Cruisecontrl/broms V70-01

akcol
22 augusti 2015 · 27 Inlägg

Hej
V70-01, cruisecontrollen funkar inte, tänds ingen lampa på instrumentpanelen och när jag bromsar kvittrar, gnäller det typ bakom radion, inte högt eller låter farligt men ändå.

Har läst mig till att absbromsar-cruisec har något gemensamt. Har någon hört talas om nåt liknande?
tacksam för svar och ideér

zzr94092
22 augusti 2015 · 4 390 Inlägg

du kanske tänker på ABS ringarna,tandhjulen..
men kvittrar,gnäller bakom radion??

akcol
22 augusti 2015 · 27 Inlägg

Ja, hörs tydligt men inte högt i kupen, felen kanske inte har alls något samband...............

Christian S
22 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

farthållaren får säkert viss information ifrån abs enheten eftersom hastighetsmätaren får sin signal där ifrån.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mr_B
23 augusti 2015 · 330 Inlägg

Jag har råkat ut för ett idiotfel på en snarlik Volvo. Bromsljuskontakten spökade, och tydligen (?) får fartkontrollen signal därifrån för att släppa på gasen. Vet inte om det kan vara likadant här, men det är ett tips i all välmening.
B!

Klevert
23 augusti 2015 · 279 Inlägg

Har haft samma fel som MR b skriver. Så värt att kolla upp kanske

Volvo V70II (2016)
skanepiraten
23 augusti 2015 · 466 Inlägg

Ja nu säger du att ingen lampa tänds men skulle nog kolla felkoder, jag hade problem med det klassiska med gasspjället och då slutade cruisecontrollern fungera som en säkerhet sa man på volvo.

Så läs ut och se vad det säger smile

Kan som sagt vara många olika saker som gör att det inte funkar o snabbare o bara kolla felkoder.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
akcol
23 augusti 2015 · 27 Inlägg

Jag ser inga felkoder eller måste man ha odb2 läsare?

Christian S
23 augusti 2015 · 4 816 Inlägg

Mr_B skrev:
Jag har råkat ut för ett idiotfel på en snarlik Volvo. Bromsljuskontakten spökade, och tydligen (?) får fartkontrollen signal därifrån för att släppa på gasen. Vet inte om det kan vara likadant här, men det är ett tips i all välmening.
B!

ja den ska ju släppa farthållaren när man bromsar, sitter även en givare på kopplingspedalen på manuella bilar så att den kopplar ur farthållaren när man trycker ner kopplingen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
skanepiraten
23 augusti 2015 · 466 Inlägg

akcol skrev:
Jag ser inga felkoder eller måste man ha odb2 läsare?

Okej, ja måste kopplas upp och helst hos volvo. Så vet du säkert smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
akcol
23 augusti 2015 · 27 Inlägg

Ok tack för info

Mr_B
23 augusti 2015 · 330 Inlägg

Christian S skrev:
ja den ska ju släppa farthållaren när man bromsar, sitter även en givare på kopplingspedalen på manuella bilar så att den kopplar ur farthållaren när man trycker ner kopplingen.

Visst ska den släppa när man bromsar, men jag var inte beredd på att man skulle ta input både från bromsljuskontakten, och ABS-styrenheten, vilket man verkar göra. Redundant, för visso, men kanske i fel riktning.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang