Volvo 240 B230k segstartad på morgonen.

snusebuse
27 augusti 2015 · 47 Inlägg

Tja äger en Volvo 240 med b230k spisen och den har varit jävligt tjurig på morgonen den senaste veckan, måste ofta kränga startmotorn 3ggr i 10-15 sekunder.

Möjliga orsaker till problem är en slang  som går in i förgasarens plastkåpa, den har en liten spricka som tillfälligt lagats med silvertejp byter tejp varannan dag, har inte möjlighet att byta slang än.

Det är första tanken jag kör bilen på rent 95 oktan, tidigare gånger har jag haft 98 eller 50/50 95 och 98. Finns bara 95 oktan i pumparna jag för tillfället har tillgång till så blev en hel tank 95.

Jag har ingen egen parkeringsplats till bilen så jag ställer den på 24 timmars gratisparkering över nätterna och brukar därför rycka ur fördelarsladden när jag parkerar bilen. Bilen har tidigare försökt tjuvkopplas men har lyckats undgå stöld pga urladdat batteri. Mistänker att fördelarsladden kanske inte riktigt får kontakt med resten av tändsystemet då den ibland verkar starta lättare om jag micklar lite med fördelarsladden, kan dock lika gärna vara inbillning då det ofta handlar om att den ändå startar på 4-5 startförsöket.

Nybörjare på bilar och motorer så ursäkta om det finns en uppenbar okunskap.
Tack på förhand!

Mack Forum- och sitemoderator
28 augusti 2015 · 26 111 Inlägg

När gjorde du en rejäl service senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
snusebuse
28 augusti 2015 · 47 Inlägg

Bytte all olja + filter för typ två veckor sedan bara. Inte gjort mycket annat sen jag köpte den då jag åkt hemifrån för att plugga och har inte haft tid de senaste två veckorna.

Senast redigerat av snusebuse (28 augusti 2015)

simlar
28 augusti 2015 · 5 516 Inlägg

Byt fördelarlock, rotor och tändkablar så ska du se att den startar lättare.
Är det brytarspets på K-motorn så justera den också så gapet är 0,4mm när den är max öppen.

Varför tankar du BF98 i bilen? BF95 räcker, blir ju bara onödigt dyrt att köra på 98.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
snusebuse
28 augusti 2015 · 47 Inlägg

simlar skrev:
Byt fördelarlock, rotor och tändkablar så ska du se att den startar lättare.
Är det brytarspets på K-motorn så justera den också så gapet är 0,4mm när den är max öppen.

Varför tankar du BF98 i bilen? BF95 räcker, blir ju bara onödigt dyrt att köra på 98.

Går mycket bättre och drar mindre på 98. Ska kolla i att byta tänddelar.

simlar
28 augusti 2015 · 5 516 Inlägg

Tvivlar på att en förgasarmotor går bättre och drar mindre på 98, speciellt när motorn inte har tillräckligt hög komperssion för att det ska skräva 98 oktan bränsle.
Hade det varit lambdareglerad insprutning så hade jag förstått det eftersom 1L 98 innehåller mer energi än 1L 95.
Men nu har du en förgasarmotor där bränslemängden som matas in i motorn bestäms ju av munstyckena i förgasaren.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
snusebuse
28 augusti 2015 · 47 Inlägg

simlar skrev:
Tvivlar på att en förgasarmotor går bättre och drar mindre på 98, speciellt när motorn inte har tillräckligt hög komperssion för att det ska skräva 98 oktan bränsle.
Hade det varit lambdareglerad insprutning så hade jag förstått det eftersom 1L 98 innehåller mer energi än 1L 95.
Men nu har du en förgasarmotor där bränslemängden som matas in i motorn bestäms ju av munstyckena i förgasaren.

Tvivla på du, den går helt OK på 95 så tror inte det är den primära anledningen, men nu var ju inte mitt problem om jag bör köra 95 eller 98 utan om att bilen är svårstartad.

Kan tillägga att den startade direkt på första försöket idag så börjar starkt misstänka att det gäller kontakten mellan tändkabel och fördelarlock som fallerar, har inte plockat ur den på några nätter (som jag gjort varje natt de senaste  två veckorna) så den verkar ha satt sig till rätta igen. For iväg på biltema och köpte som du sa tändkablar, fördelarlock och rotor som ska monteras när tid finnes.

snusebuse
31 augusti 2015 · 47 Inlägg

Det var då tamefan dags för byte för idag så gav grejerna upp på biltema parkeringen (var och köpte tändstift). Jag försöker starta bilen och får kränga utav helvete, bilen går till slut igång (med en rejäl baktändning, var lite för generös med choken). Jag hinner köra kanske 100m sen dör motorn mitt i en rondell. Jag får glida in på en busshållplats som ligger 15m från rondellen och får göra min första fältreparation.

Efter byte av tändkablar, fördelarlock och rotor så kan jag nästan svära att hon startar innan man hinner vrida nyckeln till tändningen, hon går igång som ett skott (utan baktändning lol) nu. Tur i oturen att man hade grejerna i bakluckan.

Senast redigerat av snusebuse (31 augusti 2015)

snusebuse
4 september 2015 · 47 Inlägg

Det har nu uppenbarats ytterligare startproblem. Den startar nu felfritt och skitenkelt när motorn är kall men när den är varmkörd och stängs av måste man antingen kränga startmotorn som fan eller låta den svalna innan den går igång.

Trodde alla startproblem var i tänddelarna först men detta är nog ett separat problem som jag tidigare trodde hörde ihop med kallstartsproblemen.

Har läst runt lite och kommit fram till att det kan vara tändspolen eller vakumlås, men är ej erfaren nog för att felsöka och vill inte köpa en ny tändspole i onödan (kostar 2000 riksdaler på skruvat.se).

Någon som har nån tanke runt detta? hmm

Senast redigerat av snusebuse (4 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang