VAG V6 motorer

malmsten
3 september 2015 · 3 Inlägg

Man har ju hört länge att Audi har/haft problem med sina sexor.
Är problemet åtgärdat?
Har andra i koncernen samma problem? Tänker på Passat R36 och Skoda med 3,6l V6.

jaka54
3 september 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Problemet har varit och är kamkedjespännarna som vid long-Life service (3000mil) slammar igen av gammal bränd olja vilket får till följd att kamkedjan slakar och kuggar över vilket får till följd att ventilerna tar i kolvarna vilket betyder byte av topplock och i värsta fall hela motorn, en summa på 60000-80000:-

Har hört att från och med 2016 går Audi (VAG ) över till kamrem på motorerna..?!

Har själv en Audi TT Quattro 3,2lit Roadster med V6 (2004) som gått ca 9700mil som jag tog hem från Tyskland för fem år sedan, en bil som jag bara kör med på sommaren. Motorn är helt underbar och tillsammans med 6 växlad  DSG låda är bilen fantastisk att köra. Är man bara noga med att byta motorolja varje år (eller vart 1000mil) så är det nog inga problem med VAG:s motorer med kamkedja. Problemet är som sagt att folk inte byter olja i tid...

Seth
3 september 2015 · 3 354 Inlägg

malmsten skrev:
Man har ju hört länge att Audi har/haft problem med sina sexor.
Är problemet åtgärdat?
Har andra i koncernen samma problem? Tänker på Passat R36 och Skoda med 3,6l V6.

Passaten har visserligen ingen v6. Är en VR6 motor

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Lasse62
3 september 2015 · 292 Inlägg

Seth skrev:

malmsten skrev:
Man har ju hört länge att Audi har/haft problem med sina sexor.
Är problemet åtgärdat?
Har andra i koncernen samma problem? Tänker på Passat R36 och Skoda med 3,6l V6.

Passaten har visserligen ingen v6. Är en VR6 motor

Och inte TT:n heller, det är också en VR6 konstruktion som alla med tvärställd motor.

VR6:ans problem är på de nyare 24 ventilarna att långa serviceintervaller ofta ger problem med spännare, VVT och töjda kedjor.
En motor som fått ny kvalitetsolja efter 1000-1500 mil och som inte vrålkörts direkt från kallstart bör ha många problemfria mil att ge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang