Hjullagerfett till drivknutar?

EPG Kärnkraftstomte
19 augusti 2015 · 766 Inlägg

Kan man använda OKQ8as hjullagerfett till drivknutar?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Power-krille
19 augusti 2015 · 672 Inlägg

EPG skrev:
Kan man använda OKQ8as hjullagerfett till drivknutar?

jadå innehåller det bara molybdendisulfid och är litiumbaserat med EP tillsatser så funkar det wink

"Väx inte upp! det är en fälla"
dawwe ...has left the building...
19 augusti 2015 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
19 augusti 2015 · 7 233 Inlägg

Tror inte det är en slump att det följer med drivknutsfett i förpackningen när man byter drivknutsdamasker.
Vore det bättre med hjullagerfett hade man skickat med det i stället.cool

Varför undrar du?

Kör du motorolja i bromsvätskebehållaren(för att det är billigare eller för att du har det)?roll

Power-krille
19 augusti 2015 · 672 Inlägg

torsen skrev:
Tror inte det är en slump att det följer med drivknutsfett i förpackningen när man byter drivknutsdamasker.
Vore det bättre med hjullagerfett hade man skickat med det i stället.cool

Varför undrar du?

Kör du motorolja i bromsvätskebehållaren(för att det är billigare eller för att du har det)?roll

tror minsann vi är lite grälsjuka idag tongue

"Väx inte upp! det är en fälla"
spillolja
19 augusti 2015 · 4 020 Inlägg

Om man inte får tag på drivknutsfett är det så fall bättre att ta ett NLGI2 universalfett

men Autoexperten, Meca och Mekonomen har produkten:
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?sea … yType_ID=0
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … t-pa1161sv
https://www.autoexperten.se/sok/?query=drivknutsfett

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Thor_
19 augusti 2015 · 512 Inlägg

Power-krille skrev:

torsen skrev:
Tror inte det är en slump att det följer med drivknutsfett i förpackningen när man byter drivknutsdamasker.
Vore det bättre med hjullagerfett hade man skickat med det i stället.cool

Varför undrar du?

Kör du motorolja i bromsvätskebehållaren(för att det är billigare eller för att du har det)?roll

tror minsann vi är lite grälsjuka idag tongue

Du fattar ju poängen som torsen försöker förmedla. Så varför haka upp dig på det?

- Fun fact: STR skriver i läromaterialet att man uttryckligen inte ska ha motorolja i bromsvätskebehållaren. =p

NIzmO Ollikkala Racing
22 augusti 2015 · 1 724 Inlägg

_Thor_ skrev:
- Fun fact: STR skriver i läromaterialet att man uttryckligen inte ska ha motorolja i bromsvätskebehållaren. =p

Haha lite komiskt smile , kommer ihåg att i yrkesskolan var dom väldigt noggranna med att lära oss att det heter bromsvätska och inte bromsolja och säkert av en bra anledning wink

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Evildan
22 augusti 2015 ·

NIzmO skrev:

_Thor_ skrev:
- Fun fact: STR skriver i läromaterialet att man uttryckligen inte ska ha motorolja i bromsvätskebehållaren. =p

Haha lite komiskt smile , kommer ihåg att i yrkesskolan var dom väldigt noggranna med att lära oss att det heter bromsvätska och inte bromsolja och säkert av en bra anledning wink

Även jag utbildad inom ämnet, ATF som jag inte sällan envist påpekar är inte en automatväxellådsolja, då hade det väl hetat ATO?


Ontopic: Nej, inte använda hjullagerfett till drivknutar. De två fetterna har olika egenskaper och är inte utbytbara med varandra om det önskas hålla en längre tid.

Senast redigerat av Evildan (22 augusti 2015)

Aronson
22 augusti 2015 · 914 Inlägg

Evildan skrev:

NIzmO skrev:

_Thor_ skrev:
- Fun fact: STR skriver i läromaterialet att man uttryckligen inte ska ha motorolja i bromsvätskebehållaren. =p

Haha lite komiskt smile , kommer ihåg att i yrkesskolan var dom väldigt noggranna med att lära oss att det heter bromsvätska och inte bromsolja och säkert av en bra anledning wink

Även jag utbildad inom ämnet, ATF som jag inte sällan envist påpekar är inte en automatväxellådsolja, då hade det väl hetat ATO?


Ontopic: Nej, inte använda hjullagerfett till drivknutar. De två fetterna har olika egenskaper och är inte utbytbara med varandra om det önskas hålla en längre tid.

ATF=Automatic transmission fluid

torsen
22 augusti 2015 · 7 233 Inlägg

Om vi nu skara petiga så finns det olika typer av ATF-vätskor.
"Vanlig" och så MOPAR´s syntetiska. Kanske den "bästa". Kompatibel med de "vanliga".

Även bland bromsvätskor finns olika typer.
Den vanligaste är SAE 70R3/4/5 samt LHS och LHM. Klar, röd resp grön.
De senare förekommer hos Rolls Royce, Bentley och Citroen.

wink

EPG Kärnkraftstomte
24 augusti 2015 · 766 Inlägg

Jag hittade en tub med något fett som hette "MOS2" i garaget som tydligen skulle funka till drivknutar så jag körde på det.
Anledningen till att jag undrade från första början var för att det var sent på eftermiddagen och jag behövde få ihop skiten samma kväll och hade inte tid att vänta till dagen efter. OKQ8 som fortfarande hade öppet hade bara universalfett och hjullagerfett i butiken.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Evildan
24 augusti 2015 ·

torsen skrev:
Om vi nu skara petiga så finns det olika typer av ATF-vätskor.
"Vanlig" och så MOPAR´s syntetiska. Kanske den "bästa". Kompatibel med de "vanliga".

Även bland bromsvätskor finns olika typer.
Den vanligaste är SAE 70R3/4/5 samt LHS och LHM. Klar, röd resp grön.
De senare förekommer hos Rolls Royce, Bentley och Citroen.

wink

LHM anekdot.

CX 2400 Pallas.

Tänkte mig att byta den centralt placerade tryckackumulatorklockan.

Hämtar en begagnad klocka på skroten, backar in bilen utanför kåken där jag bodde och lägger parkeringsbromsen och öppnar huven.

Snabbt fram med den söndersågade ringnyckeln och börjar ivrigt släppa på röranslutningen.

Nu är det ju på så vis att en CX väger 1500kg i runda slängar och dessa små rör är trycksatta, när jag får loss anslutningen ståendes rakt framför bilen så sprutar LHM rakt upp i en skarp stråle och träffar motorhuvens insida och finfördelas rätt ned i det som nyligen var min frisyr samtidigt som bilens stötfångare ritar två snygga streck på mina skenben.
LHM rinner generöst ned över ansiktet och gör att jag väljer att blunda, inga papper eller något vettigt att torka mig på förutom T-shirten står att finna.
Torkar bort det värsta och stappla halvblind uppför trappen till andra våningen och in på toaletten.

LHM som dom som handskats med vätskan är lite envist att får bort med enkla medel, men en rejäl klippning och lite skurmedel fixade biffen.

Tips: Vid byte av trycksatt klocka, släpp ned bilen innan rör/slangar lossas. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang