Nya regler för besiktning! Besiktiga vartannat år.

rcy
24 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Måste bli en stor besvikelse för alla nyetablerade utländska profitörer som inte skattar i Sverige om besiktningsinställelserna glesas ut.

Antagligen lika stor besvikelse som för Bilprovningen, det drabbar ju dom exakt lika hårt.
Och det heter "företag", inte "profitörer".

Muttley
24 augusti 2015 ·

Bilnorden skrev:
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.

Kan lova dig att när garantin gått ut oftast efter 2 år så blir de inte lika noga.

Evildan
24 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:

Bilnorden skrev:

Evildan skrev:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5257860
Finns olika typer av aktörer där också. wink

Är säker på att dom allra flesta Taxi åkerier vill ha bilar som dom vet fungerar, dom ska ju tjäna pengar på verksamheten o inte  lägga massa onödiga pengar på följd fel som blev för att man struntade i det där andra.

Man kunde ju ha det så att det beror lite på föregående resultat, inga större konstigheter = 24 mån, lite större grejer = 12 mån.

Nejdu... Alla åkare resonerar inte så... Noll underhåll tills det rasar och sedan akutlagning medans kollegor får köra häcken av sig för att täcka upp. Det förekommer, tro mig. Dock har jag en bra åkare som pysslar om bilarna personligen. Så det finns alla varianter

Jag är rätt säker jag också gällande hur det förhåller sig efter ett decennium i branschen, skiljer lika mycket på åkare som på privatägare.
Många är ruskigt dåliga gällande underhåll på sina fordon.
Inte minst trottoarskraparna med kontoret på fickan och beställningscentralen i sin mobiltelefon. Dessa köper inte sällan begagnade däck med 3mm kvar att köra en månad på eller så. Underhåll av bilen sker tämligen sparsamt för att maximera den kortsiktiga vinsten.

Muttley
24 augusti 2015 ·

Bilnorden skrev:

Evildan skrev:

Bilnorden skrev:
Leasing och taxibilar, dom får ju regelbundet underhåll, dom är jag inte bekymrad över det är alla andra, som inte vill lägga en krona på sina bilar, dom som tillåts rosta bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5257860
Finns olika typer av aktörer där också. wink

Är säker på att dom allra flesta Taxi åkerier vill ha bilar som dom vet fungerar, dom ska ju tjäna pengar på verksamheten o inte  lägga massa onödiga pengar på följd fel som blev för att man struntade i det där andra.

Man kunde ju ha det så att det beror lite på föregående resultat, inga större konstigheter = 24 mån, lite större grejer = 12 mån.

Du får tänka om lite.   Skulle de granska alla bilar så skulle majoritet nog ha massor med fel.   
Fram till garantin tar slut är de noga. Sen är de skitsamma.   

Dessutom lägger de så låga priser på upphandlingar så de har inte råd med större haverier

sotar The Bear
24 augusti 2015 · 293 Inlägg

Med tanke på vad man ser om dagarna kan jag inte säga att det låter som en bra idé.
Ja, på det här forumet förutsätter jag att alla är entusiaster mer eller mindre och håller någorlunda koll på sina fordon. (Förhoppningsvis bruksbilen också).

Har läst igenom tråden och sett lite förslag, ett milantal förslag bl.a.

Saken med förklaringar som:
"Bilen har nästan bara stått", "Den har knappt rullat sen förra besiktningen" osv.
är att bilen mår inte bra av att stå, bilen har troligtvis FLER FEL än en bil som rullar dagligen.
Visst, det kommer in bilar som har stått och till och med har mossväxt på sig, går igenom utan anmärkning.
Men TROLIGTVIS kommer en sådan bil att få en sjujädrans massa fel när den börjar användas, när gummi som stått och torkat börjar röra på sig och mjukna.

Såg också någon påpeka att fina bilar kan få "bagatell" tvåor och rishögar som har "uppenbara" fel går igenom utan anmärkning.
Det handlar nog om okunskap, för dina "bagatell" tvåor är FÖRMODLIGEN antingen en gammal brist, dvs en etta (1:a) från förra besiktningen som du klantat till dig och inte fixat på ett HELT ÅR.
Eller så har du ändrat något på bilen som var godkänt INNAN du ändrade det, men som efter ändring TROLIGTVIS inte är godkänt.

Där rullar en rostig gammal 740 igenom utan anmärkning precis bredvid dig.. Surt va?
Precis som med människor, du ska inte döma det inre efter utseendet.

Bara senast idag blev det körförbud på en bil.
En Volkswagen Jetta från -90, mätarställning: 7700mil, fel: Bromsrör, Längsgående, Brustet.
När brast det? Någonstans mellan 20-40kgs tryck på pedalen vid högtrycksprovet, vilket motsvarar kanske en inbromsning från 120 till 50 på en motorvägsavfart... Lite sådär höftat.

Vid högtrycksprovet ska man trycka på bromspedalen med 90kg i 5-10sekunder.
Jag hann inte ens trycka ner pedalen halvvägs innan det brast.

Tydligt exempel på att bilar som går lite INTE är bättre än bilar som rullar.

Bilen i sig var jättefräsch, ingen rost i kaross eller så, typiska vw framvagnen som börjat mögga ihop och sen bromsrören.

Jag försöker inte rikta något till någon med denna text, utan mer påpeka att det finns många som kan sköta sina bilar utan att besikta dem varje år, men majoriteten gör det inte.

Senast redigerat av sotar (24 augusti 2015)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Hamilton
24 augusti 2015 · 8 864 Inlägg

Jag tycker det är en jävla skandal då staten först privatiserar och sedan halverar marknaden för företagen.

Fotograf på tierpidag.se
torsen
25 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag tycker det är en jävla skandal då staten först privatiserar och sedan halverar marknaden för företagen.

Regeringen avskaffar monopolet och utredare på Transportstyrelsen informerar om förslag till Europagemensamt besiktningsprogram.
Visst kan det vara tråkigt för vissa profitörer, men det drabbar även ASB.
Om det nu genomförs.
Grunden till förslaget är att det finns länder inom Europagemenskapen som inte har bilbesiktning över huvud taget.
Det är främst dom man vill åt.

cool

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 augusti 2015 · 14 047 Inlägg

torsen skrev:

Hamilton skrev:
Jag tycker det är en jävla skandal då staten först privatiserar och sedan halverar marknaden för företagen.

Regeringen avskaffar monopolet och utredare på Transportstyrelsen informerar om förslag till Europagemensamt besiktningsprogram.
Visst kan det vara tråkigt för vissa profitörer, men det drabbar även ASB.
Om det nu genomförs.
Grunden till förslaget är att det finns länder inom Europagemenskapen som inte har bilbesiktning över huvud taget.
Det är främst dom man vill åt.


cool

.....och dom kommer men åt genom att införa 2-årsintervall i Sverige??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trubbelturbo
25 augusti 2015 · 1 460 Inlägg

Tycker det låter som en utomordentligt korkad idé jag. Mycket kan hända på två år, särskilt i vårat salt-slaskiga klimat.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mervolic Yawn...
25 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Detta med vartannat år är dumma EU-bestämmelser som vanligt. Det som ofta glöms bort är att vi har inte samma förutsättningar som i Frankrike, Danmark eller Tyskland. Vi har väldigt mycket mer varierande klimat. I Skåne är det jämförbart med Danmarks klimat, men jämför man Danmark och Övertorneå så är skillnaden lite större. På vintern slits bilar rätt bra, det är guppiga plogvallar och annat som körs över, det är ibland -40 eller kallare på vissa ställen... Bilar slits hårdare i kallare klimat än om temperaturen är mellan -5 och +30 året runt som i de flesta andra EU-länder.

Som någon tidigare påpekade...det är tillräckligt mycket skräp med hjul ute på vägarna redan.

rcy
26 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

.....och dom kommer men åt genom att införa 2-årsintervall i Sverige??

Förslaget är faktiskt att införa minimum 2-års intervall i hela EU.
Sen har det eskalerat och någon har fått det till att det per automatik betyder att vi också ska ha 2-års intervall, vilket det faktiskt inte alls behöver göra.

Bilnorden
26 augusti 2015 · 294 Inlägg

Det kanske slutar med att det blir 6 mån intervall istället.

torsen
26 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Bilnorden skrev:
Det kanske slutar med att det blir 6 mån intervall istället.

lollollol Knappast lollollol

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 570 Inlägg

Bilnorden skrev:
Det kanske slutar med att det blir 6 mån intervall istället.

Varje halvår för bilar äldre än 30 år? wink

Blir väl så att besiktningen slås ihop med bilens service.. Om inte kunden vill serva eller laga bilen blir det körförbud tongue

De/Dem
Muttley
26 augusti 2015 ·

Bilnorden skrev:
Det kanske slutar med att det blir 6 mån intervall istället.

Vore utmärkt för alla skattebefriade bilar.  En gång vid våren och en på hösten smile

Banj0
26 augusti 2015 · 75 Inlägg

Bilnorden skrev:
Det kanske slutar med att det blir 6 mån intervall istället.

Ingen dum idé. Får hoppas på det.

Bilnorden
26 augusti 2015 · 294 Inlägg

Min är skattebefriad....

Senast redigerat av Bilnorden (26 augusti 2015)

te_wik Forummoderator
2 september 2015 · 12 813 Inlägg

sotar skrev:
Med tanke på vad man ser om dagarna kan jag inte säga att det låter som en bra idé.
Ja, på det här forumet förutsätter jag att alla är entusiaster mer eller mindre och håller någorlunda koll på sina fordon. (Förhoppningsvis bruksbilen också).

Har läst igenom tråden och sett lite förslag, ett milantal förslag bl.a.

Saken med förklaringar som:
"Bilen har nästan bara stått", "Den har knappt rullat sen förra besiktningen" osv.
är att bilen mår inte bra av att stå, bilen har troligtvis FLER FEL än en bil som rullar dagligen.
Visst, det kommer in bilar som har stått och till och med har mossväxt på sig, går igenom utan anmärkning.
Men TROLIGTVIS kommer en sådan bil att få en sjujädrans massa fel när den börjar användas, när gummi som stått och torkat börjar röra på sig och mjukna.

Såg också någon påpeka att fina bilar kan få "bagatell" tvåor och rishögar som har "uppenbara" fel går igenom utan anmärkning.
Det handlar nog om okunskap, för dina "bagatell" tvåor är FÖRMODLIGEN antingen en gammal brist, dvs en etta (1:a) från förra besiktningen som du klantat till dig och inte fixat på ett HELT ÅR.
Eller så har du ändrat något på bilen som var godkänt INNAN du ändrade det, men som efter ändring TROLIGTVIS inte är godkänt.

Där rullar en rostig gammal 740 igenom utan anmärkning precis bredvid dig.. Surt va?
Precis som med människor, du ska inte döma det inre efter utseendet.

Bara senast idag blev det körförbud på en bil.
En Volkswagen Jetta från -90, mätarställning: 7700mil, fel: Bromsrör, Längsgående, Brustet.
När brast det? Någonstans mellan 20-40kgs tryck på pedalen vid högtrycksprovet, vilket motsvarar kanske en inbromsning från 120 till 50 på en motorvägsavfart... Lite sådär höftat.

Vid högtrycksprovet ska man trycka på bromspedalen med 90kg i 5-10sekunder.
Jag hann inte ens trycka ner pedalen halvvägs innan det brast.

Tydligt exempel på att bilar som går lite INTE är bättre än bilar som rullar.

Bilen i sig var jättefräsch, ingen rost i kaross eller så, typiska vw framvagnen som börjat mögga ihop och sen bromsrören.

Jag försöker inte rikta något till någon med denna text, utan mer påpeka att det finns många som kan sköta sina bilar utan att besikta dem varje år, men majoriteten gör det inte.

Jag håller med dig helt och hållet, man får ofta höra att "bilen har stått sen förra besiktningen, det är bara att köra igenom".. detta är ju i 8 fall av 10 (uppskattat) helt fel. Bilar som står har ofta väldigt ojämna bromsar, otillräcklig parkeringsbroms eller kärv sådan, anliggande dito eller som du skriver torrspruckna slangar och rostiga rör. (Bilar som står ett år på gräsmatta tex inte ju inte vackra undertill alla gånger).

Jag kan också ta ett exempel;
Golf II, hann inte ens göra högtrycksprov innan främre bromsslangen brast. Bromsarna försvann helt, alla kretsar ur funktion mao. Detta hände i bromsprovaren. Fortsätter besiktningen, drar i parkeringsbromsen och vajern brister!
Körförbud som heter duga alltså, men kunden hade ju lugnt och fint kört bilen till station. Man blir mörkrädd ibland, tänk om hon behövt tvärnita?

Besiktning vartannat år? - Nej är mitt svar, är mycket fel på nyare bilar dessvärre.(tänker då inte på golfen..) Dålig kvalite eller dålig skötsel låter jag vara osagt, sanningen är iaf att många bilar har så allvarliga fel att det krävs en efterkontroll.

Sen var det någon som skrev att "dom justerade inte ens halvljusen".. Då vill jag bara säga att det finns inget som säger att det SKA göras, däremot vid mån av tid och kunskap kan besiktningsorganet göra detta, med undantag av Xenon/Led ljus som ska vara "automatiserade" via sensorer osv.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 september 2015)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang