Volvo 360 GL 1987 fel! hjälp!

royandre
4 september 2015 · 7 Inlägg

Köpte en volvo 360 för några dagar sen som jag tänkte göra om till folkracebil, men när jag såg hur bra skick den var i så ville jag heller få den besiktad. Den gick inte igenom besiktningen för att:

Positionslykta, fram höger, ur funktion.

Co utsläppet var på 1,7 (3,5), som tydeligen är för högt.

Och bromsvärden var för dårlig.

Vänster fram 2,1.
Höger fram 2,1
Vänster bak 0,8.
Höger bak 0,8.

Är detta nåt som kommer kosta en hand eller en fot att fixa?
Och är det nåt som jag kan göra skälv?

Tack för svar på förhand. smile

Senast redigerat av royandre (4 september 2015)

-matte En Medlem
4 september 2015 · 405 Inlägg

Bromsarna verkade ju vara ganska illa därran, jag skulle börja där. Positionslyktan är säkerligen bara glödlampan som behöver bytas.

Co-värdet verkar du skriva till 1,7, men att gränsen är 3,5 alltså är det ok? Svårtolkat.

simlar
4 september 2015 · 5 524 Inlägg

Det är inte dyra delar till dessa bilar så nej kommer inte kosta en hand eller en fot att fixa tongue

CO är ju inom gränserna.

Bromsvärdena är inte allt för tokiga för att vara en 300-serie.
Bromsarna på min 345a vid senaste besiktning var 1,9 och 2,0 på frambromsarna och 1,3 och 1,4 på bakbromsarna.

Så är ju bara bakbromsarna som behöver fixas och eftersom dom tar jämnt så räcker det förmodligen att bara byta bromsbackarna och byta bromsvätska (bromsvätskan lär inte vara bytt på många år så är lika bra att byta om du vill slippa att bromsok och bromscylindrar rostar ihop).

Bromsbackar finns på t.ex Biltema för 249kr, är då till båda sidor.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027421/
Och monteringssatsen går på 79,90kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000026920/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
4 september 2015 · 4 020 Inlägg

CO-värdet är helt i sin ordning  bör ligga just mellan 1-2  för en kärra utan katalysator

bakbromsar kan vara så enkelt som gammal bromsvätska, men finns lastavkännare kolla upp dess funktion
http://www.bildelaronline24.se/volvo/34 … sregulator

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oves_Bror
4 september 2015 · 456 Inlägg

ursäkta men vad var det för fel på bromsarna bak?
Som jag läser dina siffror så är det ju exakt lika på båda sidorna, eller är det parkeringsbromsen du menar?
Även Co halten som du skrev är ju ok?
Om du är ny på det här med bilar så kanske du kan be nån om hjälp med att svara på frågorna.

growing old is mandatory growing up is optional
spillolja
4 september 2015 · 4 020 Inlägg

Oves_Bror skrev:
ursäkta men vad var det för fel på bromsarna bak?
Som jag läser dina siffror så är det ju exakt lika på båda sidorna, eller är det parkeringsbromsen du menar?
Även Co halten som du skrev är ju ok?
Om du är ny på det här med bilar så kanske du kan be nån om hjälp med att svara på frågorna.

är inte detta forum till för det ? big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oves_Bror
4 september 2015 · 456 Inlägg

spillolja skrev:

Oves_Bror skrev:
ursäkta men vad var det för fel på bromsarna bak?
Som jag läser dina siffror så är det ju exakt lika på båda sidorna, eller är det parkeringsbromsen du menar?
Även Co halten som du skrev är ju ok?
Om du är ny på det här med bilar så kanske du kan be nån om hjälp med att svara på frågorna.

är inte detta forum till för det ? big_smile

Jo för att få svar på saker man inte vet så är det ju jättebra.
Men man måste ju iaf veta vad man frågar,annars så hjälper ju inte svaren.
Om man som TS visar siffror på godkända bromsar och Co halt och frågar vad som behöver göras så behöver man ju hjälp både med att ställa frågorna och att besvara dom......

growing old is mandatory growing up is optional
royandre
4 september 2015 · 7 Inlägg

Förlåt. Är min första bil, så jag är ingen expert. Men hoppas att bli bättre, med lite hjälp från (Er? ) smile

Det var läst fel, är väl ganska OK med CO halten.
Vet inte helt vad som är normal bromsvärden, men det stog att dom var ojämn. Jag tyckte att det såg ganska ok ut jag. Men Vänster fram 2,1 och Höger fram 2,1 tyckte jag verkade ganska så jämnt jag :p

Senast redigerat av royandre (6 september 2015)

Ingooo
4 september 2015 · 167 Inlägg

Det borde stå klart och tydligt vilka poster som är underkända på protokollet?
Får inte heller ihop det. Co verkar ju ok och så även bromsarna för de tar väl knappast ojämnt med de siffrorna

simlar
4 september 2015 · 5 524 Inlägg

Lägg upp en bild på besiktningspappret så kan vi tyda vad felen är och vad som behöver åtgärdas.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oves_Bror
5 september 2015 · 456 Inlägg

royandre skrev:
Förlåt. Är min första bil, så jag är ingen expert. Men hoppas att bli bättre, med lite hjälp från (Er? ) smile

Var jag som hade läst fel, är väl ganska OK med CO halten.
Vet inte helt vad som är normal bromsvärden, men det stog att dom var ojämn. Jag tyckte att det såg ganska ok ut jag. Men Vänster fram 2,1 och Höger fram 2,1 tyckte jag verkade ganska så jämnt jag :p

En bild på protollet löser nog dom flesta frågorna....

growing old is mandatory growing up is optional
Evildan
5 september 2015 ·

Tjena och välkommen hit.

Vissa har liten om än ingen förståelse för att vi alla har olika kunskaper gällande olika ting och därav får du sådana småtrista svar tyvärr.


Har du möjlighet att ta en bild på protokollet och lägga upp i tråden, eller i galleriet under din profil om du inte vet hur du får upp bilden i tråden, skulle det nog hjälpa en hel del då de värden som anges bör vara tillräckliga för ett godkännande som du beskriver det iaf.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 september 2015 · 14 042 Inlägg

Evildan skrev:
Tjena och välkommen hit.

Vissa har liten om än ingen förståelse för att vi alla har olika kunskaper gällande olika ting och därav får du sådana småtrista svar tyvärr.


Har du möjlighet att ta en bild på protokollet och lägga upp i tråden, eller i galleriet under din profil om du inte vet hur du får upp bilden i tråden, skulle det nog hjälpa en hel del då de värden som anges bör vara tillräckliga för ett godkännande som du beskriver det iaf.

Jag tror nog att det som bilprovningen hakat upp sig på är 0,8 på bakbromsarna. Tyckte själv det verkade vara för dålig bromsverkan fast dom var ju jämna. CO-halten var ju okay!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
royandre
6 september 2015 · 7 Inlägg

... Det er min far som har besiktningspappren, som bor 20 mil undan. Han hade sett på pappren och tyckt att bromsvärderna såg dårlig ut. Så han sa till mig att den inte gick igenom för att bromsvärderna var för dårliga och att positionslyktan var ur funktion. Men Nej.. Det som är fel på bilen står längst upp under '' Fordonet har följande fel: ''. Så jag får ursäkta..

Nästa gång jag skriver här så ska jag läsa pappren skälv! :p

Ingooo
6 september 2015 · 167 Inlägg

Låter ju som en ovanligt frisk 360 då ☺ inte så himla dum bil faktiskt. Har haft flera själv, 3st. Hyfsat pigg med sina 110 hk ca plus att den ju driver på bakhjulen. Börjar bli väldigt ovanliga ute på vägarna då de rostar ganska friskt men maskinellt är de i princip skottsäkra.

royandre
7 september 2015 · 7 Inlägg

Aha, ja dom verkar ganska så bra smile Men dom där blinkersena förstår jag inte helt. Dom funkar inte, men nödlampan funkar :p Så det måste väl vara ett relä? Och isåfall, vart sitter det? :p

Senast redigerat av royandre (7 september 2015)

Ingooo
7 september 2015 · 167 Inlägg

Rekommenderar ett forum som finns enkom för 300ägare ☺
Verkar fortfarande relativt aktivt trots att bilarna inte är så vanliga längre.

http://www.300power.com/forum/

Där lär du hitta mest expertishjälp.

Oves_Bror
12 september 2015 · 456 Inlägg

royandre skrev:
... Det er min far som har besiktningspappren, som bor 20 mil undan. Han hade sett på pappren och tyckt att bromsvärderna såg dårlig ut. Så han sa till mig att den inte gick igenom för att bromsvärderna var för dårliga och att positionslyktan var ur funktion. Men Nej.. Det som är fel på bilen står längst upp under '' Fordonet har följande fel: ''. Så jag får ursäkta..

Nästa gång jag skriver här så ska jag läsa pappren skälv! :p

Om din far istället för att tittat på siffrorna och tyckt att dom såg "DÅLIGA" ut istället läst på protokollet vad som egentligen var underkänt så slipper ju alla gissa på vad som är underkänt.
Bromsar bak som är 0.8 på båda hjulen är inte underkänt vid besiktning.
Så återkom med en korrekt beskrivning av problemen så går det säkert att lösa.

growing old is mandatory growing up is optional
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang