Hur ställa in justerbara stab.stag?

_Thor_
12 augusti 2015 · 512 Inlägg

Haas skrev:
Det låter ingenting utan stagen/eller ena staget borta. Så antingen är det nåt med själva stagen som gör att det låter, eller med själva krängaren. Att de är dåliga bussningar alt att den inte är i optimal vinkel med 24cc stag.

Dum fråga, men har du prövat smörja ytan mellan bussningarna och staget?

Haas
12 augusti 2015 · 385 Inlägg

torsen skrev:
Meningen med justerbara stag till krängningshämmaren är väl för att kunna ställa in längden på dem i s m fjäderbyte = kortare eller längre fjädrar.
Är väl bara att justera längden på stagen så att de går att montera utan våld - på absolut plant golv.
Så brukar i alla fall jag göra då jag bytt fjädrar och monterat justerbara stag/länkar mellan hjulupphängning och chassie.
Förstår inte vad problemet är?roll

wink

Förstår heller egentligen inte problemet. Man tycker det borde vara så enkelt att bara justera in dom.
Är i försej inte helt enkelt att justera in stagen rätt när bilen står på backen. Inte direkt någon plats att komma åt..

Haas
12 augusti 2015 · 385 Inlägg

_Thor_ skrev:

Haas skrev:
Det låter ingenting utan stagen/eller ena staget borta. Så antingen är det nåt med själva stagen som gör att det låter, eller med själva krängaren. Att de är dåliga bussningar alt att den inte är i optimal vinkel med 24cc stag.

Dum fråga, men har du prövat smörja ytan mellan bussningarna och staget?

Menar du bussningarna i krängaren, eller i fästet där du fäster staget i krängaren? I frösej är svaret nej på vilket av dom :-)

_Thor_
12 augusti 2015 · 512 Inlägg

Haas skrev:

_Thor_ skrev:

Haas skrev:
Det låter ingenting utan stagen/eller ena staget borta. Så antingen är det nåt med själva stagen som gör att det låter, eller med själva krängaren. Att de är dåliga bussningar alt att den inte är i optimal vinkel med 24cc stag.

Dum fråga, men har du prövat smörja ytan mellan bussningarna och staget?

Menar du bussningarna i krängaren, eller i fästet där du fäster staget i krängaren? I frösej är svaret nej på vilket av dom :-)

De som ser ut såhär;

http://www.turnermotorsport.com/image/suspension/e9x-motorsport-bushing-31358300884-1.jpg

dawwe ...has left the building...
12 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

1: Jag utgår från att krängaren sitter korrekt monterad
2: Med stagen demonterade skall krängaren kännas "rätt stum o rotera relativt trögt". Det får inte ta i nånstans, alls.
3: Bäst (hävstångs)effekt får man när krängarens "änd-delar" är parallella med "marken", när bilen står på hjulen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Haas
12 augusti 2015 · 385 Inlägg

Precis, krängningsbussningen. Har dock som sagt inte smörjt dom någonting. Behöver man ens det i normala fall?
Krängaren är riktigt stum när stagen är demonterande. Pressar man ner krängaren med handkraft så "fjongar" den tillbaka direkt till läget innan.

Nåt bra tips hur man kommer åt stagen när bilen står på marken? Antar att de inte blir helt riktigt om man gör fullt rattutslag åt diverse håll?

_Thor_
12 augusti 2015 · 512 Inlägg

Haas skrev:
Precis, krängningsbussningen. Har dock som sagt inte smörjt dom någonting. Behöver man ens det i normala fall?
Krängaren är riktigt stum när stagen är demonterande. Pressar man ner krängaren med handkraft så "fjongar" den tillbaka direkt till läget innan.

Nåt bra tips hur man kommer åt stagen när bilen står på marken? Antar att de inte blir helt riktigt om man gör fullt rattutslag åt diverse håll?

Om bussningen skavt bort färgen och det bildats rost och blivit strävt under så blir det lätt mycket friktion mellan bussningarna och krängaren. Detta kan ge knäppande ljud som hörs rätt bra in i kupén.

Haas
12 augusti 2015 · 385 Inlägg

_Thor_ skrev:

Haas skrev:
Precis, krängningsbussningen. Har dock som sagt inte smörjt dom någonting. Behöver man ens det i normala fall?
Krängaren är riktigt stum när stagen är demonterande. Pressar man ner krängaren med handkraft så "fjongar" den tillbaka direkt till läget innan.

Nåt bra tips hur man kommer åt stagen när bilen står på marken? Antar att de inte blir helt riktigt om man gör fullt rattutslag åt diverse håll?

Om bussningen skavt bort färgen och det bildats rost och blivit strävt under så blir det lätt mycket friktion mellan bussningarna och krängaren. Detta kan ge knäppande ljud som hörs rätt bra in i kupén.

Hm, där har du någonting. Bekräftar väl lite i teori 2 jag hade från början fast lite mer ingående på problemet.
Går det på något sätt att förklara hur pass lätt/trögt det ska gå att ändra position på krängaren?
Om den är trögare än normalt kan de väl kanske förklara varför alltid dom nedre fästena på stagen blir dåliga..?

_Thor_
12 augusti 2015 · 512 Inlägg

Haas skrev:
Hm, där har du någonting. Bekräftar väl lite i teori 2 jag hade från början fast lite mer ingående på problemet.
Går det på något sätt att förklara hur pass lätt/trögt det ska gå att ändra position på krängaren?
Om den är trögare än normalt kan de väl kanske förklara varför alltid dom nedre fästena på stagen blir dåliga..?

Det bör röra sig relativt fritt. Att det fjädrar tillbaka är ett tecken på att dem sitter lite för tajt/ behöver lite fett. Iochförsig finns det olika bussningar för olika diameter på krängaren, men jag antar att du kör original.

Knarrstagen är förbrukningsvaror och behöver bytas rätt ofta. Dock så säger dem till med just ett knarrande ljud i kurvorna när det är dags.

Haas
12 augusti 2015 · 385 Inlägg

Ja, jag kör originalbussningar. Börjar mer och mer tro att de är någonting med bussningarna.
Det som talar för stagen är att bilen blir tystare precis när man monterar dit nya.

Om allt är friskt, dvs stag,bussningar, krängare etc så ska de egentligen inte spela så stor roll om man tex har stag som är 20 eller 22cc sålänge krängaren går fritt såklart. Stagen spelar ju mot varandra. Är jag på rätt bana då?

dawwe ...has left the building...
13 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Haas: Längden är viktig, främst vid full infjädring så kan för korta stag sabba bilen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Haas
13 augusti 2015 · 385 Inlägg

Förstår att man inte kan ha hur korta som helst. Du sa ju själv att kortare stag passade bättre på en av dina egna bilar.

Ska väl även nämna att det alltid låtit mera på höger sida, och det låter nästan bara när man kör väldigt sakta.
Är det som i tidigt stadie tagit bort dåliga fjäderbenslagringar.

dawwe ...has left the building...
13 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Haas: De kortare stagen skall monteras snart, o jag vill säkerställa att de inte är för korta...Visar de sig vara för korta kommer jag bli tvungen att köpa justerbara...Stagen du har nu, är det original eller motsvarande? Bra passform i fästena (finns M10 men även M12. M10 i M12 blir nog inte toppen-bra...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Norman88
13 augusti 2015 · 55 Inlägg

På den model av Saab jag åker så är missljud i framvagnen oftast krängningshämmarSTAGEN. Så justera in dina nya så ska du se det blir tyst.

Känns som bilen är för ny för att det ska vara bussningarna. Så jag tror det varit stagen som klånkat.

Haas
16 augusti 2015 · 385 Inlägg

dawwe skrev:
Haas: De kortare stagen skall monteras snart, o jag vill säkerställa att de inte är för korta...Visar de sig vara för korta kommer jag bli tvungen att köpa justerbara...Stagen du har nu, är det original eller motsvarande? Bra passform i fästena (finns M10 men även M12. M10 i M12 blir nog inte toppen-bra...)

Hur vet du om dom är för korta om vi förutsätter att dom går helt fritt?

Haas
16 augusti 2015 · 385 Inlägg

Norman88 skrev:
På den model av Saab jag åker så är missljud i framvagnen oftast krängningshämmarSTAGEN. Så justera in dina nya så ska du se det blir tyst.

Känns som bilen är för ny för att det ska vara bussningarna. Så jag tror det varit stagen som klånkat.

Vi kan ju alltid hoppas. Ska försöka få på dom justerbara så fort som möjligt.

dawwe ...has left the building...
16 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

K-hämmarnas ändar (M3 E36) rör sig efter en tänkt "cirkelbana". Fjäderbenen har en del caster, dvs avståndet mellan hämmare-fjäderbensfäste varierar vid fjädring. Det är faktiskt tänkbart att 19 cm är för kort mellan fästet på fjäderbenen o hämmaren vid max infjädring, det måste jag kolla upp, samt att själva hämmaren inte tar i nånstans (tex oljetråget)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Haas
3 september 2015 · 385 Inlägg

Har nu monterat dom justerbara för ett tag sen. Det låter mindre, men inte helt tyst.
Det är högra sidan som bråkar. Vänstra tajt och låter ingenting.

När jag hade kört drygt 100-110 mil började det låta mer igen. Visade sig vara muttern på nedre fästet som hade gängat upp dig lite vilket gjorde att den låg löst i fästet.
Smetade i lite gänglåsning innan jag drog åt igen. Har inte börjat låta mer ännu iaf.

Frågan är bara vad det är som låter på hägra sidan? Staget är tajt i sina fästen.
Varför vill den gänga upp sig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang