Citroen C1-06 låter när jag lägger i backen

bogganboggan
23 augusti 2015 · 12 Inlägg

Hej! Fyllde på motorolja i min C1 igår och precis efter det så började det låta varje gång jag lägger i backen. Det är ett jobbigt skrapande ljud som inte låter friskt alls. Funkar lite bättre när man lägger i lite andra växlar innan man lägger i växeln, men det blir ändå inte helt bra. Alla andra växlar funkar bra (dom låter inte iaf).

Är så dålig på bilar och behöver verkligen hjälp. Kan det hjälpa att göra ett oljebyte? Är det väldigt skadligt för bilen att ändå lägga i backen trots att den låter som den gör?

Tack på förhand!

torsen
23 augusti 2015 · 7 233 Inlägg

För att få i ettans eller backens växel på min Citroen lägger jag regelmässigt alltid i tvåans växel först.

smile

ErsdaHL
23 augusti 2015 · 600 Inlägg

jag ser inte att motoroljan skulle göra någon inverkan på växellådsljud? eller delar lådan olja med motorn ?

_Thor_
23 augusti 2015 · 512 Inlägg

Det är inte handbromsen som ligger på då?

bogganboggan
23 augusti 2015 · 12 Inlägg

Jag vet inte om motorolja har något med backväxelns ljud att göra, därför jag rådfrågar er som vet mer! Problemet uppstod verkligen sekunden jag var klar med att fylla på motoroljan.

Handbromsen ligger inte i.

Uppskattar era svar, tack!

_Thor_
23 augusti 2015 · 512 Inlägg

bogganboggan skrev:
Jag vet inte om motorolja har något med backväxelns ljud att göra, därför jag rådfrågar er som vet mer! Problemet uppstod verkligen sekunden jag var klar med att fylla på motoroljan.

Handbromsen ligger inte i.

Uppskattar era svar, tack!

Motoroljan kan omöjligt ha något samband med de ljud du beskriver.

bogganboggan
23 augusti 2015 · 12 Inlägg

Det var någon som skrev såhär i ett annat forum (med nån som hade liknande problem)
"När man lägger i backen så är det ett kugghjul man flyttar, det är inte fallet med de andra växlarna då man bara ändrar drivningen av dreven.

Så om dreven snurrar litegrann då man lägger i backen kan det skrapa till. Om dreven snurrar med hög hastighet så kommer backen inte att gå i. För att motverka skrap kan man testa med att byta olja. Saab tog ju tex fram en ny olja för att minska detta problem då vissa inte fick i backen på bilarna. Oljan skulle då bland annat se till att dreven höll sig stilla då kopplingen var nedtryckt och bilen stod still."

Därför jag tänker att det kanske ändå har att göra med oljan. Dom kanske dock pratar om växelolja eller vad det heter

bogganboggan
23 augusti 2015 · 12 Inlägg

Kan tillägg att ljudet påminner om ljudet som uppstår när man inte får igenom en växel och hamnar i typ neutral istället för fyran men tror att man är rätt så man släpper på kopplingen. Kanske inte händer er men det hände mig ibörjan, och ljudet påminde mig om det.
Det verkar liksom som att nånting snurrar och att det borde stanna tills det att jag ska lägga i backen, men att den inte hinner stanna. Läst att folk rekommenderar att lägga i högre växlar innan, så att det stannar mer. Det funkar lite men inte helt. Men känns ändå fel om det ska behöva vara så.

torsen
24 augusti 2015 · 7 233 Inlägg

I en annan tråd var det en citroenägare som åkte till verkstad för bilen var svårväxlad.
Verkstaden konstaterade att mattan hade glidit in under kopplingspedalen så att den inte kunde trampas i botten.
Åk du också till verkstad och låt dom se om samma sak även skett med din matta.

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Tack torsen, ska åka och kolla!

Evildan
24 augusti 2015 ·

Hur känns kopplingen?
Tar den lågt eller högt?

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Evildan skrev:
Hur känns kopplingen?
Tar den lågt eller högt?

Det här är typ den tredje bilen jag kört i hela mitt liv, nu är jag så van vid den (haft den ett år) så tycker det är svårt att säga. Men den tar väl lite mittemellan om jag tror rätt

Evildan
24 augusti 2015 ·

bogganboggan skrev:

Evildan skrev:
Hur känns kopplingen?
Tar den lågt eller högt?

Det här är typ den tredje bilen jag kört i hela mitt liv, nu är jag så van vid den (haft den ett år) så tycker det är svårt att säga. Men den tar väl lite mittemellan om jag tror rätt

Den tar i regel högt på trillingbilarna C1, 107 och Aygo.
Kan räcka med att spänna lite så behöver du inte byta än på ett tag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang