Peugot 206, 02:a - kollade några säkringar, drog ur bromsljuskabeln. Nu vill bilen inte starta.

pegaman
4 september 2015 · 9 Inlägg

Hej!

Jag har ju köpt en Peugot 206:a för en helt okej penning. Skrev en tråd tidigare kring lite frågor om hjullager och liknande, och den finns ju kvar om någon vill svara på den. Men annars har jag stött på ett annat problem.

Bromsljusen slutade fungera för några dagar sedan. Jag köpte upp lite lampor och några extra säkringar (mini), sedan kollade jag säkringarna i bilen. Dessa såg hela ut. Kollade då bromsljuskabeln som sitter under bromsen. Drog ur den och kikade, sedan satte jag tillbaka den. Under tiden startade jag bilen några gånger (under några dagar) utan att köra utan bara för att felsöka lite. Det blir så när man är lekman.

I alla fall. Nu tuggar bilen igång lite först och sedan stänger den av sig. Första gången lite längre tuggar den, andra gången lite kortare. Kan det vara batteriet som är slut eftersom jag startat/stoppat den några gånger utan att köra? Den hade även stått drygt två månader stilla innan jag fick tag på den och endast körts fram och tillbaka till jobbet (cirka 1.4 mil.)

Kan jag ha kopplat någon säkring fel? Kan säkringen hindra bilen från att starta?
Kan jag ha kopplat bromsljuskabeln fel och denna hindrar bilen från att starta?
Kan jag ha kört slut på batteriet med flera start/stopp utan att egentligen köra?
Den röda batterilampan tänds när jag startar bilen. Det har den gjort sedan jag köpte den. Betyder detta något? Den har slocknat senare.

Kanske ska tillägga att jag är en väldig novis men pigg på att lära mig. Kanske därför mina frågor låter lite konstiga.

Tack på förhand.

(EDIT)

Lösningen blev såhär. På Peugot 206 så stängs inte ljuset på displayen av när både instrumentpanel + halvljus är vridet på vänster spak (kan möjligtvis bara vara på min, men, men) - detta ledde till att batteriet helt tömdes. Laddade upp det och sedan bytte jag bromsljuskontakt. Kollade med en kabel mellan stiften så jag visste att det var just bromsljuskontakten som var trasig.

Voila! Fixat.

Senast redigerat av pegaman (8 september 2015)

SimonT Egen
5 september 2015 · 277 Inlägg

Antagligen är batteriet tömt
Batterilampan ska tändas när du slår på tändningen, slocknar när generatorn börjat ladda

pegaman
5 september 2015 · 9 Inlägg

Ah! Yes. Jag tänkte försöka kolla det idag. Tack för snabbt svar. Startar med en annan bil (står i körkortsboken hur man ska göra), och sedan ska jag koppla loss minuspolen på min bil när den är igång och kolla så att generatorn kickar in. Då är det mest troligt batteriet.

Det kan inte vara någon säkring som hindrar bilen från att starta annars? Lär jag kolla alla? De jag kollade gällde ju bara mina bakljus och de såg hela ut. Får jag igång bilen på batteriet så tänkte jag lägga en kabel mellan piggarna på bromsljussladden. Jag har hört att bromsljusen skall tändas då och om de gör detta är det fel på mottagarkontakten för bromsljussladden. Det är i alla fall vad jag har läst mig till att man kan göra.

Ska läsa lite mer eftersom jag inte vill få någon stöt.

zzr94092
5 september 2015 · 4 388 Inlägg

någon stöt kan jag garantera att du inte får..ja,  bygla stiften bakom b.kontakten,då ska b-ljusen lysa

pegaman
5 september 2015 · 9 Inlägg

Finemang. Ska testa allt senare. Vad schysst att ni svarar. Såg att Biltema hade okej pris på batterier.

SimonT Egen
5 september 2015 · 277 Inlägg

Du behöver bara ladda de igen, antingen med laddare eller kör en sväng,  du behöver nog inte köpa nytt!!

pegaman
6 september 2015 · 9 Inlägg

SimonT skrev:
Du behöver bara ladda de igen, antingen med laddare eller kör en sväng,  du behöver nog inte köpa nytt!!

Jag tänkte så först och köpte startkablar. Men jag tror inte batteriet har blivit bytt på minst 5 år och då känns det som en bra chansning att ha ett nytt sådant.

keykey
6 september 2015 · 163 Inlägg

pegaman skrev:
sedan ska jag koppla loss minuspolen på min bil när den är igång och kolla så att generatorn kickar in.

Nej, det där är ingen bra idé för då kan generatorn faktiskt gå sönder. Du skall alltid ha ett batteri inkopplat på en bil med växelströmsgenerator när motorn går, annars riskerar du att förstöra saker i bilens elsystem.

Hur kollar man så att generatorn "kickar in"? yikes

Mät bara spänningen med en voltmeter mellan b+ och b- på batteriet när motorn går så ser du om generatorn laddar, det skall du inte koppla loss något batteri för att mäta.

pegaman
8 september 2015 · 9 Inlägg

Bra bra keykey! Hade nog blivit lite slitigt och reparera det annars. Tack så mycket!

Nu är det bara ett tjog fel kvar. Bara till att börja läsa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang