Tröga växlar volvo v70N

pukan2
20 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

har surfat runt som en galning och hittar massa trådar om detta men inte om mitt fel. så nu frågar jag er, har en v70N 170hk 01a som slit o släng bil har gått ca 31tusen mil. kopplingen va slut men innan den bytes så funkade växlarna som dom ska men hade en tendens till att va små tröga, nu är koppling, tryckplatta, pakboxen, uttrampningslagret bytt, och nu menar mekanikern att vajrarna måste bytas då dom är dåliga, det som händer nu är att endast 1an 2an och 3an är trög att få i, jag har smörjt up vajrarna rikligt med krypolja och det vart bättre men nu är 1an små jobbig att få i och 3an är hopplös.

detta är inte gjort på bilia, hur går jag till väga med detta bekymmer.

spillolja
20 augusti 2015 · 4 020 Inlägg

Oljenivå växellåda ?

rätt kvalitet APi-GL4 ?

har smort vajrarn på dom golf Mk5:or jag hart med utombordsfett med gott resultat
samt den MK6:a jag har nu

Senast redigerat av spillolja (20 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pukan2
20 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

spillolja skrev:
Oljenivå växellåda ?

rätt kvalitet APi-GL4 ?

har smort vajrarn på dom golf Mk5:or jag hart med utombordsfett med gott resultat
samt den MK6:a jag har nu

oljan i lådan ä bytt nyligen av föra ägaren på bilia.

läste mig till nu att ingående axel ska smörjas upp och det kan resultera i detta fenomen. har ingen aning om mekanikern gjorde det eller inte.

_Thor_
20 augusti 2015 · 512 Inlägg

Det låter som att oljenivån i lådan är för låg.

Ta bort påfyllningspluggen och se om du kan hälla i mer.

pukan2
20 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

kan det ha hänt att oljan har runnit ur på nåt sätt när dom har bytt kopplingen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 augusti 2015 · 14 042 Inlägg

pukan2 skrev:
kan det ha hänt att oljan har runnit ur på nåt sätt när dom har bytt kopplingen.

Det kan jag inte tänka mig, oljan i växellådan ska ju inte vara i kontakt med kopplingen men jag är så dålig på framhjulsdrivet men en tanke iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
20 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

Vettemannen skrev:

pukan2 skrev:
kan det ha hänt att oljan har runnit ur på nåt sätt när dom har bytt kopplingen.

Det kan jag inte tänka mig, oljan i växellådan ska ju inte vara i kontakt med kopplingen men jag är så dålig på framhjulsdrivet men en tanke iaf.

/Benny

man tar ju bort drivaxlarna när man demonterar lådan och då kan det rinna ut olja.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pukan2
20 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

Christian S skrev:

Vettemannen skrev:

pukan2 skrev:
kan det ha hänt att oljan har runnit ur på nåt sätt när dom har bytt kopplingen.

Det kan jag inte tänka mig, oljan i växellådan ska ju inte vara i kontakt med kopplingen men jag är så dålig på framhjulsdrivet men en tanke iaf.

/Benny

man tar ju bort drivaxlarna när man demonterar lådan och då kan det rinna ut olja.

det har du rätt i, svänger förbi bilia imorn o köper lite olja.

spillolja
20 augusti 2015 · 4 020 Inlägg

En transmissionsolja som uppfyller Api-GL4 finns på dom flesta bemannade tankstationer
eller
http://www.biltema.se/sv/bilvard/olja-o … 000023996/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pukan2
21 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

har bytt olja idag och man kunde se att den har läkt lite, tog en bild på den gamla oljan om nån är sugen på det, tror inte att den ska sen ut så där. aja nu är det bytt det vart volvo orginal i den, kunde inte köra bilen då batteriet måste laddas så det får bli senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-82b1f4eb870faf0b47c7731c6be367f6.jpg

spillolja
21 augusti 2015 · 4 020 Inlägg

Kör sedan ca 1km med bilen och kolla oljenivån igen, för att säkerställa rätt nivå när alla luftbubblor är ute
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
pukan2
21 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

spillolja skrev:
Kör sedan ca 1km med bilen och kolla oljenivån igen, för att säkerställa rätt nivå när alla luftbubblor är ute
smile

det ska jag göra.

_Thor_
21 augusti 2015 · 512 Inlägg

pukan2 skrev:
oljan i lådan ä bytt nyligen av föra ägaren på bilia.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-82b1f4eb870faf0b47c7731c6be367f6.jpg

Det är lite svårt att bedöma färgen på den gamla oljan, men i mina ögon ser det inte ut som den är bytt de senaste 10.000 milen iallafall.

Var det nåt glitter/metallspån i den?

pukan2
21 augusti 2015 · 3 182 Inlägg

_Thor_ skrev:

pukan2 skrev:
oljan i lådan ä bytt nyligen av föra ägaren på bilia.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e367f6.jpg

Det är lite svårt att bedöma färgen på den gamla oljan, men i mina ögon ser det inte ut som den är bytt de senaste 10.000 milen iallafall.

Var det nåt glitter/metallspån i den?

inte vad jag såg. nej det tycker jag med att det ser ut som, bilen köpte jag av en släkting, han måste ha blandat i hop motorolje bytet med växelådsoljebytet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang