Service manual - Volvo V50 2010 flexifuel

Mekomanisten
22 augusti 2015 · 7 Inlägg

Jag har Haynes Volvo V50 Gör-Det-Själv handbok som sträcker sig till Juni 2007. Den är dock otillräcklig och flera ändringar har gjorts sedan dess på de nyare bilarna.

Har letat väldigt mycket på nätet efter mera detaljerad service repair manual men med förvånansvärt dåligt resultat. Kunde inte ana att Volvo var så tyst om detaljer och information. Det finns så mycket service som man kan göra själv på dessa bara man har tillgång till manual och info om eventuella specialverktyg. Försökte hitta info om en sådan enkel sak som byte av bränslefilter på min flexifuel. I princip ingen information alls, enbart om diesel bilen men inget om bensinaren.

Den bästa informationen jag hittat och som är någorlunda detaljerad med sprängskisser och allt är faktiskt på utländska Volvo parts dealers.

Om någon har tillgång till eller vet hur jag får tag på bra service manual / sprängskisser till Volvo V50 så är jag tacksam för tips.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2015 · 14 056 Inlägg

Tänket är nog så att om man köper nya/nyare bilar ska man inte göra når själv utan det ska kosta massor med stålar på märkesverkstaden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mekomanisten
22 augusti 2015 · 7 Inlägg

Det är en bil utan garantier kvar. Spelar mindre roll om stämpeln i serviceboken finns. Det viktiga är frekvent och bra service.

Joakim-S Hobby Fotograf
22 augusti 2015 · 650 Inlägg

Mekomanisten skrev:
Det är en bil utan garantier kvar. Spelar mindre roll om stämpeln i serviceboken finns. Det viktiga är frekvent och bra service.

Både jag och nej, en 4 år gammal bil skulle jag nog inte köpt om det inte fanns riktiga stämplar i serviceboken.
Sen kan jag förstå om du vill göra service på bilen själv utan att tänka på andra handsvärdet.


Lycka till med sökandet efter instruktioner!

MG e-HS (2021)
xXSammy
24 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

Mekomanisten skrev:
Har letat väldigt mycket på nätet efter mera detaljerad service repair manual men med förvånansvärt dåligt resultat. Kunde inte ana att Volvo var så tyst om detaljer och information. Det finns så mycket service som man kan göra själv på dessa bara man har tillgång till manual och info om eventuella specialverktyg. Försökte hitta info om en sådan enkel sak som byte av bränslefilter på min flexifuel. I princip ingen information alls, enbart om diesel bilen men inget om bensinaren.

Stämmer bra det.. Är metall sil på bensin/flexifuel bilarna, finns inget utbytbart pappfilter smile
Inte bara Volvo som gör så, oroa dig inte.

Senast redigerat av Malheus (24 augusti 2015)

De/Dem
Mekomanisten
24 augusti 2015 · 7 Inlägg

Tack för denna info, det låter möjligt men är det verkligen så att det inte finns ett utbytbart filter. Jag kunde beställa ett filter via Skruvat - Bränslefilter http://www.skruvat.se/Branslefilter-P323230.aspx Kan vara fel filter.

Kollade vidare på http://www.volvopartswebstore.com/showA … veLine=637

Fann då ett filter på deras skiss men det gick inte att välja just FlexiFuel! Det är möjligt Malheus att du har rätt, jag bara undrar eftersom det är otydligt även från Volvo.
Jag måste nog forska vidare på detta.

Angående manual som jag efterfrågat så verkar det bara vara Volvo mjukvaran VADIS som är det enda detaljerade som jag fattat det.

xXSammy
24 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

Sista bensin/e85 Fordarna med utbytes filter var Focus 98-04, Mondeo 01-07

Senast redigerat av Malheus (24 augusti 2015)

De/Dem
bronco_z
24 augusti 2015 · 604 Inlägg

Mekomanisten skrev:
Jag har Haynes Volvo V50 Gör-Det-Själv handbok som sträcker sig till Juni 2007. Den är dock otillräcklig och flera ändringar har gjorts sedan dess på de nyare bilarna.

Har letat väldigt mycket på nätet efter mera detaljerad service repair manual men med förvånansvärt dåligt resultat. Kunde inte ana att Volvo var så tyst om detaljer och information. Det finns så mycket service som man kan göra själv på dessa bara man har tillgång till manual och info om eventuella specialverktyg. Försökte hitta info om en sådan enkel sak som byte av bränslefilter på min flexifuel. I princip ingen information alls, enbart om diesel bilen men inget om bensinaren.

Den bästa informationen jag hittat och som är någorlunda detaljerad med sprängskisser och allt är faktiskt på utländska Volvo parts dealers.

Om någon har tillgång till eller vet hur jag får tag på bra service manual / sprängskisser till Volvo V50 så är jag tacksam för tips.

Du menar hur du får fram serviceinfo gratis som kostar mångmiljonbelopp att ta fram? Är du ens förvånad?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Mekomanisten
26 augusti 2015 · 7 Inlägg

Jag har bara ställt några frågor om manual och köpt Haynes servicehandbok. Det är klart man får betala för VIDA om man skall ha en äkta version och jag vet inte om den säljs till privatpersoner.

Har man inget vettigt att komma med vad det gäller sakfrågan i denna tråd så kommentera inte. Tråden blir onödigt pladder till ingen nytta för någon.
Det här är inte Twitter. Forumet skall vara seriöst för volvoägare och fantaster.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang