Saab 9-3 aero slirande koppling?

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

När jag gasar 3-4-5ans växel slirar den från 3000 rpm eller 0,5 bars ladd tills man släpper gasen, kopplingen tar längst ner, känns som att den tar längre ner nu än tidigare dock inte säker.
Turbon laddar som den ska och ingen rök vit eller blå rök syns till. Kan det vara något annat än kopplingen?
Tänkte byta till viggens kopplingssats min bil är steg 3 och har
3,5 bars btr, men vill gärna kolla om det kan vara något annat som får den att slira så.

Vevhusventilationen är är kass ska bytas till Uppgraderat men det kan väl inte vara orsaken iallafall?
Sen så hackade bilen till lite vid 150kmh ville liksom inte öka riktigt, men ville inte prova riktigt heller. Antar däremot att det kan bero på kass Vevhusventilation?

torsen
25 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Om kopplingsspelet är rätt injusterat är det nog bara att byta koppling eller vara lite försiktigare på gasen.
Inget av det andra du nämner kan ha med kopplingsslirningen att göra.

hmm

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

Ok aa då är det att byta koppling,..
Men vad kan hända om jag kör med dåligt Vevhusventilation?
Slangen mår inte bra den är lös från ventilationskåpan så man kan ta ut den lätt och slangen är snart förmultnad, har nog kört med den så ett tag.
Den vita backventilen fungerar iafl,

Senast redigerat av Gripen_ (25 augusti 2015)

torsen
25 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Glömde skriva att hade det varit tvärt om, att kopplingspedalen tar högt upp = inget spel, hade slirning kunnat förekomma.
Med stort spel = pedalen tar långt ner, brukar i stället resultera i att kopplingen inte frikopplar helt vilket kan resultera i att det kan vara svårt att växla utan skrap.

Vevhus ventilationen har inte det minsta med kopplingen att göra.

wink

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

Nä ok kan nog gått från stort till lite större spel då känns det som.
Får bli kopplingssatsen som sitter på viggen då.

Jag tänkte om Vevhusventilationen är kass och trycker ut olja mellan motorblock och växellåda t.E.x. så tänkte jag att det skulle kunna påverka så det kommer olja på lamellerna och att det får den att slira.
Om tex inte backventilen hade fungerat, men de gick att suga i slangen till den vita backventilen, om man kopplar lös den från slangen till ventilkoåpan

torsen
25 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Du släpper ut oönskade emmisioner och bilen blir knappast godkänd vid besiktning.

cool

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

Oj men märks det på något sätt? Ska byta Vevhusventilationen snarast
Men menar du att det kan vara försent? Ska ju besiktiga nu när som tänkte jag efter jag Uppgraderat Vevhusventilationen bytar ju även tillägsatsen,
Sen tänkte jag väl ta bort ventilkoåpan och rengöra där i och byta packning och kolla tändstiften när jag ändå håller på.

engolf
25 augusti 2015 · 3 235 Inlägg

Kass vevhusvent=övertryck i vevhuset, och det kan leda till att motoroljan pressas ut lite här och där. Några oljedroppar på lamellerna kan få kopplingen att slira vid belastning.

torsen
25 augusti 2015 · 7 236 Inlägg

Gripen_ skrev:
Jag tänkte om Vevhusventilationen är kass och trycker ut olja mellan motorblock och växellåda t.E.x. så tänkte jag att det skulle kunna påverka så det kommer olja på lamellerna och att det får den att slira.

Du menar att motorn skulle trycka ut olja genom packboxen utanför bakre ramlagret?
Om så är fallet bör du se oljedroppar på marken.

Måttligt med olja på lamellen gör att oljan binder dammet och kopplingen hugger.
Ska vara mycket olja på lamellen för att kopplingen ska slira av den orsaken.

hmm

Gripen_
25 augusti 2015 · 49 Inlägg

Ok, Ingenting som läcker på marken iallafall bara lite kladdigt där vv slangen går in ventilationskåpan.
Och kopplingen slirar bara vid fullgas när man trycker till med plattan i mattan

Gripen_
27 augusti 2015 · 49 Inlägg

engolf skrev:
Kass vevhusvent=övertryck i vevhuset, och det kan leda till att motoroljan pressas ut lite här och där. Några oljedroppar på lamellerna kan få kopplingen att slira vid belastning.

Märkte att den lilla vita backventilen sitter åt fel håll. Har varit så sen jag köpte den i maj. Den som går till spjällhuset, kan det vara en orsak till att Vevhusventilationen är dålig och att den dricker mycket vatten?

Senast redigerat av Gripen_ (27 augusti 2015)

Evildan
27 augusti 2015 ·

Flyttat tråden till "Chassi bromsar och transmission" då kopplingen tillhör just transmissionen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang