att kort signalväg är att föredra. En komponent I signalvägen påverkar ljudet mer än varifrån strömmen kommer. Strömkablar leder ingen musiksignal. Därför kan man i dag köra med aktiva filter = färre komponenter direkt I signalvägen = bättre ljud.

Jag kör enligt devisen cost no object så jag bryr mig inte om vad din "rigg" kostade. Hur gammal tror du att jag är egentligen? Jag har hållit på med ljud i över 20. Både hifi och bil.

Erhm...du säger emot dig själv om o om igen...

På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

valstadkillen
9 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nej, inte om du delar 3,5" högt, över 100 Hz. Då räcker stereons effekt. Du ska tänka så här. Blir det bättre ljud med en meter högtalarkabel (krävs inte mer, bilen är mindre än 2 m bred) av bra kvalitet från stereon eller blir det bätte ljud genom flera meter signalkabel, ett slutsteg som inte är hifi av typen Gladen eller så, och flera meter högtalarkabel av tvivelaktig kvalitet? Jag började med att dra nya kablar till brädan när jag fortfarande använde originalsteget, och det blev ett lyft för ljudet. Kortast möjliga signalväg är bäst för ljudet. Jag kör för närvarande med en Scan-Speak diskant med eget filter i brädan. Den är 8 cm i diameter så den får precis plats. Fördelen är som sagt att jag kan köra bas/mellanregister och en sub på ett 4 kanalssteg, annars blir det både dyrt och krångligt att få plats med och driva alla kanaler med externt slutsteg.

Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Varför tror du att man med vissa HU kan köra med aktivt delningsfilter? För att man då kan eliminera passiva delningsfilterkomponenter = kortare signalväg och färre komponenter. Glöm att det blir bättre ljud genom flera meter kabel och ett kasst slutsteg.

så gladen är det bästa stegen? har haft ett as300.2 visst är ett bra steg men inte bättre än mitt uranium 4 kanals. sedan har jag lyssnat på gladen sqx middar. inte ett dugg imponerad av dem. varför ska det låta neutralt? om du ska ha neutralt kan du ju kolla dynaudio. sq för mig är att det finns spelglädje i systemet.

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
9 augusti 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:
Erhm.......
Hur kan du säga så?
Ett steg av lite bättre kvalitét (vilket Kenwood faktiskt är) låter ljusår bättre än en enhets inbyggda skitsteg som på sin höjd lämnar 10-15W per kanal vid hufsad distortion.


Jag skulle kört 3.5" på front och kört HP runt 200Hz på dem.
Koaxarna i dörrarna på rear och delat HP runt 50-60Hz i enheten och 200Hz LP på steget.
SW som det är och delat LP vid 50-60Hz.

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Varför tror du att man med vissa HU kan köra med aktivt delningsfilter? För att man då kan eliminera passiva delningsfilterkomponenter = kortare signalväg och färre komponenter. Glöm att det blir bättre ljud genom flera meter kabel och ett kasst slutsteg.

så gladen är det bästa stegen? har haft ett as300.2 visst är ett bra steg men inte bättre än mitt uranium 4 kanals. sedan har jag lyssnat på gladen sqx middar. inte ett dugg imponerad av dem. varför ska det låta neutralt? om du ska ha neutralt kan du ju kolla dynaudio. sq för mig är att det finns spelglädje i systemet.

Mosconi har en del prisvärda grejer, därmed inte sagt att det är det bästa som finns. Men ett gammalt Pilowood är definitivt inte det bästa som finns. En förstärkare ska inte färga ljudet. Hifi betyder high fidelity, mao naturtrogen återgivning. Spelglädje är när du hör musiken som den är tänkt att låta.

Senast redigerat av Nausea (9 augusti 2015)

illiuminati
9 augusti 2015 · 243 Inlägg

Oj vilken diskussion jag trappa upp, blev lite för avancerat här för min del.
Men som någon nämnde, okunskap och lathet stämmer nog bra in. Kommer framöver att koppla ur allt för att ta reda på exakt vad för ljud som sitter och hur det sitter, mina luddiga svar är just för att jag inte vet, och jag har inte platsen till att ställa mig nere på en trång p-plats och ta bort dörrar och annat för att just komma åt.

Men kommer göra som så att jag kommer ta bort allt, dra nya kablar inviduellt från varje högtalare, och återkomma för att få er expertis när jag vet mer.
Bli inte osams med varandra på grund av min okunskap, njut av solen som äntligen tittat fram, och tack för all info jag fått hittills.

valstadkillen
9 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Läser du inte vad jag skriver? Det handlar om så kort signalväg som möjligt. Stereon är en Kenwood, steget ej namngivet men det verkar som sagt inte vara en Gladen. Dessutom ska en förstärkare ha neutralt ljud, den ska alltså inte färga ljudet. Om du tycker att det låter bättre har du inte koll på ljud eller hur musik ska låta, vilket jag påpekat för dig tidigare. Det låter bara annorlunda, inte bättre. En bra förstärkare blir bättre med bättre signalkälla, men jag betvivlar starkt att det är så i det här fallet. Stereon är förmodligen bättre än slutsteget. Det handlar inte om effekten, stereon klarar av att driva ett par diskanter eller 3,5" högtalare om du använder hpf. Resten kan han köra på steget.

Varför tror du att man med vissa HU kan köra med aktivt delningsfilter? För att man då kan eliminera passiva delningsfilterkomponenter = kortare signalväg och färre komponenter. Glöm att det blir bättre ljud genom flera meter kabel och ett kasst slutsteg.

så gladen är det bästa stegen? har haft ett as300.2 visst är ett bra steg men inte bättre än mitt uranium 4 kanals. sedan har jag lyssnat på gladen sqx middar. inte ett dugg imponerad av dem. varför ska det låta neutralt? om du ska ha neutralt kan du ju kolla dynaudio. sq för mig är att det finns spelglädje i systemet.

Mosconi har en del prisvärda grejer, därmed inte sagt att det är det bästa som finns. Men ett gammalt Pilowood är definitivt inte det bästa som finns. En förstärkare ska inte färga ljudet. Hifi betyder high fidelity, mao naturtrogen återgivning. Spelglädje är när du hör musiken som den är tänkt att låta.

hahaha pilowood. ska vi ta samma diskussion igen?? du kan få lyssna på mina ''skitprylar'' wink hur många sm tävlingar har gladen och mosconi vunnit i sverige? tror dls/genesis slår de på fingrarna.

Peugeot 207 (2006)
valstadkillen
9 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

illiuminati skrev:
Oj vilken diskussion jag trappa upp, blev lite för avancerat här för min del.
Men som någon nämnde, okunskap och lathet stämmer nog bra in. Kommer framöver att koppla ur allt för att ta reda på exakt vad för ljud som sitter och hur det sitter, mina luddiga svar är just för att jag inte vet, och jag har inte platsen till att ställa mig nere på en trång p-plats och ta bort dörrar och annat för att just komma åt.

Men kommer göra som så att jag kommer ta bort allt, dra nya kablar inviduellt från varje högtalare, och återkomma för att få er expertis när jag vet mer.
Bli inte osams med varandra på grund av min okunskap, njut av solen som äntligen tittat fram, och tack för all info jag fått hittills.

tror mer att de tar upp en gammal diskussion från en annan grupp^^. läs på bilstereoforum istället. mer seriösare

Peugeot 207 (2006)
illiuminati
9 augusti 2015 · 243 Inlägg

valstadkillen skrev:

illiuminati skrev:
Oj vilken diskussion jag trappa upp, blev lite för avancerat här för min del.
Men som någon nämnde, okunskap och lathet stämmer nog bra in. Kommer framöver att koppla ur allt för att ta reda på exakt vad för ljud som sitter och hur det sitter, mina luddiga svar är just för att jag inte vet, och jag har inte platsen till att ställa mig nere på en trång p-plats och ta bort dörrar och annat för att just komma åt.

Men kommer göra som så att jag kommer ta bort allt, dra nya kablar inviduellt från varje högtalare, och återkomma för att få er expertis när jag vet mer.
Bli inte osams med varandra på grund av min okunskap, njut av solen som äntligen tittat fram, och tack för all info jag fått hittills.

tror mer att de tar upp en gammal diskussion från en annan grupp^^. läs på bilstereoforum istället. mer seriösare

okey cool

Lonefox Bad music kills good sound
10 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Nausea skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:
Jag kör enligt devisen cost no object så jag bryr mig inte om vad din "rigg" kostade. Hur gammal tror du att jag är egentligen? Jag har hållit på med ljud i över 20. Både hifi och bil.

Erhm...du säger emot dig själv om o om igen...

På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

Jag citerar dig:

Nausea skrev:
Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Tillgång till sex kanaler.....via slutsteg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals.

Och förklara GÄRNA för mig hur det ens är möjligt att det kan låta bättre med en enhets inbyggda steg då den är avsäkrad med 10-15A (som faktiskt täcker upp ALLA funktioner i den och inte enbart förstärkardelen) och saknar vettig strömförsörjning och har en kompakt förstärkarkrets kontra en förstärkare med större nätdel och bättre uppbyggt förstärkartekning med mindre distortion? För du tror väl inte på siffrorna 4x50W osv som står på en enhet om du nu har hållt på så länge som du gjort...

Bara för att man byter till van den hull (och JA olika kablar påverkar olika men FRÄMST på lågnivåsidan eftersom signalen är just...låg) så betyder det inte att källan blir bättre. Signalen är fortfarande KASS ut ur en enhet och de flesta förstärkare låter sjukt mkt bättre än enhetens klena lilla krets. smile

Nej......jag drar mig ur den här diskussionen och står kvar vid mina tips om att han skall använda fyrkanalsteget till hela framsystemet och kombinera HP och LP i enhet och steg för att få ett BP-filter till koaxarna i därrarna för att senare byta ut dem till ngt bättre och HP till 3.5-orna i brädan och fortsätta med steget till basen han gör idag.

Återigen: Jag utgår från vad han har just idag och ger tipset så han kan uppgradera enklare i framtiden.
Precis som det görs på bilstereoforumet just nu, där för övrigt större delen av sveriges tävlingselit diskuterar saker wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nausea Avstängd
10 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Nausea skrev:
Erhm...du säger emot dig själv om o om igen...

På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

Jag citerar dig:

Nausea skrev:
Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Tillgång till sex kanaler.....via slutsteg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals.

Och förklara GÄRNA för mig hur det ens är möjligt att det kan låta bättre med en enhets inbyggda steg då den är avsäkrad med 10-15A (som faktiskt täcker upp ALLA funktioner i den och inte enbart förstärkardelen) och saknar vettig strömförsörjning och har en kompakt förstärkarkrets kontra en förstärkare med större nätdel och bättre uppbyggt förstärkartekning med mindre distortion? För du tror väl inte på siffrorna 4x50W osv som står på en enhet om du nu har hållt på så länge som du gjort...

Bara för att man byter till van den hull (och JA olika kablar påverkar olika men FRÄMST på lågnivåsidan eftersom signalen är just...låg) så betyder det inte att källan blir bättre. Signalen är fortfarande KASS ut ur en enhet och de flesta förstärkare låter sjukt mkt bättre än enhetens klena lilla krets. smile

Nej......jag drar mig ur den här diskussionen och står kvar vid mina tips om att han skall använda fyrkanalsteget till hela framsystemet och kombinera HP och LP i enhet och steg för att få ett BP-filter till koaxarna i därrarna för att senare byta ut dem till ngt bättre och HP till 3.5-orna i brädan och fortsätta med steget till basen han gör idag.

Återigen: Jag utgår från vad han har just idag och ger tipset så han kan uppgradera enklare i framtiden.
Precis som det görs på bilstereoforumet just nu, där för övrigt större delen av sveriges tävlingselit diskuterar saker wink

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

Senast redigerat av Nausea (10 augusti 2015)

illiuminati
10 augusti 2015 · 243 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

Jag citerar dig:

Nausea skrev:
Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Tillgång till sex kanaler.....via slutsteg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals.

Och förklara GÄRNA för mig hur det ens är möjligt att det kan låta bättre med en enhets inbyggda steg då den är avsäkrad med 10-15A (som faktiskt täcker upp ALLA funktioner i den och inte enbart förstärkardelen) och saknar vettig strömförsörjning och har en kompakt förstärkarkrets kontra en förstärkare med större nätdel och bättre uppbyggt förstärkartekning med mindre distortion? För du tror väl inte på siffrorna 4x50W osv som står på en enhet om du nu har hållt på så länge som du gjort...

Bara för att man byter till van den hull (och JA olika kablar påverkar olika men FRÄMST på lågnivåsidan eftersom signalen är just...låg) så betyder det inte att källan blir bättre. Signalen är fortfarande KASS ut ur en enhet och de flesta förstärkare låter sjukt mkt bättre än enhetens klena lilla krets. smile

Nej......jag drar mig ur den här diskussionen och står kvar vid mina tips om att han skall använda fyrkanalsteget till hela framsystemet och kombinera HP och LP i enhet och steg för att få ett BP-filter till koaxarna i därrarna för att senare byta ut dem till ngt bättre och HP till 3.5-orna i brädan och fortsätta med steget till basen han gör idag.

Återigen: Jag utgår från vad han har just idag och ger tipset så han kan uppgradera enklare i framtiden.
Precis som det görs på bilstereoforumet just nu, där för övrigt större delen av sveriges tävlingselit diskuterar saker wink

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

Det där var bra skrivet smile, skulle nog även har förtydligat att jag kör min baslåda bra redan, och den har jag inget problem med, det är mer framsystem som jag är nybörjare på. Kommer köra baslådan på separat steg och 4 kanal steget på framsystemet, men har reflekterat mycket ny så kommer först och främst byta ut kablaget helt och hållet från högtalare till steg, sen kommer midbasar inhandlas till dörrarna och lite dämpmatta i dörrarna iallafall!

Men nu ska jag börja att skruva dit 2st jordkablar separat (Blev trångt uppe vid steget) med lite längre längd, och sätta min +kabel i distrubitionsblocket jag hitta sedan tidigare bygge 21mm2 in och 16mm2 ut kommer vara knappa 30cm styck el kablarna från distrubitionsblocket.

Lonefox Bad music kills good sound
12 augusti 2015 · 7 241 Inlägg

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

Jag citerar dig:

Nausea skrev:
Och då uppstår nästa fråga: varför hålla på trolla och koppla som en idiot när han har tillgång till 6 kanaler?

Tillgång till sex kanaler.....via slutsteg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals.

Och förklara GÄRNA för mig hur det ens är möjligt att det kan låta bättre med en enhets inbyggda steg då den är avsäkrad med 10-15A (som faktiskt täcker upp ALLA funktioner i den och inte enbart förstärkardelen) och saknar vettig strömförsörjning och har en kompakt förstärkarkrets kontra en förstärkare med större nätdel och bättre uppbyggt förstärkartekning med mindre distortion? För du tror väl inte på siffrorna 4x50W osv som står på en enhet om du nu har hållt på så länge som du gjort...

Bara för att man byter till van den hull (och JA olika kablar påverkar olika men FRÄMST på lågnivåsidan eftersom signalen är just...låg) så betyder det inte att källan blir bättre. Signalen är fortfarande KASS ut ur en enhet och de flesta förstärkare låter sjukt mkt bättre än enhetens klena lilla krets. smile

Nej......jag drar mig ur den här diskussionen och står kvar vid mina tips om att han skall använda fyrkanalsteget till hela framsystemet och kombinera HP och LP i enhet och steg för att få ett BP-filter till koaxarna i därrarna för att senare byta ut dem till ngt bättre och HP till 3.5-orna i brädan och fortsätta med steget till basen han gör idag.

Återigen: Jag utgår från vad han har just idag och ger tipset så han kan uppgradera enklare i framtiden.
Precis som det görs på bilstereoforumet just nu, där för övrigt större delen av sveriges tävlingselit diskuterar saker wink

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nausea Avstängd
12 augusti 2015 · 598 Inlägg

Lonefox skrev:

Nausea skrev:

Lonefox skrev:

Nausea skrev:
På samma sätt som jag "säger samma sak som du men med andra ord"? Vilket du inte heller har lyckats bevisa. Att ropa saker utan grund är lögnarens karaktär.

Jag citerar dig:


Tillgång till sex kanaler.....via slutsteg. Ett fyrkanals och ett tvåkanals.

Och förklara GÄRNA för mig hur det ens är möjligt att det kan låta bättre med en enhets inbyggda steg då den är avsäkrad med 10-15A (som faktiskt täcker upp ALLA funktioner i den och inte enbart förstärkardelen) och saknar vettig strömförsörjning och har en kompakt förstärkarkrets kontra en förstärkare med större nätdel och bättre uppbyggt förstärkartekning med mindre distortion? För du tror väl inte på siffrorna 4x50W osv som står på en enhet om du nu har hållt på så länge som du gjort...

Bara för att man byter till van den hull (och JA olika kablar påverkar olika men FRÄMST på lågnivåsidan eftersom signalen är just...låg) så betyder det inte att källan blir bättre. Signalen är fortfarande KASS ut ur en enhet och de flesta förstärkare låter sjukt mkt bättre än enhetens klena lilla krets. smile

Nej......jag drar mig ur den här diskussionen och står kvar vid mina tips om att han skall använda fyrkanalsteget till hela framsystemet och kombinera HP och LP i enhet och steg för att få ett BP-filter till koaxarna i därrarna för att senare byta ut dem till ngt bättre och HP till 3.5-orna i brädan och fortsätta med steget till basen han gör idag.

Återigen: Jag utgår från vad han har just idag och ger tipset så han kan uppgradera enklare i framtiden.
Precis som det görs på bilstereoforumet just nu, där för övrigt större delen av sveriges tävlingselit diskuterar saker wink

Nu backar vi tillbaka till det jag faktiskt skrev. Att han kunde köra 3,5" i brädan med stereon, resten med slutsteg eftersom jag trodde att han hade ett 4-kanals slutsteg ---> det som bilden i det första inlägget visar. Om han delar högt, över 100 hz kan stereon driva de. Jag driver en diskant i brädan på det viset (5000 Hz 12db), medan resten, bas/mellan + sub, drivs av ett 4 kanals steg. Jag kör dessutom med stereons (Alpine 9887) inbyggda filter så jag kan skippa passiva delningsfilter ---> kortare signalväg, färre komponenter = bättre ljud. Du tror tydligen att mycket effekt = bättre ljud, men så är det alltså inte. Du får inte mig att tro att ett ljudet genom ett mediokert steg (många komponenter av tvivelaktig kvalitet), flera meter signal- och högtalarkabel, diverse kontakter och lödningar, låter bättre än 1 meter kabel direkt från stereon.  Om det är lågnivå eller högtalarkabel spelar ingen roll. Både är direkt I signalvägen, det är det avgörande. Därför påverkar strömkabel inte ljudet nåt nämnvärt, så länge det är rätt dimensionerat och fritt från störningar. Ett tips: använd mätutrustning för att justera nivåer om du inte har öra för musik.

Jag skrev så med tanke på att han just nu inte kan justera nivån på 6,5" och 3,5" individuellt, vilket är viktigare för ljudet än effekten. Det är som att du inte kan justera nivån på diskanten i ett 2-vägs kit. Det blir aldrig bra, inte minst om diskanten är placerad eller riktad närmare lyssningspositionen.

*facepalm*
Mer effekt är bättre på ett sätt. Hört talas om kontroll via headroom? Mindre belastning ger renare signal.
Med fyrkanalarn han har kan han ställa nivån på 3.5-orna och koaxarna som middar (tills vidare) separat genom gain på steget så att de spelar bra ihop med basen. Eller ja basen ihop med dem.

Nivå (vilket jag håller med om), fas och tid är bland det viktigaste när det gäller justeringar, men 70-75% av ett bra ljud i bil utgörs av monteringen i sig.
Sedan har slutsteg även av medioker kvalitet bättre kvalitet än den kompletta GRYMT ÖVERSPECADE förstärkarkrets som sitter i en enhet.

Jag föredrar mindre distortion för seriöst......skall han driva sina 3.5" med säg 8-12W vid användbar distortion så det låter skit om det då han höjer lite mer än samtalsnivå? *skakar på huvudet*

Ja, jag vet vad som menas med headroom, att man har mer effekt än vad som krävs. Det var väl ungefär vad jag beskrev när jag minskade belastningen på Saabens originalsteg genom att köra diskanten direkt från stereon, vilket jag gjorde strax efter att jag köpte bilen. 

Problemet är att han skriver att 3,5" och 6,5" spelar på samma kanal, och då är det enligt mig omöjligt att nivåjustera individuellt. Varför han har kopplat så när han som sagt har 6 kanaler är en gåta.

Jag har inga problem med för lite effekt eftersom jag bara driver en diskant i brädan, sen använder jag stereons digitala 3-vägsfilter = färre komponenter i signalvägen = bättre ljud. Inte heller 3,5" kräver så mycket effekt när han delar högt. Han har ju en midbas i dörren, och om den inte är original, kan den spela upp till några hundra Herz i bästa fall, vilket minskar belastningen på 3,5". Men han får göra som han vill. Om inte annat kan han ju testa vad som låter bättre. Det kostar bara nån meter kabel och lite jobb. Alla lödningar och nya kablar/kontakter måste "spelas in" så låt allt spela åtminstone några timmar. Sen kan du göra justeringar och göra en bedömning av vilket som låter bäst, med eller utan steg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang