KÖPRÅD Audi A8 99

jesper080
17 augusti 2015 · 179 Inlägg

Hejsan är på jakt efter ny bil och hittat en som fallit mig i smaken, tänkte höra vad ni tycker. Jag tycker den ser väldigt fräsch o fin ut smile  http://www.blocket.se/stockholm/A8_4_2_ … 11&w=1 Nåt man ska se upp för på dessa bilar ? Är dem driftsäkra osv ? Dem ser ju minst sagt sjukt bekväma ut att åka i. samt att 310Hk Bör ge gott med klös ifall man har lust att gasa ibland

Uppskattar feedback o svar smile

Jesper

Evildan
17 augusti 2015 ·

Sköna att åka i, har haft ett par.

4.2q är en trevlig maskin, lite spröd/klen på låga varv för en V8 anser jag, effekten ligger högt uppe i registret.

Vanliga fel är som på de flesta AUDI/VW från perioden med den framvagnen att det klapprar och glappar, inte dyrt, inte svårt att fixa bara tråkigt.
Behövliga detaljer är inte tokdyrt heller.

Elfel är relativt vanligt förekommande, prova samtliga elektriska funktioner och avgör sedan om du kan leva utan den som eventuellt sagt upp sig.

Kamrem bytt vilket är bra för det kostar apa att göra hos VAG.

Växellådan har varit ett återkommande problem på äldre (som denna) och kör den och känn efter så den växlar mjukt men bestämt, testa även tiptronicfunktionen.

Såg att det var det tvåsitsiga baksätet i den länkade, väldigt bekvämt att trycka på en knapp höger bak och fälla passagerarsätet till ett bord att lägga upp sina trötta fötter på.

Inte någon 0-100km/h dräpare men uppe i fart är den rapp och tar kurvorna med sina i sammanhanget lätta 1900kg bättre än motsvarande S-Klasse eller 7-serie.

Roliga bilar som kan ge dig en biljett till TV3s populära "Lyxfällan" om du har otur. wink

Senast redigerat av Evildan (17 augusti 2015)

jesper080
17 augusti 2015 · 179 Inlägg

Evildan skrev:
Sköna att åka i, har haft ett par.

4.2q är en trevlig maskin, lite spröd/klen på låga varv för en V8 anser jag, effekten ligger högt uppe i registret.

Vanliga fel är som på de flesta AUDI/VW från perioden med den framvagnen att det klapprar och glappar, inte dyrt, inte svårt att fixa bara tråkigt.
Behövliga detaljer är inte tokdyrt heller.

Elfel är relativt vanligt förekommande, prova samtliga elektriska funktioner och avgör sedan om du kan leva utan den som eventuellt sagt upp sig.

Kamrem bytt vilket är bra för det kostar apa att göra hos VAG.

Växellådan har varit ett återkommande problem på äldre (som denna) och kör den och känn efter så den växlar mjukt men bestämt, testa även tiptronicfunktionen.

Såg att det var det tvåsitsiga baksätet i den länkade, väldigt bekvämt att trycka på en knapp höger bak och fälla passagerarsätet till ett bord att lägga upp sina trötta fötter på.

Inte någon 0-100km/h dräpare men uppe i fart är den rapp och tar kurvorna med sina i sammanhanget lätta 1900kg bättre än motsvarande S-Klasse eller 7-serie.

Roliga bilar som kan ge dig en biljett till TV3s populära "Lyxfällan" om du har otur. wink

Att tolka dig som helhet verkar den bra asså smile ?
Hur mycket är apa haha ?
Ska åka o pröva den idag tänkte jag så får vi se smile

behöver ej vara en 0-100 dräpare mer ute efter en bil som är skön att åka i generellt håller bra och som har gasmöjligheter wink

Vad menar du med biljett till lyxfällan ?  dyrt att fixa om saker krånglar eller ? Förhoppningsvis är detta ett gott ex 3 ägare varav han som har den nu ägt den i 10 år smile

tycker du jag ska slå till om allt verkar i sin ordning ?

Evildan
17 augusti 2015 ·

Vad jag minns låg det i min 4.2 -98 ett kvitto på kamremsbyte inkl vattenpump på en bit över 20000kr, och det jobbet utfördes ca 2004-2005 på auktoriserad VAGverkstad.

Vissa delar är dyra, kika vad en strålkastare exempelvis kostar på skruvat till en A8 med Xenon. wink

Helförsäkring är att föredra.

Dom håller väl inte bättre än medelfolkvagnen, men bjuder på andra kvaliteter såsom just åkkomfort och prestanda.

Såg att det var en fåägarbil, det kan vara både bra och dåligt.
Servicehistoriken är i mitt tycke viktigt på en sådan släde.

Åk och provkör, bli betuttad men var kritisk. Det finns fler om denna inte känns rätt.

1080000kr ca i nypris med all den extrautrustningen. big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Som Evildan är inne på, det finns en anledning till att den är lika "billig" nu som en "enkel" V70R med ungefär samma mil från samma år - en bil som bara kostade som en halv A8 ny.

Audin är full av "dåtidens" modernaste hittepå - allt för komfort och bekvämlighet - men också prylar som kostar när det går sönder.
Fördelen med en så pass gammal bil är att du knappast behöver åka till Audi för service, kamremsbyte osv. Men den kostar nog en del att äga ändå. Men för rätt exemplar kan det bli ett väldigt vettigt bilägande ändå!

Lycka till.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
jesper080
17 augusti 2015 · 179 Inlägg

Evildan skrev:
Vad jag minns låg det i min 4.2 -98 ett kvitto på kamremsbyte inkl vattenpump på en bit över 20000kr, och det jobbet utfördes ca 2004-2005 på auktoriserad VAGverkstad.

Vissa delar är dyra, kika vad en strålkastare exempelvis kostar på skruvat till en A8 med Xenon. wink

Helförsäkring är att föredra.

Dom håller väl inte bättre än medelfolkvagnen, men bjuder på andra kvaliteter såsom just åkkomfort och prestanda.

Såg att det var en fåägarbil, det kan vara både bra och dåligt.
Servicehistoriken är i mitt tycke viktigt på en sådan släde.

Åk och provkör, bli betuttad men var kritisk. Det finns fler om denna inte känns rätt.

1080000kr ca i nypris med all den extrautrustningen. big_smile

Sjukt vad verkstäder tar betalt helt sjukt. Du verkar tycka typ 50/50 eller nåt ? kan både bära eller brista ?

Få ägare känns väl oftast bra?

ska göra det så får jag se hur det känns smile

SportPilot Ubåtsingenjör
17 augusti 2015 · 7 230 Inlägg

Har ett kvitto på byte av kamrem i min bil på 16900, detta var hos en mekonomen verkstad smile Mycket trevlig bil att åka i !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
17 augusti 2015 ·

jesper080 skrev:

Evildan skrev:
Vad jag minns låg det i min 4.2 -98 ett kvitto på kamremsbyte inkl vattenpump på en bit över 20000kr, och det jobbet utfördes ca 2004-2005 på auktoriserad VAGverkstad.

Vissa delar är dyra, kika vad en strålkastare exempelvis kostar på skruvat till en A8 med Xenon. wink

Helförsäkring är att föredra.

Dom håller väl inte bättre än medelfolkvagnen, men bjuder på andra kvaliteter såsom just åkkomfort och prestanda.

Såg att det var en fåägarbil, det kan vara både bra och dåligt.
Servicehistoriken är i mitt tycke viktigt på en sådan släde.

Åk och provkör, bli betuttad men var kritisk. Det finns fler om denna inte känns rätt.

1080000kr ca i nypris med all den extrautrustningen. big_smile

Sjukt vad verkstäder tar betalt helt sjukt. Du verkar tycka typ 50/50 eller nåt ? kan både bära eller brista ?

Få ägare känns väl oftast bra?

ska göra det så får jag se hur det känns smile

Det tar rätt mycket tid att byta hopprep på en sådan där, hela fronten som på så många andra VAG-produkter med rakställd motor ska släppas och dras fram för åtkomst.
Artiklarna är inte av det billiga slaget heller.

Som jag skrev, jag har åkt A8 och har valt att inte göra det även om dom höll för mig.
Mycket som kan gå fel och det är en "gammal" bil med som matteeee skrev för den tiden avancerad teknologi.

Jättetrevlig bil men går någon för A8 speciell detalj sönder kan det bli dyrt utav 17, men många delar delas med övriga VAG-sortimentet
Jo, jag är 50/50.

Hur hade jag gjort?
Jag har ekonomin att köpa och bruka en 5år gammal A8 men som du ser har jag istället valt att åka Prius. big_smile

jesper080
17 augusti 2015 · 179 Inlägg

HM blir nog att passa på den om det är så osäkert sad har inte hur mycket pengar som helst

Tackar ändå hjärtligt för allas era svar smile grymt snällt

SportPilot Ubåtsingenjör
17 augusti 2015 · 7 230 Inlägg

Ja det blir snabbt dyrt smile Även om det inte går sönder så ska du serva den och där är tex 8 stift ist för 4, 7 liter olja ( har jag för mig) osv

Man kan dock hitta mycket billigt i tyskland smile A8an är en GRYMT trevlig bil !!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Nu kan jag inget om denna bil. Men det kostar att ligga på topp. Man får göra en avvägning om man tycker att det får kosta lite extra. Alla har råd med någon lyx men ingen kan ha allt... Hmm detdär sista blev rätt bra.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
18 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:
Nu kan jag inget om denna bil. Men det kostar att ligga på topp. Man får göra en avvägning om man tycker att det får kosta lite extra. Alla har råd med någon lyx men ingen kan ha allt... Hmm detdär sista blev rätt bra.

Visst kan man ha allt, men inte samtidigt. wink

Men nog blev det bra.

Bara att ta fram räknestickan för att avgöra om ekonomin räcker till.
Blir det ansträngt av enbart driften så är ekvationen enkel, då har man inte råd.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:
Nu kan jag inget om denna bil. Men det kostar att ligga på topp. Man får göra en avvägning om man tycker att det får kosta lite extra. Alla har råd med någon lyx men ingen kan ha allt... Hmm detdär sista blev rätt bra.

Visst kan man ha allt, men inte samtidigt. wink

Men nog blev det bra.

Bara att ta fram räknestickan för att avgöra om ekonomin räcker till.
Blir det ansträngt av enbart driften så är ekvationen enkel, då har man inte råd.

Precis, att köpa en äldre lyxbil kan villen luffare som helst. Men totala ägandet kan bli mångdubbelt inköpspriset årligen om man har otur.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
18 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:
Nu kan jag inget om denna bil. Men det kostar att ligga på topp. Man får göra en avvägning om man tycker att det får kosta lite extra. Alla har råd med någon lyx men ingen kan ha allt... Hmm detdär sista blev rätt bra.

Visst kan man ha allt, men inte samtidigt. wink

Men nog blev det bra.

Bara att ta fram räknestickan för att avgöra om ekonomin räcker till.
Blir det ansträngt av enbart driften så är ekvationen enkel, då har man inte råd.

Precis, att köpa en äldre lyxbil kan villen luffare som helst. Men totala ägandet kan bli mångdubbelt inköpspriset årligen om man har otur.

Håller helt med gällande tesen om hur vem som helst kan handla en.
Jag exempelvis har ju ägt en mängd premiumships. wink

Men det är trevligt, endast TS kan avgöra vad som är bäst för honom.


Vill han åka lite lyxigt och lite mer driftsäkert finns det alltid gamla LS400 för liknande pengar.
Inte heller billiga att laga men statistiskt sätt görs det mer sällan.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

Visst kan man ha allt, men inte samtidigt. wink

Men nog blev det bra.

Bara att ta fram räknestickan för att avgöra om ekonomin räcker till.
Blir det ansträngt av enbart driften så är ekvationen enkel, då har man inte råd.

Precis, att köpa en äldre lyxbil kan villen luffare som helst. Men totala ägandet kan bli mångdubbelt inköpspriset årligen om man har otur.

Håller helt med gällande tesen om hur vem som helst kan handla en.
Jag exempelvis har ju ägt en mängd premiumships. wink

Men det är trevligt, endast TS kan avgöra vad som är bäst för honom.


Vill han åka lite lyxigt och lite mer driftsäkert finns det alltid gamla LS400 för liknande pengar.
Inte heller billiga att laga men statistiskt sätt görs det mer sällan.

Kanske på grund av att det inte rullar störande många Lexus? Hehe. En Volvo S90 Executive är kryssaren med stort K som står högst på min önskelista. Där har vi en idiotsäker lyxvagn som är billig på alla vis.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
18 augusti 2015 · 7 230 Inlägg

Varken en ls400 eller en s90 executive kan dock mäta sig med en a8, fina bilar båda två men i en annan liga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jesper080
18 augusti 2015 · 179 Inlägg

Tack alla för svar blir nog att glömma den har inte råd i längden hmm nån som vet hur man tar bort ett inlägg ?

Dentar
18 augusti 2015 · 131 Inlägg

Varför ta bort inlägget? lär finnas fler som vill ha köpråd ang. denna biltyp!

Evildan
19 augusti 2015 ·

CHEEVA skrev:
Varken en ls400 eller en s90 executive kan dock mäta sig med en a8, fina bilar båda två men i en annan liga

Håller inte med om hälften.

LS är absolut en bil i samma liga, den konkurrerar direkt med även 7-serie, S-Klasse.

Dock är en LS lite mer exklusiv än en A8 då den inte delar artiklar med instegsmodeller på det viset som A8 gör. wink


Självklart jämför jag med bilar av samma årsmodell, inte en -91LS med en 2001 A8.

S90 spelar inte i den här klassen, även om det är en mycket fin bil i sin klass med GS, E-Klasse och 5-serien.


Inlägget ska givetvis vara kvar så andra kan läsa tankegångarna bakom ett avstått europeiskt fullsize lyxbilsköp.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang