Krrr ljud vid växling(BMW 325i 92)

Autocarnerd
14 augusti 2015 · 12 Inlägg

Kollade på en 325 igår. Det ända som oroar mig var om man växlar från 4 till 5an så hörs ett krrr ljud från växellådan.
Ljudet år samma som om man man missar en växel.


Har någon här någon anmaning vad det kan vara ?


Tacksam för svar

Lexus IS250 Executive "Autocarnerd interceptor 11" (2006)
BMW 316 "Autocarnerd interceptor 10" (1995)
Lowpass
14 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Kanske dåliga synkringar i lådan?
Ett byte av växellåda är nog det lättaste skulle jag tro.

i-vtec Do you?
kajc
17 augusti 2015 · 311 Inlägg

Kan ju va bra att kolla oljan i växellådan med. Men låter som synkringarna

Autocarnerd
17 augusti 2015 · 12 Inlägg

Fan!!. Dock händer det bara när man växlar snabbt. Tar man det relativt lugnt så är det inte problem.

Senast redigerat av Autocarnerd (19 augusti 2015)

Lexus IS250 Executive "Autocarnerd interceptor 11" (2006)
BMW 316 "Autocarnerd interceptor 10" (1995)
simlar
17 augusti 2015 · 5 524 Inlägg

Låter precis som dåliga synkringar, tyvärr.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kajc
17 augusti 2015 · 311 Inlägg

Kolla / byt olja i lådan till bra växellådsolja tex Redline olja. Kan inte bli sämre i alla fall :-)

Autocarnerd
19 augusti 2015 · 12 Inlägg

Tack för tipset hjälpen!

BMW 316 "Autocarnerd interceptor 10" (1995)
Lexus IS250 Executive "Autocarnerd interceptor 11" (2006)
vedbil
20 augusti 2015 · 29 Inlägg

Butgetalternativ: Lär dig dubbeltrampa. Förr fanns inte synkringar och då var man tvungen att dubbeltrampam för att få i växlarna.

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Autocarnerd
22 augusti 2015 · 12 Inlägg

Så farligt är det inte. Man måste bara växla lung från 4 till 5 så hörs inget. Men tack annars för tipset !

BMW 316 "Autocarnerd interceptor 10" (1995)
Lexus IS250 Executive "Autocarnerd interceptor 11" (2006)
Mr_B
23 augusti 2015 · 330 Inlägg

vedbil skrev:
Butgetalternativ: Lär dig dubbeltrampa. Förr fanns inte synkringar och då var man tvungen att dubbeltrampam för att få i växlarna.

Jag är inte helt säker på hur det här fungerar. Ett tramp för att komma ur växel, nästa för att växla till nya. Men vad är det egentligen som skiljer mot att man bara trampar en gång?
B!

vedbil
23 augusti 2015 · 29 Inlägg

Det handlar om att få samma hastighet på kugghjulen när dom möts i växlingen så att kuggarna lätt kuggar i arandra.

Vid växling uppåt:
Släpp gaspedalen, trampa ner kopplingen och lägg växeln i neutral.
Släpp upp kopplingen och så att varvtalet sjunker på ingående axel i växellådan.
Trampa ner kopplingen och lägg i den högre växeln.
Släpp upp kopplingen.

Vid växling neråt:
Trampa ner kopplingen och lägg växeln i neutral.
Släpp upp kopplingen och gasa med gaspedalen så att varvtalet på ingående axel i växellådan höjs.
Trampa ner kopplingen och släpp gaspedalen samtidigt som den lägre växeln läggs i.
Släpp upp kopplingen.

Sen finns det variationer på detta. Om man kör en lastbil från 40-talet är motorns tröghet ganska seg och växlingenstegen tar upp till några sekunder ibland.

Kör man en modern bil och får in tekniken så blir det ett grymt skönt ljud i nedväxlingarna!

Instruktionsvideo: smile
https://www.youtube.com/watch?v=0j-3xIZK-Bk

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Mr_B
23 augusti 2015 · 330 Inlägg

Det jag inte riktigt greppar är hur det här mekaniskt skiljer mot att helt enkelt hålla kopplingen nere samma tid, och matcha motorvarv med nästa växel, innan man växlar. Det går ju rent krasst att köra/växla helt utan koppling, även om det nu inte är helt enkelt. Och misstag leder till slitage / skador.
B!

vedbil
24 augusti 2015 · 29 Inlägg

Det går ju rent krasst att köra/växla helt utan koppling, även om det nu inte är helt enkelt.

Ja, tack vare att det finns synkroniseringsringar. Dom sköter synkroniseringen av kuggarna så att man slipper dubbeltrampa.
I vissa lådor kan du känna att det går tungt att lägga i växlarna. Det lixom trycker emot innan det till slut släpper och växeln går i. Det är synkringarna som jobbar.
Om man vill att det ska gå lättare att lägga i växeln i ett sådant fall så kan man dubbeltrampa.

Det jag inte riktigt greppar är hur det här mekaniskt skiljer mot att helt enkelt hålla kopplingen nere samma tid, och matcha motorvarv med nästa växel, innan man växlar.

När man släpper upp kopplingen i neutralläge så så hjälper motorn till att anpassa farten på ingånde axel i växellådan.
Men visst, det är till mer hjälp med dubbeltrampning vid nedväxeling, då man hjälper till att gasa upp varvtalet på växellådan.

Jag kommer ihåg en gammal Opel som min kompis ägde. Han hade problem att lägga i treans växel eftersom synkringarna var dåliga och det bara skrapade. Jag lärde honom att dubbeltrampa, och då slapp han byta växellåda.

https://youtu.be/r6hWAaE5VWY

Volvo 142 DL "Gengas" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang