Bmw 530i e60 "Transmission problem"

Liljebergs
27 augusti 2015 · 6 Inlägg

Hej! Jag har lite problem med min e60 som jag skulle behöva hjälp med. Startade en tråd på Autopower och fick lite svar men sedan dog tråden så jag testar här också.

Vid gaspådrag så hittar inte bilen någon växel ibland och det står "Transmission fault drive moderately" i displayen vilket inte alls känns kul. Om man kör med sportläget i så uppstår inte problemet.

Exakt som i denna film blir det:
https://www.youtube.com/watch?v=ZEwgqEFp2BQ

Jag har googlat en del och hittat massor av trådar med folk som har samma problem men någon lösning har jag inte hittat. De flesta skriver att växellådan spökar om batteriet är dåligt.

Mitt batteri är dåligt, det stog "Battery charge very low!" i displayen senast imorse faktiskt. Jag kopplade in batteriet i en c-tek laddare under 10timmar men problemet kvarstår. Uppenbart är det dags att byta batteri men det känns extra trist att lägga massa pengar på det om det inte är batteriet som är problemet. Efter lite googlande så är det tydligen inte bara att byta batteri. Det måste kodas om av bmw också vilket inte blir helt gratis.

Jag har även testat att nollställa lådan (slå på tändningen håll nere gasen 30sec) vilket inte har gett några resultat heller.

Kollade även OBD och det fanns inga felkoder.

Min magkänsla säger att batteriet är dåligt men att det inte är det som är problemet eftersom växellådan inte spökar hela tiden utan bara vid kraftigt pådrag i högre hastigheter. Jag har även läst att det kan vara mecatronicen som är trasig vilket i mitt huvud låter mer rimligt.

Går det att byta mecatronic eller är hela växellådan slut?


Jag fick ett svar på autopower som löd såhär: "Jag nollade aldrig min låda
Bara raderade felkoderna i modulen".

Kan någon hjälpa mig att förstå vad han menar med det?



Tack på förhand!

BMW 530 (2004)
BMW 328 e46 (2000)
Momed93
18 april 2020 · 1 Inlägg

Hej! Jag har exakt samma problem i båda mina e60.. så om du hittar problemet hojta gärna till 😌

Christian S
18 april 2020 · 4 816 Inlägg

Momed93 skrev:
Hej! Jag har exakt samma problem i båda mina e60.. så om du hittar problemet hojta gärna till 😌

antagligen har TS fixat bilen vid det här laget då tråden snart är 5 år gammal, dessutom så har TS inte varit inloggad på nästan 3 år wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 april 2020 · 4 917 Inlägg

Jag för min del högtippar på att den hamnat på blocket, för där hamnar de flesta ogörliga fel..smile
Säg emot mig den som vågar..sad

Senast redigerat av axxet (18 april 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang