Bra val för roadtrip norrut?

Evildan
28 augusti 2015 ·

Hyr en vanlig 2wd kombi.

Ni kommer att ta er dit ni skall utan problem.
Samma snö och is oavsett var i landet ni kör, visst det är ofta mer av det i norr, men det är ändå samma underlag att köra på, isen är precis lika hal oavsett sin geografiska placering.
Dubbfritt är inga problem heller, kör defensivt och stressa inte helt enkelt.

Varför anser jag då detta? Jag har kört Taxi i 10år på dubbfria gummin över hela landet i alla tänkbara vinterväder, alltid fungerat problemfritt med en normal familjekombi eller för delen MB-Sprinter/Renault Master.



Finns många uthyrare i Göteborg, det jag anser är viktigare för er att kolla upp är villkor och priser.

Memphis_Raines
28 augusti 2015 · 51 Inlägg

Okej, tack så mycket för tipset.
Låter vettigt!

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Muttley
28 augusti 2015 ·

Memphis_Raines skrev:
Vill tillägga att jag är en riktigt gammelkärring, jag kör defensivt, och jag har bara haft körkort i 1 år. Har kört sedan jag var 16, men vill inte påstå att jag är något under. Har bara kört FWD i mitt liv hittills.
Låter detta som jag borde fortsätta hålla mig till FWD med dubbdäck? smile

Nej prova på 4wd. Kör du med sunt förnuft är de ingen fara.  De andra är bara gnälliga och överkänsliga

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Jag pendlade Tjörn-Sthlm varje vecka under vintern 2008/2009. Snöstorm var mer regel än undantag... Tog ut en ny Opel Vivaro med Fwd och en bensinsnurra med manuell 6-petad låda. Körde cirka 130-160 mil i veckan. Den gick utmärkt! Med tungan rätt i mun så kravlade den sig upp till hotellet i 10 cm nysnö! Inklusive full bil med packning...

En Fwd duger nog gott. Om man har lite känsla.

Men som någon sa: En CB-radio är inte dumt! Tips:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … mhz-p33209

Har en själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Memphis_Raines
28 augusti 2015 · 51 Inlägg

Finns nån annan användning för comm. förutom snacka med andra bilen? tänker S.O.S n stuff xD

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Memphis_Raines
28 augusti 2015 · 51 Inlägg

Vad är standard på bilantenner i sverige?
Läser på den komradion att den är till för 50Ω-antenner.

Är det impedans som på hörlurar ? xD eller är det resistans? Helt kass på allt radio-relaterat.

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
spillolja
28 augusti 2015 · 4 020 Inlägg

Memphis_Raines skrev:
Vad är standard på bilantenner i sverige?
Läser på den komradion att den är till för 50Ω-antenner.

Är det impedans som på hörlurar ? xD eller är det resistans? Helt kass på allt radio-relaterat.

bilantenn för radio är 50 eller 75 ohm, är ej helt säker

men den sortens antenn ska inte användas till kommunikationsradio
den ska vara på 50 ohm och anpassad i detta fall till radions sändningsfrekvens för 27MHz  (26,965- 27,405MHz)

man man för tillfälligt bruk väja en med magnetfot 
http://www.thiecom.de/cb-funk-magnetfuss-antennen.html
eller handjagare:
http://www.thiecom.de/stabo-xh9006e-cb- … eraet.html

använder man bilradioantenn kan det bli fel i stående vågen och radions slutsteg kan skadas
är bilradions antenn aktiv kan dess elektronik skadas

hörlurar och högtalare är för ljudet inte som antenn och impendansen ligger för högtalare runt 3,2-8ohm medans hörlurar
är ca 16-32ohm

Senast redigerat av spillolja (28 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
28 augusti 2015 ·

Memphis_Raines skrev:
Finns nån annan användning för comm. förutom snacka med andra bilen? tänker S.O.S n stuff xD

Sos kommer du nog inte åt med en vanlig komradio.  De jag vet är ju vhf men de är för sjön och man måste ha tillstånd om de inte är nödfall.
Om man är nojjig och långt ute i ingenstans så är de sattelittelefon som gäller,  men de känns omotiverat dyrt för småtripper ibland.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Jag har Certifikat för VHF-radio. 2-dagars kurs... enkelt och rätt billigt. Men visst kan man köpa en VHF, det är inte förbjudet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mikegbg
28 augusti 2015 · 181 Inlägg

walkien var nog mer för kommunikation mellan bilarna smile och välj vilken bil du vill ni kommer fram vilket som, framhjulsdrivet funkar likaså bakhjulsdrivet men mycket roligare och på alla fyra för kunna köra fortare (.)(.)

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
xXSammy
28 augusti 2015 · 6 569 Inlägg

mikegbg skrev:
walkien var nog mer för kommunikation mellan bilarna smile och välj vilken bil du vill ni kommer fram vilket som, framhjulsdrivet funkar likaså bakhjulsdrivet men mycket roligare och på alla fyra för kunna köra fortare (.)(.)

Köra fort.. E10.. Vinter??

Njae.

De/Dem
mikegbg
28 augusti 2015 · 181 Inlägg

Malheus skrev:

mikegbg skrev:
walkien var nog mer för kommunikation mellan bilarna smile och välj vilken bil du vill ni kommer fram vilket som, framhjulsdrivet funkar likaså bakhjulsdrivet men mycket roligare och på alla fyra för kunna köra fortare (.)(.)

Köra fort.. E10.. Vinter??

Njae.

När ska folk läsa hela meningen istället för plocka ut bokstäver ur ett ord jag skrev fortare vilket kan innebära från köra 5 km/h till 10 km/h om man nu inte klarar köra 500 km/h

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
sleepyoh
28 augusti 2015 · 1 319 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag pendlade Tjörn-Sthlm varje vecka under vintern 2008/2009. Snöstorm var mer regel än undantag... Tog ut en ny Opel Vivaro med Fwd och en bensinsnurra med manuell 6-petad låda. Körde cirka 130-160 mil i veckan. Den gick utmärkt! Med tungan rätt i mun så kravlade den sig upp till hotellet i 10 cm nysnö! Inklusive full bil med packning...

En Fwd duger nog gott. Om man har lite känsla.

Men som någon sa: En CB-radio är inte dumt! Tips:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … mhz-p33209

Har en själv.

Största problemet är att många är INKAPABLA till att köra i halka.

Minns en storm några år sedan, kom mycket snö på kort tid, mycket lokaltrafik ställdes in osv, var 10-15 cm snö på körbanan.

Var fast inne i stan på småvägar, inte för att jag satt fast, men andra som satt fast blockerade min väg. Hjälpte att putta loss en taxi, så fort han var lös var det fullgas och fastna igen efter 5 meter. Kom förbi honom, hjälpte nästa bil komma loss, stor Mercedes skåp, puttade loss denna några meter, han fortsatte ha fullgas och spinna på hjulen och fastnade direkt. JAG Fattar inte att man är så jävla okänslig för fordonet man kör. Ingen känsla, ingen touch, ingenting, noll koll på vad som händer.

Jag har Aldrig fastnat, körde en sliten framhjulsdriven skåpbil med halvdana friktionsdäck, la i ettan, släppte koppling, rulla lite framåt, släppte, rulla bak, släppte igen rulla fram fick moment sen bara rulla vidare.. Fick köra slalom runt alla fullgasare som kliade sig i huvudet när dom satt fast och undrade varför jag bara gled förbi utan några som helst bekymmer.

Har man inget intresse av det man gör, blir man aldrig bra på det. Majoriteten av förarna är i denna kategori.

Till TS: Jag skulle välja valfri bekväm bil med dubbdäck, tycker det gör en bra skillnad med dubbar vs friktion, jag skulle kört på dubb. Vilken bil du sen väljer är mindre viktigt.

Memphis_Raines skrev:
Vad är standard på bilantenner i sverige?
Läser på den komradion att den är till för 50Ω-antenner.

Är det impedans som på hörlurar ? xD eller är det resistans? Helt kass på allt radio-relaterat.

50 / 75 ohm är beroende på vilka kablar du använder och till vad.

Kabel-tv, satellit och antenner för tv, använder 75 ohm. Med 75 ohm menas förhållande mellan mittledare och skärm. Det är alltså inte ett 'motstånd' som elektronik världen.

Senast redigerat av sleepyoh (28 augusti 2015)

_----------'
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 augusti 2015 · 1 899 Inlägg

matteeee skrev:
Ni som inte gillar 4wd pga "falsk trygghet" - ogillar ni bromsservo, ABS, ESP, dubbdäck, vägmarkeringar och annat som hjälper till också?
Med er logik borde man alltså köra med blankslitna sommardäck i en bil utan ABS och ESP, så man märker att det är halt direkt.

Nu kör jag fyrhjulsdrivet till vardags och det är väldigt bekvämt vintertid när man inte behöver bry sej om var man stannar, när man kör längs någon sämre plogad skiftesväg osv, bortsett från det så tycker jag nog man klarar sej med tvåhjulsdrivet när man rör sej längs landsväg.. Har aldrig försökt övertala ts om att denne inte ska köra fyrhjulsdrift, men det är bra att vara medveten om att fyrhjulsdriften inte hjälper ett skvatt när det kommer till bromssträckan. Det lär man sej och blir van vid efter ett litet tag, man får helt enkelt vara mera uppmärksam på hur underlaget ser ut, provbromsa lite oftare osv.

I övrigt tycker jag att du jämför äpplen och päron. ABS, bromsservo och dubbdäck har positiva egenskaper när man ska bromsa ned från högre hastigheter vid halka medan fyrhjulsdriften som sagt inte hjälper när man ska bromsa.

Senast redigerat av PHrnfeldt (28 augusti 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Mervolic Yawn...
29 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Evildan skrev:
Hyr en vanlig 2wd kombi.

Ni kommer att ta er dit ni skall utan problem.
Samma snö och is oavsett var i landet ni kör, visst det är ofta mer av det i norr, men det är ändå samma underlag att köra på, isen är precis lika hal oavsett sin geografiska placering.
Dubbfritt är inga problem heller, kör defensivt och stressa inte helt enkelt.

Varför anser jag då detta? Jag har kört Taxi i 10år på dubbfria gummin över hela landet i alla tänkbara vinterväder, alltid fungerat problemfritt med en normal familjekombi eller för delen MB-Sprinter/Renault Master.



Finns många uthyrare i Göteborg, det jag anser är viktigare för er att kolla upp är villkor och priser.

En 2wd räcker givetvis, men som jag sa... är vägarna oplogade med mycket snö (vilket är vanligt i norr) så kan det vara svårt att ta sig fram.

Snö är inte bara snö, snö beter sig helt olika. Söderut är snön oftast blötare, där saltas vägarna dessutom vilket innebär att det är mer blöt asfalt än blankis. Visst, någon dag per år har ni blankis ni med, men här uppe (och definitivt ännu längre upp) är det blankis med packad snö på som standard, hela vintern - utan salt. På sin höjd grusas det, men oftast inte det heller.

Sen är det lite fel att jämföra dina kunskaper med TS kunskaper... Du har kört vad? 30-40,000 mil? TS har haft körkort i ett år och verkar inte ha jobbat professionellt med att köra bil. Att du utan problem tar dig fram oavsett väglag med 2wd och dubbfritt betyder inte att det är lika lätt för TS.

AX3L
29 augusti 2015 · 398 Inlägg

Är man ovan vinterförare ser jag desto större anledning att köra 2WD just för att man känner av dåligt grepp mycket tidigare och tar det lugnt därefter. Värsta kombon är fyrkrafs och friktion, där du har en bil som du lätt kan få upp hög fart med som känns väldigt stabil och fin men som har en katastrofal bromssträcka när man ska få stopp på ekipaget.

Evildan
29 augusti 2015 ·

Mervolic skrev:

Evildan skrev:
Hyr en vanlig 2wd kombi.

Ni kommer att ta er dit ni skall utan problem.
Samma snö och is oavsett var i landet ni kör, visst det är ofta mer av det i norr, men det är ändå samma underlag att köra på, isen är precis lika hal oavsett sin geografiska placering.
Dubbfritt är inga problem heller, kör defensivt och stressa inte helt enkelt.

Varför anser jag då detta? Jag har kört Taxi i 10år på dubbfria gummin över hela landet i alla tänkbara vinterväder, alltid fungerat problemfritt med en normal familjekombi eller för delen MB-Sprinter/Renault Master.



Finns många uthyrare i Göteborg, det jag anser är viktigare för er att kolla upp är villkor och priser.

En 2wd räcker givetvis, men som jag sa... är vägarna oplogade med mycket snö (vilket är vanligt i norr) så kan det vara svårt att ta sig fram.

Snö är inte bara snö, snö beter sig helt olika. Söderut är snön oftast blötare, där saltas vägarna dessutom vilket innebär att det är mer blöt asfalt än blankis. Visst, någon dag per år har ni blankis ni med, men här uppe (och definitivt ännu längre upp) är det blankis med packad snö på som standard, hela vintern - utan salt. På sin höjd grusas det, men oftast inte det heller.

Sen är det lite fel att jämföra dina kunskaper med TS kunskaper... Du har kört vad? 30-40,000 mil? TS har haft körkort i ett år och verkar inte ha jobbat professionellt med att köra bil. Att du utan problem tar dig fram oavsett väglag med 2wd och dubbfritt betyder inte att det är lika lätt för TS.

Det saltas vid -3 och sedan fryser det över natten, var natt, blankis var natt på motorvägar och andra vägar, ni som hae rett mer stabilt klimat med enbart -grader slipper omsmält slask var varannan dag som återfryser nattetid.
Du skulle nog bli förvånad över hur ofta vi även här nere har blankis på motorvägar och andra vägar tillika liknande mängder snö.
Värre dock på de småländska höglandet, dom får mer snö än vad vi får här i regel. Ofta fulständigt igenyrt över fälten.


Du har en poäng, jag har kört mycket bil, säkert 1200000km i tjänsten och 400000km privat genom åren.

Däremot fungerade det för mig även då jag tog körkort 1993 att köra Opel Ascona B på sommardäck vintertid utan att fastna eller krocka eller närapå krocka. Lagen om vinterdäck som fastslogs 1999 är givetvis ett klokt beslut av våra styrande och jag körde i regel alltid på vinterdäck redan innan även om några innehav som exemplet ovan passerade utan vettig däckutrustning, men vill påpeka att det är fullt möjligt att köra en skitkass vinterbil liknande en Ascona B problemfritt även med ett färskt körkort under förutsättningarna att den körs på "rätt" vis.

Men, givetvis är det så att man kan ha olika åsikter och erfarenheter av både dubbat och odubbat.

Jag och en kollega skulle åka och hämta ett sällskap om 7personer ute på vischan nyårsafton -07/-08 med varsin identisk V70 II D5. Det var blankis från Nyköping hela Svärtavägen 17km ut till Lid men vi tog oss dit och körde in på den lilla skogsvägen mot stugan uppe i Fjällveden.
Hans bil hade spritt nya Good Year Ultra Grip dubbdäck och jag åkte på 6mm Fulda Kristall Montero. Han gled av från blankisen ned i diket som jag precis innan kört problemfritt förbi med dom dubbfria gummina av billig kvalitét.
Bra däck osv gör givetvis sin del, men den större delen av bilkörandet beror på andra faktorer.

Mervolic Yawn...
29 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Evildan skrev:
Det saltas vid -3 och sedan fryser det över natten, var natt, blankis var natt på motorvägar och andra vägar, ni som hae rett mer stabilt klimat med enbart -grader slipper omsmält slask var varannan dag som återfryser nattetid.
Du skulle nog bli förvånad över hur ofta vi även här nere har blankis på motorvägar och andra vägar tillika liknande mängder snö.
Värre dock på de småländska höglandet, dom får mer snö än vad vi får här i regel. Ofta fulständigt igenyrt över fälten.


Du har en poäng, jag har kört mycket bil, säkert 1200000km i tjänsten och 400000km privat genom åren.

Däremot fungerade det för mig även då jag tog körkort 1993 att köra Opel Ascona B på sommardäck vintertid utan att fastna eller krocka eller närapå krocka. Lagen om vinterdäck som fastslogs 1999 är givetvis ett klokt beslut av våra styrande och jag körde i regel alltid på vinterdäck redan innan även om några innehav som exemplet ovan passerade utan vettig däckutrustning, men vill påpeka att det är fullt möjligt att köra en skitkass vinterbil liknande en Ascona B problemfritt även med ett färskt körkort under förutsättningarna att den körs på "rätt" vis.

Men, givetvis är det så att man kan ha olika åsikter och erfarenheter av både dubbat och odubbat.

Jag och en kollega skulle åka och hämta ett sällskap om 7personer ute på vischan nyårsafton -07/-08 med varsin identisk V70 II D5. Det var blankis från Nyköping hela Svärtavägen 17km ut till Lid men vi tog oss dit och körde in på den lilla skogsvägen mot stugan uppe i Fjällveden.
Hans bil hade spritt nya Good Year Ultra Grip dubbdäck och jag åkte på 6mm Fulda Kristall Montero. Han gled av från blankisen ned i diket som jag precis innan kört problemfritt förbi med dom dubbfria gummina av billig kvalitét.
Bra däck osv gör givetvis sin del, men den större delen av bilkörandet beror på andra faktorer.

Absolut är det så, vilket också var min poäng... Snön och isen är olika på olika ställen i landet. Dock blir det ju inte mindre halt bara för att det är så "hela tiden" här. Normalt brukar det ju vara så att det blir blankis i början av vintern, men sen stabiliserar sig vädret på konstanta negativa temperaturer. Då läggs ny snö som ett lager ovanpå blankisen och det kan vara hemskt halt.

Hehe, ja... Precis som du är inne på, det är oftast inte däcken som spelar roll, det beror ju mycket på hur man kör som förare. Men du kan ju hålla med om att generellt sett så har dubbdäck bättre bromssträcka än odubbat på isunderlag?

Masquerade Aldrig nöjd
29 augusti 2015 · 804 Inlägg

Kan ju tycka att en roadtrip i norra Sverige vintertid är fel läge att testa om en fwd är fullt tillräcklig, skulle hellre ha awd och inte behöva det än tvärtom. Och inget jävla haldex-trams.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Memphis_Raines
29 augusti 2015 · 51 Inlägg

Jäklar, mkt info att ta in i denna tråden. Väldigt tacksam.
Jag har väl kört 2-3 vintrar hittills, fast bara en av dem med körkort, och då inte vid många tillfällen. Vet att man ska va jävligt försiktig med gasen, växla upp tidigt, mm. Men detta räknas inte som erfarenhet det e jag medveten om.
Just min Skoda Fabia -08 med 1,2 L bensinmotor är en jävel på 1 växeln tycker jag... har inte kört några vintrar med honom ännu, men jag vet for a fact att han kräver att man trampar lite på gasen för att han ska göra nåt, mer än dieselmotorn på 1,4 kräver, eller Clio från -98..

Blir väl FWD o försiktigthet jag ska köra på då.

Angående komradio, då måste jag alltså skaffa 2 x Komradio (en till vardera bil) och sen även 2 x antenner för just de modellerna (komradio), annars fuckar jag upp bilens antenn/elektronik?
Hur f*n löser jag detta i en hyrbil är min fråga?? sad

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang