Felsökningsavgift mekonomen, 1200 kr, är det som det ska?

CC72
27 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Haft bilen länge?
7000:- för en gammal Opel är rätt dyrt med dom felen och att den bara är besiktad till februari/mars.

Jag skulle ha sålt den och lagt pengarna på något annat istället om jag nu inte skulle ha kunskaperna som krävs för att laga eller skruva i en bil.

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

CC72 skrev:
Haft bilen länge?
7000:- för en gammal Opel är rätt dyrt med dom felen och att den bara är besiktad till februari/mars.

Jag skulle ha sålt den och lagt pengarna på något annat istället om jag nu inte skulle ha kunskaperna som krävs för att laga eller skruva i en bil.

Jag har haft bilen i ca 2 år, och lagt en del på den i reparationer 1500 för ny kamrem, 1500 för att fixa avgasröret , förutom det har den fungerat fint! Bakbromsarna fixade jag förra besiktningen som då gick igenom.  Sen stod den stilla i 4 månander (feb-maj).

Känns ju som att den skulle vara osäljbar nu med de felen den har....

Senast redigerat av Timoat (27 augusti 2015)

CC72
27 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Du är det bara att smörja upp oken så fungerar dom nog som "smort" igen.
Tickar eller knackar den? Är det ett tickande ljud så är det ingen fara. Är det knackande så är det lite värre...

Timoat
27 augusti 2015 · 59 Inlägg

CC72 skrev:
Du är det bara att smörja upp oken så fungerar dom nog som "smort" igen.
Tickar eller knackar den? Är det ett tickande ljud så är det ingen fara. Är det knackande så är det lite värre...

Det är  def. ett tickande och inget knackande. Men mekonomsnubben sa att det var kamaxeln som var körd och det var det som orsakat tickandet.  jag får felsökningen imorron och då postar jag den här direkt!

kwamex
28 augusti 2015 · 221 Inlägg

Bilverkstäder är i otroligt många fall riktiga idioter som bara vill ha massa pengar. För 2 år sedan så besiktade jag min bil och fick dålig bromsverkan på parkeringsbroms samt dåliga länkarmar.

Drog till närmaste mekonomen (som jag vet brukar hålla på mycket med Saab) "Hmm, vi måste definitivt byta ut "bromswire för parkeringsbroms" stort arbete och tar lång tid. Sedan kan vi bjuda på att "svetsa länkarmarna" de skulle ha 12 000 för detta arbetet. Sedan räknade de på att om jag ville byta ut mina länkarmar så skulle det ta cirka 6-8 timmar.

Vänder mig till min svärfar, han sa "detta är bara spänna upp bromsen" och efter lite forskning så verkade detta vara ett otroligt vanligt sätt då parkeringsbromsen fungerar dåligt. Detta tog cirka 2 minuter och den har gått igenom besiktningen 2 år irad nu utan att behöva spänna upp den igen. (Varför föreslog mekonomen inte detta direkt, jämfört med att byta ut allt för 10 000? Kan ju pröva iaf)

Länkarmar+spindelleder bytte han och jag ut på under 2 timmar ute på asfalten, inget riktigt garage med lyft osv. Konstigt, vi var snabbare än mekonomen skulle vara som gör detta ofta och med rätt utrustning.

ps. vi hörde av oss till flera verkstäder och alla ville ha runt 12 000 för någonting vi ordnade på under 2 timmar och gick på 2000 för helt nya grejer. Samt finns ju flera undersökningar om vad dåliga bilverkstäder är, försöker alltid byta massa onödigt krimskrams.

Andyah
28 augusti 2015 · 242 Inlägg

dagens verstäder har inte det där gamla hederliga meka med bilar känsla längre. Kan dom inte få upp felet på en dator idag så vet dom inte vad man behöver göra tyvärr. kan kanske vet att det är bromsar..men mer exakt vet dom inte så då blir det "byt allt"..istället för att tex massera oket lite bara.

Timoat
3 september 2015 · 59 Inlägg

ok, tack för svaren allihopa! Nu har jag fått tillbaka bilen, felsökningen gick på 1632 ink moms. som skulle dras av från de 8600 om jag fick arbetet utfört av dem. Såhär skrev de:

Bromsbacksats, bak 472
monteringssats för backar 79
bromsbeläggsats fram 219
bromsskiva fram 299
hjullagersats bak 288
hjulcylinder 232

Mekonomkillen rekommenderade att besiktiga den innan jag gjrode något åt bromsarna eftersom kamaxelslitaget kunde påverka avgaserna, och om den inte gick igenom besiktningen pga det så var det inte lönt att fixa bromsarna. Han sa att bromsarna kanske håller 100 mil till. Får helt enkelt köra försiktigt  och  bromsa så lugnt som  möjligt framöver. Jag kör inte mer än max en gång i veckan.

Jag är total novis när det kommer till att meka, vad tror ni, är det något man kan fixa på egen hand med en Haynes manual? smile

Senast redigerat av Timoat (3 september 2015)

DasAuto
3 september 2015 · 2 751 Inlägg

Bilar som inte är av mycket värde eller något "speciella" lämnar jag hellre till Kalle runt hörnet eller Abdullah i Hooden big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang