4 kanals slutsteg

roxuw
25 augusti 2015 · 56 Inlägg

Tjena!
Har ett 4 kanals slutsteg på som jag har kopplat in baslåda.
Men kan jag koppla in 2 st 6.5 tums högtalare också på det?
Eller försvinner mycket av effekten av det på basen då?

Har dock bara 1 lågnivåutgång på stereon.
jag har hört att om man y splittar för att få signal till alla kanaler så får man bara basljud från högtalarna?
Hur gör man isåfall för att få ljud?

Tacksam för svar!

Johan_92
26 augusti 2015 · 41 Inlägg

vad har du för stereo och slutsteg?

roxuw
26 augusti 2015 · 56 Inlägg

Har en pioneer mvh150ugb stereo och slutsteget är U glow dimension 4075. Något polskt slutsteg

Johan_92
26 augusti 2015 · 41 Inlägg

ok, vet inte exakt på din stereo, men då den är avstängd så håller du in antingen volymknappen eller source (SRC) knappen några sekunder tills du kommer in åt en meny, där ställer du in preout att vara rear, och rear speakers till full, eller något i den stilen, på det viset får du rca utgången att ge ut alla frekvenser och inte bara bas. Sedan vore det bra att veta vad du har tänkt använda för 6,5" element, och om du kunde ta bilder från båda gavlarna på steget och ladda upp kan jag förklara hur du ställer in och kopplar det.

EDIT, hittade vad jag behövde, här är bilder på hur du gör

Högtalare
http://i61.tinypic.com/al105z.png

Inställningar
http://i60.tinypic.com/4kxyk1.jpg

Senast redigerat av Johan_92 (26 augusti 2015)

Johan_92
26 augusti 2015 · 41 Inlägg

Vid närmare eftertanke kan det hända du behöver ställa in MODE på 3CH, för att få bryggningen att fungera, dock inte säker, du måste prova dig fram om basen spelar eller inte på 4CH

roxuw
26 augusti 2015 · 56 Inlägg

Har 2x mutant 65w
såna här på bild
http://www.mutant.uk.com/sites/mutant.u … rilles.jpg

Jag undrar även om basen blir väldigt mycket sämre med 2 högtalare inkopplade oxå?

Och letat i säkert 30 min efter de inställningarna på stereon.
hittar sub W och sub :rev, Nor, OFF


Vad kan det annars vara?

Senast redigerat av roxuw (26 augusti 2015)

Johan_92
27 augusti 2015 · 41 Inlägg

okej, om du inte vrider upp steget till högsta volym så klarar dom sig nog bra (level skruven). Basen kommer inte att spela sämre för att du har dom inkopplade, du kör dom på olika kanaler, du kan som minst använda 2 kanaler bryggkopplade samtidigt, se bilden nedan så förstår du.
Om jag inte minns helt fel så är dom inställningarna i menyn du går in i då stereon är igång? Det är inte den menyn du ska vara i, utan när stereon är avstängd så går du in i en annan meny, där finns inställningarna du behöver, kan gå och kolla på en liknande stereo imorgon mer exakt hur det var. För övrigt får du nog köra Subwoofer på normal (NOR) för bästa ljud.

Enligt Tillverkaren så är varje kanal 75W med en 4Ω högtalare, vilket dina 6,5" är, jag utgår från att basen också är det, dock vet jag ju inte då jag inte vet vilken bas du har. Om du bryggkopplar t.ex. C och D som visas på bilden (C+ - D-) och har en högatalare på 4Ω så kommer förstärkaren att kunna ge ut 220W till den högtalaren. Du kan med andra ord ha (4x75W), (2x75W+1x220W) eller (2x220W) effekt till högtalarna. Du kan däremot inte koppla ihop alla kanaler och få ut 440W, med andra ord max effekt för en högtalare är 220W vilket du får till basen om du bryggkopplar, oavsett om du har högtalare på dom andra kanalerna eller inte.

http://i61.tinypic.com/2807dp3.jpg

Senast redigerat av Johan_92 (27 augusti 2015)

roxuw
27 augusti 2015 · 56 Inlägg

Testat hålla inne och dubbel trycka på varenda knapp jävel på min stereo. Den verkar inte ha denna funktionen sad
Får byta ut stereon såsmåningom.
Riktigt grym är du på att förklara Johan_92
Uppskattar det verkligen! Tack så mycket:)

Johan_92
27 augusti 2015 · 41 Inlägg

borde finnas på alla nyare pioneer stereor
1. Ha igång stereon, så du hör på musik
2. Håll in SRC någron sekund så den stängs av
3. Håll in volymknappen några sekunder, tills du kommer in i en meny
4. Ställ in vad du behöver
5. Tryck på SRC så startar stereon

Är du säker på att stereon heter mvh150ugb och inte 150UI eller 150UB? kan försöka hitta en manual, så kan jag kolla hur du gör, men jag hittar ingen stereo som heter UGB.
Det var så lite så, lycka till smile

roxuw
27 augusti 2015 · 56 Inlägg

mvh150ubg
hette den ^^

Johan_92
27 augusti 2015 · 41 Inlägg

Okej, nu har jag äntligen hittat manualen, för att kunna spela diskant och bas med steget gör du så här:
1. Ha igång stereon
2. Tryck volymknappen inåt 1 gång
3. Vrid volymknappen tills du kommer till inställningar för (REAR/SUB.W) (SUB.W/SUB.W) och (REAR/REAR)
4. Välj REAR/REAR
5. Färdigt

REAR/SUB.W=om du har vanliga högtalare till bakre högtalarutgång på stereon, bas till slutsteget

SUB.W/SUB.W=om du har en bas kopplad direkt till bakre högtalarutgång på stereon, och en bas till slutsteget

REAR/REAR=om du har vanliga högtalare till bakre högtalarutgång på stereon, och du behöver få högfrekvens på slutsteget, som i ditt fall, från slutsteget ställer du ju sedan in att allt spelar som det ska, på det vis jag visade tidigare

Allt du behöver veta om din stereo finns HÄR, info om det här finns på sid 7, längst till höger

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang