Köpråd sportigare bil upp till 50-60k.

Danieleijvergard
25 augusti 2015 · 3 Inlägg

Hej. Detta blir väll mitt andra inlägg här på garaget så om något är emot reglerna eller annat så får ni väll ta bort tråden.

Det är så att jag har börjat leta ny bil helst lite sportigare och relativt vass, nuvarande bil är en v70 t5 som ska säljas för den känns som att köra i ett korthus.

Har kollat på många olika bilar men behöver fler tips plus lite + & - till dom jag tänkt nämna.

Pris upp till 50-60K ( vill gärna ha en bil som man kan trimma/styla samt använda som brukis på sommar tiderna )

Bilarna jag kollat på är:
BMW 325i/328i/330i
Toyota supra mk3 turbo (7mgte)
Nissan 200sx s13
Porsche 924/944
Mitsubishi evo

Vad tycker folk om dessa, tips på fler bilar?
Jag vill uppnå maximal körglädje och nästan sugas bak i sätet när man stämplar.

Mvh

Evildan
25 augusti 2015 ·

Jag snyggade till din rubrik bara. wink

Välkommen hit också.


Tipsar om Toyota MR2, en kul bil med bra väghållning och mycket körglädje.
Porsche 924 har jag ägt en, riktigt rolig sportbil, känns som en sportbil ser ut som en sportbil och inte en stark familjebil som några av dom andra förslagen, även om BMW 325 eller Lancern ofrånkomligen är snabbare rakt fram och runt kurvorna så saknas i mitt tycke "den där känslan" som en riktig sportvagn har.

Nordic_Drivers
25 augusti 2015 · 349 Inlägg

Jag skulle ha valt en Porsche 924/944 men om du vill "sugas bak i sätet" så är det fel val för dig. Porsche 924/944 har en grym väghållning.

Senast redigerat av Tanso (25 augusti 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
felixtb
25 augusti 2015 · 76 Inlägg

Om du vill kunna trimma utan att betala fantasisummor så är ju en turbomotor bäst, alltså inte en bmw 325. En saab 9-3 aero eller mitsubishi evolution trimmas däremot enkelt.

smile /Felix

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
NickeR32
25 augusti 2015 · 870 Inlägg

Får dom dricka oändligt med soppa så:
E50 AMG
E55 AMG
S6

IceEyes Varningar: För många..
25 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

Prioriterar du fart kan du slopa 924. Den är välbalanserad, körglad och relativt skonsam mot plånboken ur de flesta avseendena, men inget prestandamonster. Turboversionen har dock hyfsat tryck i sig, men hållbarheten är inte mycket att jubla över så den är inte att rekommendera.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Powe_R
25 augusti 2015 · 414 Inlägg

Av dem du nämnde så skulle jag kört på 330i e46, känns lagom sportig samtidigt som den fungerar bra som brukis.
Hade en under en liten period förut:

några +
Trevlig att ratta
Sköna stolar för klassen (hade m-sportpaket) även bra inställningsmöjligheter
Billiga i drift (Delar,försäkring,skatt osv)
Känns solid och välbyggd för ålder/klass. I alla fall min gamla
Snygg design både invändigt och utvändigt som faktiskt håller än idag.
Felfritt bilägande.

några -
Inte supersnål (går dock snålare än V70 bensinturbo garanterat)
Lite väl liten kanske (men då kör jag förutom denna 3a bara stora bilar/lyxbilar)
Lite väl rostkänslig främst under dörrar, trösklar, skärmar. Kolla noga!
Blivit riktigt billiga nu = många har haft 15 gasglada ägare som inte brytt sig om underhåll. Försök att hitta en med få ägare som helst har haft den under en längre tid.




Annars som någon nämnde typ Audi S6, MB E55 AMG, går ju även att få S8 runt 00 för dessa pengar. Trevliga vagnar. Automater i dem flesta, men går i ovanliga fall få tag i S6,S8 manuell.

Senast redigerat av Powe_R (25 augusti 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
TobbeTT
25 augusti 2015 · 948 Inlägg

Subaru Impreza?

3milius
25 augusti 2015 · 296 Inlägg

Är det bara jag som väntar på första spånet som rekommenderar V70 D5?

Porsche 924 är nog en kul vinterbil, tills den pajar. Glöm det där.

Räcker 260hk vid 4000 RPM / 560nm mellan 1700-2600 RPM?

V8 diesel dubbelturbo, bakhjulsdrift, komfort, utrustning, kvalitet. Drar 0.84.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Och vill du ha bensin finns ju det alternativet, då är siffrorna istället 306hk / 459nm.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

BMW har även de trevliga bilar, V8orna är rätt mustiga för småpengar.
Spara pengar på inköpet, och handla hem ett kompressorkit på Ebay för 15 papp.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_540 … =9&w=2

3milius
25 augusti 2015 · 296 Inlägg

Ja, om du tycker AMG emblem är viktigare än att bilen är rostfri så hittar du W210 AMG i din prisklass.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Danieleijvergard
29 augusti 2015 · 3 Inlägg

Tack för alla svar.
Kom gärna med lite bilar som inte är uppskrivna!

Sarge
29 augusti 2015 · 2 337 Inlägg

Själv kör jag Porsche 944 (S2) och är nöjd med det. En Porsche 944 Turbo skulle nog ge dig det du vill ha, S2:an saknar det där riktiga suget i accelerationen. En turbobil blir ju dessutom automatiskt lättare att trimma än en sugmotor. Väghållningen är trevlig, bra balans och bra känsla på vägen. Driftkostnaderna kan bli sådär, Porschedelar är inte alltid gratis, men om du hittar ett välskött exemplar och fortsätter ta hand om den så brukar de hålla rätt bra. Dock är budgeten i minsta laget för en fräsch 944 Turbo, men det kanske går att göra ett höstfynd snart.

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2015 · 10 427 Inlägg

Danieleijvergard skrev:
Tack för alla svar.
Kom gärna med lite bilar som inte är uppskrivna!

Audi S3 eller VW Golf R32 (sistnämnda svår att hitta i prisklassen) kanske kan vara något, kanske även Ford Focus ST (lika motor som i V70n men.. mindre bil). Iofs lönt att kika på C30/S40 T5 men då kanske man börjar vandra ifrån biltypen som efterfrågades.

Jag hade satsat på en 330Ci E46 om inte många dörrar är ett krav wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Tenchi
29 augusti 2015 · 99 Inlägg

Ett annat förslag är Mazda Rx-8.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang