Sport bromsklossar.

Cupra_
21 september 2015 ·

ztoffe_audi skrev:
Har provat original från mekonomen på bana - vilka tog slut efter ca 1 timmes total körtid. Provade Redtuff nu sommaren 2015, och de kommer jag ALLDRIG köpa igen! Smulades sönder och slets ner riktigt snabbt! Visst de höll längre än original, helt klart. Men inget jag rekomenderar!

Funderar på Yellowstuff (hört både ris och ros) eller Carbotech xp8/xp10 - men blev nyfiken på TarOx High Performance nu när jag läste denna tråd!

Så vad är din/era erfarenheter av dessa märken?

mvh// en Gasglad jävel som behöver bra bromsar för att lugna mamma! lol

Jag undrar om du inte haft otur och fått ett måndags-ex då?
Jag har kört redstuff på både bmw och seat. Jag kör inte bana, men jag kör hårt på väg, ibland väldigt hårt rent av, och jag har aldrig råkat ut för att de smulat eller på något annat sätt blivit förstörda. Däremot äter de lite skivor..

Ang Yellowstuff så har jag liksom du hört både bra och mindre bra saker.
Tydligen kan de gnissla rätt illa, speciellt när de är kalla. De är väl inte heller riktigt optimala på gata då de kräver lite värme för att funka riktigt bra.

Greenstuff ska du nog inte ha i alla fall.
De tar ungefär som original, med skillnaden att de dammar lite mindre och håller något längre.

Ztoffe3
23 september 2015 · 9 Inlägg

Ja måndags-ex eller inte, Redstuff håller inte måttet för bankörning enligt mig i alla fall. Har Brembo slitsade skivor från Getech och körde så hårt att skivorna glödde men de blev inte skev eller tappade bromsverkan! Men beläggen smulades som sagt sönder! Köper aldrig mera redstuff! tongue

Tack för svaren! Blir nog Carbotech så småningom då många säger att de tål banåka bra! Kostar lite dock... roll

LoFET Almännt tokig
23 september 2015 · 481 Inlägg

Jag har åkt redstuff sen 2008 på bana med 500whp å R-däck / slicks, aldrig haft några problem.
Köpte dock Yellowstuff denna gången för å pröva skillnaden smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
baltis
24 september 2015 · 1 948 Inlägg

EBC funkar inte på bana! Dom som säger annat fiskör... punkt slut.
(men visst har du 90 hk på 1200 kg och där med ingen hastighet att direkt bromsa ner då funkar det... funkar väl kanske vid drifting också... dom brukar ju oftast fisköra halva banan och sen bromsa genom att låsa bakhjulen...)

Och dom som "åker jävligt hårt i vanlig trafik" ja det kanske dom gör.... men dom kommer ALDRIG i närheten av hur hårt du belastar bromsarna på bana.

Enda gången redstuff skulle funka på bana är väl om du har en 400mm skiva tillsammans med ett JÄTTESTORT 12 kolvsok så att du får så pass gaaaalet mycket matrial...
Fast har du då det ja då har du ju även förstört väghållningen med PÅ TOK för mycket ofjädrad vikt... Bromsar ska vara så lätt/små som bara möjligt - därför belägg är a och o.

Så vad funkar då? Carbotech xp10 och uppåt funkar med tanke på priset, men egentligen är det mer lönsamt att lägga pengarna på PFC eller Pagid - håller dessutom mycket bättre.

Christian S
24 september 2015 · 4 815 Inlägg

har testat både green, yellow och redstuff på diverse Volvo X70 jag haft och dom är skit, greenstuff funkar inte ens till gatkörning.
en kompis testade bluestuff vilket är deras värsting belägg och ska vara för bankörning på sin Impreza och dom höll heller inte måttet utan fadade och hade sig.

den första uppgraderingen av bromsarna som dom som kör Subaru och börjar köra lite bana är att montera Carbotech XP8 belägg och DBA 4000 skivor och det funkar kanon, körde själv med det innan jag skaffade brembo oken som sitter på STI 01->

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Cupra_
24 september 2015 ·

baltis skrev:
Och dom som "åker jävligt hårt i vanlig trafik" ja det kanske dom gör.... men dom kommer ALDRIG i närheten av hur hårt du belastar bromsarna på bana.

Enda gången redstuff skulle funka på bana är väl om du har en 400mm skiva tillsammans med ett JÄTTESTORT 12 kolvsok så att du får så pass gaaaalet mycket matrial...

Det finns en annan tråd på gorg som behandlar just det du skriver.
Redstuff är tänkt för sportig körning på gata eller lättare "trackdays" vilket står klart och tydligt om man läser om beläggen.
För ren bankörning är det Yellowstuff eller bluestuff som EBC rekommenderar. Kör man då skiten ur bilen på bana så är det inte så konstigt om grejerna inte håller..

Självklart kör man inte lika hårt på väg som på bana, kanske är det just därför de har fungerat bra för min del. Dessutom har jag inga slitsade skivor. Dock hade jag hålborrade på bmwn men den kördes aldrig så hårt, om nu skivans utformning kan spela in.

Pagid har jag prövat och tyckte inte att de var bättre än original.
Carbotech har jag däremot inte prövat, så det kanske jag får lov att göra nästa gång det är dags att byta..

Cupra_
24 september 2015 ·

Christian S skrev:
har testat både green, yellow och redstuff på diverse Volvo X70 jag haft och dom är skit, greenstuff funkar inte ens till gatkörning.
en kompis testade bluestuff vilket är deras värsting belägg och ska vara för bankörning på sin Impreza och dom höll heller inte måttet utan fadade och hade sig.

den första uppgraderingen av bromsarna som dom som kör Subaru och börjar köra lite bana är att montera Carbotech XP8 belägg och DBA 4000 skivor och det funkar kanon, körde själv med det innan jag skaffade brembo oken som sitter på STI 01->

Varför funkade inte greenstuff till gatkörning??
Jag är inte sponsrad eller så på något vis men då jag har använt greenstuff själv på minst 3 olika bilar med gott resultat så vore det intressant att veta vad som var fel på dem, på gata.

InTheWhite
24 september 2015 · 2 151 Inlägg

Helt klart en intressant diskussion om EBC.

Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
NIzmO Ollikkala Racing
24 september 2015 · 1 724 Inlägg

Har själv kört EBC yellowstuff på min 200sx på bana och visst funka dom helt ok men fick aldrig riktigt förtroende för dom, fick aldrig nån fade eller så men saknade det riktiga bettet.

På min Accord provade jag EBC greenstuff som jag bara skulle ha på gata egentligen men blev en körning på Sviesta men funka inget vidare, körde dom hårdare än dom är tänkt för men dom återhämta sig aldrig utan kändes skit därefter.

Till i somras skaffade jag Ferodo ds2500 och körde en heldag på Mantorp park och måste säga att dom funka helt underbart, höll utan problem 5-6 varv i högt tempo utan nån som helst fade och klockrent bett hela dagen.
Bromsarna funkade bättre än vad dom gjorde på min 200sx som ändå hade 4-kolvs ok fram, stora skivor + bromskylning (lite skillnad på effekt och fart men ändå).

EDIT: Kan ju tillägga att jag aldrig mer kommer att köra med EBC då det finns så mycket annat som är bättre.

Senast redigerat av NIzmO (24 september 2015)

- Time Attack -
InTheWhite
24 september 2015 · 2 151 Inlägg

Någon som testat lite hårdare körning med Tarox beläggen? Nu är det ett lite vassare "gatbelägg" så det kanske funkar dåligt med riktigt aggresiv bankörning kan jag tro. Dom funkar i alla fall kalas på gatan! smile

baltis
24 september 2015 · 1 948 Inlägg

Deception skrev:

baltis skrev:
Och dom som "åker jävligt hårt i vanlig trafik" ja det kanske dom gör.... men dom kommer ALDRIG i närheten av hur hårt du belastar bromsarna på bana.

Enda gången redstuff skulle funka på bana är väl om du har en 400mm skiva tillsammans med ett JÄTTESTORT 12 kolvsok så att du får så pass gaaaalet mycket matrial...

Det finns en annan tråd på gorg som behandlar just det du skriver.
Redstuff är tänkt för sportig körning på gata eller lättare "trackdays" vilket står klart och tydligt om man läser om beläggen.
För ren bankörning är det Yellowstuff eller bluestuff som EBC rekommenderar. Kör man då skiten ur bilen på bana så är det inte så konstigt om grejerna inte håller..

Självklart kör man inte lika hårt på väg som på bana, kanske är det just därför de har fungerat bra för min del. Dessutom har jag inga slitsade skivor. Dock hade jag hålborrade på bmwn men den kördes aldrig så hårt, om nu skivans utformning kan spela in.

Pagid har jag prövat och tyckte inte att de var bättre än original.
Carbotech har jag däremot inte prövat, så det kanske jag får lov att göra nästa gång det är dags att byta..

Köra skiten = köra ett pass på 15-20 minuter på "full gas"... ser inte vad man har på banan att göra om man inte e där för att gasa...

Som med alla märken så finns det olika hårdhet på belägg.
Men när det kommer till EBC så gör dom INGET belägg som verkligen fungerar på bana... att köpa bromsklossar för 3500kr för bara fram kan tyckas dyrt - men det är den absolut bästa investeringen du kan göra om du ska köra bana.

Pagid har jag flera vänner/bekanta som kör/kört och dom har varit nöjda - har dock inget koll på exakt vilka belägg från pagid dom kört med.
Carbotech vet jag folk som varit nöjda (xp10 och uppåt) och folk som varit missnöjda (xp8 och neråt), däremot har även dom nöjda blivit 10 ggr mer nöjda när dom istället provat PFC - visst dom kostar dubbelt så mycket men dom håller 3 gånger så lång tid, fadar mindre, bromsar bättre och ger myyyycket bättre pedalkänsla.

SÅ, ska du köra bana med bilen och vill kunna köra fulla pass (15-20 min) - köp pfc (eller endless...).

Och en sista sak... att uppgradera skivor är bara trams - gör typ inget förens vi börjar komma upp på riktigt dyra skivor... och om du nu köper dyra skivor som pfc så antar jag att du även har pfc belägg.
Bättre att lägga 3000 på belägg och 0 kr på skivor än 1500 på vardera.

Janneutanb
25 september 2015 · 7 267 Inlägg

Vi kör bana med endless ccrg belägg och vanliga brembo skivor , varken slitsar eller hål.
Fungerar utmärkt och då väger bilen omkring 1500-1600kg, 600-800hk och federal rsr däck.

Bra belägg , bromsvätska och slangar gör underverk.

Ztoffe3
25 september 2015 · 9 Inlägg

Mycket intressant att höra era olika åsikter och erfarenheter!

En tanke som slog mig: Kör man med bra väghållning och typ slicks eller R-däck känns det rent spontant som att man belastar bromsarna mindre då du kan ta kurvorna i högra hastighet -> bromsa mindre...Därmed kanske man kan klara sig bra med lite "sämre" belägg om man har bra väghållning/däck gämfört med om man kör på gatdäck och någorlunda vanlig väghållning???

Fler som har erfarenhet av olika belägg/märken?
Någon som har något att tipsa om kring kylkanaler till bromsarna fram med slang från fronten?

smile

Janneutanb
25 september 2015 · 7 267 Inlägg

ztoffe_audi skrev:
Mycket intressant att höra era olika åsikter och erfarenheter!

En tanke som slog mig: Kör man med bra väghållning och typ slicks eller R-däck känns det rent spontant som att man belastar bromsarna mindre då du kan ta kurvorna i högra hastighet -> bromsa mindre...Därmed kanske man kan klara sig bra med lite "sämre" belägg om man har bra väghållning/däck gämfört med om man kör på gatdäck och någorlunda vanlig väghållning???

Fler som har erfarenhet av olika belägg/märken?
Någon som har något att tipsa om kring kylkanaler till bromsarna fram med slang från fronten?

smile

Det blir tvärtom. Ju bättre däck du har ju senare och hårdare kan du bromsa.
Kylslangar finns väldigt passande på do88

baltis
28 september 2015 · 1 948 Inlägg

ztoffe_audi skrev:
Mycket intressant att höra era olika åsikter och erfarenheter!

En tanke som slog mig: Kör man med bra väghållning och typ slicks eller R-däck känns det rent spontant som att man belastar bromsarna mindre då du kan ta kurvorna i högra hastighet -> bromsa mindre...Därmed kanske man kan klara sig bra med lite "sämre" belägg om man har bra väghållning/däck gämfört med om man kör på gatdäck och någorlunda vanlig väghållning???

Fler som har erfarenhet av olika belägg/märken?
Någon som har något att tipsa om kring kylkanaler till bromsarna fram med slang från fronten?

smile

Som det svarats ovan - bättre däck = bättre grepp mer bromsar...
Mer fart genom kurvan medför ju bara att det bara kommer gå ännu snabbare ut på rakan och det blir ännu mer fart att bromsa ner... även om du då inte bromsar ner det lika mycket.
Men dessvärre är ju e= mxc^2 ... dvs bildas MYCKET mer värme av att bromsa från 200 till 150 än 150 till 100...

Angående kylning så köp slang på din lokala hydroscand butik... bra mycket bättre priser och slang än "hippa" nätföretag big_smile
Eftersom din bil driver i fel ända (fram) så kan det vara lite bökigare att dra slangen men inget är omöjligt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang