*LÖST* Hur får jag loss bränslepumpen på Volvo 850?

SEpaket
22 augusti 2015 · 199 Inlägg

Konstaterat fel på bränslepumpen. Problemet är att den ökända (?) plastmuttern sitter stenhårt. Det var någon som snackade om hammare och brädbit, det fungerade inte. Har provat två olika polygriper och oljefiltertång, ingenting ger tillräckligt grepp, skiten sitter stenhårt. Skall man behöva såga upp halva golvet för att komma åt ordentligt eller vad gör man?

Snabba svar uppskattas, jag behöver ha bilen klar imorgon.

Senast redigerat av SEpaket (22 augusti 2015)

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
VD-Design
22 augusti 2015 · 1 324 Inlägg

Jag knackade med en rejäl plattmejsel med stor anläggningsyta, försiktigt men bestämt.. Det gick på 2 bilar iallafall..

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
SEpaket
22 augusti 2015 · 199 Inlägg

VD-Design skrev:
Jag knackade med en rejäl plattmejsel med stor anläggningsyta, försiktigt men bestämt.. Det gick på 2 bilar iallafall..

Det gick inte, det enda som hände var att det rök av damm. Jag har också provat en specialrörtång som faktiskt ger grepp. Men fastän jag tar i så jag tror ögonen ploppar ur hålorna så vrider sig inte mutterdjäveln en millimeter. Den sitter totalt fast.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
_Thor_
22 augusti 2015 · 512 Inlägg

VD-Design skrev:
Jag knackade med en rejäl plattmejsel med stor anläggningsyta, försiktigt men bestämt.. Det gick på 2 bilar iallafall..

+1!

Slå hårdare!

SEpaket
22 augusti 2015 · 199 Inlägg

_Thor_ skrev:

VD-Design skrev:
Jag knackade med en rejäl plattmejsel med stor anläggningsyta, försiktigt men bestämt.. Det gick på 2 bilar iallafall..

+1!

Slå hårdare!

Slår jag hårdare än vad jag har gjort spräcker jag muttern. Och då är det kört.

Jag skojar verkligen inte, den sitter så djävla hårt att jag inte ens får loss den med en specialtång som får grepp runtom. Då ger istället plasten vika. Så hårt sitter den.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

O du slår åt rätt håll? smile Smörj med nåt "genomträngande"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rudarmy
22 augusti 2015 · 354 Inlägg

Är ju inte hela världen om locket går sönder...

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
_Thor_
22 augusti 2015 · 512 Inlägg

rudarmy skrev:
Är ju inte hela världen om locket går sönder...

Nytt kostar 200-300:- på Volvo har jag för mig.

Aronson
22 augusti 2015 · 914 Inlägg

Du kan inte använda en tång ,då klämer du åt plastmuttern.Slå hårdare så ska du se att det lossnar och spricker muttern så får du ju bort den.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2015 · 14 037 Inlägg

Använd gärna en rörtång men justera den så att det glappar lite och tången drar på topparna på muttern. Du får inte klämma ihop plastmuttern för då går det inte. Precis som jag beskrev gör vi på jobbet när det gäller mjuka eller tunna material så man inte klämmer åt för då skär det ihop bara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SEpaket
22 augusti 2015 · 199 Inlägg

Kan nu bekräfta att oljefilteravdragare av den sort som har 3 justerbara ben är rätt metod när den sitter överdjävligt hårt.

Anledningen till att locket inte fick spricka är att jag behöver bilen imorgon och det är beställningsvara på Volvo.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
VD-Design
23 augusti 2015 · 1 324 Inlägg

Ja dom är bra!  Det glömde jag skriva.  Men det löste sig nu då?  Konstigt att plast kan sitta så sjukt hårt?

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang