Felsökningsavgift mekonomen, 1200 kr, är det som det ska?

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

Det jag ville att de skulle kolla var tickande ljud i motorn vid gasning, låter som att höger bakhjul ibland ligger i mot någonting vid körning, samt bakbromsarna som inte tar (stillastående i 4 månader)

Men är 1200 standard?

Senast redigerat av Timoat (27 augusti 2015)

AX3L
27 augusti 2015 · 398 Inlägg

Det tycker jag väl! 1200 i timmen är väl rätt standard, och en timme slinker väldigt fort iväg. Snarare billigt om du bara betalde 1200 för allt det där, imo.

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

AX3L skrev:
Det tycker jag väl! 1200 i timmen är väl rätt standard, och en timme slinker väldigt fort iväg. Snarare billigt om du bara betalde 1200 för allt det där, imo.

ok cool! det är en gammal opel corsa från 88 jag köpte för 7000, så det är nog inga komplicerade saker. (ta i trä!)

Vi får se vad som bör åtgärdas och vad jag har råd med...

AX3L
27 augusti 2015 · 398 Inlägg

Sen när de gett sin offert på arbetet skulle jag ringa runt lite och fråga vad andra verkstäder ska ha för att utföra det. Jag ser inga problem med att ta den trasiga bilen från mekonomen till en annan som är billigare. Och då syftar jag inte på Opel i första hand utan mer "garage runt hörnet". Om det inte är en så blygsam summa att det inte är något att bråka om förstås.

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

AX3L skrev:
Sen när de gett sin offert på arbetet skulle jag ringa runt lite och fråga vad andra verkstäder ska ha för att utföra det. Jag ser inga problem med att ta den trasiga bilen från mekonomen till en annan som är billigare. Och då syftar jag inte på Opel i första hand utan mer "garage runt hörnet". Om det inte är en så blygsam summa att det inte är något att bråka om förstås.

Nä precis! Jag trodde faktiskt att mekonomen var lite "garaget runt hörnet" men det kanske det inte är...

fick tips om att kanske ta bilen till en fordonstekniks linje som  har auktoriserad verkstad men jag vet ej var eller hur jag hittar en sådan. Om någon har tips på den typen av verkstäder i skarpnäcksområdet tar jag gärna emot dem!

Evildan
27 augusti 2015 ·

Ofta räknar verkstäder av felsökningskostnaden om dom sedan får göra arbetet och sälja dig delarna.

AX3L
27 augusti 2015 · 398 Inlägg

Timoat skrev:

AX3L skrev:
Sen när de gett sin offert på arbetet skulle jag ringa runt lite och fråga vad andra verkstäder ska ha för att utföra det. Jag ser inga problem med att ta den trasiga bilen från mekonomen till en annan som är billigare. Och då syftar jag inte på Opel i första hand utan mer "garage runt hörnet". Om det inte är en så blygsam summa att det inte är något att bråka om förstås.

Nä precis! Jag trodde faktiskt att mekonomen var lite "garaget runt hörnet" men det kanske det inte är...

fick tips om att kanske ta bilen till en fordonstekniks linje som  har auktoriserad verkstad men jag vet ej var eller hur jag hittar en sådan. Om någon har tips på den typen av verkstäder i skarpnäcksområdet tar jag gärna emot dem!

Mer så än märkesverkstaden, men det är ju ändå en auktoriserad verkstad med all utrustning och utbildningar för personalen och allt vad det innebär. Jag tänker mer nåt i stil med "Bosses bil och plåt" eller efter en snabb sökning på hitta, nåt i stil med http://www.hitta.se/nimec+bilservice+oc … pn%C3%A4ck (utan att veta något om just den). Eventuellt kan du fråga vilka delar som behövs och köpa själv på ebay eller liknande om du vill pressa priset mer.

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

OUff, fick precis svar från Meknomen och de sa kamaxeln är körd, likaså bromsar och bromsbelägg på nästan alla hjul, plus handbromsen.  Sa att det skulle ticka iväg på uppåt 20.000 minst... det går ju inte! Det tickande ljudet var alltås kamaxeln. Men han sa byte av bromsarna och hjulbeläggen (tror jag att det var) runt om skulle gå på 9000 ink de 1200 kr i felsökningsavgift. Kamaxeln visste han inte riktigt när den skulle rasa.

Kibil
27 augusti 2015 · 552 Inlägg

Är det ventilerna som låter så kan dom kanske justeras, det kan man göra på de flesta bilarna från -88, Beroende på vilken motor det sitter i. Bromsarna behöver säkert bytas runtom. 5-6000 för bromsarna runtom låter mer rimligt.

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

tydligen var tickande ljudet kamaxeln. Vad har jag mer för val? Sälja bilen, skroten? Har ett par nya däck på den som gick på 1500. Får mn pengar för den om man säljer till skroten? Kan man ens det eller är det bara att lämna?

Evildan
27 augusti 2015 ·

Timoat skrev:
tydligen var tickande ljudet kamaxeln. Vad har jag mer för val? Sälja bilen, skroten? Har ett par nya däck på den som gick på 1500. Får mn pengar för den om man säljer till skroten? Kan man ens det eller är det bara att lämna?

Hur länge till är den besiktigad?

Strunta i att byta kamaxel, det är på tok för dyrt i förhållande till bilens värde.

Åk till "Bosse på hörnet" och be den verkstaden ge dig ett pris på det absolut nödvändigaste med bromsarna så dom fungerar och bilen är brukbar sedan kör du den tills den är "död".

Leta delar online utomlands för att spara pengar.

Några skrotar i Eskilstuna betalar 1000kr för en bil med katalysator och 500kr för en utan.

Alternativt sätt ut den på en annonssight för 2000kr och sälj den till en hempulare och lägg dom pengarna samt det du tänkt laga den för på en annan bil.

Erick
27 augusti 2015 · 4 767 Inlägg

En äldre motor tickar ofta, och kan gå med det "felet" i flera år utan problem. Ett oljebyte kan få motorn helt tyst i en del fall..

Iom att bilen inte är värd nåt, så följ evildans råd, att på billigast möjliga sätt fixa bromsarna, då dessa ju är en säkerhetsfunktion.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

Evildan skrev:

Timoat skrev:
tydligen var tickande ljudet kamaxeln. Vad har jag mer för val? Sälja bilen, skroten? Har ett par nya däck på den som gick på 1500. Får mn pengar för den om man säljer till skroten? Kan man ens det eller är det bara att lämna?

Hur länge till är den besiktigad?

Strunta i att byta kamaxel, det är på tok för dyrt i förhållande till bilens värde.

Åk till "Bosse på hörnet" och be den verkstaden ge dig ett pris på det absolut nödvändigaste med bromsarna så dom fungerar och bilen är brukbar sedan kör du den tills den är "död".

Leta delar online utomlands för att spara pengar.

Några skrotar i Eskilstuna betalar 1000kr för en bil med katalysator och 500kr för en utan.

Alternativt sätt ut den på en annonssight för 2000kr och sälj den till en hempulare och lägg dom pengarna samt det du tänkt laga den för på en annan bil.

Nästa besiktingsperiod är 2015-10-01 - 2016-02-29 så jag antar att det är i slutet av februari jag kan dra det till.

Jag tänkte att det jag skulle kunna göra var att köra den fram tills nästa besiktning som är i februari och skrota den efter det, alternativt fixa hjulen och bromsarna då och köra på så den går igenom besiktningen och sen köra till kamaxeln inte klarar mer. Det kan dröja sa han eftersom jag bara kör med den nån gång i veckan. kamaxeln är väl något de inte kollar på bilbesiktningen?

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

Erick skrev:
En äldre motor tickar ofta, och kan gå med det "felet" i flera år utan problem. Ett oljebyte kan få motorn helt tyst i en del fall..

Iom att bilen inte är värd nåt, så följ evildans råd, att på billigast möjliga sätt fixa bromsarna, då dessa ju är en säkerhetsfunktion.

precis, han vill ju då ha 8600 ink den felsökningsavgiften på 1200 kr.  Om jag tar den till bosse på hörnet skulle det då kunna bli billigare, då jag inte precis har 8600 vid detta tillfället.

Men hur fasne hittar man en bra bosse på hörnet i skarpnäck?

Erick
27 augusti 2015 · 4 767 Inlägg

Troligen räcker det att smörja upp bromsarna bak.

Finns det inga små verkstäder på baksidan av nån mack eller så där du bor?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

Erick skrev:
Troligen räcker det att smörja upp bromsarna bak.

Finns det inga små verkstäder på baksidan av nån mack eller så där du bor?

Ingen aning, jag har precis flyttat hit. Det finns en auto experten och en mekonomen, det är de jag kollat på. Vet ej om det räcker med att smörja upp bromsarna, det  lät mycket allvarligare på honom...


Hur är det med att lämna in på fordonsprogrammet?

Senast redigerat av Timoat (27 augusti 2015)

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

Evildan skrev:
https://www.google.se/#q=bilverkstad+skarpn%C3%A4ck

Precis, tack, de hade jag hittat men ingen av dem känns "bosse på hörnet"-aktiga tyvärr..  Sedells och Mekonomen är samma sak.

Senast redigerat av Timoat (27 augusti 2015)

AX3L
27 augusti 2015 · 398 Inlägg

Är Skarpnäck där jag trodde det var (Stockholm ish) fick du en länk från hitta av mig några inlägg närmare upp till nån "verkstad och bärgning", där skulle jag kolla smile

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

AX3L skrev:
Är Skarpnäck där jag trodde det var (Stockholm ish) fick du en länk från hitta av mig några inlägg närmare upp till nån "verkstad och bärgning", där skulle jag kolla smile

Ja, tack det var ungefär där jag var idag, alla de verkstäderna ligger bredvid varandra. Jag kan ju gå in och snacka med dem imorgon och visa upp felsökningsprotokollet så får vi se vad de säger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang