Högtalare direkt till huvudenhet

majbii
24 augusti 2015 · 6 Inlägg

Hejsan,

Som den amatör jag är undrar jag, om jag ska koppla in ett par lösa lättdrivna högtalare till min Huvudenhet
Vart är det som jag ska dra + och - från högtalaren?
Alltså högtalarna skall drivas av huvudenheten och inget steg

Har endast 2 rca utgångar, som används till slutsteget dock.


Tacksam för svar och lite hjälp

CC72
24 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

I iso-kontakten har du en massa olikfärgade kablar, det blir på dom du ska koppla in dig.
Brukar vara märkta med front right, back left osv.

majbii
24 augusti 2015 · 6 Inlägg

Jag har ett par högtalare som jag ej vet effekten på, men min stereo ger ut 4x50w.. Så om högtalarna kräver mer än det, kommer det inte låta alls eller kommer det att låta lågt?

Provade sätta strömtjuvar på vit och vit/svar som var till left-front, då hördes det ingenting ur högtalarna medans fronthögtalarna (3.5") fortsatte spela på som vanligt :S

(flyttade kablarna också ifall att jag satte + på minus eller tvärtom)

Senast redigerat av majbii (24 augusti 2015)

Streethawk Billjuds Wannabe
24 augusti 2015 · 1 771 Inlägg

majbii skrev:
Jag har ett par högtalare som jag ej vet effekten på, men min stereo ger ut 4x50w.. Så om högtalarna kräver mer än det, kommer det inte låta alls eller kommer det att låta lågt?

Provade sätta strömtjuvar på vit och vit/svar som var till left-front, då hördes det ingenting ur högtalarna medans fronthögtalarna (3.5") fortsatte spela på som vanligt :S

(flyttade kablarna också ifall att jag satte + på minus eller tvärtom)

En stereo ger inte ut några 4x50w som står utan mer 4x15w rms, högtalarna kommer spela även med effekten dom får men dom kan spela högre & renare på steg än vad dom kan göra på en stereo.

Senast redigerat av Streethawk (24 augusti 2015)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
majbii
24 augusti 2015 · 6 Inlägg

@Street

Hmm, det kom inget ljud alls från högtalaren via vit och vit/svart även om jag skiftade + och -, kan det vara något annat fel då eller?
Läste i häftet, vad det nu heter infon om bilen, då var dessa + och - för front left, jag skalade till och med upp lite granna, så jag var säker på att det fick kontakt med varandra:S

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

Något liknande hände mig, kopplade dörr högtalarna fram i ihop med de i ison, höger dörr till höger diskant och vänster dörr till vänster diskant,
Båda dörrarna spelar, men det blev tyst ifrån den högra diskanten, uppe vid rutan, någon som vet varför? Tror inte jag kopplade fel, kollat med voltmätate  och det är ström från högtalarkabeln som går till diskanten men den är knäpp tyst.

majbii
30 augusti 2015 · 6 Inlägg

Jag har löst mitt problem!

För det första så var strömtjyvarna för grövre kabel, så det fick ej bra kontakt.. sen så visade sig att den del på enheten som man fäster + och -, var trasig så den ramlade ner mot magneten och då blev de någon slags kortslutning så högtalaren ej spelade, tejpade runt med eltejp och det löste sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang