Enduro/Cross 500cc startar inte på kick.

KaninKanon
17 augusti 2015 · 92 Inlägg

Hej hej!
Har nyligen köp en Husaberg FE 501 som är på 500cc. Den går däremot inte att kicka igång, jag vet att det är oerhört starka maskiner. För att få igång den kan man dra igång den med en bil på asfalt, det går inte att rulla igång själv.

När den väl är igång så går den hur fint som helst och dör inte någon gång. Vad kan tänkas vara problemet?
Det går inte heller att kicka igång varmkörd.

simlar
17 augusti 2015 · 5 525 Inlägg

Nåt fel med kicken?
Vrids motorn runt när du kickar?

Någon slags startspärr som racklar?
Vissa maskiner brukar ha så motorn inte tänder med växel i när man kickar, dvs fastän man håller inne kopplingen när man kickar så startar ej motorn när växeln är i.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
WolframU
17 augusti 2015 · 156 Inlägg

Körde fe 550 ett tag, den va riktigt kinkig när ventilspelet inte va perfekt, gav sämre effekt och mer svårstartad.
Spelet skall ställas var 10e timma, och det behövs verkligen, det sticker iväg fort.

Jag förutsätter att du gör fel när du försöker kicka igång den, min gick att få igång med mycket vilja även när spelet inte va OK.

KaninKanon
17 augusti 2015 · 92 Inlägg

simlar skrev:
Nåt fel med kicken?
Vrids motorn runt när du kickar?

Någon slags startspärr som racklar?
Vissa maskiner brukar ha så motorn inte tänder med växel i när man kickar, dvs fastän man håller inne kopplingen när man kickar så startar ej motorn när växeln är i.

Jag startar alltid med friläge i, med tanke på hur tungt det är så går den runt iaf ett varv.

KaninKanon
17 augusti 2015 · 92 Inlägg

WolframU skrev:
Körde fe 550 ett tag, den va riktigt kinkig när ventilspelet inte va perfekt, gav sämre effekt och mer svårstartad.
Spelet skall ställas var 10e timma, och det behövs verkligen, det sticker iväg fort.

Jag förutsätter att du gör fel när du försöker kicka igång den, min gick att få igång med mycket vilja även när spelet inte va OK.

Tja jag har bara kickat i foppatofflor, men har kört i många år så tekniken är på sin plats. Det här med ventilspel har jag dock aldrig hållt på med.

WolframU
17 augusti 2015 · 156 Inlägg

KaninKanon skrev:

WolframU skrev:
Körde fe 550 ett tag, den va riktigt kinkig när ventilspelet inte va perfekt, gav sämre effekt och mer svårstartad.
Spelet skall ställas var 10e timma, och det behövs verkligen, det sticker iväg fort.

Jag förutsätter att du gör fel när du försöker kicka igång den, min gick att få igång med mycket vilja även när spelet inte va OK.

Tja jag har bara kickat i foppatofflor, men har kört i många år så tekniken är på sin plats. Det här med ventilspel har jag dock aldrig hållt på med.

Aj aj, kicka inte i foppatofflor, när dessa baktänder så gör dom det ordentligt.
Jag gjorde illa foten när jag skulle kicka igång min med vanliga gymnastikdojjor.

Olja var 5e timma och ventilspel+filter var 10e.
När min närmade sig justeringsdags så blev den svårstartad och gick sämre.
Du får kolla boken och ut och kontrollera ventilerna, sadeln sitter med snabbfäste där bak och sen lyfter du tanken så kommer du åt ventilerna under 2 lock där under.

Lite ovant att kicka med vänstern i början? big_smile

KaninKanon
17 augusti 2015 · 92 Inlägg

WolframU skrev:

KaninKanon skrev:

WolframU skrev:
Körde fe 550 ett tag, den va riktigt kinkig när ventilspelet inte va perfekt, gav sämre effekt och mer svårstartad.
Spelet skall ställas var 10e timma, och det behövs verkligen, det sticker iväg fort.

Jag förutsätter att du gör fel när du försöker kicka igång den, min gick att få igång med mycket vilja även när spelet inte va OK.

Tja jag har bara kickat i foppatofflor, men har kört i många år så tekniken är på sin plats. Det här med ventilspel har jag dock aldrig hållt på med.

Aj aj, kicka inte i foppatofflor, när dessa baktänder så gör dom det ordentligt.
Jag gjorde illa foten när jag skulle kicka igång min med vanliga gymnastikdojjor.

Olja var 5e timma och ventilspel+filter var 10e.
När min närmade sig justeringsdags så blev den svårstartad och gick sämre.
Du får kolla boken och ut och kontrollera ventilerna, sadeln sitter med snabbfäste där bak och sen lyfter du tanken så kommer du åt ventilerna under 2 lock där under.

Lite ovant att kicka med vänstern i början? big_smile

Ja absolut det vart jag förvånad över. Jag har hört att Husaberg ska vara lätta att justera, jag har dock bara justerat ventilspel på bilar. Vad händer om spelet är fel? Hur justerar man så att säga? V

Någon som vet vilket spel det ska vara på insug och avgas?

WolframU
17 augusti 2015 · 156 Inlägg

KaninKanon skrev:

WolframU skrev:

KaninKanon skrev:
Tja jag har bara kickat i foppatofflor, men har kört i många år så tekniken är på sin plats. Det här med ventilspel har jag dock aldrig hållt på med.

Aj aj, kicka inte i foppatofflor, när dessa baktänder så gör dom det ordentligt.
Jag gjorde illa foten när jag skulle kicka igång min med vanliga gymnastikdojjor.

Olja var 5e timma och ventilspel+filter var 10e.
När min närmade sig justeringsdags så blev den svårstartad och gick sämre.
Du får kolla boken och ut och kontrollera ventilerna, sadeln sitter med snabbfäste där bak och sen lyfter du tanken så kommer du åt ventilerna under 2 lock där under.

Lite ovant att kicka med vänstern i början? big_smile

Ja absolut det vart jag förvånad över. Jag har hört att Husaberg ska vara lätta att justera, jag har dock bara justerat ventilspel på bilar. Vad händer om spelet är fel? Hur justerar man så att säga? V

Någon som vet vilket spel det ska vara på insug och avgas?

Som jag skrev, den går dåligt och blir svårstartad. Det är dåligt för motorn också.
Det är en justerskruv med låsande mutter på Husaberg, inga schims, så du behöver inga nya delar iaf.
Det förenklar om du böjer ditt badlått, du förstår när du ser.

Spelet står i din verkstadsmanual, spelet för min 550 motor är inte säkert att det stämmer för 500 motorn, så jag väljer att inte vilseleda dig med mina nuffror.
Sen har vi det med årsmodell också, så kolla din bok.

KaninKanon
18 augusti 2015 · 92 Inlägg

"Som jag skrev, den går dåligt och blir svårstartad. Det är dåligt för motorn också.f
Det är en justerskruv med låsande mutter på Husaberg, inga schims, så du behöver inga nya delar iaf.
Det förenklar om du böjer ditt badlått, du förstår när du ser.

Spelet står i din verkstadsmanual, spelet för min 550 motor är inte säkert att det stämmer för 500 motorn, så jag väljer att inte vilseleda dig med mina nuffror.
Sen har vi det med årsmodell också, så kolla din bok."

Jag tänkte snarare på hur man ska justera om det visar sig att spelet är fel och inte vad som händer.
Ja jag köpte den begagnad så jag har ingen bok.

Streethawk Billjuds Wannabe
19 augusti 2015 · 1 771 Inlägg

Vet inte om detta kan hjälpa då det är en helt annan modell, Men min Rm250 var otroligt svårstartad med kick (startade efter ca 25-40 kickar) men startade alltid om man rullade igång den, visade sig att gnistan var för svag,så lite bytande utav tändspole & tändplatta så startade den på första eller andra kicken.  I övrigt gick den klockrent när den väl var igång även om gnistan var dålig.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
KaninKanon
20 augusti 2015 · 92 Inlägg

Har nu justerat ventilspel och varit jävligt noggrann. 0,1mm på både insug och avgas, men den agerar likadant.

wasprocker
20 augusti 2015 · 49 Inlägg

som föregående sa så skulle jag nog misstänkte gnistan.  byt tändstift smile

KaninKanon
21 augusti 2015 · 92 Inlägg

wasprocker skrev:
som föregående sa så skulle jag nog misstänkte gnistan.  byt tändstift smile

Ska åka på Mekonomen och köpa ett NGK tändstift som passar, inge biltema här. Jag håller er uppdaterad, jag vet inte vad jag gör om det inte löser det, jag menar en spole och platta är väl svår att få tag till dessa?

wasprocker
21 augusti 2015 · 49 Inlägg

svår är det väl inte, men dyrt med ny platta och tändspole tongue


Gör så, ta ett högre värmeantal också på stiftet så det kanske inte släcks så lätt.  Sen när du ska kicka igång crossen, dra sakta runt motorn med kicken tills den är i ÖD. övre dödläge.  Kolven är i toppen av cylindern.  Alltså när kicken blir tung, dvs kolven komprimerar luften i motorn.  Så drar du långsamt upp kolven med kicken tills det börjar bli lätt. Kolven är påväg neråt  Sen drar du till en jävla spark så ska den nog hopppa igång.

KaninKanon
21 augusti 2015 · 92 Inlägg

Bytte Tändstift, var tvungen att göra en ny tändhatt av en gammal 740 tändkabel då tändstiftet gått sönder och fastnat bitvis i den gamla hatten. När jag bytte stift gick den igång efter en rejäl kick.

wasprocker
21 augusti 2015 · 49 Inlägg

Men perfekt!  Då vare väl bara gnistgapet eller värmetalet som va kasst smile

KaninKanon
22 augusti 2015 · 92 Inlägg

Jag lyckades köra i ungefär 1 minut, men sedan dog den och det rök framifrån, var rädd att jag skjutit topplockspackningen, nu går den inte att kicka igång, för den är helt stum kicken. Jag har provat att vridit i svänghjulet för att dra förbi det läget, men den hamnar där strax på nästa kick. Det är helt omöjligt att kicka. Vad kan det vara? Har det kommit ned något i kolven kanske?

KaninKanon
22 augusti 2015 · 92 Inlägg

Nu vet jag i varje fall vad felet är... hela toppen är skjuten rakt igenomdet  vänstra aluminium godset...

WolframU
23 augusti 2015 · 156 Inlägg

Oj, tändstiftet var alltså felet från början? Trodde att du kollat dom vanliga sakerna innan du bad om hjälp här eftersom du kört i flera år.
Har du övervarvat eller liknande? Jag fattar inte riktigt vad som har hänt, vad har skjutit sig genom vad?

KaninKanon
23 augusti 2015 · 92 Inlägg

WolframU skrev:
Oj, tändstiftet var alltså felet från början? Trodde att du kollat dom vanliga sakerna innan du bad om hjälp här eftersom du kört i flera år.
Har du övervarvat eller liknande? Jag fattar inte riktigt vad som har hänt, vad har skjutit sig genom vad?

Nä jag bad om hjälp innan jag försölte själv för att effektivt lösa problem med tips på vanliga fel inom märket osv. Jag körde jättelungt, men jag skarvade på en ny tändhatt från en gammal risig 740. När jag gjorde det så lödde jag med tenn, det ramlade ner lite småbitar vid tändstiftet, även fast jag hade i det gamla stiftet och sög rent kammaren så det inte var något grus måste det ha varit kvar något. Men det känns även långsökt,
kan helt enkelt varit toppen som var slut. Den small ju på tomgång trots allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang