Obehagligt knack från motorn bmw e90, försvinner ibland. [Film]

max_k
20 augusti 2015 · 194 Inlägg

Hej

Fick en väldigt obehagligt ljud från motorn här för nån vecka sen. Var in på en affär och när jag kom ut igen och startade bilen så började den knacka hårt och gick halvdåligt. Slog av genast och tog den till garaget.

Lyfte av ventilkåpan för en ockulärbesiktning, såg inget som verkade vara trasigt, slitet eller löst!

Har sökt felkoder me bmwhat appen och får endast Misfire cyl6 Code: 0029D2

Provade skifta tändspole och stift men ingen skillnad. Tänkte kanske spridaren är paj då. Men får ju ingen felkod på den, kanske går under misfirekoden endast? Men kan en spridare leva om såhär mycket?

Lyssna på filmen, de slutar knacka när man gasat upp den lite och börjar igen sen om man nuddar gasen. Och de följer ju inte varvtalet hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=pLgBCvv51Jw

Edit: glömde skriva det, men de handlar alltså om en 330 bensin (n52b30)

Senast redigerat av max_k (20 augusti 2015)

BMW 330xia (2006)
ehedman
20 augusti 2015 · 1 966 Inlägg

max_k skrev:
Hej

Fick en väldigt obehagligt ljud från motorn här för nån vecka sen. Var in på en affär och när jag kom ut igen och startade bilen så började den knacka hårt och gick halvdåligt. Slog av genast och tog den till garaget.

Lyfte av ventilkåpan för en ockulärbesiktning, såg inget som verkade vara trasigt, slitet eller löst!

Har sökt felkoder me bmwhat appen och får endast Misfire cyl6 Code: 0029D2

Provade skifta tändspole och stift men ingen skillnad. Tänkte kanske spridaren är paj då. Men får ju ingen felkod på den, kanske går under misfirekoden endast? Men kan en spridare leva om såhär mycket?

Lyssna på filmen, de slutar knacka när man gasat upp den lite och börjar igen sen om man nuddar gasen. Och de följer ju inte varvtalet hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=pLgBCvv51Jw

Edit: glömde skriva det, men de handlar alltså om en 330 bensin (n52b30)

Nollade du felkoden innan du provade skifta? Andra som haft samma problem har framgångsrikt bytt ut samtliga spolar och stift.

Källa

max_k
20 augusti 2015 · 194 Inlägg

Japp nollat flera gånger.

Problemet flyttar ju inte på sig,, samt att när jag tar en spole och stift jag vet är hel till 6ans cyl tänder den inte.
Har bytt 2 tändspolar på den tidigare (innan de här fenomenet). Samt alla stift.

Senast redigerat av max_k (20 augusti 2015)

BMW 330xia (2006)
Highway_Outlaw
21 augusti 2015 · 198 Inlägg

Problem med en lyftare på 6:ans cylinder?

Kommer knacket från det området i toppen?

Meaganeowner
21 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

Inte för att jag känner till just din bil, inte heller Opeln, som betedde sig än värre än din.

Helt plötsligt började bilen att skaka o rista, samtidigt som det skramlade nåt fruktansvärt. Men motorn gick runt. Vi trodde att det var ras av något slag.
Bärgning till verkstad.

Men felet var simpelt! EGR-ventilen!  Bytt o bilen spinner finare än en katt!

Kibil
21 augusti 2015 · 552 Inlägg

Gör ett kompression test före du startar upp den motorn igen. Kan vara ett problem med otät ventil alt. kass kolv.

max_k
21 augusti 2015 · 194 Inlägg

Ska luska fram en kompmätare å kika. Skumt att de kom helt utan förvarning

BMW 330xia (2006)
Meaganeowner
22 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

Men Opel reagerade på samma sätt. Direkt! Skramlade ordentligt så vi trodde att allt rasat samman inuti motorn.

Endera blev Egr bytt eller rensad från sot. Nu går bilen som vanligt.

max_k
22 augusti 2015 · 194 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Men Opel reagerade på samma sätt. Direkt! Skramlade ordentligt så vi trodde att allt rasat samman inuti motorn.

Endera blev Egr bytt eller rensad från sot. Nu går bilen som vanligt.

Vars sitter egr-ventilen?

BMW 330xia (2006)
engolf
22 augusti 2015 · 3 235 Inlägg

Mekaniska ventiltryckare på den? Låter som en lös tryckare...

max_k
22 augusti 2015 · 194 Inlägg

Vad jag vet ska de vara hydrauliska lyftare, och att de kan börja låta mycket på n52an. Men att den började gå på 5cyl samtidigt känns de som att de hänt nått

BMW 330xia (2006)
Nausea Avstängd
29 augusti 2015 · 598 Inlägg

Du skiftade spolarna men det kanske är fel på flera, som han i den här tråden råkade ut för.

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1065215

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang