Volvo 740 GL, startar ej

limemil
21 augusti 2015 · 37 Inlägg

Hej. I helgen köpte jag en 740 GL som är tänkt att ha som bruksbil nu i vinter.
Det är en -88 som gått 38'000 men motorn är utbytt och har gått 28'000. Dessvärre vet jag ej villen årsmodell den "nya" motorn är ifrån. Men b230f är det iaf.
Hursom, den gick bra när jag köpte den och även gått bra varje dag utan några som helst problem. Startade lätt osv..
Jag körde den senast i tisdags och då gick den perfekt hela tiden. Sen skulle jag starta den i torsdags och då var den död. Startmotorn gick ju runt osv men motorn var död. Efter första varven så tror jag att den tände till lite halvt, där den igentligen brukar starta. Men när jag vred igen så tände han inte det minsta hur mycket man än vred.
Har bara hunnit med lite simpel felsökning än, ska fortsätta i helgen och vill gärna ha lite tips vad det kan vara smile
Det jag gjort är:
Kollat så det kommer bensin, och ja fram till fuelrailen är det bra tryck iaf. Bränslepumpen surrar osv.
Kollat tändstiften, de var väll i sisådär skick men blev gnista iaf, fast den var mer vit än blå.. Men tycker ändå den borde tända.
Ett fel jag vet är att den läcker olja någonstans, med 95% säkerhet från ventilkåpspackningen, men det kan ju knappast påverka att den inte startar?

Notera att den gick HELT feltfritt när jag stängde av den.

Någon som har nån idé vad man ska kolla först?
Tack på förhand!

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo
alexbenhard Hemlig Agent
21 augusti 2015 · 1 115 Inlägg

Om du har både gnista och bränsle så borde den starta.
Kolla så det kommer bränsle ur spridarna också kanske hade varit en idé.

Om tempgivaren i toppen har gått sönder kan du få mala riktigt länge på startmotorn innan den startar!

limemil
23 augusti 2015 · 37 Inlägg

alexbenhard skrev:
Om du har både gnista och bränsle så borde den starta.
Kolla så det kommer bränsle ur spridarna också kanske hade varit en idé.

Om tempgivaren i toppen har gått sönder kan du få mala riktigt länge på startmotorn innan den startar!

Tack så jätte mycket! Visade sig att det var just den tempgivaren som hade lagt av. En ny sådan så startade han som vanligt, varm som kall! big_smile

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang