Bra val för roadtrip norrut?

Evildan
29 augusti 2015 ·

Mervolic skrev:

Evildan skrev:
Det saltas vid -3 och sedan fryser det över natten, var natt, blankis var natt på motorvägar och andra vägar, ni som har ett mer stabilt klimat med enbart -grader slipper omsmält slask var varannan dag som återfryser nattetid.
Du skulle nog bli förvånad över hur ofta vi även här nere har blankis på motorvägar och andra vägar tillika liknande mängder snö.
Värre dock på de småländska höglandet, dom får mer snö än vad vi får här i regel. Ofta fulständigt igenyrt över fälten.


Du har en poäng, jag har kört mycket bil, säkert 1200000km i tjänsten och 400000km privat genom åren.

Däremot fungerade det för mig även då jag tog körkort 1993 att köra Opel Ascona B på sommardäck vintertid utan att fastna eller krocka eller närapå krocka. Lagen om vinterdäck som fastslogs 1999 är givetvis ett klokt beslut av våra styrande och jag körde i regel alltid på vinterdäck redan innan även om några innehav som exemplet ovan passerade utan vettig däckutrustning, men vill påpeka att det är fullt möjligt att köra en skitkass vinterbil liknande en Ascona B problemfritt även med ett färskt körkort under förutsättningarna att den körs på "rätt" vis.

Men, givetvis är det så att man kan ha olika åsikter och erfarenheter av både dubbat och odubbat.

Jag och en kollega skulle åka och hämta ett sällskap om 7personer ute på vischan nyårsafton -07/-08 med varsin identisk V70 II D5. Det var blankis från Nyköping hela Svärtavägen 17km ut till Lid men vi tog oss dit och körde in på den lilla skogsvägen mot stugan uppe i Fjällveden.
Hans bil hade spritt nya Good Year Ultra Grip dubbdäck och jag åkte på 6mm Fulda Kristall Montero. Han gled av från blankisen ned i diket som jag precis innan kört problemfritt förbi med dom dubbfria gummina av billig kvalitét.
Bra däck osv gör givetvis sin del, men den större delen av bilkörandet beror på andra faktorer.

Absolut är det så, vilket också var min poäng... Snön och isen är olika på olika ställen i landet. Dock blir det ju inte mindre halt bara för att det är så "hela tiden" här. Normalt brukar det ju vara så att det blir blankis i början av vintern, men sen stabiliserar sig vädret på konstanta negativa temperaturer. Då läggs ny snö som ett lager ovanpå blankisen och det kan vara hemskt halt.

Hehe, ja... Precis som du är inne på, det är oftast inte däcken som spelar roll, det beror ju mycket på hur man kör som förare. Men du kan ju hålla med om att generellt sett så har dubbdäck bättre bromssträcka än odubbat på isunderlag?

Halt är det, i hela landet.
Ska vi kika på var det förefaller halast med hjälp av procentsatsen SUVs/4WD per capita är det i storstäder som Stockholm, Göreborg och Malmö där det kryllar av sådana fordon medans det uppe i Norr eller övrig landsbygd ofta körs 2WD kombis. tongue


Ett bra dubbdäck har kortare bromssträcka på is än ett dito dubbfritt, däremot är inte skillnaden så stor som många förefaller tro.
Ett sämre dubbdäck kan ha längre bromssträcka en ett dubbfritt, så det är inte det enklaste att välja rätt.
Den enda gången ett dubbdäck är "bättre" än ett dubbfritt är på is då dubben gör en liten skillnad om än ibland dock så viktig.
Annars är i regel ett dubbfritt bättre på alla övriga underlag som snö, asfalt, väta, slask osv.
Givetvis jämför jag då med däck i samma klass, inte något bra Hakka med ett LingLong osv.

Mervolic Yawn...
29 augusti 2015 · 3 151 Inlägg

Evildan skrev:
Halt är det, i hela landet.
Ska vi kika på var det förefaller halast med hjälp av procentsatsen SUVs/4WD per capita är det i storstäder som Stockholm, Göreborg och Malmö där det kryllar av sådana fordon medans det uppe i Norr eller övrig landsbygd ofta körs 2WD kombis. tongue


Ett bra dubbdäck har kortare bromssträcka på is än ett dito dubbfritt, däremot är inte skillnaden så stor som många förefaller tro.
Ett sämre dubbdäck kan ha längre bromssträcka en ett dubbfritt, så det är inte det enklaste att välja rätt.
Den enda gången ett dubbdäck är "bättre" än ett dubbfritt är på is då dubben gör en liten skillnad om än ibland dock så viktig.
Annars är i regel ett dubbfritt bättre på alla övriga underlag som snö, asfalt, väta, slask osv.
Givetvis jämför jag då med däck i samma klass, inte något bra Hakka med ett LingLong osv.

Jo, visst är det så. Men det kan ju också bero på att priset på en SUV är betydligt högre än en kombi och det finns fler höginkomsttagare i storstäderna. smile

Jag kommer inte ihåg var jag läste det testet, men dom testade både nya och gamla dubb- och friktionsdäck på olika underlag och där var skillnaden tydlig. Gamla friktionsdäck är sämre på alla områden än motsvarande dubbdäck, även om dom presterar bättre i snö som nya. Men eftersom jag inte har tillgång till källan på detta testet, så får jag väl hänvisa till ett annat.

Men visst har du rätt i det du skriver, dubbdäcken är enbart bättre på isunderlag. Jag har ofta varit glad att jag har dubbdäck, då det är enbart dubben som gjort att jag har fått stopp i tid.

Har faktiskt haft väldigt bra användning av dubbdäck vintern 2013/2014... Var storm, och ett träd hade ramlat över vägen. Hade jag inte haft dubbdäck då, så hade jag aldrig kunnat med hjälp av dragkrok och spännband dra trädet åt sidan. Det var nära att det inte gick då heller, men man såg hur dubben hade klöst bort isen. Visst, extrema förhållanden, så det är lite offtopic...men jag var glad att jag hade dubbdäck då.

Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2015 · 26 111 Inlägg

Nu var jag iofs inte längre än till Arvidsjaur, men för många år sedan så tog jag mig dit vintertid i min dåvarande Volvo 240.
På grund av vissa komplikationer blev dock min hemresa aningen akut och jag fick köra såväl under nattetid som under en rejäl snöyra, men hem kom jag.

Så personligen tycker jag det kvittar egentligen om det är FWD/AWD/RWD som TS väljer. Huvudsaken är att TS känner sig bekväm med sitt val, och måhända läser på lite extra om fordonet i sig innan ekipaget beger sig iväg mot dom nordligare vidderna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 augusti 2015 · 2 971 Inlägg

Masquerade skrev:
Kan ju tycka att en roadtrip i norra Sverige vintertid är fel läge att testa om en fwd är fullt tillräcklig, skulle hellre ha awd och inte behöva det än tvärtom. Och inget jävla haldex-trams.

I vad bottnar den sista meningen?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
30 augusti 2015 · 7 268 Inlägg

att bilen är fwd och när det slirar, så kopplas rwd in,, FÖRHOPPNINGSVIS,,, i ärlighetens namn är dem BOOORING å känns sisådär,, min åsikt dock wink  men jag hatar esp med,, har nästan åkt av vägen några ggr pga den dyngan,, den är för långsam heltenkelt så när man får sladd så hinner jag parera sladden,, å gissa vad som händer om man redan börjat styra emot sladden å esp slår i wink jo man åker mot fel håll,, JIPPIE,, or not

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
mikegbg
30 augusti 2015 · 181 Inlägg

Memphis_Raines skrev:
Jäklar, mkt info att ta in i denna tråden. Väldigt tacksam.
Jag har väl kört 2-3 vintrar hittills, fast bara en av dem med körkort, och då inte vid många tillfällen. Vet att man ska va jävligt försiktig med gasen, växla upp tidigt, mm. Men detta räknas inte som erfarenhet det e jag medveten om.
Just min Skoda Fabia -08 med 1,2 L bensinmotor är en jävel på 1 växeln tycker jag... har inte kört några vintrar med honom ännu, men jag vet for a fact att han kräver att man trampar lite på gasen för att han ska göra nåt, mer än dieselmotorn på 1,4 kräver, eller Clio från -98..

Blir väl FWD o försiktigthet jag ska köra på då.

Angående komradio, då måste jag alltså skaffa 2 x Komradio (en till vardera bil) och sen även 2 x antenner för just de modellerna (komradio), annars fuckar jag upp bilens antenn/elektronik?
Hur f*n löser jag detta i en hyrbil är min fråga?? sad

Du köper 2 vanliga walkietalki för barn typ 200-500kr

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
30 augusti 2015 · 538 Inlägg

Man blir ju mörkrädd ju mer folk svarar i denna tråd!

Det är Norrland det handlar om med körning på E-vägar!!!! Inte östra Sibirien, eller körning i någon annan ödemark. Folk uppe i norr kör samma bilar som ni söder, enda skillnaderna: Kanske några extraljus och motorvärmare (elektrisk eller bränsledriven).

Tro det eller ej, men längs E-vägarna är det i.a.f. 95% mobilmottagning, vilket gör det ganska onödigt med komradio (förutom om du vill höra lite lastbils-/maskinförarsnack då och då).

Planera enbart din körning, så kommer du inte ha några större problem med utföringen av denna roadtrip. Är du lite nervös kan du ju ta med dig lite "nödutrustning" ifall olyckan skulle vara framme: domkraft, reservhjul, fälgkors, skruvmejsel, tång, ett gäng kattstrypare, yxa (ifall du måste avliva något djur du kör på), bränsledunk på 20L, reflexväst osv.

Trots att jag har jobbat som yrkeskusk i Norrbotten i snart 10 år så kan jag inte påstå att jag har någon speciell utrustning för att köra i dessa trakter. Kör du med huvudet så slipper du en massa problem.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
xXSammy
31 augusti 2015 · 6 566 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Man blir ju mörkrädd ju mer folk svarar i denna tråd!

Det är Norrland det handlar om med körning på E-vägar!!!! Inte östra Sibirien, eller körning i någon annan ödemark. Folk uppe i norr kör samma bilar som ni söder, enda skillnaderna: Kanske några extraljus och motorvärmare (elektrisk eller bränsledriven).

Tro det eller ej, men längs E-vägarna är det i.a.f. 95% mobilmottagning, vilket gör det ganska onödigt med komradio (förutom om du vill höra lite lastbils-/maskinförarsnack då och då).

Planera enbart din körning, så kommer du inte ha några större problem med utföringen av denna roadtrip. Är du lite nervös kan du ju ta med dig lite "nödutrustning" ifall olyckan skulle vara framme: domkraft, reservhjul, fälgkors, skruvmejsel, tång, ett gäng kattstrypare, yxa (ifall du måste avliva något djur du kör på), bränsledunk på 20L, reflexväst osv.

Trots att jag har jobbat som yrkeskusk i Norrbotten i snart 10 år så kan jag inte påstå att jag har någon speciell utrustning för att köra i dessa trakter. Kör du med huvudet så slipper du en massa problem.

Fram med en fet pickis..kommer aldrig fram på dessa vägar med FWD


https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91270/91270-d5354a385794473ba38bb567335422a9_large.jpg

E10an mellan Kiruna - Riskgränsen (Fotat 7 December 2013)

Senast redigerat av Malheus (31 augusti 2015)

De/Dem
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 augusti 2015 · 2 971 Inlägg

granadadr skrev:
att bilen är fwd och när det slirar, så kopplas rwd in,, FÖRHOPPNINGSVIS,,, i ärlighetens namn är dem BOOORING å känns sisådär,, min åsikt dock wink  men jag hatar esp med,, har nästan åkt av vägen några ggr pga den dyngan,, den är för långsam heltenkelt så när man får sladd så hinner jag parera sladden,, å gissa vad som händer om man redan börjat styra emot sladden å esp slår i wink jo man åker mot fel håll,, JIPPIE,, or not

FEL. Bakhjulen är inkopplade hela tiden. Framhjulen behöver (och hinner) aldrig slira för att något ska kopplas in. Booring kan du få tycka att det är, men inte med dom argumenten.

Däremot är det ju märkligt att som bilintresserad kalla ett system som sitter i Lamborghini, Bugatti Veyron, Audi TTRS m fl ganska potenta och erkänt grymma bilar för booring. Man undrar ju hur många sådana du kört?
Och "förhoppningsvis" med stora bokstäver? Menar du att den jobbar på chans och ibland inte jobbar alls? Eller har du kört en bil som råkade vara defekt och bygger din åsikt på det?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
mikegbg
31 augusti 2015 · 181 Inlägg

Varför skulle man inte komma fram med en fwd bil där ? Löjligt ju klart man gör det

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
xXSammy
31 augusti 2015 · 6 566 Inlägg

mikegbg skrev:
Varför skulle man inte komma fram med en fwd bil där ? Löjligt ju klart man gör det

Sarkasm wink

De/Dem
spillolja
31 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Medtag snökedjor och skyfflel  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
31 augusti 2015 ·

TS, kika på utbudet hos dom lokala kontoren av dom rikstäckande uthyrningsfirmorna uppe i Luleå och Kiruna, det dom erbjuder fungerar att köra med där uppe annars hade dom haft ett annat utbud. wink

Memphis_Raines
31 augusti 2015 · 51 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
yxa (ifall du måste avliva något djur du kör på)

Jävvlar!! Jag må va man, men I don't think I got that in me..

Malheus skrev:

mikegbg skrev:
Varför skulle man inte komma fram med en fwd bil där ? Löjligt ju klart man gör det

Sarkasm wink

Phew... jag tyckte inte heller bilden såg så farlig ut xD tänkte om DET är varningsklocka där, då kan jag skippa Sverige o åka till Danmark...

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
mikegbg
31 augusti 2015 · 181 Inlägg

Malheus skrev:

mikegbg skrev:
Varför skulle man inte komma fram med en fwd bil där ? Löjligt ju klart man gör det

Sarkasm wink

Ah ok blev lite rädd med tanke på vad folk sagt tidigare så visste inte om du var allvarlig eller inte smile.

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
granadadr
31 augusti 2015 · 7 268 Inlägg

ää man tar sig fram med vilken typ av bil som helst,, wink annars skulle vi ej köra med rwd, fwd wink

Knugcab
31 augusti 2015 · 5 111 Inlägg

Tro det eller ej, folk här kör med helt vanliga bilar, snöröjningen på vägarna fungerar utmärkt då vi faktiskt fått leva med att det snöar på vintrarna och därmed har utrustning för att klara av det, visst kan man ju kanske bli insnöad när man skall iväg någon morgon men det kan man ju var som helst om man har otur, då får man skotta sig loss, inte mer med det, och i dagsläget är mobiltäckning inget problem, och det finns bärgningsbilar och verkstäder här med, att man har kläder med sig är ju ganska självklart, även om bilturen går smärtfritt så kan ju nyårsfirandet vara lite otrevligt i -30 iförd jeans och t-shirt. wink

Jag har bott här i 30 år och därmed kan du lita på mig om jag säger att jag inte ser något stundande katastrofscenario, själv körde jag tvärslut Volvo 740 med värdelösa däck större delen  av förra vintern utan att ens reflektera över saken.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
granadadr
31 augusti 2015 · 7 268 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Tro det eller ej, folk här kör med helt vanliga bilar, snöröjningen på vägarna fungerar utmärkt då vi faktiskt fått leva med att det snöar på vintrarna och därmed har utrustning för att klara av det, visst kan man ju kanske bli insnöad när man skall iväg någon morgon men det kan man ju var som helst om man har otur, då får man skotta sig loss, inte mer med det, och i dagsläget är mobiltäckning inget problem, och det finns bärgningsbilar och verkstäder här med, att man har kläder med sig är ju ganska självklart, även om bilturen går smärtfritt så kan ju nyårsfirandet vara lite otrevligt i -30 iförd jeans och t-shirt. wink

Jag har bott här i 30 år och därmed kan du lita på mig om jag säger att jag inte ser något stundande katastrofscenario, själv körde jag tvärslut Volvo 740 med värdelösa däck större delen  av förra vintern utan att ens reflektera över saken.

precis, är ju inte Sibirien wink

Senast redigerat av granadadr (31 augusti 2015)

Memphis_Raines
1 september 2015 · 51 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Tro det eller ej, folk här kör med helt vanliga bilar, snöröjningen på vägarna fungerar utmärkt då vi faktiskt fått leva med att det snöar på vintrarna och därmed har utrustning för att klara av det, visst kan man ju kanske bli insnöad när man skall iväg någon morgon men det kan man ju var som helst om man har otur, då får man skotta sig loss, inte mer med det, och i dagsläget är mobiltäckning inget problem, och det finns bärgningsbilar och verkstäder här med, att man har kläder med sig är ju ganska självklart, även om bilturen går smärtfritt så kan ju nyårsfirandet vara lite otrevligt i -30 iförd jeans och t-shirt. wink

Jag har bott här i 30 år och därmed kan du lita på mig om jag säger att jag inte ser något stundande katastrofscenario, själv körde jag tvärslut Volvo 740 med värdelösa däck större delen  av förra vintern utan att ens reflektera över saken.

Jag gillar er norrlänningar big_smile okej. Ah tänkte faktiskt skaffa mig o frun ett par ordentliga jackor som kan tåla -30/40 C kyla.

Vilken är bästa rutten från Gbg till Kiruna då? Ska man ta E45:an på västsidan eller E4 via Sthlm/Sundsvall o sen E10 från typ Lule?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Mervolic Yawn...
1 september 2015 · 3 151 Inlägg

Antar att du ska resa både dit och tillbaka? Ta E45 norrut och E4 söderut. Båda två är skittråkiga vägar (åtminstone bitvis), men E4 borde vara några mil kortare så den är ju lämpligare på tillbakavägen tycker jag. Kan ju också vara kul att se både inlandet och kusten.

E45 går ju nästan hela vägen från Göteborg till Kiruna, så det är ju enkelt att hitta. Sen på hemvägen får du ju köra E10 tills du kommer till kusten, och där följa E4 ner till Gävle (E18 till Örebro, sen E20 till Göteborg) eller så krokar du runt Stockholm och kör antingen direkt på E20 eller via Gnesta/Katrineholm tills du kommer till E20.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang