Montera ny stereo i Volvo 244 DL -87

snusebuse
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

Tjena gubbar

Köpte mig en Volvo 244 DL årsmodell 1987 igår. Fin bil då den bara gått 14800 mil.

Det största felet är dock att någon tidigare ägare demonterat originalradion (eller så vart den stulen, hade vart inbrott i bilen förut, borta var radion oavsett) och förmodligen ersatt den med en modern stereo/CD-spelare men den följde inte med på köpet.

Stereon/radions kabelhärva hänger löst i facket framför växelspaken (nedre facket) och jag hade tänkt montera en stereo/huvudenhet där men hittade inte någon monteringsram för det nedre facket utan det verkar bara finnas monteringsramar för det övre facket ovanför det centrala luftutblåset.

Det jag nu undrar är om det går (99% säker på att det går) och isåfall hur man kommer åt bakom instrumentpanelen för att flytta kabelhärvan till det övre facket så att jag kan montera en ny stereo där istället då monteringsramarna som sagt bara finns att köpa för det övre facket.

Kanske är självklart för er som varit med lite längre (vem har inte kört 240 på garaget?) men detta är min förstabil och jag är en riktig gröngöling vad det kommer till sådant här så hjälp uppskattas hjärteligt!

Har redan beställt iso-adapter och stereo/huvudenhet så stereo ska jag ju ha oavsett om den ska ligga löst eller sitta propert monterad, men givetvis är det sistnämnda att föredra!

Tack på förhand!

Senast redigerat av snusebuse (9 augusti 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Jo monteringsram till nedre facket finns. Säljs det inte nytt längre så kika på skroten. Det är lättast att slippa dra om kablaget.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
snusebuse
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

Jo finns gör det välmen går ej beställa online är vad jag menade.

Närmsta skrot är så pass långt bort att jag tror det enklare alternativet faktiskt är att dra om kablarna i mitt fall.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

snusebuse skrev:
Jo finns gör det välmen går ej beställa online är vad jag menade.

Närmsta skrot är så pass långt bort att jag tror det enklare alternativet faktiskt är att dra om kablarna i mitt fall.

Volvohandlare kanske finns på byn? Eller typ mekonomen/autoexperten. Dom kan säkert ta hem

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
snusebuse
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

OKQ8 och Statoil av byhåletyp finns 4 mil bort och är de närmsta bilrelaterade butikerna med något nämnvärt lager. Men tvivlar på att monteringsramarna skulle finnas i någon butik här i de norrländska byhålorna om det inte går att hitta på nätet.

Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

Det går att dra om originalkablaget så det når det övre facket. Har gjort detta personligen en gång i tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/205741_q7zh3t.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

snusebuse skrev:
OKQ8 och Statoil av byhåletyp finns 4 mil bort och är de närmsta bilrelaterade butikerna med något nämnvärt lager. Men tvivlar på att monteringsramarna skulle finnas i någon butik här i de norrländska byhålorna om det inte går att hitta på nätet.

Bilstereoshoppen har en variant som ska skruvas fast. Kolla själv får du se om det kan va användbart

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:
Det går att dra om originalkablaget så det når det övre facket. Har gjort detta personligen en gång i tiden.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/205741_q7zh3t.jpg

Blått är flått... Ehrmm...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2015 · 26 136 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:
Det går att dra om originalkablaget så det når det övre facket. Har gjort detta personligen en gång i tiden.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/205741_q7zh3t.jpg

Blått är flått... Ehrmm...

Man var ung och dum, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Mack skrev:
Det går att dra om originalkablaget så det når det övre facket. Har gjort detta personligen en gång i tiden.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/205741_q7zh3t.jpg

Blått är flått... Ehrmm...

Man var ung och dum, hehe.

Du är ursäktad. Dock lär sig inte folk av andras misstag. Väldigt harmoniskt för ögonen med idiotblått nattetid...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
snusebuse
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

Köpte också nya 4" GAS ALPHA 446 högtalare som jag tänkte ersätta Volvos originalhögtalare i framdörrarna med, enklare uppgradering, förväntar mig inget monsterljud (kommer senare när man har tid) utan vill bara ha lite bättre kvalité.

Hur omfattande ingrepp kommer jag måsta göra? Undrar mest runtikring hur mycket av dörren jag måste demontera och om volvos original högtalarkablage duger eller bör/måste jag dra nya kablar? Strävar som sagt inte efter någon monstereffekt.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

snusebuse skrev:
Köpte också nya 4" GAS ALPHA 446 högtalare som jag tänkte ersätta Volvos originalhögtalare i framdörrarna med, enklare uppgradering, förväntar mig inget monsterljud (kommer senare när man har tid) utan vill bara ha lite bättre kvalité.

Hur omfattande ingrepp kommer jag måsta göra? Undrar mest runtikring hur mycket av dörren jag måste demontera och om volvos original högtalarkablage duger eller bör/måste jag dra nya kablar? Strävar som sagt inte efter någon monstereffekt.

Se till att köpa en högtalare som inte bygger för mycket på djupet. Annars får du inte ner rutan. Dra nya kablar. Väck med gamla högtalaren så når du att dra nya kablar utan att ta ner dörrsidan.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
snusebuse
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

DiwraZ skrev:
Se till att köpa en högtalare som inte bygger för mycket på djupet. Annars får du inte ner rutan. Dra nya kablar. Väck med gamla högtalaren så når du att dra nya kablar utan att ta ner dörrsidan.

Ok, tror de jag beställt ska funka, om inte annat så får jag väl snickra ihop nå distanser.
Ska jag dra nya kablar ända från huvudenheten/stereon då alltså?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

snusebuse skrev:

DiwraZ skrev:
Se till att köpa en högtalare som inte bygger för mycket på djupet. Annars får du inte ner rutan. Dra nya kablar. Väck med gamla högtalaren så når du att dra nya kablar utan att ta ner dörrsidan.

Ok, tror de jag beställt ska funka, om inte annat så får jag väl snickra ihop nå distanser.
Ska jag dra nya kablar ända från huvudenheten/stereon då alltså?

Ja det skadar inte. Gamla torra kablar som är väldigt klena kommer inte göra något bättre iaf. Det kommer ju spela med de gamla men inget stort job4b att byta

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
snusebuse
16 augusti 2015 · 47 Inlägg

Det löste sig. smile

Monterade av lite av panelerna och drog om stereokablarna, var busenkelt efter man fått sig en titt (särskilt när man har DL). Stereon var lite klurigare, monteringsramen fick filas och slaktas lite för att den skulle sitta rätt, men det gick bra i slutändan.

Fick in de nya högtalarna och de passade nästan direkt, fick bara borra lite i masoniten för att de skulle passa med monteringshålen på högtalarna. Farsgubben snickrade ihop distanser åt högtalargallret (gick inte på direkt) och det ser faktiskt ganska bra ut.

Ljudet är helt ok, inte något monsterljud med nu har jag iaf ljud (visade sig inte ens finnas några högtalare alls monterade i dörrarna, bara galler) och auxstereo.

Tack för hjälpen gubbar! big_smile

Senast redigerat av snusebuse (16 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang