Slutsteg/förstärkare med AUX som ersätter stereoenhet?

Mr_Larsson
10 augusti 2015 · 31 Inlägg

Hej.

Har planerat att försöka bygga in en iPad mini i bilen. Tänkte montera den där min vanliga stereoenhet sitter för tillfället och måste då antingen flytta stereon eller köpa något mindre och bygga in bakom iPaden istället.
Vad finns det för alternativ om man inte vill spendera en förmögenhet? Den "enda" funktionen jag är ute efter är egentligen att spela upp ljudet från surfplattan till högtalarna genom AUX. Hade jag haft mycket plats att flytta omkring min stereoenhet så hade det antagligen inte varit några problem att ha kvar den, men en Lupo är inte så mycket plats i.

Är ganska färsk när det gäller ljudsystem osv, så alla tips är välkomna. smile

Mr_Larsson
17 augusti 2015 · 31 Inlägg

Ingen som har något tips?

Funderar på att kanske ha kvar stereon och "gömma" den. Finns det något sätt att antingen förlänga volymratten eller koppla på en ny?

lighter22
18 augusti 2015 · 436 Inlägg

eftersom du ska använda dig av en ipad så hade jag istället köpt mig ett slutsteg med inbyggd Blåtand så hade jag kopplat ipaden till steget via Blåtand och spelat den vägen så slipper du krångla med stereo.

kolla Cerwin vegas mini steg dem finns med inbyggd Blåtand samt 5 kanaler så du kan driva både fram och bak högtalare samt så kan du koppla in en liten bas om du skulle känna för det:
Dimensioner  35.5x102.1x221mm 
länk:
http://dbakuten.se/audio-import/cerwin- … -vega-b54/
nu var det ett 4 kanals steg men finns även i 5 kanals och med inbyggd Blåtand kontakta dBakuten för mer info smile

Fjong
18 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

Du skulle ju kunna köra direkt in i en dsp med så får du större inställningsmöjligheter och fler kanaler ifall du vill ha mer steg smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 augusti 2015 · 835 Inlägg

Kör du via AUX så kan du ju använda paddans volymkontroll.
Fördelen med ett steg med blåtand är ju att man slipper alla former av spänningspotentialer eftersom ingenting är galvaniskt hopkopplat.

BigLars skrev:
Ingen som har något tips?

Funderar på att kanske ha kvar stereon och "gömma" den. Finns det något sätt att antingen förlänga volymratten eller koppla på en ny?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Mr_Larsson
19 augusti 2015 · 31 Inlägg

Avvaktar med slutsteg tills vidare och försöker använda min stereo (Alpine cde-133bt) istället. Då jag först och främst använder originalhögtalarna än så länge (sitter bara två högtalare och två diskanter) och har två 10" basar inkopplade i ett 800W slutsteg.
Stereon har för övrigt Bluetooth som kopplar automatiskt vid start så det skulle inte vara några större problem att ha den "osynlig" i kupén.

Tackar för svaren så länge. smile

Senast redigerat av BigLars (19 augusti 2015)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 augusti 2015 · 835 Inlägg

Då är "det väl bara" att flytta stereon till valfri plats OM du kan köra med paddans styrning.

BigLars skrev:
Avvaktar med slutsteg tills vidare och försöker använda min stereo (Alpine cde-133bt) istället. Då jag först och främst använder originalhögtalarna än så länge (sitter bara två högtalare och två diskanter) och har två 10" basar inkopplade i ett 800W slutsteg.
Stereon har för övrigt Bluetooth som kopplar automatiskt vid start så det skulle inte vara några större problem att ha den "osynlig" i kupén.

Tackar för svaren så länge. smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
valstadkillen
21 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

http://www.pmshopen.se/jl-audio-mbt-rx/2616-0 jag köpte denna och kopplade in i min mosconi 6to8 box för att testa! efter testet så kastade jag ut stereon ur bilen o körde bt från min ipad mini till proccessorn. spelar både högre,bättre och klarare basslag . jättenöjd! frontsubben väcktes till liv wink

Peugeot 207 (2006)
Fjong
21 augusti 2015 · 1 494 Inlägg

valstadkillen skrev:
http://www.pmshopen.se/jl-audio-mbt-rx/2616-0 jag köpte denna och kopplade in i min mosconi 6to8 box för att testa! efter testet så kastade jag ut stereon ur bilen o körde bt från min ipad mini till proccessorn. spelar både högre,bättre och klarare basslag . jättenöjd! frontsubben väcktes till liv wink

Vilken HU körde du med?

valstadkillen
21 augusti 2015 · 1 523 Inlägg

Fjong skrev:

valstadkillen skrev:
http://www.pmshopen.se/jl-audio-mbt-rx/2616-0 jag köpte denna och kopplade in i min mosconi 6to8 box för att testa! efter testet så kastade jag ut stereon ur bilen o körde bt från min ipad mini till proccessorn. spelar både högre,bättre och klarare basslag . jättenöjd! frontsubben väcktes till liv wink

Vilken HU körde du med?

en kenwood dubbeldin. Pontaaa på garaget kör samma lösning i sin nya esx dsp och funkar bättre än med sin Alpine cde178bt

Peugeot 207 (2006)
Mr_Larsson
8 september 2015 · 31 Inlägg

Är mer eller mindre färdig med iPad-installationen.
Funderar däremot om det går att koppla en extra fysiskt volymkontroll till stereon? Eftersom att jag har gömt stereoenheten bakom plattan så blir det lite krångligt när jag ska höja och sänka volymen på iPaden. (Ja, jag var medveten om detta från början) Men undrar om det är möjligt? Jag har som sagt en Alpine CDE-133BT.

Tycks inte hitta något när jag kollar wiring diagram i alla fall.

EDIT: Eller är det enda sättet att köpa en liten förstärkare med volymkontroll och sätta där bakom?

Senast redigerat av BigLars (8 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang