Inte bygga ut stereon SAAB 9-3 2005

peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

Hej

Har ett omvänt problem.
Förre ägaren hade ett slutsteg i skuffen som han behöll. Nu sitter det bara kvar 2 RCA pluggar och 2 svarta dosor  i bagagetaket resp sidofacket. (Autoleads PC1-610 & 603)

Radio / CD fungerar, men endast mitt-högtalaren fram och dom 2 i hatthyllan bak.
Enligt SAAB har bilen ett 7 högtalarsystem och skall ha högtalare v och h fram + dörrarna men det hörs inget.
Antar att det beror på att man någonstans i bilen brutit kablarna till dessa högtalare
och gått via förstärkaren i skuffen.
Det kommer flera kablar ifrån vänstersida till vänsterfack i skuffen - dom sitter anslutna till PC1-603 - Ifrån den går det 2 röda RCA kablar som ligger lösa där förstärkaren satt.
I taket på skuffen sitter PC1-610 som har en kabal kopplad till sig som försvinner in i taket i skuffen.
Har försökt ansluta RCA kablarna som kommer från 603:an in i 610:an men inget händer.
- Nån som har tips på var i bilen jag kan hitta att kablarna är omkopplade så jag kan koppla tillbaka högtalarna till orginal utförande ? 


Vänligen
Peter

Senast redigerat av peterwalle (31 augusti 2015)

peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215008/215008-87dc35815b8e723dd3ecc742f4735b21.jpg
Här kommer bild också.

octan
31 augusti 2015 · 372 Inlägg

Både Autoleads PC1-610 & 603 är högnivå till lågnivå-adapters. Så det hjälper inte att koppla ihop dem.

Sitter en av dessa på varje sida, så går de gissningsvis till respektive sida fram. Så enklaste är nog att följa kablarna. Sen får du bara hoppas att originalhögtalarna sitter kvar.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

Kanske är lättare att köpa en stärkare ?
Det är inte att vi behöver något superduper ljud, men sambon tycker det låter som vi lagt en 100kr mono-radio framme vid fönstret. (Hon har rätt) Så jag skall försöka hitta enklast möjliga lösning.
Kan det va att jag behöver hitta en enkel stärkare med RCA för både in / ut och bara jacka in den för att då få nått ljud i sidohögtalarna fram.
( vet att det skär i alla billjudbyggares öron)

Senast redigerat av peterwalle (31 augusti 2015)

octan
31 augusti 2015 · 372 Inlägg

Fast du måste komma åt framhögtalarnas kablar oavsett.
Tycker nästan att de borde ligga där bak utmed sidorna.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

Octan - missa att svara.
Nej 603:an sitter i vänster sida innanför skärmen , nära en kopplingsplint och är kopplad dels till lösa kablar som verkar gå framåt i bilen och sen finns det 2 RCA utgångar som går till en färglad kabel som går in i skuffen och bara ligger lös. ( var till 99% säkerhet kopplad till stärkaren)
Sen sitter 610:an i taket i skuffen , har två RCA utgångar. Ingången till den är några kablar som försvinner in i taket på skuffen.
(se dom suddiga bilderna)

peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

Både V & H högtalare i fönstret fram och V & H högtalare i dörrarna fram är stendöda.
Enligt SAAB har jag ett ljudsystem i bilen med 5 högtalare fram ( just nu funkar 1) och 2 där bak ( båda funkar)

peterwalle
31 augusti 2015 · 28 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215008/215008-26f85b0066dbcd8c7c9fa634d8402d60.jpg
Vänster innerskärm bak

octan
31 augusti 2015 · 372 Inlägg

Jag hade följt de röd-svarta kablarna och kollat vart de är skarvade. Hittar du skarven kan du förhoppningsvis få ihop originalkablarna igen.
Plus då kolla att det sitter högtalare kvar fram.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
peterwalle
23 september 2015 · 28 Inlägg

Nått är skumt :-)
610 verkar ju vara till för att ta ut en signal från högtalarna i hatthyllan och få en lågnivå signal.
Denna signal borde gått till förstärkaren som tidigare ägare behöll.
Så långt är väl allt ok.

Men i skuffen ligger en RCA sladd (2 kanal) som alltså är lös i ena änden men går fram till och är kopplad i 603:an som ligger till vänster i skuffen. Från 603:an går också 2 par högtalarkablar som försvinner framåt i bilen.

Se min fina ritning ;-)

Nausea Avstängd
23 september 2015 · 598 Inlägg

Kontakta förra ägaren och fråga vem som installerade grejerna. Om det är ett företag borde de veta vad de har gjort.

peterwalle
1 oktober 2015 · 28 Inlägg

Will do.
Fick ett tips att anledningen till att det är 2 hög - låg kopplingar kan vara att olika ägare
har löst detta på olika sätt. ..

Jag kan också tänka mig att den ena kopplingen var för att driva en baslåda och den andra ett par högtalare.

Men jag hittar inga kablar som kan gå mot högtalarna fram så det är antagligen 2 olika fd ägare som löst detta lite olika.

Eller

Kan det vara att jag letar efter fel kablar ?
Jag vill ju hitta en "icke-orginal-kabel" som ser ut att gå fram till högtalarna.
Men det kanske finns någon kopplingspunkt i orginalkablaget ( i skuffen) som har med högtalarna fram att göra.

peterwalle
1 oktober 2015 · 28 Inlägg

Tänkte försöka följa kablaget framåt i bilen , men lyckas inte ens få bort listerna runt bakdörren i nederkant.
- Nån som vet om detbara är att slita bort dom eller är det något trick ?

peterwalle
14 oktober 2015 · 28 Inlägg

octan
Tänkte göra det men jag får inte ens den listerna vid dörrarna.
- Vad är knepet ?

Nausea
Kollade med förra ägaren och han hade använt den ena Autoleaden för att driva en Bas i skuffen. Hade hade ingen aning varför V + H fram var tysta. Firman som hade hjälpt han med Basen höll till i Solna men visste inte vad dom gjorde så han hade fått pengarna tillbaka. Ägaren innan har inte byggt om något ...
Får backa 7-8 år om jag skall spåra vem som meckat med kablar etc.

Den andra Autoleaden kan ju vara från en tidigare ägare. Förklarar fortfarande inte varför jag endast har mitthögt i funktion fram.
Enligt handboken kopplas högt enligt följande i ett Premium 150 system:
Båda bak och V + H i vindrutan fram skall matas av stereon , totalt 4 st . ( endast båda högt bak låter)
Dörrarna och mitthögtalaren i vindrutan matas från förstärkaren , totalt 3 högt, under förar stolen (endast mitthögt fram låter)

Om det var mitthögt + båda dörrarna som var tysta skulle logiken säga att det var stärkaren.
Men nu fungerar alltså 2 av dom 4 som matas av stereon och 1 av dom 3 som matas av förstärkaren.
Jag blir snurrig.

Hur får man lättast bort listerna runt dörrarna och hur får man fram stärkaren under sätet ?
Tips , nån ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang