Köpråd: Volvo 940 första bil + M46 Overdrive funderingar

tiggetigge
28 augusti 2015 · 4 Inlägg

Tjena alla, hoppas tråden ligger rätt, annars är det bara att flytta, första inlägget här på garaget för min del, även om jag följt div. projekttrådar och kollat folks bilar här sedan länge, verkar vara riktigt skön stämning här på forumet så lär inte bli det sista heller.

Som rubriken lyder fyller jag om ca 1 år 18, hade däremot tänkt köpa bil redan nu och fixa till lite, övningsköra i osv fram tills nästa september. Går Fordon på gymnasiet och gillar att skruva med grejer så inget sånt som avskräcker, tråkigt om man råkar köpa en bil som bara går och går kan jag tycka.. wink


Iallafall, har hiittat en skitfin 944, något av det roligaste jag vet är rekond och polering, vill därför ha en svart, fräscht utgångsobjekt som är rak och fin i plåten, vilket inte verkar vara jättevanligt verkar det som?

Bilen är iallafall en svart 940 '91a med B230FB på 130ish hästar, M46 med overdrive, motorn har gått 34k mil men går enligt hon som har den mycket bra och bilen är väldigt fin i övrigt. Finns en del andra på blocket men har inte hittat någon i detta skick utvändigt och speciellt inte i denna prisklass, jag får bilen för 7000k vilket är riktigt billigt jämfört med andra på blocket.

Frågorna är då följande, Först och främst, 34k mil och overdrive, - avskräckande? Hur är den lådan i övrigt? Motorn är ju välbeprövad så milen borde väl inte vara några problem? Gillar att hålla kvar grejer och inte byta hela tiden, så kommer antagligen ha kvar bilen 3-4år minst, känner man för att trimma senare är det ju inga större problem att byta till en turbomotor med låda å allt eller hur? Hade ni betalat så pass mycket mer för en LTT från början istället? Denna kostar mindre än hälften av den billigaste jag skulle kunna tänka mig.. Skiljer ju inte mycket original men är ju lite mindre jobb att skrämma upp en turbo lite mer. -  Finns en ltt för samma pris på blocket dock obes och oskattad, trimmad dock oklart med vad..

Enl. annons:


""Rost under bil är fixad.
Alla bromsar bytta (ok + skivor och belägg) (fram + bak)
Ny växellådskudde.
Nytt avgassystem från katalysator och bakåt.
Kamremmen bytt vid 32 k mil.
R-vinge sitter på.
Bytt till helvita blinkers.

Handtaget på förarsidan är trasigt men medföljer ett från en 740 som enkelt kan bytas.
Lätt krockad vänster fram, (skärm+kofångare och någon list)
Landalampan lyser.
Sänkt fram 2,5 varv , fjädrar bör bytas innan bes.
Glapp i centrallås höger bakdörr.
Hugger lite I motor nån sekund vid körning på hög hastighet och långa sträckor, men går över fort.

Är besiktad till november och skattad året ut. Går annars mycket fint i växlar och låda. Mycket fin i lacken och ingen rost finns. Finns lite småbucklor men är ju en gammal bil.""

Hugger i motor, inte fått någon klar beskrivning av det, förslag på vad som kan vara fel, hör ihop med lambdalampan?


Har säkert glömt en massa men men, är mycket tacksam för svar å tips osv.

Mvh

IX ____________________________________
29 augusti 2015 · 1 340 Inlägg

tiggetigge skrev:
T
Frågorna är då följande, Först och främst, 34k mil och overdrive, - avskräckande? Hur är den lådan i övrigt?

Aldrig upplevt något problem med M46:an, det enda som strulat på min är att indikatorlampan för överväxeln fick bytas smile (tar ju några minuter bara). Det som kan vara lite problem med Volvos lådor från den tiden är att länkaget börjar att glappa vid övergången till växelspaken, det fixas med några brickor så inte heller en stor grej.

Summa summarum en bra låda, har erfarenhet från ett tiotal bilar med M46, inga problem med just växellådan.

Skulle den behöva bytas så är det ju inte heller ett stort projekt, och dessa lådor är lätta och billiga att få tag i.


tråkigt om man råkar köpa en bil som bara går och går kan jag tycka..

Då skulle jag inte rekommendera en Volvo wink


Hugger i motor, inte fått någon klar beskrivning av det, förslag på vad som kan vara fel, hör ihop med lambdalampan?

Börja med att kolla felkoderna, där kanske du har svaret smile Lampan visar på att det är något fel med motorstyrningen, inte nödvändigtvis lambdavärdet

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
tiggetigge
29 augusti 2015 · 4 Inlägg

RightFront skrev:

tiggetigge skrev:
T
Frågorna är då följande, Först och främst, 34k mil och overdrive, - avskräckande? Hur är den lådan i övrigt?

Aldrig upplevt något problem med M46:an, det enda som strulat på min är att indikatorlampan för överväxeln fick bytas smile (tar ju några minuter bara). Det som kan vara lite problem med Volvos lådor från den tiden är att länkaget börjar att glappa vid övergången till växelspaken, det fixas med några brickor så inte heller en stor grej.

Summa summarum en bra låda, har erfarenhet från ett tiotal bilar med M46, inga problem med just växellådan.

Skulle den behöva bytas så är det ju inte heller ett stort projekt, och dessa lådor är lätta och billiga att få tag i.


tråkigt om man råkar köpa en bil som bara går och går kan jag tycka..

Då skulle jag inte rekommendera en Volvo wink


Hugger i motor, inte fått någon klar beskrivning av det, förslag på vad som kan vara fel, hör ihop med lambdalampan?

Börja med att kolla felkoderna, där kanske du har svaret smile Lampan visar på att det är något fel med motorstyrningen, inte nödvändigtvis lambdavärdet

Står ju i annonsen att den hugger å lambdalampan lyser och undrade om de kunde höra ihop? Typ att det brukar ge dem syptomen när xxxx behövs bytas eller liknande, bilen finns några timmar bort så kan inte läsa ut koderna på  den själv innan köp. smile Men som sagt, värt att köpa denna eller gå efter en fräsch LTT eller nåt istället? Tack för svar å fin 740 du har förresten smile

Johan85 Avstängd
29 augusti 2015 · 1 418 Inlägg

köp en ltt du kommer ångra dig annars när du väll börjar köra och vill trimma lite:)
annars köper du bilen du tänkte sen ett paket med motor och m90 och slänger i för du har ju ett år på dig. men för guds skull byt koppling till en värre innan du börjar trimma annars blir du bara missnöjd:)

tiggetigge
29 augusti 2015 · 4 Inlägg

Johan85 skrev:
köp en ltt du kommer ångra dig annars när du väll börjar köra och vill trimma lite:)
annars köper du bilen du tänkte sen ett paket med motor och m90 och slänger i för du har ju ett år på dig. men för guds skull byt koppling till en värre innan du börjar trimma annars blir du bara missnöjd:)

Precis, går ju alltid å slänga i nått annat, har ju ett år på mig minst som sagt och lär ändå riva ner en del grejer och fräscha upp den innan jag får kortet. smile Hur mycket brukar man få lägga för en fräsch B230fk/Ft med låda å allt?
Hur mycket är bolt on, eller alltså hur mycket grejer man behöver med nya motorn för att de ska passa? samma kardan å sånt? Inga problem på bes? Övriga grejer som är bra å veta?

Ingen koll öht så tips mottages tacksamt smile

Johan85 Avstängd
29 augusti 2015 · 1 418 Inlägg

tiggetigge skrev:

Johan85 skrev:
köp en ltt du kommer ångra dig annars när du väll börjar köra och vill trimma lite:)
annars köper du bilen du tänkte sen ett paket med motor och m90 och slänger i för du har ju ett år på dig. men för guds skull byt koppling till en värre innan du börjar trimma annars blir du bara missnöjd:)

Precis, går ju alltid å slänga i nått annat, har ju ett år på mig minst som sagt och lär ändå riva ner en del grejer och fräscha upp den innan jag får kortet. smile Hur mycket brukar man få lägga för en fräsch B230fk/Ft med låda å allt?
Hur mycket är bolt on, eller alltså hur mycket grejer man behöver med nya motorn för att de ska passa? samma kardan å sånt? Inga problem på bes? Övriga grejer som är bra å veta?

Ingen koll öht så tips mottages tacksamt smile

motorn är bolton så när som på kablarna till lmm som måste dras till andra sidan och även kanske förlängas men det är en lätt fix sen har ju orginalsprutet hög ohms spridare men det sätter du dit rspridare när du ändå håller på så är det bolt on. sen måste du ha kardan och växellådsbalk från en bil med m90 låda och det ar bara att bulta dit:)
glömm inte downpipen från turbon till katten från donatorbilen grenröret passar dåligt på turbon haha:)
intercooler och tryckrör förstår du ju själv:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang