Byta signalhornet Saab 9-3 '06

Queenie
25 augusti 2015 · 74 Inlägg

hej, mitt signalhorn har varit på gång att säga upp sig under en tid. Nu är det helt tyst när jag trycker på ratten. Är ganska säker på att själva tutan är trasig. Är det bara köpa en ny och byta? Hur hår ett byte till?

jaka54
25 augusti 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Signalhornet brukar sitta undertill i motorrummet på sidan någonstans.
Svart plastsak oftast!
Väldigt enkelt att byta.

Queenie
25 augusti 2015 · 74 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Signalhornet brukar sitta undertill i motorrummet på sidan någonstans.
Svart plastsak oftast!
Väldigt enkelt att byta.

Jo hur den ser ut vet jag. Tänkte mest på själva operationen. Är det bara byta rakt av? Koppla loss batteriet först?

jaka54
25 augusti 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Nej! Du behöver inte koppla loss batteriet! Det sitter bara två anslutningar på tutan (+ och -) och antagligen är det inte fel på signalhornet utan bara oxid på kontakterna.

Queenie
25 augusti 2015 · 74 Inlägg

Okej, det har blivit mesigare och mesigare ljud med tiden för att nu inte låta någonting. Kan det ändå vara oxid på kontakterna? Hur rensar jag dom? Putsduk?

jaka54
25 augusti 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Nej! Du använder grövre grejer! Ta först bort anslutningarna (plus och minus) och antingen slipa med fint sandpapper eller fin fil och sedan sprutar du på elkontaktspray och sätter tillbaka kontakterna.
Eller så sprayar du bara elspray direkt på kontakterna.

Mät gärna över kontakterna med universalinstrument så du är säker på att du har 12V!

Queenie
25 augusti 2015 · 74 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! Du använder grövre grejer! Ta först bort anslutningarna (plus och minus) och antingen slipa med fint sandpapper eller fin fil och sedan sprutar du på elkontaktspray och sätter tillbaka kontakterna.
Eller så sprayar du bara elspray direkt på kontakterna.

Mät gärna över kontakterna med universalinstrument så du är säker på att du har 12V!

Tack för tipsen, ska lira ut hur jag kommer åt tutan nu bara. Verkar behöva ta av fronten, hyvens!!

jaka54
25 augusti 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Innan du tar av fronten...Börja med att lägga dig under bilen och kola runt lite. Ofta sitter signalhornet lättillgängligt  undertill på sidan av motorn och inte i fronten.

Queenie
25 augusti 2015 · 74 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Innan du tar av fronten...Börja med att lägga dig under bilen och kola runt lite. Ofta sitter signalhornet lättillgängligt  undertill på sidan av motorn och inte i fronten.

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang