Köpråd: Vinterbil 10-20k! Mercedes W210, BMW E46?

Evildan
27 augusti 2015 ·

3milius skrev:

Hybridsmurfen skrev:

3milius skrev:
Och 420 ska dra 0,9 landsväg, men jag brukar säga nöje per krona, inte mil per krona.
Det är värt en hundring extra om dagen för att höra V8 under belastning när man är påväg hem från jobbet,
det är liksom avslappning. Då var vi där med komforten igen.

Mercedes vet jag inte hur det är, däremot så kostade min BMW 740ia 4100kr om året i trafik på mig, 23 år gammal då, stod på gatan.

Länsförsäkringar brukar vara billiga för ungdomar, så ring dem och kolla vad en försäkring går på,
du blir nog förvånad. Trafik brukar inte vara så dyrt, däremot kan halv vara tre gånger så dyrt,
men på en såhär gammal bil lagar du det mesta enkelt och billigt själv ifall det skulle vara kosmetiskt.

Försäkring går ju på statistik, alltså även inräknat hur många som krockat med en bil av den modellen i din ålder, tidigare har det nog inte varit så många ungdomar som satt Mercedes V8or på taket.
De blir nog heller inte stulna så ofta vad jag kan tro, med immobilizer och allt vad det innebär.

Just det! Jag hade en Jaguar XJR med 326Hk under köksluckan 2008. Den var riktigt billig i försäkring! Så försäkring behöver inte skjuta i höjden. Vår Prius kostar nästan gratis i försäkring. Gissa varför :-)

För de är så slöa att ingen lyckats åsamka några större skador medans de varit vållande? lol
Nä, men precis. Värst bil behöver inte vara dyrast.

Min 1965 Dart GT jag hade när jag var 18 gick på 5000 om året.
Vi snackar alltså en 18 åring i en bakhjulsdriven bil med 230hk V8 på 1200kg med bladfjädrar och trummor bak,
utan bälteskrav, krockzoner. Torsionsfjädring fram och så vidare. Tung gjutjärns V8 fram och inget bak.
Bara för att de troligtvis inte visar sig i statistiken så ofta i händerna på nyblivna körkortstagare lol

Oh, Mopar A-body, den stigen har vi många vandrat.
V200 -67 med 273commando, 727 samt 8 3/4".


Hittade ett annat uppslag på en rekorderlig vintersläde åt TS.
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2
Ja Hybridsmurfen, är du sugen kan jag åka och kika på den. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2015 · 17 466 Inlägg

Känner vi glider undan från ämnet här (jag själv inkluderad).

MEN om TS är självmordsbenägen så har jag en Alfa Romeo 3.0 V6-24v stående :-) Inget antispinn eller ESP. 240Hk rätt på framhjulen med en helt jävla hysteriskt automatlåda. Vi valde att inte köra denna under vintern av dessa skäl :-)

Men: En Volvo 940 Turbo vet jag att du inte ville ha men det är ingen dum bil. Åker gott som tusan. Driver i rätt ände. Varför kan du inte tänka dig en sådan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
3milius
27 augusti 2015 · 296 Inlägg

Evildan skrev:

3milius skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Just det! Jag hade en Jaguar XJR med 326Hk under köksluckan 2008. Den var riktigt billig i försäkring! Så försäkring behöver inte skjuta i höjden. Vår Prius kostar nästan gratis i försäkring. Gissa varför :-)

För de är så slöa att ingen lyckats åsamka några större skador medans de varit vållande? lol
Nä, men precis. Värst bil behöver inte vara dyrast.

Min 1965 Dart GT jag hade när jag var 18 gick på 5000 om året.
Vi snackar alltså en 18 åring i en bakhjulsdriven bil med 230hk V8 på 1200kg med bladfjädrar och trummor bak,
utan bälteskrav, krockzoner. Torsionsfjädring fram och så vidare. Tung gjutjärns V8 fram och inget bak.
Bara för att de troligtvis inte visar sig i statistiken så ofta i händerna på nyblivna körkortstagare lol

Oh, Mopar A-body, den stigen har vi många vandrat.
V200 -67 med 273commando, 727 samt 8 3/4".


Hittade ett annat uppslag på en rekorderlig vintersläde åt TS.
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2
Ja Hybridsmurfen, är du sugen kan jag åka och kika på den. wink

318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 3/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Senast redigerat av 3milius (27 augusti 2015)

Evildan
27 augusti 2015 ·

3milius skrev:

Evildan skrev:

3milius skrev:
För de är så slöa att ingen lyckats åsamka några större skador medans de varit vållande? lol
Nä, men precis. Värst bil behöver inte vara dyrast.

Min 1965 Dart GT jag hade när jag var 18 gick på 5000 om året.
Vi snackar alltså en 18 åring i en bakhjulsdriven bil med 230hk V8 på 1200kg med bladfjädrar och trummor bak,
utan bälteskrav, krockzoner. Torsionsfjädring fram och så vidare. Tung gjutjärns V8 fram och inget bak.
Bara för att de troligtvis inte visar sig i statistiken så ofta i händerna på nyblivna körkortstagare lol

Oh, Mopar A-body, den stigen har vi många vandrat.
V200 -67 med 273commando, 727 samt 8 3/4".


Hittade ett annat uppslag på en rekorderlig vintersläde åt TS.
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2
Ja Hybridsmurfen, är du sugen kan jag åka och kika på den. wink

318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 1/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Härlig Dartsnurra.

W140 var helrätt i pris, förutom avsaknaden av just blinkers. Inte dyrt eller svårt iofs.

Nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om gamla Mopar är ett härligt ämne. wink


Vad tycker panelen om:
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … 10&w=1
Går säkert att pruta och nära för TS att kika.

3milius
27 augusti 2015 · 296 Inlägg

Evildan skrev:

3milius skrev:

Evildan skrev:

Oh, Mopar A-body, den stigen har vi många vandrat.
V200 -67 med 273commando, 727 samt 8 3/4".


Hittade ett annat uppslag på en rekorderlig vintersläde åt TS.
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2
Ja Hybridsmurfen, är du sugen kan jag åka och kika på den. wink

318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 1/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Härlig Dartsnurra.

W140 var helrätt i pris, förutom avsaknaden av just blinkers. Inte dyrt eller svårt iofs.

Nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om gamla Mopar är ett härligt ämne. wink


Vad tycker panelen om:
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … 10&w=1
Går säkert att pruta och nära för TS att kika.

Det dög åt en 18-åring. Köpte den visserligen när jag var 15 tongue

Jo bra pris, färgen var ju fel också, diktatorsvart är det enda rätta på W140, men det går ju lacka om,
man ska ju ändå dit med WALD kjolpaket och sådär. Den saknar Mercedes original flagghållare på framskärmarna också.

Ena sekunden rekommenderar du en bil och den andra någon vidrig ursäkt till transportmedel lol
Näe, solidröd Ford Mondeo är varken vinterbil eller sommarbil, det är bara sorg på hjul.

Det vill säga, om jag får säga min mening, men jag vart ju efterfrågad lika mycket som alla andra, att döma av trådstarten wink

Evildan
27 augusti 2015 ·

3milius skrev:

Evildan skrev:

3milius skrev:

318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 1/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Härlig Dartsnurra.

W140 var helrätt i pris, förutom avsaknaden av just blinkers. Inte dyrt eller svårt iofs.

Nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om gamla Mopar är ett härligt ämne. wink


Vad tycker panelen om:
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … 10&w=1
Går säkert att pruta och nära för TS att kika.

Det dög åt en 18-åring. Köpte den visserligen när jag var 15 tongue

Jo bra pris, färgen var ju fel också, diktatorsvart är det enda rätta på W140, men det går ju lacka om,
man ska ju ändå dit med WALD kjolpaket och sådär. Den saknar Mercedes original flagghållare på framskärmarna också.

Ena sekunden rekommenderar du en bil och den andra någon vidrig ursäkt till transportmedel lol
Näe, solidröd Ford Mondeo är varken vinterbil eller sommarbil, det är bara sorg på hjul.

Det vill säga, om jag får säga min mening, men jag vart ju efterfrågad lika mycket som alla andra, att döma av trådstarten wink

Inte "kul" som leksak, men en bra och i regel tillförlitlig transportör. Så tänkte jag. smile

Jag anar att allas input är välkommet i tråden gällande bilval. Självklart även din.

Fjellner
27 augusti 2015 · 245 Inlägg

Evildan skrev:

Fjellner skrev:

Evildan skrev:
Varken försäkring eller förbrukning är någon större skillnad.
Blandad körning:
240 10.3l/100km.
420 12.7l/100km.
När dom var nya.

Nej det var ju ingen större skillnad egentligen.
Då är det alltså E230 eller E420 som man ska satsa på isåfall.

Vet inte hur jag kunnat missa denna, men den står på firma bara 20 minuter hemifrån mig, kanske värt att åka och kika på och försöka pruta några tusenlappar på?

http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 10&w=3

"Skinnklädsel" lol
Ser bra ut plåtmässigt.
Avantgarde, lägre chassi och frontläpp.


Dom har även en S55 -99, kanske blir fler som åker till Tunby i morgon wink

Hehe ja någon skinnklädsel kunde inte jag heller se, dock verkar den rätt fräsch i övrigt!
Ska åka och kika på den på lördag smile

3milius skrev:
Nu är jag jag, och vi skiljer nog mot varandra när det gäller bilval,
men jag skulle nog aldrig få idén att lägga 3000kr mer på en bil med hälften så mycket motor.

Det är samma kaross, samma färg och så vidare, men den dyrare bilen har rakfyra istället för V8.

Visst, vill du spara pengar så gör det, men själv skulle jag inte göra det.

Som Hybridsmurfen sa, det handlar om en vinterbil för 20 papp,
men samtidigt så snackar vi lyxbilar som är 20 år gamla, det är där man hittar mest bil för pengarna överlag.
Och i den klassen så får man rätt mycket för 20 tusen.

Hade jag 20 tusen skulle jag inte nöja mig med mindre än en V8. Men åter igen, det är jag det.
Jag blir bara besviken på stora maffiga bilar med motorer som återfinns i A-klass, ungefär.

Vill du spara pengar och åka flott så är BMW 7-serien nästan alltid billigare än E-klass..
Flaggskeppet med V8 från BMW är inga fel på alls. Har du tur hittar du någon med limoförlängning och kylskåp i baksätet i din prisklass. Jag vet vart jag hade lagt mina pengar..

Ja anledningen är såpass enkel att en fyra garanterat är billigare att rulla än en åtta, speciellt iom att jag mest kör i stan, lär vara rätt stor skillnad i förbrukning.
Hade jag åkt mycket landsväg hade jag inte tvekat en sekund på en E420, då skulle förbrukningen antagligen diffa rejält mycket mindre.

Hybridsmurfen skrev:
Känner vi glider undan från ämnet här (jag själv inkluderad).

MEN om TS är självmordsbenägen så har jag en Alfa Romeo 3.0 V6-24v stående :-) Inget antispinn eller ESP. 240Hk rätt på framhjulen med en helt jävla hysteriskt automatlåda. Vi valde att inte köra denna under vintern av dessa skäl :-)

Men: En Volvo 940 Turbo vet jag att du inte ville ha men det är ingen dum bil. Åker gott som tusan. Driver i rätt ände. Varför kan du inte tänka dig en sådan?

Haha tack för erbjudandet, men jag tror jag står över!

Av den enkla anledningen att jag vill prova nått nytt, har redan en 740 och det är ju inprincip samma bil.
Har inget emot Volvo annars, snarare tvärt om!

Evildan skrev:

3milius skrev:

Evildan skrev:
Oh, Mopar A-body, den stigen har vi många vandrat.
V200 -67 med 273commando, 727 samt 8 3/4".


Hittade ett annat uppslag på en rekorderlig vintersläde åt TS.
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2
Ja Hybridsmurfen, är du sugen kan jag åka och kika på den. wink

318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 1/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Härlig Dartsnurra.

W140 var helrätt i pris, förutom avsaknaden av just blinkers. Inte dyrt eller svårt iofs.

Nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om gamla Mopar är ett härligt ämne. wink


Vad tycker panelen om:
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … 10&w=1
Går säkert att pruta och nära för TS att kika.

Ja Forden hade vart ett förnuftigt köp, men skulle nog gråta varje dag när jag ska åka till jobbet och ser den, tyvärr.

3milius skrev:

Evildan skrev:

3milius skrev:
318 rullkam, marin 1-plansinsug, Carter AFB, mallory brytarlös tändning, stor kam, Hooker super comp fenderwell headers, 727, Hurst pro ratchet II, 8 1/4 här wink

Den där S-klassen var billigare än de brukar vara, jag hade köpt direkt.

Av någon anledning och totalt orelaterat till allt detta, den verkar sakna skärmblinkers? lol

Härlig Dartsnurra.

W140 var helrätt i pris, förutom avsaknaden av just blinkers. Inte dyrt eller svårt iofs.

Nu får vi försöka hålla oss till ämnet, även om gamla Mopar är ett härligt ämne. wink


Vad tycker panelen om:
http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … 10&w=1
Går säkert att pruta och nära för TS att kika.

Det dög åt en 18-åring. Köpte den visserligen när jag var 15 tongue

Jo bra pris, färgen var ju fel också, diktatorsvart är det enda rätta på W140, men det går ju lacka om,
man ska ju ändå dit med WALD kjolpaket och sådär. Den saknar Mercedes original flagghållare på framskärmarna också.

Ena sekunden rekommenderar du en bil och den andra någon vidrig ursäkt till transportmedel lol
Näe, solidröd Ford Mondeo är varken vinterbil eller sommarbil, det är bara sorg på hjul.

Det vill säga, om jag får säga min mening, men jag vart ju efterfrågad lika mycket som alla andra, att döma av trådstarten wink

Är faktiskt beredd att hålla med dig angående forden! big_smile

Evildan
28 augusti 2015 ·

Min tanke med Mondeon var som så att TS kikat åt A4/A6 & 3-serie, kör dessutom en Passat som TS förefaller nöjd med.

Så som jag ser det är Mondeon rymlig, driftsäker, modernt formgiven i jämförelse, säkrare, tystare, trevligt körglatt chassi enligt en mängd biljournalister, inte mörk och murrig inredning som de ratade AUDI-bilarna som i mångt och mycket är likadana som Passaten, dessutom ingen kamrem i Mondeo som gör att en ägare slipper plocka bort fronten lite då och då. wink

I mitt tycke en bättre bil än de 4 ovan nämnda av TS. Men smaken är som bekant olika så då släpper vi Mondeon och rotar vidare.

Fjellner
2 september 2015 · 245 Inlägg

En liten uppdatering här då!

Har inte köpt någon bil än, men kommer troligtvis att åka och kika på E420:n som det tipsades om här i tråden.
Efter samtal med säljaren så framkom det att den alltid har vart servad på auktoriserad verkstad, senast för 300 mil sedan.
Även nya bromsar runt om, inkl skivor, ok, belägg och bromsslangar!

Det ända som fanns att anmärka på enligt honom var rostlagningen där dom inte hade fått till rätt nyans som man ser på bilderna.

Så långt låter det bra!
Men jag är fortfarande lite orolig över att det kan vara ett ekonomiskt självmord att köpa en gammal MB med V8 och Automat.
Bränsleförbrukningen och försäkringen oroar mig inte jättemycket, de kommer inte vara någon större skillnad mot nu eftersom jag har två bilar påställda och försäkrade och dessa kommer ställas av i vinter.

Så frågan är, räknas en E420 W210 med automat som en driftsäker bil?

-jimmy
2 september 2015 · 377 Inlägg

Jag har en gammal e46 om du är sugen. : )

Fjellner
2 september 2015 · 245 Inlägg

-jimmy skrev:
Jag har en gammal e46 om du är sugen. : )

Skicka gärna PM med lite info, kan vara intressant!

dawwe ...has left the building...
2 september 2015 · 4 474 Inlägg

Den där MB'n ser ju att vara tattar-lackerad efter "rostlagningen", kan knappas vara seriöst lackerat eftersom det syns SÅ tydligt på bild. Att den skulle dra 0.9 är väl fullt möjligt, om man kör landsväg o ligger max på tillåten hastighet o kör aldrig om...Jag har ingen koll på hur driftsäker V8:an är men den är nog varken sämre eller bättre än andra motorer. Priset verkar dock vara OK, eller om man så vill "Det är bara entrebiljetten till nåt som kan bli dyrt o spännande". Om bilen känns rimlig o går som den skall efter en låååång provkörning så kan den mycket väl vara ett rimligt köp. Man måste ha lite tur med begbilar oxå, är du en otursgubbe så gör du kanske bäst i att låta bli?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
3 september 2015 · 296 Inlägg

Jag brukar kalla VW Mk2 för världens bästa bil, inte för att de aldrig går sönder,
men att det är en barnlek att fixa allt som går sönder, oberoende av vad det är.

Mercedes W210 har jag själv haft funderingar på om det varit svårt att skruva med,
men efter att ha köpt en och bytt halva bakvagnen och kylare och lite grejer så märker jag att det är inga problem att fixa nånting egentligen. Fjädrarna kan vara lite krångliga att pyssla med, men inte så ofta man måste byta.
Det är välgjorda bilar bortsett från rostskyddet, någon har tänkt till när det gäller det mesta.
Visst, ta ur lysena för att byta lampor fram, men det är hur enkelt som helst att ta ut. Bara en sån sak,
och det är behagligt att ta ur hela insatsen för att stoppa i lampor.

Kolla bara upp vad du köper som man alltid ska göra, så blir det nog bra.
Funkar den bra vid köpet så funkar den nog bra länge till med rätt omsorg.
Finns ett stödlager som kostar 150kr och ett som kostar 1500kr om det är samma som W202.
Jag köpte en bil med trasigt 150 kronors, dodged a bullet som man brukar säga på amerikat.

Nog för att den där är tattarlackad fläckvis men 15 papp för en E420, då får man vara glad att framskärmarna existerar. Som sagt, den är 3000kr billigare än den med rakfyra.

3000kr räcker till bensin i någon månad smile

Bottom line, jag personligen skulle kalla W210 med V8 för driftsäkra bilar.
BMW, aldrig. Alla motorer har sina små egenheter. M40 käkar kamaxlar, M20 har kylproblem,
M50 har likt M20 plastdrev i vattenpumpen men till skillnad mot M20 går det att byta till en med metalldrev,
det är bara dumheter. För det mesta roliga och bekväma bilar att köra, men inget att skruva med.
Bara V8orna jag blivit övertygad om att de är pålitliga. Förutom oljeläckage, men det är ju relativt enkelt att fixa.

Fjellner
3 september 2015 · 245 Inlägg

dawwe skrev:
Den där MB'n ser ju att vara tattar-lackerad efter "rostlagningen", kan knappas vara seriöst lackerat eftersom det syns SÅ tydligt på bild. Att den skulle dra 0.9 är väl fullt möjligt, om man kör landsväg o ligger max på tillåten hastighet o kör aldrig om...Jag har ingen koll på hur driftsäker V8:an är men den är nog varken sämre eller bättre än andra motorer. Priset verkar dock vara OK, eller om man så vill "Det är bara entrebiljetten till nåt som kan bli dyrt o spännande". Om bilen känns rimlig o går som den skall efter en låååång provkörning så kan den mycket väl vara ett rimligt köp. Man måste ha lite tur med begbilar oxå, är du en otursgubbe så gör du kanske bäst i att låta bli?

Ja lackeringen vinner inga priser direkt, men många skiter ju ens i att fixa rosten så det är ju ett tecken på att dom har brytt sig iallafall.
Likadant med servicehistoriken, alltid servad på auktoriserad verkstad och det mesta i bromsväg är hyffsat nybytt.

Att den skulle dra 0,9 tar jag med en nypa salt, men förbrukningen är som sagt vid närmare eftertanke inte jätteviktig!
Åker mest i stan och det blir inte jättemånga mil i veckan (4,5 km till jobbet) och dessutom drar Volvon jag har 1,3L milen med mina körvanor, och den är garanterat inte i närheten av lika trevlig som en Benz med V8.

Nja otursgubbe är jag väl inte direkt, inte när det kommer till bilar iallafall, men man får ta det lite som det är också.
Det är en bil för 15k, inte 150k, och då får man ta att grejerna inte är nya.

Jag vill mest försäkra mig om att E420 inte är ett känt problembarn om man säger så.

3milius skrev:
Jag brukar kalla VW Mk2 för världens bästa bil, inte för att de aldrig går sönder,
men att det är en barnlek att fixa allt som går sönder, oberoende av vad det är.

Mercedes W210 har jag själv haft funderingar på om det varit svårt att skruva med,
men efter att ha köpt en och bytt halva bakvagnen och kylare och lite grejer så märker jag att det är inga problem att fixa nånting egentligen. Fjädrarna kan vara lite krångliga att pyssla med, men inte så ofta man måste byta.
Det är välgjorda bilar bortsett från rostskyddet, någon har tänkt till när det gäller det mesta.
Visst, ta ur lysena för att byta lampor fram, men det är hur enkelt som helst att ta ut. Bara en sån sak,
och det är behagligt att ta ur hela insatsen för att stoppa i lampor.

Kolla bara upp vad du köper som man alltid ska göra, så blir det nog bra.
Funkar den bra vid köpet så funkar den nog bra länge till med rätt omsorg.
Finns ett stödlager som kostar 150kr och ett som kostar 1500kr om det är samma som W202.
Jag köpte en bil med trasigt 150 kronors, dodged a bullet som man brukar säga på amerikat.

Nog för att den där är tattarlackad fläckvis men 15 papp för en E420, då får man vara glad att framskärmarna existerar. Som sagt, den är 3000kr billigare än den med rakfyra.

3000kr räcker till bensin i någon månad smile

Bottom line, jag personligen skulle kalla W210 med V8 för driftsäkra bilar.
BMW, aldrig. Alla motorer har sina små egenheter. M40 käkar kamaxlar, M20 har kylproblem,
M50 har likt M20 plastdrev i vattenpumpen men till skillnad mot M20 går det att byta till en med metalldrev,
det är bara dumheter. För det mesta roliga och bekväma bilar att köra, men inget att skruva med.
Bara V8orna jag blivit övertygad om att de är pålitliga. Förutom oljeläckage, men det är ju relativt enkelt att fixa.

Att man måste ta ur lyktorna för att byta lampa är inget jag tycker är konstigt, på Passaten måste stötfångaren demonteras för att sedan ta ur lyktorna för att byta Xenonlamporna smile
Är dessutom utbildad Personbilstekniker också så jag har inte tummen mitt i handen!

Ja 3000;- i soppa räcker nog en bit för mig skulle jag tro, och bara att kliva upp en mörk och kall vintermorgon och vrida på nyckeln och höra en V8 gör nog mycket åt morgonhumöret gissar jag på!

BMW har jag också kikat på men i min prisklass är det inte så mycket som är så tilltalande måste jag säga, och dom har ju sina problem dom också.

Får bli en rejäl fundering nu innan helgen om hur jag ska göra, otroligt sugen iallafall!

Fjellner
6 september 2015 · 245 Inlägg

En sista uppdatering här i tråden då!
Det blev en Benz W210 E320 Avantgarde -96, alltså med raka sexan!

Riktigt fräsch, bara lite rost på framskärmarna och några fläckar längst ner på dörrarna.
Annars helskinn, elstol, automat och massa annat lull-lull, toknöjd!

3milius
7 september 2015 · 296 Inlägg

Du ser, låter ju bra, hoppas det går bra med bilen framöver, men skulle tro att du kommer vara nöjd,
bara du har kollat bilen noga och gett rätt mängd pengar i förhållande till skicket smile

Fjellner
7 september 2015 · 245 Inlägg

3milius skrev:
Du ser, låter ju bra, hoppas det går bra med bilen framöver, men skulle tro att du kommer vara nöjd,
bara du har kollat bilen noga och gett rätt mängd pengar i förhållande till skicket smile

Gav 10500:- för den så jag törs nog påstå att jag gav för lite pengar i förhållande till skick faktiskt 😀

Evildan
7 september 2015 ·

Trevligt trevligt, grattis.
Hellre lite rost redan nu än som ett brev på posten (om det utrycket fortfarande är gångbart efter privatiseringen?)efter vintern på en rostfri W/S210.


Kört Taxi i en W210 320CDI OM613 och förutom att det hade varit trevligt med en kombi var det en bra arbetskamrat, den hade ortopedstolarna och konsolen var välfylld med knappar.

3milius
7 september 2015 · 296 Inlägg

Brev på postnord får man väl lov att säga nu wink (Jag var med i svängen när de började lacka om lastbilarna)

Fast rost, det finns det på allas W210. Även om de är rostfria. Några prickar under är det alltid, även om den stått vakuumförpackad sen den var ny, det är ju en W210. Om man behöver bry sig är dock en annan femma!
Köra en vinter eller två och den börjar rosta ändå, ja vad spelar det för roll då.

Bör vara bra drag i bilen! Hade du kört W210 innan? Hur upplever du det än så länge?
Är du glad att vi tjatade på dig om denna bil? wink

Vad blev det för färger och utrustning?

3milius
7 september 2015 · 296 Inlägg

Jag vill tillägga också att jag i början letade efter en Haynesbok eller dylikt till min Merca,
men de gör ingen för W210. Motorn ibland och iallafall bakvagnen är samma som W124,
men det jag funderade mest över var kaross och inredning.

Insåg dock att det inte behövs, man fattar hur allt sitter bara man tar det lite lugnt och tittar runtomkring sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang