Tvätta bilen själv vs. Cleanpark?

Memphis_Raines
24 augusti 2015 · 51 Inlägg

Hej!

Ville be om lite råd.
Har nyligen köpt bil (min första någonsin), och nu efter en månad börjar glansen avta.
Den är inte jätteskitig, men man kan se att lite pollen o allmänt smuts finns jämnt fördelat över hela karossen, inte några insekter vad jag kan se.
Alltså är det dags för en "semi-ordentlig" tvätt (avfettning, schamponering, högtryckstvätt och även fälgar).

Funderar på att:
a) Köpa Vaxschampo, Avfettningsmedel (alkaliskt), Fälgvax, Fälgrengörning (+ mikrofiberdukar, svampar, sämskinn, hink och smutsavskiljare) från BILTEMA. Allt detta kommer gå på ca: 400:- och sen ta mig till OKQ8 (eller liknande) och pröjsa ca. 140:- för en timmes "Gör-det-själv" tvättid i en tvätthall där högtryckspump ingår.

eller

b) Ta mig till Cleanpark (eller "Din Biltvätt") där de har allt i pumpar och man betalar per minut man använder pumparna. Jag har ingen aning vad detta kommer att gå på.

Antingen betalar jag en tung summa på ~600 SEK, tar min tid och tvättar min bil för hand (jag gillar tvätta bilen för hand) och jag kommer ju kunna använda medlen vid fler tillfällen eller så betalar jag ??? SEK för en tvätt på Cleanpark eller liknande.

Vad tycker ni jag borde köra på? Vad går en "ordentlig" tvätt på om man gör som i alternativ b?

Tack på förhand.

P.S.
Detta är mitt första inlägg, jag är ganska insatt i hur det går till på forum, hittade inte riktigt något svar på just denna fråga i tidigare inlägg, sorry ifall svaret finns bara det att jag inte upptäckt det. neutral

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
motorraZ
24 augusti 2015 · 578 Inlägg

Tvättade alltid bilen i nån typ av självtvätt men för att man inte ska betala hur mycket som helst så får man ju stressa på lite så blir inte samma resultat som när man handtvättar.
Nu har jag tvätthall i garaget så nu handtvättas bilen en gång i veckan .
Så har du så den kan handtvättas så gör de smile

Memphis_Raines
24 augusti 2015 · 51 Inlägg

motorraZ skrev:
Tvättade alltid bilen i nån typ av självtvätt men för att man inte ska betala hur mycket som helst så får man ju stressa på lite så blir inte samma resultat som när man handtvättar.
Nu har jag tvätthall i garaget så nu handtvättas bilen en gång i veckan .
Så har du så den kan handtvättas så gör de smile

Det är tyvärr det jag inte har hmm önskar jag hade garage/oljeavskiljare..
Men 60 minuter är rimligt för att hinna med det utvändiga va? Om man skippar vax och polering? Funderar på att köpa vaxschampo, så "slipper" jag vaxa i efterhand (vet att resultatet blir sämre, men kan ändå tänka mig).

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Lowpass
24 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Köp hem lite saker, så kan du tvätta bilen när du vill smile

i-vtec Do you?
motorraZ
24 augusti 2015 · 578 Inlägg

Okej ha de gör du om de inte är en lastbil du ska tvätta haha

mb_pucken
24 augusti 2015 · 5 083 Inlägg

Jag brukar tvätta bilen i tvätthall och gör ordentlig tvätt en gång i månaden, dvs dörrgångar, insidan av huven osv. Detta brukar ta mig ca 50 min om jag även torkar av bilen i hallen. Brukar torka av den på parkeringen annars om vädret tillåter. En vanlig handtvätt med torkning tar ca 25min för mig. Men då är det bara utvändig tvätt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
viccoA
24 augusti 2015 · 3 109 Inlägg

Riktig tvätthall är att föredra, polett-tvättmaskinerna duger till en snabbtvätt ibland men bilen blir inte riktigt ren.

Mervolic Yawn...
24 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Det funkar rätt ok att ta med eget medel, egna svampar/borstar och avfettning till en tvättomat. Då betalar du bara för högtryck så då blir det billigt. smile

Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

Mervolic skrev:
Det funkar rätt ok att ta med eget medel, egna svampar/borstar och avfettning till en tvättomat. Då betalar du bara för högtryck så då blir det billigt. smile

Det är precis min tanke!

Okej, tack allihop, verkar som alla är pro skaffa egna medel o sen bara pröjsa för vattnet.
Fixar vi dt så då!

Verkar inte vara någon som kör på Cleanparks egna tvättblandningar på plats?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Lowpass
25 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

CleanPark, är det något företag i GBG eller antar jag? tongue

i-vtec Do you?
Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

Lowpass skrev:
CleanPark, är det något företag i GBG eller antar jag? tongue

Hehe japp, allt finns i pumpar som man sprutar över bilen. Finns kke inte någon annanstans?
Bara tvättat så en gång när jag va mindre o hjälpte till, tyckte det var askul, men i närmare eftertanke tror jag nog att det är bättre att fixa allt "själv", behöver högtryckstvätt o oljeavskiljare (ev. tungmetallavskiljare oxå?) som bara finns på såna ställen o mackar.

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
rcy
25 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Tack att du hann svara innan jag ens hann fråga. wink
Blir tvätt på macken då, tack!

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
AX3L
25 augusti 2015 · 398 Inlägg

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Och bryter man mot det väntar sanering av anläggningen som antagligen inte är helt gratis. Ditt regnr har ju kamerorna, och ditt ansikte också antagligen.

Egentligen tycker jag kommunen skulle bistå med plattor där man kunde tvätta och vattnet skildes bort för att få folk att inte tvätta på gatan, mot en mindre summa för vattnet då. Jag ser det som en del av avfallshanteringen som ju i regel är gratis för att inte folk ska använda skogen. Jag bor också i Göteborg och har en bra bit till närmaste GDS..

Mervolic Yawn...
25 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

AX3L skrev:

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Och bryter man mot det väntar sanering av anläggningen som antagligen inte är helt gratis. Ditt regnr har ju kamerorna, och ditt ansikte också antagligen.

Egentligen tycker jag kommunen skulle bistå med plattor där man kunde tvätta och vattnet skildes bort för att få folk att inte tvätta på gatan, mot en mindre summa för vattnet då. Jag ser det som en del av avfallshanteringen som ju i regel är gratis för att inte folk ska använda skogen. Jag bor också i Göteborg och har en bra bit till närmaste GDS..

Ja, man får ju kolla upp vilka regler som gäller på den stationen. Det finns dock fler än ett företag, och många skriver ingenting om det varken på sin hemsida eller på skyltarna på stationen vad jag har sett. smile

AX3L
25 augusti 2015 · 398 Inlägg

Mervolic skrev:

AX3L skrev:

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Och bryter man mot det väntar sanering av anläggningen som antagligen inte är helt gratis. Ditt regnr har ju kamerorna, och ditt ansikte också antagligen.

Egentligen tycker jag kommunen skulle bistå med plattor där man kunde tvätta och vattnet skildes bort för att få folk att inte tvätta på gatan, mot en mindre summa för vattnet då. Jag ser det som en del av avfallshanteringen som ju i regel är gratis för att inte folk ska använda skogen. Jag bor också i Göteborg och har en bra bit till närmaste GDS..

Ja, man får ju kolla upp vilka regler som gäller på den stationen. Det finns dock fler än ett företag, och många skriver ingenting om det varken på sin hemsida eller på skyltarna på stationen vad jag har sett. smile

Absolut! Alla som jag har sett som är utomhus både i Göteborg och Stockholmsregionen har haft förbud mot egna medel dock, men såklart finns det inget som säger att inte de har samma avskiljare som OKQ8.

pulchi
25 augusti 2015 · 640 Inlägg

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Det enda som sitter skyltat här är att man inte får använda egen avfettning då det kan förstöra deras oljeskiljare. Står ingenting om t.ex. schampoo.

On topic: För mig har det alltid varit billigare i längden att tvätta med egna grejer i tvätthall (OKQ8 för min del). Tar mig ungefär 20-25 minuter för en utvändig tvätt, då hinner jag även svabba av fälgarna. Lägg till 10-15 minuter om det inte funkar att torka utomhus.

Vill minnas att OKQ8 tar 2,25kr/minut, så säg att själva tillgången till tvätthall kostar mig 60 kronor. Schampoo köper jag för runt 200 kronor för en flaska, och det räcker ungefär 30 tvättar, så det är 7 kronor per tvätt. Tvättsvamp är väl i snitt runt en tia per tvätt. Lägg till lite torkdukar och dylikt för en femhundring i engångsavgift så har man ju det mesta man behöver smile

Använder dock såna där utetvättar till att spola av när det bara är lite dammigt och dylikt, men det går ju ändå på 60 kronor om man ska hinna lägga på schampoo och sen spola av det. Så direkt billigt är det ju inte.

Memphis_Raines
26 augusti 2015 · 51 Inlägg

AX3L skrev:
Och bryter man mot det väntar sanering av anläggningen som antagligen inte är helt gratis. Ditt regnr har ju kamerorna, och ditt ansikte också antagligen.

Egentligen tycker jag kommunen skulle bistå med plattor där man kunde tvätta och vattnet skildes bort för att få folk att inte tvätta på gatan, mot en mindre summa för vattnet då. Jag ser det som en del av avfallshanteringen som ju i regel är gratis för att inte folk ska använda skogen. Jag bor också i Göteborg och har en bra bit till närmaste GDS..

Vad står GDS för?
Jag vet jag håller med dig totalt. Men just för att man är bilägare så är man "the bad guy" precis som alla stackars rökare. Så då får man ingen hjälp från kommunen. Iaf inte gbg...

Edit: Gör det själv... sorry kom på dt.

pulchi skrev:
On topic: För mig har det alltid varit billigare i längden att tvätta med egna grejer i tvätthall (OKQ8 för min del). Tar mig ungefär 20-25 minuter för en utvändig tvätt, då hinner jag även svabba av fälgarna. Lägg till 10-15 minuter om det inte funkar att torka utomhus.

Vill minnas att OKQ8 tar 2,25kr/minut, så säg att själva tillgången till tvätthall kostar mig 60 kronor. Schampoo köper jag för runt 200 kronor för en flaska, och det räcker ungefär 30 tvättar, så det är 7 kronor per tvätt. Tvättsvamp är väl i snitt runt en tia per tvätt. Lägg till lite torkdukar och dylikt för en femhundring i engångsavgift så har man ju det mesta man behöver smile

Använder dock såna där utetvättar till att spola av när det bara är lite dammigt och dylikt, men det går ju ändå på 60 kronor om man ska hinna lägga på schampoo och sen spola av det. Så direkt billigt är det ju inte.

Tack så mycket! big_smile Just detta svaret jag var ute efter!
Det blir billigare i längden alltså! smile

Senast redigerat av Memphis_Raines (26 augusti 2015)

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
smulan_shamn
26 augusti 2015 · 110 Inlägg

Trycket är värdelöst på polett maskinerna  ...

Audi S3 "8Y" (2023)
rcy
26 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

smulan_shamn skrev:
Trycket är värdelöst på polett maskinerna  ...

Beror givetvis på var du tvättar, Kärcher-tvättarna här i stan har då helt ok tryck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang