Saab 9-3 2003 SS, vibrationer vid tomgång

D_Blom
25 augusti 2015 · 1 Inlägg

Goddagens

Tänkte höra om någon har en förklaring till varför min bil ibland vibrerar som den gör vid tomgång.

Bil: Saab 9-3 SS årsmodell 2003

Symptom: Sen en tid tillbaka har min bil börjat vibrera vid tomgång. När motorn är kall och jag startar den går den lugnt ca 3 sek sen börjar den vibrera ca 3 sek. När jag sedan kör bilen märker jag inga lustiga vibrationer, varm som kall.
När bilen sedan är varmkörd och jag stannar och står på tomgång kan bilen vibrera (en hel del) hela tiden vilket är irriterande. Men gasar jag då upp motorn (stillastående! vid körning hjälper inte) till ca + 4000 - 5000 rpm och låter den gå tillbaka till tomgång så går bilen hur lugnt och fint som helst. Det gör han ända tills jag stänger av bilen låter den stå ett tag och startar den igen, då börjar vibrationerna vid tomgång igen.

Det är inte alltid bilen vibrerar vid tomgång (1/5 ggr så går den fint). Jag har kollat så det inte sitter lösa saker som kan orsaka vibrationerna. Servat bilen för ca 100 mil sedan (olja, filter, tändstift osv den vibrerade innan också vid tomgång).

Mina egna funderingar är om vevhusventilationen kan vara dålig. Någon backventil som inte redigt öppnar fråns jag gasar upp den rejält vid tomgång, vet inte dock inte om det kan orsaka mina problem. Har kollat tändning och den verkar vara okej (kollat med en dator inkopplad). Kanske kan vara något med balansaxelkedjan...

Någon som har någon vettig förklaring?

Med Vänliga Hälsningar
David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang