Audi A6 -00 2.8 automat helt död vid varm motors

Zeeki
22 augusti 2015 · 7 Inlägg

Hej, har en Audi Avavt -00 V6 2.8 automat (Multitronic) har gått ca. 22000 mil.
När jag ska starta bilen och motorn är varm är den död. Startmortorn drar ej, klickar inte heller. När jag vrider om nyckeln tänds och släcks kontrollapparat som de ska tror jag följande tänds och släcks:
Startspärr, ESP-symbolen med ! med pil runt, Airbag, ABS
EPC och batterisymbolen är fortfarande tända.

Om jag väntar ca 1,5 - 2 timmar brukar den gå igång.

Kan det vara någon elektronik som blivit varm och behöver kylas? Var inne på det men insåg att jag inte vet vad som ska kylas om det nu är problemet.

Någon som varit med om detta eller har några ideér på vad som är fel?
Skulle bli mycket glad o tacksam om den kan startas varm.
Tack/Nicke

Goffen Administratör
22 augusti 2015 · 2 974 Inlägg

Testat med lådan i Neutral eller bara i Park? Spontant tänker man startmotorn eller Växellådans elektronik.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
it_mutt Avstängd
22 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Zeeki skrev:
Hej, har en Audi Avavt -00 V6 2.8 automat (Multitronic) har gått ca. 22000 mil.
När jag ska starta bilen och motorn är varm är den död. Startmortorn drar ej, klickar inte heller. När jag vrider om nyckeln tänds och släcks kontrollapparat som de ska tror jag följande tänds och släcks:
Startspärr, ESP-symbolen med ! med pil runt, Airbag, ABS
EPC och batterisymbolen är fortfarande tända.

Om jag väntar ca 1,5 - 2 timmar brukar den gå igång.

Kan det vara någon elektronik som blivit varm och behöver kylas? Var inne på det men insåg att jag inte vet vad som ska kylas om det nu är problemet.

Någon som varit med om detta eller har några ideér på vad som är fel?
Skulle bli mycket glad o tacksam om den kan startas varm.
Tack/Nicke

Bara som litet påpekande; 00 fanns inte multitroniclådan (cvt; dvs steglös), utan bara tiptroniclådan (klassisk automat med möjlighet att växla själv). Multitroniclådan kom först vid faceliften.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zeeki
23 augusti 2015 · 7 Inlägg

Har provat med växelspaken i olika lägen både N och P. Tror inte att det är nåt fel på startmotorn verkar inte ens komma ström till den. Skulle kunna vara nåt med elektroniken som hör till lådan.
Vad kan man kolla då.

Jo, det är en steglös multitroniclåda och bilen är -00.

it_mutt Avstängd
23 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Zeeki skrev:
Har provat med växelspaken i olika lägen både N och P. Tror inte att det är nåt fel på startmotorn verkar inte ens komma ström till den. Skulle kunna vara nåt med elektroniken som hör till lådan.
Vad kan man kolla då.

Jo, det är en steglös multitroniclåda och bilen är -00.

Spännande, speciellt då som den inte var tillgänglig innan Juni 2001 på/i A6an, men vi får väl utgå från att du vet vilken låda du har...

On Topic;

Satsa på att få felkoderna utlästa och då inte med ELM utan något "bättre". Förslagsvis vagcom/vcds eller liknande

Senast redigerat av it_mutt (23 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zeeki
23 augusti 2015 · 7 Inlägg

Tack för tipset ska skaffa en felkodsläsare, det finns många att välja på har inte använt sån förut är det något speciellt man ska titta efter och som den ska klara av.

Tänk på att det är en 2.8 de fanns m multitronic -00, har kört den över tio år och den har alltid varit steglös. Det går att skjuta spaken åt höger om man vill växla manuellt.

it_mutt Avstängd
23 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Zeeki skrev:
Tack för tipset ska skaffa en felkodsläsare, det finns många att välja på har inte använt sån förut är det något speciellt man ska titta efter och som den ska klara av.

Tänk på att det är en 2.8 de fanns m multitronic -00, har kört den över tio år och den har alltid varit steglös. Det går att skjuta spaken åt höger om man vill växla manuellt.

Det finns ett par alternativ att välja på. Har man vag och har planer på att hålla sig till vag (med alla märken det innebär) skulle jag absolut sikta in mig på ett laptopbaserat program som vagcom/vcds. Inte bara kommer du åt alla moduler (vilket man ex.vis inte gör med en blåtandsdongel med ELM-chip) utan det ger även möjligheter att programmera om funktioner osv. Kostar lite mer än en handhållen enhet, men är långt mycket mer kompetent. Även om det då, som nackdel, kräver en laptop (har för mig det åtminstone har pratas om att det ska komma en surfplatteversion, men det låter jag vara osagt).

En ELM-enhet som kopplas till mobilen går att köpa för någon/några tjugor, men du kommer i princip bara åt motorfelkoder och livedata. Möjligt det skulle lösa det för dig just nu, så det kan kanske vara av intresse att testa för just kaffepengar.





Att spaken går att skjuta till höger för att växla manuellt = Tiptronic(läge).

Finns då på både "tiptronic"lådan (som är en klassisk automat, med fasta lägen och möjlighet att växla själv = skjuta spaken åt höger = tiptronicläge) och på multitroniclådan. Multitroniclådan är då en helt steglös variabel växellåda där man också kan skjuta spaken åt höger för att växla manuellt. Även om den egentligen inte har några fasta växlar, utan när man är i tiptronicläge och växlar själv, så sköts det av momentomvandlaren. Växlarna i tiptronicläge på en multitroniclåda är alltså bara virtuella och "finns inte" i själva lådan, en cvtlådan är alltså en "multitroniclåda med tiptronicfunktion".

Att det är en 2.8 spelar i min värld inte så stor roll. Enda skillnaden när den ex.vis lanserades (mot låt säga en 2.4) var att den hade klimatanläggning som standard, och det var tillbehör i övriga. Tittar man på efter faceliften så är det precis samma utrustning för allt från 1.9TDI till 3.0 (knappa 10 modeller om man inte räknar quattro som egen modell), det är alltså efter faceliften bara 2.7T, 4.2Q och S6:orna som skiljer sig något i basutrustning mot de övriga (och för 2.7T är det bara andra fälgar, farthållare och att ryggstödet är fällbart även på sedanen som skiljer. Ryggstödet är dock fällbart på alla sedaner som är quattro, så det är då egentligen bara fälgarna och farthållaren som skiljer.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Goffen Administratör
23 augusti 2015 · 2 974 Inlägg

Enligt wikipedia "jag är inte på jobbet så kan inte verifiera" så kom multitronic sent 99 i audi.... men dettta är helt oviktigt i detta läget då det är ett startproblem och troligen inte ett mekaniskt växellådsproblem. Jag hade börjat med att läsa av datorn i bilen ev kollat tändningslåset om det är nått glapp där sen ev bryggat P switchen eller nått för o se att det inte är nått i den och sen kollat ström och tillslag till startmotorn ungefär så hade jag gått tillväga.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
torsen
23 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Vet inte hur det är på VAG-bilarna, men på amerikanska automatlådebilar finns en strömställare på växellådan som endast medger inkoppling av startmotor på "N" och "P".
Inte ovanligt att den behöver "lägesjusteras", i alla fall inte på JEEP.

smile

Zeeki
23 augusti 2015 · 7 Inlägg

Bra, tack nu har jag några saker att kolla upp:
1) köpa en felkodsläsare(får nog bli en billig för att testa första gången)
2) kolla tändningslåset, förhoppningsvis enkelt
3) kolla brytaren till vxlådan, var nu den sitter, kanske räcker att ta bort några kåpor i kupén
Detta kan förhoppningsvis  göras från kupén utan att hissa upp bilen.

4) kolla strömmen till startmotorn

Tyckte att batteriet verkade lite trött igår när jag fick igång bilen efter 2,5 timme,  ska nog  kolla batteriet också. Däremot verkade batteriet ok idag när jag startade bilen  efter en natts vila.

it_mutt Avstängd
23 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Zeeki skrev:
Bra, tack nu har jag några saker att kolla upp:
1) köpa en felkodsläsare(får nog bli en billig för att testa första gången)
2) kolla tändningslåset, förhoppningsvis enkelt
3) kolla brytaren till vxlådan, var nu den sitter, kanske räcker att ta bort några kåpor i kupén
Detta kan förhoppningsvis  göras från kupén utan att hissa upp bilen.

4) kolla strömmen till startmotorn

Tyckte att batteriet verkade lite trött igår när jag fick igång bilen efter 2,5 timme,  ska nog  kolla batteriet också. Däremot verkade batteriet ok idag när jag startade bilen  efter en natts vila.

Har du möjlighet att testa batteriet med en "batteritestare" (alltså inte en multimeter utan en sådan med motstånd i) så gör det. Fungerande men "halvkassa" batteri kan ställa till alla möjliga märkliga scenarion.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
24 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

Så kontakten på växellådan är värmekänslig?  Visst allt är möjligt.

Flera av mina gamla bilar bl a en Audi, var också värmekänslig,  men de gångerna har det alltid varit ström försörjningen mellan batteri och startmotor samt chassie-motorblock.  D v s plus- och minusmatning.

Det som då krånglat har inte varit kabelbrott,  utan ärg och glapp, oftast där pluskabeln sitter fastskruvad med sin kabelsko på startmotorn.
På det flesta av mina bilar, så har bilens strömförsörjning i övrigt kopplats just från samma polsko på startmotorn.

Varför inte göra det billigaste först?
Lossa batteriets minuspol först, sedan pluspolen. Lossa anslutningen vid startmotorn och i chassie/motorblocket.
Putsa alla kontaktpunkter helt metalliskt rena. Även bulten på startmotorn och polskor på batteriet.
Kolla även de grova kablarnas pressanslutning till kabelskorna. Kan vara så att de ärgat - oxiderat.
Dålig kontakt ger värmeutveckling som påverkar kontaktytorna och det blir avbrott. När allt kallnat, så funkar det, tills det blir varmt igen.
Ungefär som en s k kallödning i en gammal tv.


Koppla in batteriets minuspol sist av allt. För råkar du slinta med ring- eller skiftnyckel, mellan minuspol och chassie så händer inget.
Mellan pluspol och chassie, om minuspolen ansluts först, så blir det en ordentlig kortslutning. Händer titt som tätt att batterier exploderar p g a detta.

När bilen går, eller nyss gått, känn på alla kabelskor. Finns där mer värme än kringliggande delar, ja då är det dålig kontakt just där.

Kostar inte mer än eget arbete, att börja så....

Senast redigerat av Meaganeowner (24 augusti 2015)

Zeeki
24 augusti 2015 · 7 Inlägg

Ska absolut kolla kabelkontakten vid startmotorn, bra tips.
På väg hem från jobbet köpte jag en batteritestare och kopplade in. Spänningen var bara 12.1V så det gick inte att göra belastningsprov med den, måste vara över 12.3V eller nåt.
Bytte generator för 1.5 år sen så den borde ju ladda batteriet när motorn är igång, men tydligen inte ordentligt.

Finns det kanske en spänningsnivå som man måste över för att startmotorn ska gå igång? På äldre bilar märktes när batteriet var trött, då gick startmotorn sakta.

it_mutt Avstängd
24 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Zeeki skrev:
Ska absolut kolla kabelkontakten vid startmotorn, bra tips.
På väg hem från jobbet köpte jag en batteritestare och kopplade in. Spänningen var bara 12.1V så det gick inte att göra belastningsprov med den, måste vara över 12.3V eller nåt.
Bytte generator för 1.5 år sen så den borde ju ladda batteriet när motorn är igång, men tydligen inte ordentligt.

Finns det kanske en spänningsnivå som man måste över för att startmotorn ska gå igång? På äldre bilar märktes när batteriet var trött, då gick startmotorn sakta.

Mnja, till en viss gräns, sen händer noll och inget (det låter knappt ens klick), men då är det väldigt låg spänning i batteriet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zeeki
31 augusti 2015 · 7 Inlägg

Nu har jag undersökt några saker men det gick inte så bra:
1) Felkodsläsaren blev en ELM327 men den gav inet svar. De riktigt bra var för dyra 2-3000:-
2) Tändningslåset såg bra ut, kunde inte göra en full koll med mätning. Fick inte bort den nedre plastkåpan vid ratten, verkade som ratten måste bort först.
3) Brytaren vid växelspaken hittade jag ej.
4) Kablarna och kontaktanslutningarna vid startmotorn såg väldigt bra ut.
5) Laddade batteriet och testade med en belastningsprovare och batteriet var bra.

Imorgon ringer jag och bokar tid på en verkstad för felsökning, återkommer på forumet efter det.

Rille0
1 september 2015 · 2 021 Inlägg

Växellägesgivaren sitter på vänster sida av växellådan där wiren går på lådan, har bytt en sån på en 2,5 tdi som hade exakt samma symptom, givarn sitter under en varmesköld och är rätt jobbig att komma åt.
det går testa givarens funktion genom att brygga ett relä som gör att bilen startar oavsett växel, kommer inte ihåg vilket bara, men ett elschema kan nog hjälpa dig på traven.

har är en guide som visar bytet på en a4

http://www.audiworld.com/forums/a4-b5-p … up-333745/

Senast redigerat av Rille0 (1 september 2015)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Zeeki
7 september 2015 · 7 Inlägg

Det var växellägesgivaren som krånglade. Lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade felet. Hade jag varit mer uppmärksam hade jag sett att när växelspaken var i P-läge lyste alla fyra lägen på instrumentpanelen (P D N och R) när motorn var varm. Vid kall motor lyste ett läge i taget.

Nu återstår bara att hitta en begagnad givare och sätta dit, har inte lust att betala ca 4000:- som en ny kostar.

Tack för alla råd o tips 😀

Nausea Avstängd
7 september 2015 · 598 Inlägg

Jag hade nåt liknande på en Saab, men det gick att få kontakt när jag gungade bilen fram och tillbaka samtidigt som jag lekte med spaken. Det var alltså mer ett justeringsfel än ett elektriskt som det verkar vara på din.

Senast redigerat av Nausea (7 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang