Hjälp med installation av slutsteg!

AdrenalinHunter
23 augusti 2015 · 12 Inlägg

Hallå Garaget!

Håller på att uppgradera ljudet i en 2012 VW Polo, har hittills installerat ett par midbasar (Hertz HV165L.4) som spelar på originalstereon just nu..
Men har nu köpt mej ett slutsteg för att få lite bättre tryck och fylligare ljud
Slutsteget är DLS CC-2 2*110Wrms http://m.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-cc-2.html
Om jag förstått rätt så ska det inte behövas någon hög-lågnivå omvandlare pga den lilla adaptern som följde med steget, för att kunna koppla steget till originalstereon sen?

Nu till vad vi kan kalla problemet, är första gången jag kopplar ljud och slutsteg så har inte speciellt bra koll på hur allt ska kopplas
Vet att man ska dra strömkabel från +polen på batteriet till steget och sen att man ska jorda ordentligt
Sen vet jag att man ska dra nya högtalarkablar från steget till högtalarna
Det jag inte riktigt förstår hur det ska kopplas är mellan stereon och steget, förstod att man ska skarva på några kablar från stereon till högnivåingången på steget... men har inte en aning om vilka kablar

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara för en nybörjare som mej hur man kopplar så att det blir rätt,
Ska även försöka lägga upp någon bild på hur det ser ut, så ni kunniga lättare kan ge mej hjälp smile

//Mathias

lighter22
23 augusti 2015 · 436 Inlägg

till högnivå ingången på slutsteget ska du koppla in högtalarkablarna som går från stereon enkelt förklarat smile så steget har en inbyggd hög-lågnivå omvandlare i sig smile

AdrenalinHunter
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

lighter22 skrev:
till högnivå ingången på slutsteget ska du koppla in högtalarkablarna som går från stereon enkelt förklarat smile så steget har en inbyggd hög-lågnivå omvandlare i sig smile

Tack för svar!
Så jag ska alltså ta kablarna som sitter till högtalarna nu och skarva på dem till högnivå ingången på steget?
Tänkte även höra om du har koll på hur stor skillnad det skulle bli för ljudbilden om man skulle byta diskanterna också, och kan man då låta de spela genom HU eller blir det bättre om man kopplar dom till slutsteget också? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang