Hur lyfter man ut hatthyllan? Nissan ALMERA SLX Sedan (95-00)

Mr_B
21 augusti 2015 · 330 Inlägg

På något sätt har jag blivit lurad att köra med ett lite äldre, och ganska slitet åk. Förvånansvärt frisk i maskin, och rent strukturellt, men stereon, och bakhögtalarna har gjort sitt. Lyfta ut stereon är nog inte hela världen, men efter att ha sneglat på hatthyllan har jag konstaterat att jag har ingen jäkla aning om hur man får ut den... Hel, den ska tillbaka när man är färdig.
Ska stoppa "vad för skit som helst" i hålen, så det slutar skorra. Det kommer aldrig bli annat än en rishög, men jag sitter en hel del i den, så att kunna höra musiken över vägljudet i 50, utan att det bara är missljud hade varit trevligt...

Jag kommer nog sätta det med bult och (lås)mutter, så att ett eventuellt byte i framtiden går att göra utan att lyfta ut hyllan, men det är nog väl så optimistiskt. De som sitter där nu sitter med självgängande plåtskruv av något slag. Kan jag inte få ut hyllan på ett rimligt sätt skär jag antagligen sönder högtalarna/skruvarna, och stoppar i bultar i hålen men det känns inte helt sunt att ligga med vinkelslip där, det är trångt och jävligt.

Jag vet inte riktigt. Det här faller nog inte riktigt under "utseende och styling" men det kändes som om det var här det fanns störst chans att få rätt information, så det blev här i alla fall...
B!

Senast redigerat av Mr_B (22 augusti 2015)

Evildan
22 augusti 2015 ·

Då du inte anger vad det är för bilmodell, förutom tillverkare, utrustningsnivå samt årgång, kan ingen svara på detta.

Jag tippar däremot på att du har en Almera?


Jag tror att hatthyllan sitter fast med några snäppfästen bakom ryggstödet i en Almera.

Senast redigerat av Evildan (22 augusti 2015)

Mr_B
22 augusti 2015 · 330 Inlägg

Evildan skrev:
Då du inte anger vad det är för bilmodell, förutom tillverkare, utrustningsnivå samt årgång, kan ingen svara på detta.

Suck, du har rätt. Jag måste ha varit trött bortom allt förnuft. Jag har knappat in modellen i titeln nu, så låtsas vi som om jag inte gjort bort mig fullständigt hädanefter...

Evildan skrev:
Jag tippar däremot på att du har en Almera?

Helt korrekt.

Evildan skrev:
Jag tror att hatthyllan sitter fast med några snäppfästen bakom ryggstödet i en Almera.

Jag såg inget så självklart, men jag tar till mig tipset, och tittar efter en gång till. Det verkar inte helt ovanligt med totalt hjärnsläpp från min sida, om man ser till ovan.

Jag ber om ursäkt, och tackar så mycket.
B!

Senast redigerat av Mr_B (22 augusti 2015)

Mr_B
23 augusti 2015 · 330 Inlägg

Eftersom jag inte har kunnat sova, så traskade jag ner och tittade till bilen. Jag hittar inga snäppfästen, det ser närmast ut som om hela kanten mot ryggstödet är "lös" och att det bara sitter fast i ytterändarna där C-stolparnas klädsel håller fast den. Inte heller dessa lyckades jag få loss.
Börjar bli lite på nivån att man tar med sig ett par rejäla handskar och åker bort till närmsta "plocka din bildel" för att helt enkelt slita ut bitarna med allt våld som krävs, och på så sätt skaffa sig en uppfattning om hur det sitter fast. Men det känns osjyst, det kommer gå sönder grejer, som jag ju inte har någon som helst avsikt att betala för.

B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang