Seat Ibiza -00, motorn stannar ibland vid låga varv

Kanelvispen
25 augusti 2015 ·

Hej!
Har nyss köpt en Seat Ibiza 1.4 Stella, årsm. -00.
Jag har märkt vid ett par tillfällen att motorn helt plötsligt stannar vid lägre varvtal.. kom t.ex fram till en korsning och skulle växla ner till 2ans växel, men så fort jag tryckte ner kopplingen så tvärdog bilen.. Den startade dock igen utan problem. Har märkt att den kan gå lite oroligt och ryckigt vid gaspådrag men den går fint vid tomgång (förutom när den ibland tvärdör då förstås).

Kan detta vara ett tecken på att Hallgivaren är påväg att ge upp ?

Hoffa83
25 augusti 2015 · 38 Inlägg

Låter som samma fel som min bil började med.(Ibiza -97 ABF Motor)  Började med att rycka och missa och slutar med att den kan dö typ när som helst. Ofta när man frikopplar inför korsningar. I början när den dog gick den starta direkt men det blir värre och värre ibland går den i te starta på 24h och ibland startar den direkt. Går fint när den väl går Jag har bytt hallgivare, spole,stift,rotor & lock utan resultat. Ikväll ska jag byta varvtalssensor.  Även hört att tempsensor samt kontaktplattan till tändlåset brukar jävlas och dessa problem kan uppstå.   

Gör inte som jag och chansa på byta massa delar som man tror är fel. Om du har möjlighet att läsa av eventuella felkoder så gör det först smile

GLHF

Kanelvispen
25 augusti 2015 ·

Jo så är det ju här med.. Hör av dig efter bytet av varvtalssensorn, hoppas det kan lösa problemet.
Jag ska ta och söka felkoder så får vi se vad det visar smile Det är inget du har gjort på din ?

Hoffa83
26 augusti 2015 · 38 Inlägg

Nu är givare byte är gjort blev en dag senare då tiden inte räckte till.  Hur som helst så startade bilen upp flera ggr som den skulle och inga problem dök upp. Dock måste jag ge den några fler km då det blev korta svängar. Har du sökt efter felkoder?  Det har jag inte gjort men blir nog tvungen om felen kvarstår.

Kanelvispen
28 augusti 2015 ·

Jag har inga möjligheter att felsöka själv, så har bokat in den på verkstad, så de får gå igenom den på Måndag.
På min verkar det som att den går sämre när det är blött och väldigt fuktigt ute.. Den mår lite bättre när det är torrt ute, så Hallgivaren är det kanske inte. Vi får se vad dommen kan vara efter Måndagen smile

Hoffa83
30 augusti 2015 · 38 Inlägg

Okej lycka till med bilen. Min bil hade samma symptom i början. Alltså vid fuktiga förhålla den så var det mer vanligt att den dog och ryckte mot slutet kvitta de väderleken.  I alla fall så var det vevaxelgivaren/varvtalssensor.  Går som en klocka nu 😊 bökigt att byta men värt varenda minut 😊

Kanelvispen
31 augusti 2015 ·

Härligt att du fått ordning på det!
Vart sitter denna sensor någonstans ? Bild på det ?

Maffia
31 augusti 2015 · 383 Inlägg

Kanelvispen skrev:
Härligt att du fått ordning på det!
Vart sitter denna sensor någonstans ? Bild på det ?

Standard fel på din bil är vatten i ecu:n och att man måste rengöra spjällhuset. Hade börjat med att rengöra spjällhuset.

Hoffa83
10 september 2015 · 38 Inlägg

Fått till åket?
Vet inte vad du har för motor men på min ABF så sitter den bakom oljefiltret.  Var tvungen att riva ut kylare kylarfläkt samt stötta upp motorn och ta bort motorfästet fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang