Död Caddy diesel 75kw 2010a

caddycalle
7 september 2015 · 9 Inlägg

Hej
Jag är nyreggad här och undrar om man kan få några tips om var felet på min caddy kan sitta?
Stannade bilen på uppfarten igår och då var det inga fel vad jag kunde märka men i morse när jag skulle starta så lyste kontrollamporna som vanligt vid första vrid på nyckelen förutom att förvärmningslampan inte lyste ,fortsatte vrida nyckeln för start men inget liv alls i startmotorn.
Batteriet tänkte jag men det var inget fel med det. Felkodsdosan från biltema kopplades på men fick bara linkerror hela tiden sad
Felkodsdosan har varit till hjälp vid tidigare felsökning så den borde jag kunna lita på att den funkar.
Väldigt tacksam för lite hjälp, är bara en hobbyskruvare som försöker smile

Senast redigerat av caddycalle (7 september 2015)

caddycalle
19 september 2015 · 9 Inlägg

Hej igen
Jag har fortfarande inte fått ordning på bilen, har kontrollerat alla jordanslutningar, skruvat av startmotorn och testat den med 12V direkt och den var det inga fel på.
Jag har även mätt samtliga säkringar i både motorrummet och under ratten med ohmmätare utan att hitta något fel.
Det som förbryllar mig är att felkodsläsaren inte får någon kontakt med styrenheten.
Funderar på om det kan bero på något relä kanske som ex. till glödstiftssystem, startrelä, dieselpumpen osv.
Är det ingen här som har kunskaper om dylikt och kan tipsa om var de sitter  osv ?

Senast redigerat av caddycalle (19 september 2015)

Meaganeowner
20 september 2015 · 2 250 Inlägg

Syrrans Caddy tdi av lite äldre årgång har visat samma symptom flera gånger. Att förvärmningslampan inte tänts överhuvudtaget. Motorn död.

Ena gången var det ett relä under ratten/instrumentpanelen. Hon råkade vicka på det, lampan blinkade till itakt med vickandet. Så funkade det till o från. Reläet plockade isär och löddes, när hon tröttnade på vikandet.

En annan gång ville bilen inte alls starta. Till saken hör att dessa motorer startar utan gödning,  i vart fall ned till o-grader. Så det var då inte fel på glödningen, tror att lampan även lyste.
På dieselpumpen (på motorn) sitter en magnetventil, som har till uppgift att strypa bränsletillförseln, när man stänger av tändningen. Går bara en ledare till denna.
Jag lossade ledaren och la 12 volt från batteriets pluspol, via en hängsäkring, på magnetvrntilen. Nu gick bilen att starta! Det lustiga är att när jag sedan tog bort och kopplade in orignalkopplingen, så funkade bilen som vanligt.

Senast förra veckan var det stopp igen. Klåfingrig syrra vickade på ett relä åt gången. Nu var det relä 109. Vet dock inte vart det sitter. Kanske intill säkringar. Visst var det fel på reläet,  som nu är ersatt med ett från skroten.
Bilen funkar som den ska.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 september 2015)

Meaganeowner
22 september 2015 · 2 250 Inlägg

Har nu reläet isärplockat framför mig...
När man kollar på lilla kretskortet syns tydligt en liten ring på 5 av lödöarna / lödställena, där själva reläspolen,  reläkontakterna och ett motstånd är fastlödda.
Varje ring är en brottanvisning i lödfogen.

Värmer upp med en lödkolv och tar bort gammal tenn. Löder om alla med nytt tenn.

caddycalle
24 september 2015 · 9 Inlägg

Hej
Tusen tack för tipsen, skall ta och kolla upp det så fort jag får tid och återkommer med resultat.
Vilken årsmodell var det på din syrras TDI ? Det borde väl inte skilja så mycket mellan 2004 och 2010 antar jag.

caddycalle
24 september 2015 · 9 Inlägg

Då så
Testat alla relä under ratten genom att byta plats på dem som hade samma beteckningar och det som bara fanns ett av sattes 12V till och det klickade som det skulle. Voltmätaten sattes till kabelskon som sitter på pumpens magnetventil men där fanns ingen ström i tändningsläge. Jag vet inte men där borde väl vara ström i det läget när kontrollamporna lyser eller ?
Skall tillägga att jag provade att starta mellan varje steg.

Senast redigerat av caddycalle (24 september 2015)

Meaganeowner
24 september 2015 · 2 250 Inlägg

Hittade du någon märkt 109?
Den är s a s avgörande för flera funktioner.

Inte ström, men spänning, 12 volt!
Mät spänning dc mellan kabel o jord.

Spänningen styrs bl a av 109!

Senast redigerat av Meaganeowner (24 september 2015)

Meaganeowner
24 september 2015 · 2 250 Inlägg

109 sitter under instrumentpanelen,  under ratten.

Har nu haft isär detta och lätt öm samtliga löda.  Funkar!

caddycalle
24 september 2015 · 9 Inlägg

Hittade tyvärr inget med 109 på.
De som sitter där under är 644 _ 645 och 646
Går det att ladda upp bilder här ? Jag har bilder på de från under instrumentpanelen. men blir inte klok på hur man laddar upp dem.

Senast redigerat av caddycalle (24 september 2015)

Meaganeowner
25 september 2015 · 2 250 Inlägg

Testa med att lossa kabeln till magnetventilen på pumpen. Koppla in 12 volt så som jag skrev ovan. Funkar ventilen så bör motorn hoppa igång, även utan glödning.

Bänd av plastkåporna på reläna o kolla lödningarna på kretskortet inuti. Minsta lilla antydan till en spricka i lödning eller koppankopparna på kretskort ska åtgärdas!

Att det knäpper i ett relä, när man lägger spänning på reläspolen, visar endast att spolen funkar. Men inte reläets övriga funktioner.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 september 2015)

caddycalle
26 september 2015 · 9 Inlägg

Hej igen
Ledsen för det dröjer men jag har haft det körigt ett tag nu utan bil.
Jag skall på det igen idag och testa det du skriver sen återkommer jag med resultat. Tack för dit engagemang.

caddycalle
27 september 2015 · 9 Inlägg

Hej
Många timmar med skruvande.  mätande och funderande men ännu inget resultat.
Testat dina tips så gott jag kunde men hittade inget fel.
Det är tydligen inte helt ovanligt att bilar med dagens avancerade datasystem har många funktioner som skall "stämma" med "immobilizer" tror jag det hette, alltså nyckelkoden skall stämma med bilens databox osv.
Det räcker till ex. inte med att byta startlås om det skulle vara fel på det utan det behöver programeras med bilens databox osv.
Eftersom man inte får kontakt med felkodsläsaren så trodde jag att eventuellt startlåsen/rattlåsen var trasig så den inte gav ström till boxen men det var så helkapslat i den så där fanns inget ställe att mäta som på årsmodellerna innan.
När tändningen är påslagen så fungerar allt ljuse, blinkers, tutan, radion, fönsterhissar torkaren på bakrutan centrallåsning men inte vindrutetorkarna fram samt att starta.
Råd och håglös nu sad

Nausea Avstängd
27 september 2015 · 598 Inlägg

Om du har 2 inkodade nycklar kan du testa med den andra för att utesluta att den ena nyckeln har slutat fungera eller att batteriet i den är slut. Annars kan det vara immobilizern.

caddycalle
27 september 2015 · 9 Inlägg

Det är tyvärr samma sak med reservnyckeln och båda funkar till låsning osv. larmet blinkar det med när man låst .
Glömde nämna att om man bryggar så man får ström till startmotorn så snurrar den på bra men den tände inte eftersom någon signal fattas och magnetventilen vid dieselpumpen klickar fint den med när man sätter ström där direkt.
Har haft isär säkringshållaren i motorrummet med och allt ser ut som nytt.

Senast redigerat av caddycalle (27 september 2015)

caddycalle
27 september 2015 · 9 Inlägg

Jag hittade en sida som visar lite problematik kring säkringshållare/relä och där bilderna stämmer överens med hur det ser ut i min caddy eftersom jag inte lyckades ladda upp egna bilder så länkar jag. Kanske någon kan ha nytta av det.
http://devforums2.tdiclub.com/showthread.php?t=427751
Ja hoppas det inte strider mot någon regel att länka !?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang