Citroen C1-06 svårt att växla

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Hej, fick häromdan problem med att det lät illa varje gång jag skulle lägga i backen, men alla andra växlar funkade iaf fint som vanligt. Men så på kvällen kunde jag inte växla ner till 4an från 5an (och inte till nån annan växel heller för den delen). Fick till slut i den till 3an med lite våld och kunde ta mig hem, men verkligen alla växlar var skitsvåra att få i.
Vet inte om det är relevant, men den går att växla lätt när motorn är av. Det är när motorn är på som den blir alldeles stum.

Vad tror ni det kan vara?

Tacksam för svar

Kibil
24 augusti 2015 · 552 Inlägg

Sliten koppling! När det låter illa i växellådan vid växling är det inte bra att fortsätta köra.

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Tack för ditt svar! Är det dyrt att byta koppling?

wasprocker
24 augusti 2015 · 49 Inlägg

gör du det själv så går det på 2-3000 kronor. Ska en versktad göra det så blir det nog som max 10.000. Beror på hur svårt det är och hur lång tid det tar

Evildan
24 augusti 2015 ·

Inte någon golvmatta som knölat ihop sig under pedalen, sådant har förekommit. wink

Prova att spänn kopplingsvajern annars?
https://www.youtube.com/watch?v=VG2ad-ZhcjY
Kan hjälpa.

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Tack för era svar. Hoppas verkligen inte att det ska kosta 10.000. Det är pengar jag inte har:D Det är inte golvmattan, men tack:p

wasprocker
24 augusti 2015 · 49 Inlägg

åk runt till diverse verkstäder och be om prisförslag. Ringa funkar ju också

Evildan
24 augusti 2015 ·

bogganboggan skrev:
Tack för era svar. Hoppas verkligen inte att det ska kosta 10.000. Det är pengar jag inte har:D Det är inte golvmattan, men tack:p

Prova att justera på det viset som den länkade filmen demonstrerar?

Kan räcka.

Kubista
24 augusti 2015 · 71 Inlägg

Evildan skrev:
Inte någon golvmatta som knölat ihop sig under pedalen, sådant har förekommit. wink

Prova att spänn kopplingsvajern annars?
https://www.youtube.com/watch?v=VG2ad-ZhcjY
Kan hjälpa.

This... Gick till en mekaniker för trodde också kopplingen var kass men mattfan hade glidit under pedalen så den inte trycktes ner helt.. Tur jag inte fortsatte köra mycket mer med det problemet.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
torsen
24 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Kibil skrev:
Sliten koppling! När det låter illa i växellådan vid växling är det inte bra att fortsätta köra.

Sliten koppling!rollrollroll
Vet du hur en koppling fungerar och vad som kan vara slitet?rollrollroll

cool

torsen
24 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Kubista skrev:

Evildan skrev:
Inte någon golvmatta som knölat ihop sig under pedalen, sådant har förekommit. wink

Prova att spänn kopplingsvajern annars?
https://www.youtube.com/watch?v=VG2ad-ZhcjY
Kan hjälpa.

This... Gick till en mekaniker för trodde också kopplingen var kass men mattfan hade glidit under pedalen så den inte trycktes ner helt.. Tur jag inte fortsatte köra mycket mer med det problemet.

Stööööön!
rollcool

Kibil
24 augusti 2015 · 552 Inlägg

torsen skrev:

Kibil skrev:
Sliten koppling! När det låter illa i växellådan vid växling är det inte bra att fortsätta köra.

Sliten koppling!rollrollroll
Vet du hur en koppling fungerar och vad som kan vara slitet?rollrollroll

cool

Nej jag vet inte hur en koppling fungerar och gissade hej vilt.

Ha det!

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Ska åka till en bilmek och felsöka den. Tack för era svar, jag hoppas det är nåt så enkelt som att mattan glidit under den men jag tror tyvärr inte det, såg inte ut så igår. Håll tummarna att jag kommer undan billigt!

torsen
24 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Kibil skrev:

torsen skrev:

Kibil skrev:
Sliten koppling! När det låter illa i växellådan vid växling är det inte bra att fortsätta köra.

Sliten koppling!rollrollroll
Vet du hur en koppling fungerar och vad som kan vara slitet?rollrollroll

cool

Nej jag vet inte hur en koppling fungerar och gissade hej vilt.

Ibland är det bättre att ........... än att..........
cool

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Åkte o kollade den nu på en verkstad (påväg dit funkade den, jättekonstigt nog, som vanligt) och han sa att kopplingen är slut och måste bytas. Dom skulle ta 6000-6500 för allt. Låter det rimligt eller ska jag kolla vidare?

Evildan
24 augusti 2015 ·

bogganboggan skrev:
Åkte o kollade den nu på en verkstad (påväg dit funkade den, jättekonstigt nog, som vanligt) och han sa att kopplingen är slut och måste bytas. Dom skulle ta 6000-6500 för allt. Låter det rimligt eller ska jag kolla vidare?

Provat att justera?

Var bor du?

Någon person förutom en verkstad måste väl kunna kika på bilen åt dig?

bogganboggan
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Evildan skrev:

bogganboggan skrev:
Åkte o kollade den nu på en verkstad (påväg dit funkade den, jättekonstigt nog, som vanligt) och han sa att kopplingen är slut och måste bytas. Dom skulle ta 6000-6500 för allt. Låter det rimligt eller ska jag kolla vidare?

Provat att justera?

Var bor du?

Någon person förutom en verkstad måste väl kunna kika på bilen åt dig?

Jag har inte provat att justera den. Har liksom ingen aning om hur man gör..

Bor i Stockholm, känner inte en jävel som är bilkunnig hahaha. Önskar jag hade en sån där pappa i byggarbetarbrallor ,som alla andra har, i såna här lägen:p Ringde iaf en annan verkstad som jag fixat mitt avgasrör hos tidigare väldigt billigt och dom kan beställa ny koppling plus byta för 4000:-
Tycker det låter ganska billigt men ska fråga vidare, min pojkvän känner kanske nån som känner någon så jag frågar lite mer.

Evildan
24 augusti 2015 ·

bogganboggan skrev:

Evildan skrev:

bogganboggan skrev:
Åkte o kollade den nu på en verkstad (påväg dit funkade den, jättekonstigt nog, som vanligt) och han sa att kopplingen är slut och måste bytas. Dom skulle ta 6000-6500 för allt. Låter det rimligt eller ska jag kolla vidare?

Provat att justera?

Var bor du?

Någon person förutom en verkstad måste väl kunna kika på bilen åt dig?

Jag har inte provat att justera den. Har liksom ingen aning om hur man gör..

Bor i Stockholm, känner inte en jävel som är bilkunnig hahaha. Önskar jag hade en sån där pappa i byggarbetarbrallor ,som alla andra har, i såna här lägen:p Ringde iaf en annan verkstad som jag fixat mitt avgasrör hos tidigare väldigt billigt och dom kan beställa ny koppling plus byta för 4000:-
Tycker det låter ganska billigt men ska fråga vidare, min pojkvän känner kanske nån som känner någon så jag frågar lite mer.

Ok.
Jag hade kunnat kika om du hade bott i EA.

4000kr låter som ett vettigare pris. Det tar ändå viss tid att göra det.

Gör så, be honom kolla om han känner någon bilkunnig som kan försöka justera. Det är nämligen ruskigt enkelt om det är vad som behövs.
Bara att vrida med handkraft på en plastmutter så viren spänns.

wasprocker
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

4000 är väldigt billigt för kopplingsbyte. Har svårt att se om du kommer undan billigare än så.  Men börja med att be en verkstad justera kopplingen. Det tar dom inte många hundringar för

bronco_z
25 augusti 2015 · 604 Inlägg

Mer eller mindre standardfel på C1. Enkla att byta så 4-6k låter helt ok

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang